Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود گذشت چند روز از حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه در تهران، این سفر دیپلماتیک در کانون رایزنی‌های منطقه‌ای قرار دارد. حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است حضور اسد در تهران پیام روشنی برای رژیم صهیونیستی به‌همراه داشته‌است؛ اینکه روابط راهبردی تهران-دمشق مستحکم‌تر از گذشته، سد استواری در مقابل تجاوزها و توسعه‌طلبی‌های این رژیم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمزگشایی از سفر مهم سران دو کشور به تهران؛ آغاز فصلی جدید ... | پیام جدیدی از آمریکا به تهران منتقل می‌شود؟ ۷ پیام‌ سفر بشار اسد به تهران از نگاه تحلیلگر العهد نگرانی صهیونیست‌ها از سفر اسد به تهران؛ این هم پیمانی قوی‌تر خواهد شد

گفت‌وگوی همشهری با رویوران را در ادامه می‌خوانید.

 سفر از پیش اعلام نشده اخیر رئیس‌جمهور سوریه به تهران از نظر تأثیر بر تحولات منطقه‌ای از چه اهمیتی برخوردار است؟

بخشی از اهمیت این سفر، گسترش روابط دوجانبه است که در شرایط کنونی اهمیت قابل‌توجهی برای تهران و دمشق دارد. بازتعریف شرایط موجود در منطقه، به‌ویژه در سرزمین‌های اشغالی با گسترش عملیات مقاومت، انتخابات لبنان، بن‌بست سیاسی در عراق ازجمله موضوع‌هایی است که ضرورت انجام گفت‌وگوهای دوجانبه در حوزه مسائل منطقه‌ای میان ایران و سوریه را دوچندان کرده‌است؛ موضوعی که سبب می‌شود ۲کشور به نزدیک کردن هرچه بیشتر مواضع خود بپردازند.

 این سفر از دیدگاه تحولات بین‌المللی چه اهمیتی دارد؟

جنبه دیگری از اهمیت سفر اخیر بشار اسد به تهران و دیدار با مقام معظم‌ رهبری و همچنین رئیس‌جمهور کشورمان را باید از دریچه مسائل بین‌المللی مورد بررسی قرار داد. به‌هرحال شرایط موجود در ساختار نظام بین‌الملل در حال تغییر و تحولات مهمی است. می‌توان اینگونه به موضوع نگاه کرد که نظام جهانی پیش‌از جنگ اوکراین، اکنون به‌سوی تغییرات اساسی در حرکت است و ما شاهد بروز روندهای متفاوتی در این عرصه هستیم؛ به‌همین دلیل ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر میان تهران و دمشق با هدف شناخت تحولات بین‌المللی و به‌کارگیری فرصت‌ها برای تقویت محور مقاومت اهمیت بسیار زیادی دارد.

 گسترش روزافزون روابط تهران - دمشق تا چه میزان در تقویت محور مقاومت مؤثر است؟

باید به یاد داشته باشیم ایران و سوریه نقطه کانونی محور مقاومت به‌حساب می‌آیند که در ساختار رسمی خود از آرمان‌ آزادسازی قدس‌شریف حمایت می‌کنند. این درحالی‌است که چنین رویکردی در کشورهای دیگر در سطح پایین‌تری پیگیری می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در لبنان یک حزب از آرمان‌های محور مقاومت حمایت تام و تمام می‌کند یا اینکه یک جریان پارلمانی در این حوزه اثرگذار است. در عراق نیز شاهد چنین رویه‌ای هستیم. ازسوی دیگر در یمن نیز بخشی از حاکمیت نسبت به تحکیم آرمان‌های محور مقاومت اهتمام لازم را دارد. این‌درحالی است که در سوریه وضعیت متفاوت است و دولت این کشور بخش مؤثری از محور مقاومت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین ایجاد هماهنگی‌های لازم میان ایران و سوریه برای تقویت هرچه بیشتر محور مقاومت از ضرورت‌های انکارناپذیری است که سفر اخیر بشار اسد به تهران و دیدار با مقام‌های ارشد کشورمان نیز براساس چنین رویکردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رهبر انقلاب در دیدار بشار اسد: امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملت‌های منطقه سرافرازند جزئیات دیدار بشار اسد و رئیسی | آنچه آینده منطقه را رقم می‌زند میزهای مذاکره نیست

 این سفر چه دستاوردهای اقتصادی و سیاسی به‌همراه خواهد داشت؟

در زمینه دستاوردهای این سفر، باید اشاره کرد که بخشی از این دستاوردها اعلام شده و عمدتا شامل مباحث مربوط به گسترش همکاری‌های اقتصادی است؛ به‌ویژه در زمینه‌های نفتی. این درحالی‌است که اکنون تبادلات تجاری بین ۲کشور حتی در حوزه غیرنفتی، نسبت به سال‌های قبل بیش‌از دوبرابر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش این تعاملات نیز انجام شده ‌است.

اما در بخش‌هایی که به‌دلیل ملاحظات امنیتی، دقیق اعلام نشده، بحث واگذاری بسیاری از مواضع روسیه در سوریه به ایران مطرح شده‌ است؛ ازجمله در جنوب دمشق، در اطراف حلب و همچنین اطراف ادلب. این موضوع نکته بسیار مهمی است که نشان می‌دهد نقش ایران در سوریه در آینده افزایش می‌یابد و به‌طور قطع جمهوری‌اسلامی در این زمینه متفاوت از روسیه عمل می‌کند.

 حضور اسد در ایران را می‌توان پاسخی به برخی شائبه‌های اخیر درباره فاصله گرفتن دمشق از تهران ارزیابی کرد؟

چنین شائبه‌هایی بیشتر شایعه بوده‌است. روابط جمهوری‌اسلامی و سوریه دربرگیرنده همکاری راهبردی است و اساسا باورهای ۲کشور در ارتباط با مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه در موضوع‌هایی مانند فلسطین و لبنان تقریبا منطبق بر یکدیگر است. حتی نمی‌خواهم بگویم «اشتراکات» زیادی دارند، بلکه «منطبق» بر یکدیگر است؛ به همین دلیل سوریه هیچ‌گاه از ایران فاصله نگرفته و اکنون هم قطعا با حضور و تأثیرگذاری بیشتر ایران، این ارتباط‌ها محکم‌تر از گذشته نیز پیگیری خواهد شد.

 تقویت بیش‌ از پیش روابط راهبردی ایران و سوریه چه پیامی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

این سفر پیام مهمی برای رژیم صهیونسیتی به‌همراه دارد؛ اینکه رابطه جمهوری‌اسلامی و سوریه شامل تعاملات گسترده‌ای است و ایران نقش بیشتری در سوریه چه در ابعاد امنیتی و چه در حوزه‌های اقتصادی ایفا می‌کند. رژیم صهیونیستی باید این واقعیت را درک کند. اگر آنها به رفتارهای گذشته خود در تجاوز به سوریه ادامه دهند، قطعا با واکنش سخت‌ ایران روبه‌رو خواهند شد. ایران کشوری نیست که سیاست «بزن و دررو» را بپذیرد و راه‌ها و امکانات پاسخگویی به چنین اقدام‌هایی را نیز دارد. اگر صهیونیست‌ها در گذشته با یک موازنه و معادله با همکاری روسیه اقدام‌هایی انجام می‌دادند، اکنون شرایط قطعا تغییر پیدا کرده و ایران هرگونه اقدام علیه امنیت سوریه را به‌عنوان تهدیدی علیه نیروهای خود می‌داند؛ مقوله جدیدی که بسیاری از معادلات نظامی را تغییر می‌دهد.

تصاویر دیدار مهم بشار اسد و هیات همراه با رهبر انقلاب | از اسقبال گرم رهبری تا چهره های حاضر در جلسه روایت وزیر خارجه از سفر بشار اسد به تهران | پیام دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر انقلاب چه بود؟ کد خبر 675873 برچسب‌ها ایران و سوریه ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و روسیه سوریه - بشار اسد رژيم صهيونيستى

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و سوریه ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و روسیه سوریه بشار اسد رژيم صهيونيستى رژیم صهیونیستی ایران و سوریه محور مقاومت رئیس جمهور برای رژیم بشار اسد منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران

به گزارش قدس آنلاین، ایجاد اتحاد سه‌ضلعی میان آمریکا، عربستان و اسرائیل، از یک‌سو واکنشی دسته جمعی در برابر ایران به دنبال نمایش قدرت نظامی آن و از سوی دیگر منزوی ساختن کشورمان در مسیر حمایت از فلسطین و پیشبرد راهبرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

از سوی دیگر هر یک از اضلاع این اتحاد درصددند اهداف و منافع فردی خود را از طریق توافق امنیتی و دفاعی پیش ببرند. در همین راستا، رسانه المانیتور در تحلیلی در این باره می‌نویسد: «اجزای لازم برای یک پیمان دفاعی تاریخی ایالات متحده با عربستان سعودی تقریباً فراهم شده است؛ توافقی که به عادی‌سازی روابط ریاض با دولت یهود کمک می‌کند و بنابراین، امکان جریان متقابل سرمایه و همکاری نظامی را فراهم می‌کند که می‌تواند ایران را بیشتر منزوی کند». اما سؤال اساسی درباره تأثیرات و نتایج توافق مذکور بر روابط ایران و عربستان سعودی است. 

در همین زمینه، محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل عربستان در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: سعودی‌ها از زمان تأسیس حکومت تا دوران حاضر به عنوان متحد راهبردی غرب و آمریکا محسوب می‌شوند. همچنین عربستان از زمان شکل گرفتن رژیم صهیونیستی نیز همراستا با تل‌آویو حرکت کرده، گرچه این را رسماً اعلام نکرده، اما روابط سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی غیر قابل انکار است. حتی درباره مصداق بارز پیمان مخفیانه میان عربستان با اسرائیل، انگلیس و آمریکا می‌توان گفت هر زمان حمله یا تهدیدی متوجه رژیم صهیونیستی است، عربستان نقش مدافع اسرائیل را بازی می‌کند. در چنین شرایطی، ایجاد پیمان نظامی و امنیتی عربستان با آمریکا و رژیم صهیونیستی امر جدیدی نیست، بلکه آنچه در گذشته مخفیانه بوده اکنون آشکار می‌شود. گرچه چین تلاش‌های فراوانی برای بهبود روابط ایران و عربستان انجام داد تا تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس به بازار انرژی سرایت نکند و روند صدور نفت و گاز مختل نشود، اما شرایط و تحولات نشان می‌دهند چینی‌ها نمی‌توانند مانع بروز تنش‌ها در منطقه شوند. دشمنی عربستان با ایران و تشیع امری ذاتی است؛ بنابراین ادعای بهبود روابط ایران و عربستان کاملاً سطحی، زود گذر و غیر قابل اعتماد است. 

احساس ضعف سعودی‌ها پس از عملیات وعده‌صادق
این کارشناس خاورمیانه بیان کرد: عربستان هیچ تلاشی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و بهبود روابط خود با ایران ندارد و حتی از نظر راهبردی نیز کاملاً بر ضد ایران عمل می‌کند. سعودی‌ها در مسائل منطقه‌ای همواره علیه ایران موضع‌گیری کرده‌اند، چنان‌که عربستان و حکومت‌های وابسته به غرب پس از عملیات وعده صادق دریافتند نمی‌توانند به تنهایی در برابر ایران فعالیت کنند و یا مدافع اسرائیل باشند. درنتیجه سعودی‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد پیمان‌های نظامی و راه‌اندازی تبلیغات به‌نحوی قدرت خود را اثبات کنند؛ زیرا از نظر عملیاتی، راهبردی و نظامی ثابت شده اسرائیل توانایی پاسخ و واکنش به ایران را ندارد. از سوی دیگر نیز آمریکا با دولت‌هایی همانند اسرائیل، عربستان، امارات و... که توسط انگلیس ایجاد شده‌اند، اتحاد راهبردی دیرینه دارد، اما اکنون آن را به صورت آشکار و در قالب پیمان امنیتی بیان می‌کند. بخش عمده خرید نظامی عربستان از آمریکا و پس از آن اروپای غربی است. عربستان در جنگ هشت‌ساله با یمن از این کشور شکست خورد و از سوی دیگر قدرت آمریکا هم دچار افت قابل توجهی شده است. 

نجفی گفت: این درحالی است که طی دو سال اخیر برخی تحلیلگران در تحلیلی نادرست بیان کردند آشتی میان ایران و عربستان مانع برقراری و عادی‌سازی روابط سعودی‌ها با رژیم اسرائیل می‌شود که آن هم برداشتی ساده‌انگارانه بود. در حال حاضر عربستان به سمت گسترش روابط و یا به عبارتی آشکارسازی روابط مخفیانه‌اش با اسرائیل پیش می‌رود، چنان‌که سفر مقامات رژیم صهیونیستی به ریاض و دیدار با سعودی‌ها دلیلی بر اثبات این مدعاست. عربستان از همان سال ۱۹۴۸ روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی داشته اما آن را پنهان کرده است. این درحالی است که پس از عملیات وعده صادق احساس ضعف می‌کند و به همین دلیل به توافقات علنی با آمریکا و اسرائیل روی می‌آورد. بنابراین این توافق در صحنه ژئوپلتیکی منطقه تأثیر واقعی و فیزیکی نخواهد داشت. از سوی دیگر، آمریکا به خوبی می‌داند توانایی درگیری با ایران را ندارد و هرگونه افزایش تنش در منطقه خلیج فارس به اقتصاد آن آسیب وارد می‌کند و به جایی نخواهند رسید. اما به هر صورت عربستان به عنوان رقیب سنتی ایران نمی‌تواند افزایش قدرت آن را تماشا کند و طبیعتاً با انجام چنین اتحادهایی درصدد ضربه زدن به جریان مقاومت است.

مینا افرازه

دیگر خبرها

  • تبریک بشار اسد به پوتین
  • پیام‌ها و پیامدهای موافقت «حماس» با پیشنهاد «آتش‌بس»
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • ایران تئوری بازدارندگی اسرائیل را درهم کوبید
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران