Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که در بروکسل معتقدند، با توجه به روند اوضاع در اوکراین، توان نظامی روسیه تضعیف شده و خطری از جانب مسکو این ائتلاف را تهدید نمی‌کند، سخنگوی کرملین تاکید کرد: مسکو هر نوع تغییر در پیکربندی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را با دقت زیر نظر دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در خصوص احتمال عضویت فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خبرنگاران اعلام کرد که مسکو هر نوع اقدام و تحولی که پیکربندی ناتو در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه را تغییر دهد، را با دقت زیر نظر داشته و تجزیه و تحلیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال، میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو شب گذشته در واشنگتن یادآور شد که کشورهای عضو این ائتلاف تهدیدی از جانب روسیه برای سرزمین‌های خود  مشاهده نمی‌کنند. این مقام ناتو مدعی شد: «ما در حال حاضر نمی‌بینیم که روسیه توانایی نظامی برای انجام هر اقدام خصمانه‌ای علیه ناتو را داشته باشد. ما شاهد نوعی احتیاط از سوی نیروهای نظامی روسیه در مواجهه با تجمع گسترده نیروهای ناتو در جناح شرقی هستیم. ظاهراً برای مدتی توان بالقوه نظامی فدراسیون روسیه تضعیف خواهد شد.»

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر تاکید کرد که مسکو مایل نیست وارد جنگی با اروپا شود، ولی این کشورهای غربی هستند که مدام می‌گویند فدراسیون روسیه باید در عرصه اوکراین شکست بخورد و دائماً در حال پمپاژ سلاح به اوکراین هستند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هفتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین: پوتین برنامه‌ای برای اعلام حکومت نظامی ندارد

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه قصد ندارد در رابطه با ادامه عملیات ویژه در اوکراین، حکومت نظامی در این کشور وضع کند.»

پسکوف بدین ترتیب به اظهارات اوریل هاینز، مدیر آژانس اطلاعات ملی ایالات متحده درباره احتمال وقوع چنین وضعیتی اظهار نظر کرد. این مقام آمریکایی روز گذشته، چهارشنبه پیش بینی کرده بود که رئیس جمهوری روسیه ممکن است برای حمایت از عملیات نظامی در اوکراین، در کشورش حکومت نظامی وضع کند.

سخنگوی کرملین همچنین در خصوص احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد: «ما هر مسئله‌ای که مربوط به اقداماتی باشد که به نوعی بتواند پیکربندی پیمان ناتو در نزدیکی مرزهای کشور ما را تغییر دهد، با دقت زیر نظر داشته و روند اوضاع پیرامون این وضعیت با دقت بسیار زیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.»«

وی افزود: «در حال حاضر بیشتر از این چیزی نمی‌توانم بگویم.»

آنتونوف: آمریکا عمداً روسیه را مسئول بحران غذایی معرفی می‌کند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده روز چهارشنبه در پاسخ به سئوال رسانه‌ها یادآور شد: زمانی که ایالات متحده مدعی است که بحران غذایی کنونی در جهان ناشی از اقدامات روسیه در دریای سیاه و آزوف است، از روی عمد وضعیت را تغییر داده و برعکس جلوه می‌دهد.

آنتونوف گفت: «ایالات متحده به عمد در حال تغییر وضعیت است. مقامات کی‌یف مناطق ساحلی این کشور را مسدود کرده و مانع از از خارج شدن کشتی‌ها و انتقال محصولات غذایی و سایر کالاها به سایر کشورها شده‌اند. در عین حال، تلاش‌های ما برای هماهنگی و باز کردن کریدورهای بشردوستانه در این منطقه همچنان نادیده گرفته شده است.»

این دیپلمات روس تاکید کرد که خود واشنگتن "سرسختانه از پاسخگویی به اشتباهات اقتصادی خارجی آمریکا امتناع ورزیده و مدعی است که محدودیت‌های ضدروسی ظاهراً به تامین  مواد غذایی و کودهای کشاورزی آسیبی نمی زند. به عقیده آنها تلاش ها برای منزوی کردن سیستم مالی روسیه و تضعیف توانایی های بخش حمل و نقل این کشور هیچ نقشی در این وضعیت نخواهد داشت.

آنتونوف یادآور شد که مسکو عمیقاً نگران وضعیت فعلی در بازارهای بین‌المللی مواد غذایی است و به تعهدات خود تحت قراردادهای صادرات بین‌المللی در زمینه محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی ادامه خواهد داد.

آنتونوف: موج روسهراسی در آمریکا یک اقدام برنامه ریزی شده است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن معتقد است که ایالات متحده تحت تأثیر موجی شدیدی  از "روس هراسی" (روسوفوبیا) قرار گرفته که توسط رسانه‌ها و به پیشنهاد قدرت حاکمه این کشور برنامه ریزی شده و از روی عمد برانگیخته شده است.

این دیپلمات گفت: «ایالات متحده شاهد موج جدیدی از روس هراسی گسترده است که توسط رسانه‌ها و به پیشنهاد محافل حاکم برانگیخته شده است. آنچه در حال وقوع است بدترین شکل "شکار جادوگر" را به خود گرفته که با "توهم ضدکمونیستی" همراه است.»

آنتونوف یادآور شد که «مبارزه بی‌سابقه‌ای برای «لغو» هر آنچه روسی تلقی می‌شود، همراه با اتهامات غیرمستند و گسترده علیه روسیه به منظور تقویت وجهه آمریکا در جریان است. در حالیکه حتی در دوران جنگ سرد، کشورهای ما ارتباطات فرهنگی، آموزشی و علمی را متوقف نکرده بودند. وی با اشاره به اینکه در این مسئله باید عقل سلیم حاکم باشد، نه انگیزه‌های سیاسی کاذب، وضعیت فعلی را بازی خطرناکی نامید که باید متوقف شود.

رئیس پنتاگون زرادخانه هسته‌ای روسیه را یک چالش جدی برای ایالات متحده آمریکا دانست

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، شب گذشته، چهارشنبه، در نشست شنودی در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، به ارزیابی از تهدید بالقوه هسته‌ای فدراسیون روسیه پرداخته و ابراز عقیده کرد که در هر صورت، چه در حال حاضر و چه در آینده، زرادخانه های هسته‌ای که روسیه در اختیار دارد، همواره مشکلات جدی برای ایالات متحده ایجاد می‌کند.

آستین معتقد است که فدراسیون روسیه در کنار کشورهای چین، کره شمالی، ایران و البته گروه‌های تروریستی نیز بزرگترین تهدیدات برای وضعیت امنیتی آمریکا محسوب می‌شوند.

مذاکرات شولز و زلنسکی درباره روند مذاکرات اوکراین و روسیه

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تماس تلفنی گرفته و در طی این گفتگو، طرفین درباره روند مذاکرات بین اوکراین و روسیه در مورد توافقات احتمالی برای توقف درگیری‌های نظامی تبادل نظر کرد.

طبق بیانیه دولت آلمان، صدراعظم درباره وضعیت فعلی و روند مذاکرات با طرف روسی، از زلنسکی سئوالاتی نمود. شولز در این رایزنی تاکید کرد که درخواست از روسیه برای توقف جنگ و "بازگرداندن تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" به این کشور بسیار مهم است.

طرفین همچنین در خصوص اقدامات آلمان برای ارائه حمایت بیشتر از کی‌یف صحبت کردند. زلنسکی و شولز توافق کردند که به تماس‌های خود ادامه دهند.

جزئیات مذاکرات ریابکوف و سفیر آمریکا در مسکو

وزارت امور خارجه روسیه  شب گذشته توضیح داد که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با جان سالیوان، سفیر ایالات متحده در مسکو دیدار و درباره روابط دو جانبه گفتگو کرد.

طبق این اطلاعات، برخی مسائل مربوط به دستور کار دوجانبه مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. سالیوان روز چهارشنبه حدود 20 دقیقه در ساختمان وزارت امور خارجه بود و در هنگام خروج، از اظهار نظر درباره هدفش از این حضور به خبرنگاران خودداری کرد.

سفیر آمریکا چندی پیش، سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره جنگ هسته‌ای را "باج گیری هسته‌ای" ارزیابی و تاکید کرده بود که واشنگتن آماده است تا از هر تهاجم هسته‌ای جلوگیری کند.

آمریکا اطلاعات مربوط به روسیه را به کی‌یف منتقل نخواهد کرد

روزنامه "واشنگتن پست" روز چهارشنبه به نقل از منابع خبری خویش گزارش داد که دولت ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه، دستورالعمل‌های داخلی در خصوص تبادل اطلاعات با اوکراین تهیه کرده است. این سند، به ویژه، مقامات آمریکایی را از انتقال هر نوع اطلاعات دقیق درباره محل استقرار مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی روسیه و همچنین داده‌هایی مربوط به امکان حمله به اهدافی خارج از خاک اوکراین، از سوی واشنگتن به کی‌یف را منع کرده است.

بر اساس این اطلاعات، این ممنوعیت انتقال اطلاعات در خصوص مقامات نظامی روسیه نیز اعمال خواهد شد، ولی درباره  افسران و ژنرال‌های روسی که در خاک اوکراین حضور داشته باشند، اعمال نمی‌شود. با این حال، همانطور که یکی از مقامات دولت آمریکا به این روزنامه گفت که واشنگتن به عنوان یک اقدام احتیاطی، تصمیم گرفته تا اطلاعات مربوط به محل استقرار مقامات نظامی روسی را نیز به کی‌یف مخابره نکند.

لاوروف: روسیه کاملاً می‌داند در شرایط تحریم چگونه زندگی کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو درک کاملی از چگونگی ادامه حیات در مواجهه با تحریم‌های گسترده غرب دارند.

لاوروف در پایان سفر خود به عمان، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این مسئله، یادآور شد که نتیجه اصلی این است که برنامه‌های ما به هیچ وجه نباید متکی به عملکرد کشورهای غرب و مذاکره با آنها باشد. به عقیده وی، غرب ثابت کرده که "به خاطر تقویت سلطه خود، آماده ارتکاب هر نوع تخلفی از قوانین بین المللی و حتی از جمله دزدی آشکار است و به همین دلیل، قابل اطمینان نیست.

وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته از مسقط، مستقیماً به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان عزیمت کرد تا در نشست شورای وزیران خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع شرکت کند.

31 شرکت انرژی تحت تحریم‌های تلافی جویانه روسیه قرار گرفتند

دولت فدراسیون روسیه فهرستی از اشخاص حقوقی که تحریم‌های تلافی جویانه علیه آنها اعمال می شود، را مورد تأیید قرار داده است. مصوبه نشست هیئت وزیران روز چهارشنبه در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

این فهرست شامل 31 سازمان و شرکت از آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و همچنین از ایالات متحده آمریکا و سنگاپور است که مورد تحریم طرف روسی قرار گرفته‌اند. بر اساس این سند، از این به بعد امکان انجام تعدادی از معاملات با این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت. و همچنین مقامات، اشخاص حقوقی و شهروندان روسیه نیز نمی توانند با آنها و سازمان‌های وابسته به آنها معاملات انجام دهند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

تحولات اوکراین| کاخ سفید: بایدن برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد/ مسکو: غرب درخواست‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفتتحولات اوکراین| حمله رنگی به سفیر روسیه در لهستان / پوتین: مسکو در حال دفاع از میهن استتحولات اوکراین| آمریکا قصد تغییر راهکار خود در قبال مسکو و کی‌یف را ندارد/ غرب با تحریم اقتصادی روسیه همه جهان را تنبیه می‌کندتحولات اوکراین|پوتین فرمان تحریم برخی کشورهای خارجی را امضا کرد/ آلمان: روسیه نباید در جنگ پیروز شودپوشش زنده تحولات اوکراین| بی‌تفاوتی غرب به سرنوشت مردم غیرنظامی در اوکراین/ انتقاد زلنسکی از سیاست ترکیه در قبال روسیه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران اوکراین اخبار روسیه بحران اوکراین اخبار روسیه وزیر امور خارجه روسیه ناتو در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه تحولات اوکراین روز چهارشنبه جمهوری روسیه ایالات متحده یادآور شد نظامی روسی شب گذشته هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟

مقامات آمریکایی تصور می‌کنند کمک‌های جدید واشنگتن به اوکراین کمک خواهد کرد جلوی پیشروی روسیه طی ماه‌های آینده گرفته شود اما مشکلات دیگری بر سر راه کی‌یف وجود دارد و ایالات متحده از آن می‌خواهد به کمبود نیروهای اوکراینی رسیدگی کند و ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد زیرا بدون این موارد بعید است اوکراین تا سال ۲۰۲۵ بتواند حمله‌ای بزرگ انجام دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته لایحه کمک کنگره آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که با مخالفت سرسختانه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده بود، به تصویب رسید.

روزنامه واشنگتن‌ پست در گزارشی می‌نویسد: «همزمان با اینکه محموله‌های اولیه تسلیحات از جمله گلوله‌های توپخانه، موشک‌های دفاع هوایی و خودروهای زرهی به اوکراین می‌رسند، مقامات آمریکایی انتظار دارند این تسلیحات جدید، زمان را برای کی‌یف بخرد تا ارتش و دفاع میدان نبرد را پیش از حمله احتمالی روسیه تقویت کند.»

یکی از مقامات دفاعی آمریکا بدون آنکه نامش افشا شود، گفت: «کمک‌های آمریکا به اوکراینی فرصتی می‌دهد تا با حملات مداوم روسیه چه در خط مقدم و چه در آسمان بهتر مقابله کند و با تاثیرگذاری بیشتری از سربازان و هم‌چنین غیرنظامیان دفاع کند. اما زمان ارزشمند است و نباید هدر شود.»

روزنامه واشنگتن پست تاکید می‌کند: «پس از ۲ سال از جنگ اوکراین، نیروهای این کشور شتاب اولیه‌ای را که در میدان نبرد داشتند، از دست داده‌اند. اکثر مقامات آمریکایی طی مصاحبه‌هایی گفته‌اند که زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) جهت بازپس‌گیری ۲۰ درصد از کشورش – که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است –هیچ مسیر نظامی مشخصی ندارد.»

«راب لی» تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که اکنون در موسسه تحقیقات سیاست خارجی مشغول به کار است و جنگ اوکراین را از نزدیک رصد می‌کند، گفت: «وضعیت نیروهای میدان نبرد اوکراین مشکل جدی است. اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، بسته آمریکا کمکی به اوکراین نخواهد کرد.»

کی‌یف هنوز اعلام نکرده است که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به چه تعداد نیرو نیاز خواهد داشت. فرمانده ارشد سابق اوکراین که در ماه فوریه توسط رئیس‌جمهور زلنسکی کنار گذاشته شد، می‌گفت که حدودا «نیم میلیون نیرو» نیاز خواهد بود اما جانشین او می‌گوید که تعداد نیروهایی که اوکراین نیاز دارد، «کم‌تر» است.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به همین موضوع می‌نویسد: «کمبود نیروهای اوکراین بر چالش‌های سیاسی که دولت زلنسکی با آنها مواجه است، تاکید می‌کند. مسئله استقرار و بسیج نیروها از جمله مسائلی هستند که زلنسکی برای دور نگه داشتن روسیه و هم‌چنین حفظ اتحاد ملی اوکراین آن هم پس از ۲ سال جنگ و خونریزی باید به آن رسیدگی کند.»

حفر گور برای نیروهای کشته شده ارتش اوکراین

این روزنامه علاوه بر کمبود نیروها که آمریکا از اوکراین می‌خواهد تا آن را بهبود ببخشد، به نقل از مقامات آمریکایی مسئله دیگری را برجسته می‌کند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «مقامات آمریکایی نیاز می‌بینند که دفاع فیزیکی اوکراین پیش از حمله احتمالی روسیه بهبود پیدا کند. نیروهای اوکراینی سال گذشته را به حفر، ایجاد موانع و مین‌گذاری گذراندند اما مقامات آمریکایی معتقدند باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود. آنها امیدوارند مین‌های ضد تانک و ضد نفر که در بسته تسلیحاتی روزهای اخیر اعلام شد، کمک حال اوکراینی‌ها باشد.»

دولت «جو بایدن» با توجه به کمک‌هایی که ارائه کرده است، از اوکراین دستاورد نظامی می‌خواهد اما در عین حال می‌داند که کمبود نیروهای این کشور جنگ‌زده اروپایی مسئله حائز اهمیتی است، از این رو واشنگتن به کی‌یف می‌گوید که «هم نیروهایش و هم ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها