Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:02:28 GMT

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۴۵۷۳

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

روزنامه صدای زنجان در گزارشی به دلایل مرگ ماهی‌های سد گلابر در ایجرود پرداخت و نوشت: تلفات ماهی‌های سد گلابر معضل تکراری است که چند سالی است با شروع فصل بهار دامن‌گیر این سد می‌شود و هرساله زوایایی از دلیل تلفات این ماهی‌ها را باز می‌کند. در این میان هر کس برحسب شواهد و مدارکی از دلایل تلفات این ماهی‌ها در این سد سخن به میان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌های گذشته مسئولان علت اصلی مرگ ماهی‌ها را وجود انگل و یا ویروس معرفی کردند، اما شاهد هستیم که برای بهبود این وضعیت کاری صورت نگرفته است و هرسال با رسیدن فصل بهار روز از نو و روزگار از نو!

امسال نیز با پیدا شدن اولین گروه لاشه ماهی‌ها در این سد شاهد بودیم که هرکدام از کارشناسان موضوعی را مطرح می‌کنند و برخی از آن‌ها نظیر سال‌های گذشته عامل تلفات ماهی‌ها را آلودگی قارچی و انگلی می‌دانند و برخی نیز اذعان می‌دارند که احتمالاً مرگ ماهی‌ها در سد گلابر به دلیل نیتراته شدن آب آن باشد.

محمدباقر حاج کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار کرده بود: در زمان بارندگی در این فصول‌ بعد از هر بار باران، سیلاب با سرعت وارد سد شده ‌و همراه خود گل‌ولای زیادی را وارد سد می‌کند به همین دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب به هم می‌خورد و تغییرات شدیدی در اکوسیستم آب ایجاد می‌شود.

در این زمینه اما امیرحسین کاظمی، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ایجرود در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه حدود ۵ تا ۶ سال است که شاهد تلفات مرگ‌ومیر ماهیان در زمان تخم‌ریزی ماهیان (از حدود اواخر فروردین‌ماه تا اواخر بارندگی خردادماه) در این منطقه هستیم و این موضوع اکنون به یک معضل تکراری تبدیل‌شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تلفات امسال ماهی‌ها در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. ضمن اینکه نوع تلفات امسال بیشتر از نوع کاراس و ماهی‌های مهاجم است که بومی منطقه نیستند.

استرس و کمبود اکسیژن عامل مرگ ماهی‌ها

وی افزود: اما علت مرگ‌ومیر ماهیان در این فصل این است که ماهیان در این فصل که فصل تخم‌ریزی‌شان است، بیشترین استرس را دارند و طبیعت حیوانات این است که آن زمانی که موجود ماده باردار می‌شود و یا تخم‌گذاری می‌کند ضعیف می‌شود و موجود استرس بیشتری را متحمل می‌شود. همچنین در این منطقه با توجه به بارندگی‌هایی که داریم و در مسیر چون مدیریتی صورت نمی‌گیرد متأسفانه زباله و فاضلاب و پلاستیک و غیره به دلیل نبود سیل بند در حوضه‌های آبریز سد گلابر، وارد سد می‌شود و این سیل که جاری می‌شود و وارد سد می‌گردد، علاوه بر اینکه لایه‌های زیرین آب را به هم می‌زند و با خود گل‌ولای می‌آورد و موجب تلف شدن ماهی‌های کف زی به علت کمبود اکسیژن شده، موجب آلودگی آب‌های سد نیز می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این خصوص حتماً بایستی مسیل‌های ورودی سد گلابر مجهز به سیل بند شوند چراکه فاضلاب‌ها و موادی که وارد سد گلابر می‌شوند باعث آلودگی آب هم شده (فاضلاب‌های شهر سجاس و روستاهای بالادست از طریق سیلاب وارد این سد می‌شوند) ضمن اینکه اگرچه آلودگی آب در این منطقه محرز است اما به نظر می‌رسد که آلودگی آب و عفونی و باکتریایی و بودن آن باعث مرگ‌ومیر ماهی‌های سد گلابر نباشد.

پایگاه خبری موج رسا از تداوم اجرای عملیات آزادسازی حریم رودخانه‌ها در استان زنجان خبر داد. مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه طبق برنامه ریزی آزادسازی حریم رودخانه ها هر ساله در استان انجام می‌شود، اظهار داشت: برای آزاد سازی حریم رودخانه ها و پاکسازی مسیر آن‌ها، اولویت هایی وجود دارد که ابتدا به شکایت انجام شده و حکم صادر شده رسیدگی می شود، در اولویت‌های بعدی نیز مسیرهای مطالعه شده و نشانه گذاری شده مورد پاکسازی و لایروبی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در پایین دست سد گلابر و سجاسرود شکایت‌هایی وجود داشت و آزاد سازی انجام شد، افزود: امسال نیز آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها از بستر ابهر رود آغاز شده است.

پایگاه خبری آوای میهن نیوز در یادداشتی را پیرامون زنانه شدن فقر در سایه تصمیمات اقتصادی منتشر کرد. در این یادداشت که به قلم فرحناز فتحی سردبیر این رسانه نوشته شده، آمده است: در زمان حاضر گسترش فقر و تسری آن به لایه های مختلف جامعه به خصوص در میان زنان زنگ هشداری جدی برای همه آحاد جامعه و مسوولان به ویژه تاثیر آن در حوزه زندگی خانوادگی و تعاملات و روابط اجتماعی افراد است، چرا که ریشه دواندن فقر به شکل خزنده در میان زنان می‌تواند آسیب‌های جدی تری را نیز در بخش اجتماعی و فرهنگی نمایان سازد.

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی زنانه شدن فقر به دلیل مرجعیت عاطفی و روانی زنان در جامعه می‌تواند منجر به تقلیل و یا حذف قبح رویکردهای غیر اخلاقی با توجیه به ظاهر منطقی و انسانی ” سیرکردن شکم فرزندان” شود که در صورت غفلت و یا کتمان واقعیت فقر و تبعات آن در جامعه مولد، شاهد افول روزانه اخلاق و در نتیجه پیامدهای ناگوار آن به ویژه در روند زندگی خانواده‌های نیازمند و دختران آنها و دست و پا زدن در منجلاب فقر و بی اخلاقی برای تامین نیازهای اولیه زندگی و یا دستیابی به آرزوهای  کوچک اما حیاتی و مهم برای بخشی از جامعه، خواهیم بود که این موضوع نه تنها شایسته جامعه اسلامی ایران با پشتوانه دین و تمدن چند هزار ساله نیست بلکه با آرمان‌ها و اهداف خیزش های مردمی در سال‌های بین ۴۲ تا ۵۷ که ریشه کنی فقر و برقراری عدالت بود، ناسازگار است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تارنماهای خبری رسانه زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تارنماهای خبری رسانه سازمان حفاظت محیط زیست تارنماهای خبری رسانه زنجان مرگ ماهی ها رودخانه ها ماهی ها آلودگی آب سد گلابر وارد سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۴۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان

ایسنا/گیلان مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان گفت: ۴۳۴ اثر به اولین جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان ارسال و از ۹ اثر برگزیده و یک رسانه برتر تجلیل شد.

میلاد ابراهیمی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه اولین جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: اولین جشنواره فصلی رسانه‌های استان گیلان با هدف نقش آفرینی جامعه خبری در توسعه استان و معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای، افزایش رقابت مؤثر و سازنده در توسعه محتوایی مطبوعات محلی و خبرگزاری‌ها، ارزیابی مهارت‌ها و شناسایی برترین‌های رسانه‌ای گیلان با همکاری اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات برنامه‌ریزی و اجرا شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان افزود: این جشنواره در محورهای فرزند آوری، جوانی جمعیت و بحران سالمندی، مدیریت شهری و مشارکت شهروندان، «رشت» شهر خلاق خوراک، اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی، نشاط آفرینی اجتماعی و امیدافزایی، نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه مبادلات تجاری و اقتصاد دریا محور، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی چالش‌های صنعت و معدن و کودک و نوجوان در بخش‌های گزارش مکتوب و مقاله، یادداشت و عکس برگزار شد.

وی گفت: ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و داوران با در نظر گرفتن روزآمد بودن و جامع بودن اطلاعات ۹ اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند که امروز از این ۹ فعال رسانه‌ای و همچنین یک رسانه برتر تقدیر ‌شد.

ابراهیمی تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا به سبب ارسال آثار در بخش‌های مختلف و مشارکت پرشور در نخستین جشنواره فصلی رسانه‌های استان به عنوان رسانه برتر معرفی و از سردبیر این خبرگزاری تقدیر ‌شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان گفت: حمایت از برگزاری چنین جشنواره‌های رسانه‌ای زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم می‌کند.

گفتنی است، پونه نیکوی، سردبیر خبرگزاری ایسنا در اولین جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» به عنوان رسانه برتر معرفی و تجلیل شد. سید جواد میرحسینی و امیر صالح غنجی در بخش عکس به ترتیب مقام اول و سوم جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان را کسب کردند. مهری شیرمحمدی در بخش گزارش مکتوب با عنوان «بوستان کسمایی امروز و باغ چای دیروز» مقام دوم جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • شکسته شدن سد در کنیا / بیش از ۱۲۰ نفر کشته شدند + عکس
  • لیورپول چشم به یک پیشنهاد وسوسه انگیز/ بازگشت سانچو به یونایتد
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۱۰ اردیبهشت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته