Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@16:40:41 GMT

وضعیت بارش‌ها و دمای هوا برای خردادماه چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۴۹۰۵

وضعیت بارش‌ها و دمای هوا برای خردادماه چگونه خواهد بود؟

وضعیت دما برای ماه خرداد و تابستان ۱۴۰۱ (به‌جز سواحل دریای خزر) در نیمه شمالی تا مرکز کشور نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود.

به گزارش مشرق، وضعیت بارشی کشورمان کم‌کم و با فاصله گرفتن از فصل بهار به سمت کاهش بیشتر در حرکت است که بر این‌ اساس ضرورت توجه جدی‌تر به مصرف بهینه آب را دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس و طبق پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای خردادماه وضعیت بارش در حوضه های آبریز شمال و شمال غرب کشور بیشتر از متوسط بلندمدت و در سایر حوضه‌ها کمتر از متوسط بلندمدت خواهد بود.

همچنین وضعیت دما برای ماه خرداد (به‌جز سواحل دریای خزر) و تابستان ۱۴۰۱ در نیمه شمالی تا مرکز کشور نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود، به طوری که این افزایش دما برای مناطق شمالی کشور به‌ویژه در فصل تابستان ۱۴۰۱ قابل توجه است.

براساس پیش بینی انجام شده، حوضه آبریز دریای خزر احتمال دارد در خردادماه شاهد ۲۴ میلیمتر بارش باشد که در مقایسه با ۲۳ میلیمتر متوسط بلندمدت با رشد هفت درصدی روبه‌رو می‌شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم احتمالا بارشی ۱۸ میلیمتری خواهد داشت که در مقایسه با ۱۷ میلیمتر متوسط بلندمدت شاهد رشد هفت درصدی خواهد بود.

اما در حوضه آبریز قره قوم پیش بینی شده در خردادماه هفت میلیمتر بارش رخ دهد که در قیاس با ۱۰ میلیمتر متوسط بلندمدت، کاهشی ۳۳ درصدی خواهد داشت.

برای سه حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان هم بارش پیش‌بینی نشده است.

براساس برآوردهای موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پاییز امسال نیز وضعیت چندان مناسبی از لحاظ بارش قابل تصور نیست.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت دریای عمان دریای خزر بارش باران خلیج فارس دریاچه ارومیه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت متوسط بلندمدت حوضه آبریز پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از رشد ۱۹.۵ درصدی بارش باران در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علیرضا گلرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان از ابتدای فروردین ماه تا کنون ۵۸.۶ میلیمتر بوده که این میزان پارسال ۲۰.۱ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های این سال زراعی، گفت: بارندگی از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال ۱۸۵.۸ میلیمتر بوده و این میزان در بلندمدت ۱۹۹.۴ میلیمتر بوده است. میزان بارندگی‌ها در این سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت، کاهش ۶.۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته ۱۳۲ میلیمتر بوده که بارندگی‌های انجام‌شده در این سال زراعی نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ رشد داشته است.

رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۷۷.۲۵ درصد پهنه خراسان شمالی در یک سال گذشته درگیر انواع خشکسالی بوده است. اکنون ۲۷.۶۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۸.۲۱ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۲۵.۶۴ درصد درگیر خشکسالی شدید و ۵.۸۰ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

گلرخ افزود: از بین شهرستان‌های استان بام و صفی‌آباد ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است. همچنین شهرستان شیروان با ۴۹.۶۷ درصد شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق استان از لحاظ خشکسالی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی چهار روز آینده/ بارش باران و رعد و برق در این نقاط
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت