Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@00:13:04 GMT

دولت شناسایی مشمولان دریافت یارانه را ادامه دهد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۵۴۲۹

دولت شناسایی مشمولان دریافت یارانه را ادامه دهد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دولت در شناسایی مشمولان دریافت یارانه دقت کند، گفت: زیرا ممکن است افرادی که به علت داشتن خانه یا خودرو با قیمت‌های موردنظر دولت مشمول یارانه نشوند بعد از اصلاح یارانه‌ها نتوانند بدون حمایت دولت شرایط زندگی گذشته را داشته باشند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در رابطه با تصمیم دولت برای اصلاح یارانه‌ها، گفت: تصمیم درباره اصلاح یارانه‌ها خارج از مسائل اجتماعی و سیاسی از منظر کارشناسی یک تصمیم درست است و هر زمان که این اتفاق می‌افتاد بسیار مبارک بود زیرا پرداخت ارز 4200 تومانی یک معضل جدی برای اقتصاد ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه دولت مجری مصوبات مجلس شورای اسلامی است، افزود: اقدام دولت در رابطه با اصلاح یارانه‌ها جسارت خاصی می‌طلبید و دولت با انجام این اقدام در شرایط فعلی جامعه یک تصمیم انقلابی گرفته است. البته با توجه به مصوبه مجلس در این مورد و  از آنجا که دولت مجری مصوبات مجلس شورای اسلامی است اگر این کار را انجام نمی‌داد مرتکب تخلف شده بود. 

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد اینکه با اصلاح یارانه‌ها بهترین روش جبرانی برای حمایت از معیشت مردم و بخصوصی اقشار کم درآمد چیست، بیان داشت: دولت تصمیم گرفته با توجه به عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها برای اختصاص کالا برگ فعلا برای مدتی یارانه جبرانی را به صورت نقدی به مردم بپردازد که با توجه به شرایط فعلا روش معقولی را انتخاب کرده است. 

وی با اشاره به واریز مبالغ نقدی یارانه جبرانی به حساب خانوارها گفت: هدف دولت از واریز این یارانه آن است که در شرایط مقتضی مردم از این یارانه استفاده کنند و از این طریق می‌خواست به دهک‌های نیازمند جامعه این اطمینان خاطر را بدهد که اگر افزایش قیمت اجتناب ناپذیری  با اصلاح یارانه‌ها در پیش است، دولت با واریز مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوارها قدرت خرید را بالا برده و خانوارها تا حدودی می‌توانند افزایش قیمت‌ها را از آن محل تامین کنند. 

لاهوتی اظهار داشت: قطعا پرداخت یارانه از طریق کالا برگ بهتر از پرداخت نقدی است زیرا با توجه به اینکه به افزایش نقدینگی منجر نمی شود آثار تورمی کمتری نیز دارد بنابراین دولت باید تلاش کند تا هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا پس از اصلاح یارانه‌ها، برخی از کالاهای اساسی از طریق کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه شناسایی دهک‌های هدف برای پرداخت یارانه باید با دقت و وسواس انجام شود، گفت: بعضا شنیده می‌شود برای پرداخت یارانه جبرانی بعد از اصلاح یارانه‌ها شروطی وجود دارد و به عنوان مثال مالک بودن خودرو یا خانه با یک قیمت ممکن است آنها را شمول دریافت یارانه خارج کند. 

لاهوتی بیان داشت: اگرچه ممکن است یک خانوار اجاره نشین نباشند اما معلوم نیست با افزایش قیمت‌ها و بدون حمایت دولت بعد از اصلاح یارانه‌ها بتواند شرایط زندگی را مانند گذشته ادامه دهد. 

لاهوتی گفت: اگر تعداد قابل توجهی مشمول این یارانه نشوند ممکن است موجب عواقب بدی شود و به عبارتی اجرای این تصمیم خوب با مشکلاتی مواجه شود. 

وی با تاکید بر روش اصلاح پرداخت یارانه‌‌ها اظهار داشت: پرداخت ارز 4200 تومانی به یک رانت و فساد تبدیل شده بود و برای افراد خاص درآمد ایجاد می‌کرد ضمن اینکه با وجود شرایط سختی که دولت در تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی دارد منفعت اختصاص این ارز به مصرف کننده نهایی نمی‌رسید و براساس  برآوردهای کالاهای وارداتی با این نوع ارز سه و یا چهار برابر بیشتر از قیمت تمام شده با ارز ترجیحی به دست مصرف کننده نهایی می‌رسید. 

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دولت تصمیم بسیار درستی در اصلاح یارانه‌ها گرفته است، افزود: زیرا با وجود پرداخت این ارز برای واردات کالاهای اساسی نه تنها مصرف کننده از آن منتفع نمی‌شد بلکه دولت برای تامین آن تحت فشار بود و تفاوت فاحش قیمت ارز ترجیحی و آزاد باعث ایجاد رانت می‌شد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: دولت تصمیم بسیار خوبی در رابطه با اصلاح یارانه اتخاذ کرده و در اجرای آن نیز تا حد زیادی قابل قبول عمل کرده است اما در اجرا باید دقت کند تا این اقدام سرنوشتی مانند اتفاقاتی که در حوزه یارانه افتاد نداشته باشد زیرا تکرار آن باعث سلب اعتماد مرم می‌شود. 

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: اصلاح یارانه‌ها ، محمد لاهوتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اصلاح یارانه ها محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات اصلاح یارانه ها اصلاح یارانه پرداخت یارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن

در حالی که این شائبه از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود که احتمالا اجرای طرح کالابرگ الکترونیک منتفی خواهد بود، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره اعلام کرد: با اطلاع رسانی‌هایی که انجام گرفت طرح کالابرگ بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و ما شاهد استقبال بیشتر مردم از این طرح هستیم. تامین منابع کالابرگ به خوبی توسط دولت انجام گرفته است. در این مرحله که از بهمن ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد ،منابع به صورت کامل تامین شده است.وی همچنین درباره ادامه دار شدن طرح کالابرگ در بودجه سال ۱۴۰۳ افزود پیش بینی‌هایی کردیم که در مجلس درحال رسیدگی است. با توجه به کمکی که طرح کالابرگ به ۷ دهک اول می‌کند علاقمند هستیم که این طرح را ادامه دهیم.

یارانه نقدی از سال گذشته برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان بوده و این رقم دستخوش تغییر نشده است. در دو ماه اخیر همراه با یارانه نقدی یک یارانه مضاعف که مخصوص خرید کالا است نیز برای مشمولان واریز می شود.

پیرو اطلاعیه قبلی سازمان هدفمندی یارانه ها در مورد نحوه پرداخت یارانه کمک معیشتی و تغییرات در زمان پرداخت، یارانه دهک اول تا سوم ۲۵ هرماه و یارانه دهک چهارم تا نهم ۳۰ هرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها به حساب آنان واریز خواهد شد.

منبع:‌خبرآنلاین

سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران