Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ۵۰ نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان در اختیار مراکز درمانی قرار داد‌ه‌ایم، گفت: ۲۱۰ مرکز پزشکی از محصولات و رادیودارو‌های ما استفاده می‌کنند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سمینار نقش رادیودارو‌ها در تشخیص و درمان سرطان امروز (پنج‌شنبه) ۲۲ اردیبهشت با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، «داورپناه» مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ و جمعی از مدیران و متخصصان حوزه سلامت کشور در سالن همایش بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون رئیس جمهور در سمینار تخصصی «نقش رادیودارو‌ها در تشخیص و درمان سرطان» با اشاره به نقش فناوری هسته‌ای در تأمین سلامت مردم گفت: وظیفه سازمان انرژی اتمی در گستره نامحدود برای حرکت علمی و پژوهشی در حوزه سلامت، امروز پررنگ‌تر از گذشته است و سلامت عموم مردم یکی از مهم‌ترین محور‌های فعالیت این سازمان در مسیر تحقق اهداف صنعت هسته‌ای است.


وی افزود: در خصوص فعالیت این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای گام‌های رو به جلو و مثبتی برداشته‌ایم که یکی از این اقدامات راه‌اندازی مرکز کیت غربالگری نوزادان بود؛ دشمنان در بحث آب سنگین هجمه سنگینی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران ایجاد کردند و می‌خواستند که ایران در این حوزه فعالیتی نداشته باشد. خوشبختانه توانستیم بدون توجه به فشار غربی‌ها، حرکت رو به جلو در مسیر دستیابی به آب سنگین و مشتقات آن را ادامه دهیم و امروز در حوزه آب سنگین دانشمندان ما حرف‌هایی برای گفتن دارند.


وی درباره بهره‌برداری از آب سنگین در کشور گفت: آب سنگین یک دروازه ورودی بسیار بزرگ و مهم در فرایند مهندسی مولکولی و اتمی است که مشتقات آن می‌تواند دستاورد‌های بزرگی در بخش سلامت و صنعت داخلی فراهم کند. آن‌ها نمی‌خواهند کشور ما با ایجاد ظرفیت‌های علمی و فنی راهبردی در جمع قدرت‌های جهان قرار بگیرد.


اسلامی درباره فعالیت‌های دانشمندان صنعت هسته‌ای در حوزه‌های سلامت، صنعت، کشاورزی و کاربرد پرتو‌ها خاطرنشان کرد: ما امکانات کامل چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داریم و با ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی که ایجاد کردیم در خدمت سلامت بشریت و مردم حرکت می‌کنیم. ما ۵۰ نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان در اختیار مراکز درمانی قرار داد‌ه‌ایم.


معاون رئیس‌جمهور افزود: هدف ما این است در حوزه‌های راهبردی به دستاورد‌های مهمی برسیم که دشمنان مخالف آن هستند و بر تراز علمی و اقتدار ایران اسلامی بیفزاییم.


وی با اشاره به حرکت پرشتاب و تحقیقات علمی و نتیجه گرا پژوهشگران صنعت هسته‌ای در بخش‌های مختلف تصریح کرد: امروز چه از طریق راکتور یا از طریق شتاب‌دهنده‌ها، ایزوتوپ‌هایی که باید به آن‌ها برسیم و ظرفیت‌های صنعتی که لازم است داشته باشیم را باید ایجاد کنیم. ما باید بیشترین سهم را از تولیدات رادیودارویی که بتواند مستقیم بر سلول سرطانی تأثیر بگذارد، داشته باشیم.


معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به رنج بیماران سرطانی و اقدامات سازمان انرژی اتمی در کاهش درد و عذاب این بیماران پرداخت و اظهار داشت: ما در بخش درمانی به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم با رادیودارو‌ها و درمان سلول‌های درگیر عوارض جانبی را به حداقل برسانیم. ۲۱۰ مرکز پزشکی از محصولات و رادیودارو‌های ما استفاده می‌کنند و تعدادی دیگر از رادیودارو‌های جدید را در دست پژوهش و اقدام داریم.


اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع اقدامات سازمان در حوزه جت پلاسمای سرد که در درمان سرطان استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: اقدام مهمی دیگری که شروع کردیم و مردم ما اثرات مثبت آن را در آینده نزدیک خواهند دید، موضوع جت پلاسمای سرد است. این فنّاوری و دستاورد بزرگ که برای قسمت‌های مختلف بدن به خصوص گردن به بالا استفاده می‌شود؛ مستقیماً سلول سرطانی را مورد هدف قرار داده و رنج سنگین بیماران سرطانی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. همچنین اولین کلینیک درمان زخم بیماران دیابتی با استفاده از پلاسماتراپی را راه‌اندازی می‌کنیم.


سمینار تخصصی «نقش رادیودارو‌ها در تشخیص و درمان سرطان» با همکاری پژوهشکده هماتولوژی، آنکولوژی و سل‌تراپی و شرکت پارس ایزوتوپ با حضور جمعی از متخصصان پزشکی هسته‌ای و آنکولوژیست‌های مطرح ایران برگزار شد. هدف از برگزاری این سمینار آشنایی آنکولوژیست‌ها با رادیودارو‌ها و استفاده از آن‌ها در تشخیص و درمان سرطان بود تا از کاربرد آن‌ها در تشخیص و درمان انواع سرطان بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاون رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی سرطان دارو تشخیص و درمان سرطان سازمان انرژی اتمی معاون رئیس جمهور رادیودارو ها آب سنگین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران؛ سید محمود تارا، نایب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع تر بهبود بخشند. اهمیت آن ها در دنیای امروزی این است که این فناوری ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده ای از فناوری های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما  در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه های اندکی وجود دارند که پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، فناوری‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم های مشترک با کادر بالینی شروع کننده نخستین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آن ها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

به گزارش قدس آنلاین بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران روزهای ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند