Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بر اساس آنالیز داده‌های فرستاده شده بوسیله مریخ‌نورد ژورونگ که در مقاله‌ای در روز چهارشنبه در ژورنال Science Advances منتشر شده است، نشانه‌های وجود آب را در مواد معدنی نمونه‌برداری‌شده مربوط به ۷۰۰ میلیون سال پیش نشان می‌دهد.

تصور می‌شود سطح مریخ تا سه میلیارد سال پیش،‌ هنگامی که دومین دوره زمین‌شناختی‌اش به نام «عصر هسپارین» را به پایان می‌رساند، دارای آب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره فعلی به نام «آمازونین» آبی در سطح مریخ وجود ندارد.

دانشمندان چینی می‌گویند خاک حاوی مواد معدنی که ژورونگ نمونه‌برداری کرده است، دارای یک غلاف سخت هستند که ممکن است در نتیجه بالا آمدن آب روی زمین یا ذوب شدن یخ که بعدا بخار شده است، به وجود آمده باشد.

مریخ‌نورد چینی از هنگام فرود بر مریخ در ماه مه سال گذشته دشت گسترده‌ای به نام «یوتوپیا پلانیتیا» (Utopia Planitia) که محل یک اقیانوس باستانی بوده است، کاوش می‌کرده است. ژورونگ در حین گردآوری داده‌ها در منطقه فرودش مسافتی حدود ۲ کیلومتری را پیموده است.

در سال‌های اخیر، داده‌های به دست آمده از یک کاوشگر مداری سازمان فضایی اروپا وجود آب در زیر یخ‌های قطب جنوب مریخ را نشان داده‌اند.

تقریبا همه آب روی مریخ در کلاهک‌های یخی قطبی آن محصور هستند و مقادیر بسیار اندکی از آن در جو رقیق این سیاره وجود دارد.

کد خبر 676021 برچسب‌ها مریخ چین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مریخ چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد

پدیده‌های نجوم هفته جاری برای سیارات ماه، مریخ، نپتون و عطارد اتفاق خواهد افتاد و شاهد تربیع آخر ماه خواهیم بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آسمان شب طی هفته جاری شاهد غیبت قمری آنتارس، مقارنه سیاره مریخ و نپتون، نزدیک شدن سیاره مریخ و نپتون به یکدیگر، سیاره عطارد در اوج خورشیدی و تربیع آخر ماه خواهد بود.

دانلود جدول رویدادهای نجوم هفته (فایل گرافیکی در اندازه اصل)

کد خبر 748215

دیگر خبرها

  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟