Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز این تصویر جدید به نخستین تصویر گرفته شده از یک سیاهچاله در سال ۲۰۱۹ بوسیله همین گروه از دانشمندان می‌پیوندد.

این تصویر جدید جزئیات جدیدی از این هسته با جرم عظیم ۴ میلیون برابر جرم خورشید را که با قرصی درخشان از ماده متلاطم شامل گاز و غبار و ستارگان احاطه می‌شود، نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار گروهی متشکل از ۲۰۰ دانشمند با استفاده از یک شبکه تلسکوپی جهانی به نام «تلسکوپ افق رویداد» (ETH) مستقیما به درون این قلب کهکشان نگریسته‌اند و نخستین تصویر مستقیم از سایه‌نمای این حفره سیاه را به دست آوردند. مشاهداتی که این تصویر را به دست داده است که در سال ۲۰۱۷ انجام شده و در مجموعه ای از مقالات در Astrophysical Journal Letters  منتشر شده است.

این تصویر که در شش کنفرانس خبری همزمان در سراسر جهان منتشر شد، یک حلقه ناهموار از امواج رادیویی ساطع‌شده را نشان می‌دهد که یک فضای خالی تاریک را  احاطه می‌کنند که سایه سیاهچاله‌ مرکزی کهکشان راه شیری به نام «ساگیتاریویس-Aاستار» است. در واقع این تصویر درست تا «افق رویداد» سیاهچاله، نقطه‌ای که اجرام آسمانی و حتی نور  پس از گذر آن دیگر راه برگشتی ندارند و بوسیله سیاهچاله بلعیده می‌شوند، را نشان می‌دهد.

همین دانشمندان در سال ۲۰۱۹ توانستند تصویر مشابهی از سیاهچاله مرکز کهکشان M87 را که فاصله‌ای ۵۰ سال نوری از زمین دارد، به دست آورند که نخستین مشاهده مستقیم سایه یک سیاهچاله بود. هر دوی این تصاویر با ترکیب کردن داده‌های هشت مشاهده در سراسر جهان  به دست آمده‌اندکه عملا جهان را به یک تلسکوپ بزرگ بدل کرده بودند.

این تلسکوپ‌ها از هاوایی تا اسپانیا تا قطب جنوب هر کدام جداگانه «ساگیتاریوس-Aاستار» را مشاهده کردند. سپس دانشمندان داده‌های به دست آمده از هر تلسکوپ را با هم ترکیب کردند تا تصویر نهایی را به دست آورند.

این تصویر جدید برخی از جزئیات جدید درباره این سیاهچاله مرکزی کهکشان ما از جمله جهت چرخش آن به دور خود را نشان می‌دهد، از جمله اینکه راس این سیاهچاله یا ته آن بسته به چشم‌انداز شما تقریبا تقریبا به طور مستقیم در جهت زمین است. جرم این سیاهچاله تقریبا تخمین‌های پیشین این بر اساس مطالعه ستارگان اطراف آن مطابقت دارد.

گرچه جرم «ساگیتاریوس-Aاستار» بسیار عظیم است اما نسبت به سیاهچاله مرکز کهکشان M87 بسیار کوچکتر است و جرمی معادل یک هزاروپانصدم آن را دارد.

همچنین این سیاهچاله ظاهرا بر خلاف خصلت نسبتا معمول سیاهچاله‌های دیگر مانند سیاهچاله M87  جریانی قدرتمند از ذرات را به درون کیهان نمی‌فرستد.

کد خبر 676032 برچسب‌ها كهكشان راه شيرى نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، فتاح کرمی فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین فرمانداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، وجود ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان گفت: اولین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان را از اهداف راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد.

فرماندار بروجن همچنین با اشاره به اختصاص زمین در شهر بلداجی، خواستار پیگیری و تسریع در راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر شد.

کرمی با بیان اینکه نقش برنامه‌های کانون در اثربخشی و فرهنگ‌سازی حوزه کودک و نوجوان مشهود است؛ افزود: کانون پرورش فکری از ارکان مهم و قابل توجه در تربیت نسل آینده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899020

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • ساخت نخستین آسمان نمای دیجیتال در بروجن
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران