Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری عصر پنجشنبه در همایش خیرین و حامیان سلامت استان که در تالار امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد اظهار داشت: بخش بهداشت و درمان در سبد هزینه خانواده‌ها قابل توجه است که در دهه‌های اخیر با شیوع بیماری‌های جدید این هزینه‌ها نیز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده قم در خانه ملت ابراز داشت: طرح تحول سلامت در دولت یازدهم با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اجرایی شد و این در حالی بود که پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که با ۳۰ هزار میلیارد ریال این امکان فراهم بود تا افراد نیازمندو بی بضاعت بیمه شوند.

حجت الاسلام ذوالنوری عنوان کرد: غربالگری مناسبی برای این طرح صورت نگرفت و افراد با تمکن مالی هم از مزایای طرح بیمه رایگان دولت استفاده کردند، در حالی که نیازی به این کار نداشتند.

وی با تقدیر از خدمات خیرین سلامت در سالهای اخیر در استان قم ابراز داشت: خیرین در سراسر کشور و استان قم بدون اینکه درگیر امور اداری شوند با ورود به موقع خود در آنجا که نیاز به حمایت آنها بوده وارد میدان شدند و نیازهای بخش سلامت و درمان را تا آنجا که در توانشان بوده را مرتفع کردند که امیدواریم این مشارکت و همراهی‌ها ادامه داشته باد.

نماینده قم در خانه ملت گفت: هم اکنون کشور در زمینه تجهیزات پزشکی، مراکز درمانی و تشخیصی بیماری‌ها و همچنین در عرصه پزشکی هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته است و امیدواریم این مسیر با تدبیر دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ادامه یابد.

حجت الاسلام ذوالنوری از دانشگاه علوم پزشکی استان قم خواست تا نیازها در حوزه درمان و سلامت را شناسایی و آن را در اختیار نمایندکان قم در خانه ملت قرار دهند تا جذب اعتبارات و همچنین در عرصه قانون گذاری این موضوعات مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 5488542

منبع: مهر

کلیدواژه: قم مجتبی ذوالنوری دانشگاه علوم پزشکی قم بوشهر کرمانشاه احتکار ویروس کرونا آمار کرونا بسیج سازندگی مشهد گروههای جهادی خراسان رضوی کالاهای اساسی بیرجند نانوایی لیگ برتر فوتبال ایران گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند

حسن اصیلیان مهابادی،  با بیان اینکه مشاغل گوناگونی در جوامع انسانی وجود دارد، اظهار کرد: بررسی وضعیت مشاغل بیانگر این است که هرکدام از گروه‌های شغلی بنا به ماهیت خود با مشکلات سلامت و ایمنی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار، «سلامت» را در کانون توجه قرار داده، خاطرنشان کرد: به طور قطع، رعایت‌نکردن اصول ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار منجر به بروز مشکلات فراوان برای جامعه کارگری می‌شود که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. براساس آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۳ میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: میزان مرگ و میر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. بنابر بر گزارش سازمان بین‌المللی کار، بیشترین میزان مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های شغلی می‌شود که معادل ۲.۶ میلیون از ۳ میلیون مرگ‌ومیر سالانه حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در دنیا است. همچنین حوادث ناشی از کار که جزو مقوله ایمنی به حساب می‌آید موجب مرگ ۳۳۰ هزار کارگر در هر سال می‌شود. 

بیماری‌هایی که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری بر سلامت کارگران دارند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی جزو مواردی هستند که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به نحوی که سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کار مربوط به این بیماری‌های است.

وی با بیان اینکه «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» جزو پرخطرترین مشاغل  هستند، افزود: ۶۳ درصد از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ برای مشاغل «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» است. 

وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ایران

اصیلیان درباره وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور اظهار کرد: وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور نسبت به روزهای نخست انقلاب از وضعیت خوبی برخوردار است. بررسی وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه  بیانگر این است که این مولفه، شرایط نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

لزوم به‌روزرسانی قوانین سلامت محیط کار

وی با بیان اینکه قوانینی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تدوین شده، افزود: اگرچه قوانین حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار  کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با سطح مطلوب فاصله دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نسبت به ابلاغ قوانین سلامت محیط کار اقدام کرده و علاوه بر قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، «قانون کار» نیز تدوین شده است. اگرچه قوانین ابلاغی وزارت بهداشت و قانون کار در کشور اجرا می‌شود اما این قوانین باید به‌روزرسانی شوند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار یک موضوع ضروری قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع، فرهنگ‌سازی سبب بهبود وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌شود. فرهنگ توجه به نکات ایمنی باید در وهله نخست در میان کارفرمایان جاری شود؛ پس از آن، کارگران باید به نکات ایمنی و بهداشتی خود توجه ویژه داشته باشند. فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به نکات ایمنی باید در کانون توجه قرار گیرد و تلاش‌های فراوانی در این راستا محقق شود. 

اصیلیان گفت: سازمان بین‌المللی کار،  موضوع فرهنگ‌سازی توجه به سلامت را با توجه به میزان مرگ‌ومیر بیماری‌های و حوداث ناشی از کار در کانون توجه قرار داده و در این مسیر گام برمی‌دارد. سازمان بین‌المللی کار با توجه به ضرورت و اهمیت بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار، ۲۷ آوریل را به عنوان روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» لحاظ کرده و هر ساله شعاری برای این روز تعیین می‌کند. سال گذشته، شعار «محیط کار سالم و ایمن، حق مسلم هر نیروی کار است» را انتخاب کرد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط کار

وی درباره شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز اظهار کرد:  «تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه شعار سال جاری قرار گرفته است. دخل ‌و تصرف و توسعه فعالیت‌های انسانی در کره زمین سبب تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین شده و سبب بروز سیلاب، طوفان، کولاک و سونامی در نقاط مختلف کره‌زمین شده است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات اقلیمی، افزایش اشعه ماورای بنفش خورشید و همچنین افزایش حشرات که عامل بیماری به حساب می‌آیند، می‌تواند برخی از محیط‌های کاری را تحت تاثیر قرار دهد.  

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران ادامه داد: کارگرانی که در مناطق رو باز فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند. موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌های کار در کانون توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع باید در داخل کشور نیز مهم قلمداد شود. سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های «بهداشت» و «کار» و انجمن بهداشت حرفه‌ای می‌توانند دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند. 

وی در پایان گفت: طرح جدید سازمان بین‌المللی کار، محیط کار سالم از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برای تحقق این منظور سه هدف در نظر گرفته است. نخستین راهبرد برای تحقق این موضوع، «بهبود چارچوب ایمنی و بهداشت کار» است. همچنین ۲ راهبرد «تقویت هماهنگ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی و بهداشت کار» "OSH" و "تقویت OSH"  نیز به عنوان دیگر راهبردهای سازمان بین‌المللی کار در زمینه ارتقای سلامت محیط کار به حساب می‌آید. اگر به سه راهبرد سازمان بین‌المللی کار توجه کنیم به حد مطلوبی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نایل می‌آییم. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز