Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصادی خود در کاهش و رفع فقر مطلق، بهبود ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم به هوشمندسازی و باز توزیع یارانه کالاهای اساسی گرفت. در حالی که این اصلاح سال‌های قبل و زمانی که تفاوت ارز آزاد آنقدر زیاد نبود باید توسط دولت قبل صورت می‌گرفت اما ابراهیم رئیسی در شرایطی دشوار این تصمیم را گرفت و حتی اعلام کرد که باید در مسیر اصلاح از آبرو هم گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با این تصمیم، عده‌ای ناآگاهانه در داخل و جریان رسانه‌ای در خارج از کشور با برنامه‌ریزی گسترده و دقیق سعی در اعتمادزدایی از دولت و دامن زدن به نگرانی‌های مردم کردند.‌

در ادامه تعدادی از این شایعات و دروغ‌ها را مرور می‌کنیم:

هجوم و غارت فروشگاه‌ها در قزوین

به تازگی فیلمی با عنوان «هجوم و غارت فروشگاه‌ها در قزوین» منتشر شد که سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد. اما کمی توجه به فیلم نشان می‌دهد که تمام افراد در این کلیپ لباس گرم مثل کاپشن پوشیده‌اند و مشخص است که برای این فصل نیست.

کاظمی، فرماندار قزوین نیز عنوان کرد: به هیچ عنوان هیچ حادثه‌ای اعم از هجوم و غارت به فروشگاه در شهر قزوین صحت ندارد. در  عرضه کالا در قزوین مشکلی وجود ندارد و فقط در برخی فروشگاه‌ها صف بود.

شایعه کارت یارانه نان

یکی از اولین شایعه‌ها در این باره، شایعه کارت یارانه نان بود. برخی رسانه‌های دشمن با انتشار تصویری فتوشاپی مدعی شدند که مردم ایران از این به بعد باید کارت نان داشته باشند. در پی انتشار این دروغ  وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است.

شایعه گرانی بنزین

در ادامه دروغ‌هایی که در خصوص این جراحی اقتصادی صورت گرفته، عده‌ای شایعه گران شدن بنزین را مطرح کردند. این در حالی است که هیچ مسئولی سخن از گرانی بنزین به میان نیاورده و همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره تاکید کرد که قیمت بنزین با تغییر در راستای اصلاح نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و این مساله ارتباطی با بنزین نخواهد داشت.

آتش زدن پمپ بنزین در خوزستان

عده‌ای برای امنیتی نشان دادن جو در خوزستان با انتشار فیلم کوتاهی مدعی به آتش کشیدن پمپ بنزینی در این استان شدند. اما هیچ رسانه رسمی و حتی محلی از وقوع چنین اتفاقی خبری مخابره نکرد. پلیس فتا نیز با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این خبر صحت نداشته و تصاویر آن مربوط به آتش‌سوزی نیستان حاشیه جاده در یکی از شهرستان‌های استان خوزستان در سال‌های قبل است که معاندین به منظور تشویش اذهان عمومی آن را در این زمان منتشر کرده‌اند.

ماجرای «خیرات» آرد به کربلا!

شایعه دیگری که سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد، شایعه صادرات خیراتی آرد به عراق و شهر کربلا بود. در این ویدئو ادعا می‌شود در حالی که در ایران کمبود آرد وجود دارد اما کیسه‌های آرد برای خیرات به کربلا فرستاده می‌شود.

اما در این خصوص چند نکته وجود دارد:

نخست آن که فرد منتشرکننده تلاش کرده با کاهش کیفیت ویدئو سعی نماید تا حد امکان تشخیص اصالت ویدئو را برای کاربران دشوار کند. 

نکته بعدی آن که، از بررسی ویدئو مشاهده می‌شود، بسته‌های آردی که در ویدئو نمایش داده شده تولیدی سال ۲۰۱۸ بوده که حتی بنابر تصویر تاریخ انقضای آن ۶ ماه پس از تولید ذکر شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد حتی اگر کیسه‌های نمایش داده شده حاوی آرد گندم باشند، در واقع چهار سال پیش تولید شده‌اند.

برخلاف ادعای داخل فیلم برند این کیسه‌ها «خیرات» است و حرفی از اهدای این کیسه‌ها نیست و در  این شرایط چنین فیلمی برای افزایش نارضایتی منتشر شده است.

شرایط خاص یارانه‌بگیران

برخی کاربران به استناد متنی از یکی از صفحات سایت هدفمندی یارانه‌ها مدعی استحقاق یارانه جدید به عده‌ای خاص شدند و انتقاداتی را به دولت وارد کردند.

اما مشاور وزیر کار با انتشار توییت در این باره نوشت: این شرایط مربوط به زمان ثبت یارانه معیشتی (بنزین) هست (نه یارانه کمک‌معیشتی اخیر) البته مثل دیگر مطالب گذشته بر روی خروجی سایت قرار دارد. معیارهای فعلی برای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار  تومانی، این موارد نیست.

کد خبر 676085 برچسب‌ها خبر ویژه یارانه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر ویژه یارانه کیسه ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز انجام عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱، در گزارشی به بازنشر وقایع این عملیات پرداخت.

بنابر روایت ایرنا، پس از حدود ۲۰ روز تلاش پیگیر برای اجرای عملیات آزادسازی منطقه غرب رودخانه کارون و خرمشهر، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در قرارگاه مرکزی کربلا حضور دارند.

آیت‌الله مشکینی امام‌جمعه قم، آیت‌الله محمد صدوقی امام‌جمعه یزد و فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با هدف تقویت روحیه رزمندگان، به جمع فرماندهان قرارگاه کربلا پیوسته‌اند. خبرنگاران هم آمده‌اند تا وقایع عملیات را از مرکز فرماندهی آن گزارش کنند.

رزمندگان سه قرارگاه عملیاتی قدس، فتح و نصر که از غروب روز گذشته به‌طرف خطوط تعیین‌شده برای آغاز عملیات عزیمت کرده بودند، با استقرار در مواضع پیش‌بینی‌شده، به انتظار نشسته بودند تا فرمان حمله صادر شود.

پس از اعلام آمادگی اغلب یگان‌ها برای درگیر شدن با دشمن و نیز تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فتح در مرکز فرماندهی، فرمان عملیات بیت‌المقدس در ساعت ۰: ۳۰ بامداد روز دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ با اعلام رمز بسم‌الله القاصم الجبارین، یا علی بن ابیطالب (ع)، از سوی فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا (محسن رضایی و سرهنگ علی صیاد شیرازی) به فرماندهان سپاهی و ارتشی قرارگاه‌های عملیاتی قدس، فتح و نصر ابلاغ شد.

در خصوص علت این نام‌گذاری (بیت‌المقدس)، محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، در ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) در قرارگاه کربلا در یک پیام رادیویی گفت: علت نام‌گذاری عملیات این بوده که به تمام دنیا فلسفه و خط‌مشی آینده خودمان را بعدازاین عملیات اعلام کنیم که راه ما به‌سوی بیت‌المقدس است.

صدام و صدامیان تبلیغات خواهند کرد که این‌ها قصد تجاوز دارند. اما با اسم‌گذاری عملیاتمان ثابت کردیم که به‌هیچ‌وجه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و قصد ما راندن اجنبی‌ها و مزدورانی است که وارد خاک کشورمان شده‌اند و هدف اساسی ما هم درنهایت بیت‌المقدس و آزادی خانه خداست که باید این خانه را از لوث صهیونیست‌های بین‌الملل و امپریالیست‌های جهان خوار آزاد بکنیم.

اما پس از صدور حمله، رزمندگان بسیجی، سپاهی و ارتشی که از قبل در نقطه رهایی به انتظار نشسته بودند، حرکت خود را در سکوت و تاریکی شب به سمت مواضع دشمن آغاز کردند.

در نتیجه عملکرد سه قرارگاه عملیاتی در اولین روز عملیات، فقط قرارگاه فتح موفق شد تقریباً به همه اهداف خود دست یابد و منطقه حدفاصل کارون (رحمانی تا دارخوین) و جاده اهواز - خرمشهر (از کیلومتر ۷۰ تا ۸۸) را به‌عنوان سرپل تصرف کرده، خط پدافندی خود را در شانه شرقی جاده برقرار کند و تا ساعت ۵ بعدازظهر، ۱۰۰۲ نفر را نیز به اسارت بگیرد.

قرارگاه نصر اگرچه توانست منطقه حدفاصل کارون (دارخوین تا نزدیکی سلیمانیه) تا قسمتی از جاده در محدوده ایستگاه ۱۰۰ (گرمدشت) را به‌عنوان سرپل تصرف و بخشی از قوای زرهی لشکر ۳ عراق را منهدم کند، لیکن از ادامه عملیات تا نهر عرایض بازماند. نیروهای این قرارگاه تا ساعت ۵ بعدازظهر، توانستند ۱۵۹۲ نفر را به اسارت در آورند.

شهادت محسن وزوایی در اولین روز

در این روز محسن وزوایی از فرماندهان محور عملیاتی تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) قرارگاه نصر به همراه تنی چند از همرزمانش به شهادت رسید. احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، در خصوص این حادثه گفت: وقتی این مواضع تانک دشمن در شرق جاده سقوط کرد، نیروها را برای عبور به‌طرف جنوب حرکت دادیم، یعنی طوری بود که این قسمت را به‌صورت پیاده بیاوریم که اولاً ماشین نداشتیم، درثانی می‌خواستیم تأمین باشد که بیاوریم و فکر کردیم که اینجا مواضع دشمن در جنوب شرقی گرمدشت سقوط کرده؛ یعنی نیرویی از دشمن در سر راه ما نیست. ما فکر کردیم که در اینجا خودی است؛ هم از پشت می‌خوردیم و هم از طرفین...برادر وزوایی و برادر شعف، مسئول گردان میثم را شهید دادیم، به‌اضافه ۷۰ نفر. حدود ساعت ۱۰ صبح بود.

قرارگاه قدس هم باوجودآنکه فقط سه سرپل کوچک را در جنوب کرخه کور به دست آورده بود، موفق شد با درگیر نگه‌داشتن لشکر ۵ مکانیزه و لشکر ۶ زرهی عراق، از یاری‌رساندن آن‌ها به جبهه نبرد علیه قرارگاه‌های فتح و نصر جلوگیری کند. همچنین تا ساعت ۵ بعدازظهر ۲۸۰ عراقی به اسارت نیروهای این قرارگاه درآمدند.

بدین ترتیب قرارگاه مرکزی کربلا در اطلاعیه شماره ۳ خود نتایج عملیات تا عصر (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) را چنین برشمرد: هزاران کشته و زخمی؛ تخلیه ۳۲۰۵ اسیر به پشت جبهه؛ آزادسازی ۸۰۰ کیلومتر از خاک ایران؛ انهدام صدها تانک و نفربر و خودرو؛ به غنیمت درآوردن تعداد زیادی تانک، نفربر و خودرو؛ ساقط کردن ۶ هواپیما.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901113

دیگر خبرها

  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • ببینید | آتش به قطار بنزین
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین