Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید امروز بزرگترین نگرانی قشر آسیب پذیر این است که قدرت خرید آنها کمتر شود؛ اما کارشناسان معتقدند مردمی سازی یارانه‌ها موجب خواهد شد که قشر متوسط نسبت به گذشته بهره بیشتری از یارانه پنهانی ببرند.

به گزاش مشرق، روایت هایی وجود دارد که نشان می دهد دولت روحانی براساس یک تصمیم شتاب زده و غیرکارشناسی پای  ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اقتصاد کشور باز کرد، تصمیم اشتباهی که براساس آن میلیاردها دلار از جیب ملت خارج و به جیب سودجویان و رانت خواران ریخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می شود در همان زمانی هم که حسن روحانی در جلسه دولت تصمیم خود را برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نهایی کرد برخی از مسئولان اقتصادی دولت از جمله ولی الله سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی با آن مخالف بودند تا جایی که حتی سیف حاضر نشد این تصمیم دولت را اعلام کند.

بر همین اساس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت مامور شد تا این موضوع را علنی کند. با این حال مدتی بعد از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی، برخی از مسئولان دولت وقت متوجه آسیب های فراوان این تصمیم شدند اما دولت در آن زمان حاضر نشد تبعات پایان دادن به این تصمیم اشتباه را بپذیرد و این موضوع نیز موجب شد تا اصلاح تصمیم اشتباه دولت دوازدهم بر گردن دولت سیزدهم بیفتد!

دولت سیزدهم که به گفته بسیاری از کارشناسان یک زمین مین گذاری شده را از دولت قبل از خود تحویل گرفته بود چاره‌ای نداشت تا قدم به قدم به اصلاح تصمیمات اشتباه گذشته بپردازد و مین های این زمین ناهموار را خنثی کند.

یکی از مهم ترین تصمیات دولت در حوزه اقتصادی، اصلاح پرداخت یارانه هایی بود که سالها به جای رسیدن به جامعه هدف به جیب دلالان و سودجویان می رفت.

مدتها بود دولت برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می کرد، با این هدف که این کالاها با قیمت ارزان تر به دست مردم برسد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی داد.

واقعیت این بود که ارز با قیمت خیلی پایین تر از قیمت واقعی به پرداخت می شد ولی گاهی به جای اینکه با آن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وارد شود، صرف واردات کالاهای لوکس می شد چون این مسیر سود کلانی برای دلالان داشت.

از سویی حتی در زمانی هم که ارز در مسیر درست خود قرار می گرفت، ثروتمندان و سرمایه داران به دلیل توان مالی بالایی که داشتند بیشترین بهره را از آن می بردند و باز هم چیزی عاید قشر آسیب پذیر و کم درآمد جامعه نمی شد.

با این حال جنگ اوکراین و شرایطی مانند خشکسالی و مشکلاتی که بسیاری کشورهای دنیا با آن مواجه شدند موجب شده بود تا کالاهایی که باید با پرداخت ارز ترجیحی ارزان تر دست مردم کشورمان برسند، از مرزهای کشور به سمت کشورهای همسایه قاچاق می‌شدند.

شاید برای برخی این سوال مطرح شود که جنگ در اوکراین چه ارتباطی با ایین موضوع دارد. برای پاسخ به این سوال باید گفت براساس آنچه سازمان ملل اعلام کرده ۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در بسیاری کشورها قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است. تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.

روسیه و اوکراین سبد نان جهان نامیده شده اند. آن دو کشور هر دو صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند. در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است. حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است.

بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین که از تجارت حمایت می‌کند از جمله بنادر و خطوط ریلی تخریب شده یا آسیب دیده اند. اوکراین هم صادرات برخی غلات را برای محافظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

به هر حال این موضوع و  فساد و رانت میلیاردی در بحث پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی وجو داشت این ضرورت را ایجاد می کرد که دولت سریع تر دست به اقدام بزند. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی هر لحظه که دولت تعلل می کرد پول بیشتری از جیب مردم خارج می شد از سویی ادامه این روند می توانست باعث شود مردم در آینده با مشکلات بیشتری مواجه شود. همین موضوع موجب شد تا دولت دست به کار شود و اجازه ندهد تا سودجویان بیشتر از این دست در جیب ملت کنند.

شاید امروز بزرگترین نگرانی قشر آسیب پذیر این است که قدرت خرید آنها کمتر و سفره آنها کوچکتر شود، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند از آنجایی که دولت تصمیم گرفته یارانه ای که به وارد کننده می داد را بگیرد و آن را به مصرف کننده بدهد، نه تنها جایی برای نگرانی وجود ندارد بلکه اجرای درست این طرح که از آن به عنوان مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه ها یاد می شود، موجب خواهد شد که قشر متوسط و کم درآمد نسبت به گذشته بهره بیشتری از یارانه پنهانی که به کالاهای اساسی داده می شد، ببرند.

بی شک تحول اقتصادی و تصمیمی که دولت گرفته، تصمیمی مهم و بزرگ است و نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند باید از دولت در اجرای این طرح حمایت کرد، آنها همچنین اعتقاد دارند رئیسی آبروی خود را پای این کار گذاشته و واقعی کردن قیمت کالاها ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی را برای کشور به همراه دارد و مردم در آینده‌ای نه چندان دور ثمرات آن را مشاهده خواهیم کرد.

در شرایط غبارآلود امروز که سودجویان نگران از دست رفتن منافع خود هستند و دشمنان نیز سعی دارند از آب گل آلود ماهی خود را صید کنند باید بسیار مراقب بود و مسائل را به درستی تبیین کرد. در چنین زمانی که کشور نیازمند آرامش است، وظیفه نخبگان بیش از بیش اهمیت دارد و باید با تبیین درست مسائل اجازه نداد تا سودجویان و رانت خوران برای دستیابی به اهداف خود مردم را نگران و فضا را ملتهب کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت یارانه شمال آفریقا صادرات گندم روسیه بانک مرکزی سازمان ملل دولت دوازدهم دولت سیزدهم خاورمیانه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت بسیاری از کارشناسان ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوسوا کیمیش: رئال مادرید و بارسلونا باشگاه‌های فوق‌العاده‌ای هستند

هافبک تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ، قصد دارد پس از صحبت با باشگاه در مورد آینده اش تصمیم بگیرد.

طرفداری | آینده یوسوا کیمیش، ستاره بایرن مونیخ با تنها یک سال باقی مانده از قراردادش، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در صورتی که او قرارداد جدیدی امضا نکند، احتمال فروش او توسط باواریایی ها وجود دارد. نکته قابل توجه این است که هافبک 29 ساله تصمیم گرفته به جای استفاده از یک مدیر برنامه، خودش مذاکرات را پیش ببرد.

به نظر می رسید کیمیش پس از نیمکت نشینی توسط توماس توخل در اوایل فصل، قطعا در تابستان از بایرن جدا خواهد شد، اما خروج قریب الوقوع سرمربی بایرن، اوضاع را در مونیخ دوباره تغییر داده است. در مصاحبه ای با  آاس، از او در مورد اهمیت سرمربی بعدی بایرن برای آینده اش سوال شد.

سوال جالبی است، اما در حال حاضر مهمترین مسئله نیست. من می دانم که وقتی قراردادی امضا می کنید، آن را با سرمربی امضا نمی کنید. شما آن را با باشگاه امضا می کنید. برای من مهم ترین چیز، باشگاه است، نه فقط سرمربی. اما بدیهی است که دانستن اینکه سرمربی در مورد شما و تیم چه فکری می کند هم مهم است. انتخاب سرمربی به افراد دیگری در باشگاه مربوط است.

کیمیش به صراحت اعلام کرد که قبل از بررسی گزینه های دیگر در تابستان، با بایرن صحبت خواهد کرد.

می خواهم با بایرن صحبت کنم. و وقتی این کار را انجام دادم، بیرون نمی روم تا در مورد آن با مطبوعات صحبت کنم. من فقط روی دو بازی مقابل رئال مادرید تمرکز کرده ام.

اما او برای رئال مادرید و بارسلونا که هر دو به جذب ملی پوش آلمانی علاقه مند هستند، کلمات درخشانی به کار برد.

در حال حاضر به این موضوع فکر نمی کنم. همانطور که قبلا گفتم، ابتدا با بایرن صحبت خواهم کرد. اما بدیهی است که بارسلونا و رئال مادرید باشگاه های فوق العاده ای با تاریخی شگفت انگیز هستند.

کیمیش توضیح داد که تصمیم او برای عدم استفاده از مدیر برنامه تا حدودی به دلیل تمایل او برای شنیدن مستقیم صحبت های باشگاه هایی بوده که با آنها معامله می کرده است.

نکته مثبت ماجرا این است که می توانید خودتان صحبت کنید، اما این همچنین می تواند یک نکته منفی هم باشد. گاهی اوقات صحبت در مورد خودتان سخت است. شما مسئول تصمیم خود هستید. این مهمترین چیز برای من است: سر میز نشستن، حرف مستقیم مسئولان را گوش دادن و توانایی صحبت مستقیم با باشگاه و سرمربی. این به من کمک می کند تا تصمیم خوبی برای خودم و خانواده ام بگیرم.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید
  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • یوسوا کیمیش: رئال مادرید و بارسلونا باشگاه‌های فوق‌العاده‌ای هستند