Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@14:15:17 GMT

«ایوب‌خان» به بازار آمد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۳۰۳۶

«ایوب‌خان» به بازار آمد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه نمایشنامه «ایوب‌خان» به قلم امیر دژاکام، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و استاد دانشگاه در رشته هنرهای نمایشی که دربرگیرنده هفت نمایشنامه از اوست توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

دژاکام در این کتاب تجربه فرمی و بیانی ویژه‌ای را برگزیده که رصد و بیان یک موضوع از زاویه دیدهای مختلف و متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در اولین نمایشنامه از این مجموعه با عنوان «ایوب‌خان» با همین تمهید و با استخدام زبانی خاص به سراغ روایتی از زندگی و شیوه فعالیت اجتماعی و سیمای فکری شخصی به نام ایوب می‌رود که از عیاران عصر خود است و مردم به بهانه‌های مختلف با او ارتباط گرفته و طلب کمک می‌کنند. زبان پیچیده و گاه طنزآمیز دژاکام در این اثر، تلاش او برای بازخوانی رفتارهای عیارانه و پهلوانانه ایوب در عین زیست عجیبش که شباهتی به رسم زمانه ندارد این اثر را خواندنی و درخور اعتنا کرده است.

در نمایشنامه دوم با عنوان «شیشه» نیز دژاکام از زبان یک مهاجر غرق شده در اقیانوس، شرحی فلسفی و انتقادی از زندگی و زیست در ایران که منجر به مهاجرت فرارگونه انسان‌ها از وطنشان می‌شود ارائه می‌دهد. یکی از جذابیت‌های این متن، مونولوگ‌گویی قهرمان داستان و گفت‌وگوهایی است که او با خود و درواقع با مخاطب دارد.

نمایشنامه سوم با عنوان «کشتی یونانی» نیز در ۱۸ پرده از زاویه دید یک زن سعی در توصیف زیست اجتماعی و تفکر جاری بر ساختار فکری زنان در مواجهه با مردان دارد. این نمایشنامه به شکل مونولوگ داستانی ۱۸ نما از زندگی مشترک در جامعه مدرن‌شده امروز را با نگاهی انتقادی به تصویر می‌کشد.

دژاکام در نمایشنامه «رومئو و ژولیت» نیز که آن را برداشتی آزاد از نمایشنامه شکسپیر نامیده است با خلق چهار شخصیت در جغرافیای زیستی جنوب ایران سعی در نمایش تصویری پرتناقض از زیست شخصی و فکری در لایه‌های زیرین اجتماعی ایران دارد.

نویسنده در نمایشنامه دیگری از این مجموعه با نام «مکبث» نیز بازنویسی و روایت امروزین خود از نمایشنامه مشهور شکسپیر را خلق کرده که متن آن استعاره‌ای به مفاهیم بنیادی متن اصلی می‌زند.

۲۵۹۲۵۹

کد خبر 1630806

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نمایشنامه نویسنده کتاب معرفی کتاب تئاتر کارگردانان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۳۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی با بیان اینکه آلودگی‌های ناشی از پسماند و دفع غیر اصولی زباله، معضلات زیست محیطی را موجب خواهد شد، افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه حفظ حقوق بیت المال دادگستری شهرستان در هفته گذشته، با پیگیری مستمر دادستان شهرستان بهشهر، مقرر شد مکان دفن زباله بصورت دائمی از محل فعلی به مکان دیگری در مجاورت کمپوست شهرداری بهشهر منتقل شود.

پوریانی با اشاره به این مطلب که از امروز کوچکترین زباله ای به مکان کنونی دفن زباله بهشهر منتقل نخواهد شد، افزود: به صورت نمادین چند درخت با حضور مسئولان شهرستانی در این محل غرس شد و پس از خاکریزی و نهال کاری کامل، این مکان به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

رییس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در استان از مسائل مهمی است که در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد.

وی افزود: شهرستان بهشهر از نظر گردشگری و همچنین محیط زیست مورد توجه است و باید با برنامه ریزی مناسب برای بهره مندی درست از این مواهب خدادادی ارزشمند تلاش شود.

کد خبر 6093175

دیگر خبرها

  • فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی»
  • مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • مجموعه «نون خ ۵» از نگاه مردم
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • زاکانی و مجموعه‌اش هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد | فیلم
  • مجموعه شعر «رو به جهان ایستاده ام رو به تو» منتشر شد
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • ببینید | بچه فوک‌های کوچولو
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه