Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشنامه‌های «پاریا» و «قوی‌تر» از آثار آگوست استریندبرگ، نویسنده مشهور سوئدی و یکی از بزرگان تاریخ ادبیات نمایش جهان هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا، یوهان اگوست استریندبرگ داستان کوتاه، رمان و نمایشنامه نویس پرکار سوئدی است که در کنار هنریک ایبسن، سورن کیرکگارد و هانس کریستین آندرسن از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان اسکاندیناوی به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استریندبرگ یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و در وطنش به شکسپیر سوئد معروف بود. او استاد مسلم اکسپرسیونیسم در تئاتر است. ستریندبری در خانواده فقیری در استکهلم به دنیا آمد ..

این نمایشنامه از زمان انتشارش به عنوان آغازگر و یکی از مطرح ترین مونولوگ های تاریخ ادبیات نمایشی جهان محسوب می شود. پس از انتشار «قوی تر» نمایشنامه نویسان متوجه شدند که می شود «به گونه دیگری» هم نوشت.

«قوی تر» محبوب ترین نمایشنامه گروه های آوانگارد و دانشجویان هنری و تئاتری در 100 سال گذشته است. جالب است که یوجین اونیل، نمایشنامه نویس شهیر آمریکایی نمایشنامه «پیش از صبحانه» خود را تحت تاثیر این اثر نوشت.

بخش‌هایی از کتاب:

 فکر نمی‌کنی که هر یک از ما یک حس فروخورده‌ی گناه در درون خود پنهان داریم؟ بله، این یک واقعیت انکارناپذیر است! آیا ما تا به‌حال مثل بچه‌ها دزدی نکرده‌ایم؟ دروغ نگفته‌ایم؟ چرا، قطعاً این کار را کرده‌ایم. آدم‌هایی هستند که در تمام عمرشان این خصوصیت کودکانه را حفظ می‌کنند، طوری‌که اراده‌ی کنترل خود را ندارند، فقط کافی است یک فرصت به‌دستشان بیفتد، آن‌وقت مرتکب جنایت می‌شوند! اما من نمی‌توانم درک کنم که چطور این احساس گناه‌ در تو هست. اگر کودک مقصر نیست، پس باید تقصیر را به گردن کودک دیگری بیندازیم. این نکته‌ی مهمی است...، نمی‌دانم، شاید بعدها نظرم تغییر کرد. من یک‌نفر را کشته‌ام، اما از این کاری که کرده‌ام به‌هیچ‌وجه پشیمان نیستم...

نمایشنامه‌های «سونات اشباح» و «پدر» از دیگر آثار استریندبرگ هستند که در ایران منتشر شده‌اند.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ادبیات ایران جهان رمان صبحانه معرفی کتاب قوی تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار ۳ نمایشنامه

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب، سه کتاب نمایش‌نامه با عنوان‌های «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» راهی بازار کتاب شد.

به گزارش ایسنا، «رازی بین من و تو» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در انتشارات سوره‌ مهر به چاپ رسیدند.

 در معرفی این نمایشنامه‌ها آمده است:  «رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاری است که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.


«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سال‌ها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او می‌شود.


«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایش‌نامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریان‌فر به چاپ رسیده است. آریان‌فر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آن‌گاه که خدا از دهان سنگ ترانه می‌خواند»، «کسی در خواب‌هایم قدم می‌زند» و «سراغ خواب‌هایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه