Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@22:49:48 GMT

اردیبهشت، فصلی نو در تاریخ کردستان

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۴۴۷۰

اردیبهشت، فصلی نو در تاریخ کردستان

خبرگزاری فارس استان کردستان/در اردیبهشت معطر سال 1388 رهبر انقلاب اسلامی در سفری 8 روزه به کردستان که طولانی‌ترین سفر رهبر به استان‌های کشور نیز محسوب می‌شود شروع فصلی جدید در توسعه و ارتقای سطح فرهنگ وهنر کردستان را رقم زدند.

خیلی از دستاوردهای این سفر پر خیر وبرکت در بخش‌های مختلف بارها بیان شده است اما بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که تاکنون به صورت جدی به آن توجه نشده است که بحث ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از سفر رهبر انقلاب به کردستان در بحث زیرساخت‌های فرهنگی وهنری به ویژه سینما، دو سالن سینمایی بهمن و شیدا در استان وجود داشت که تقریبا از گردونه فعالیتی هم خارج شده بودند.

سینما بهمن در حال بازسازی و سینما شیداهم بدلیل مشکلاتی که داشت نیمه‌تعطیل بود و دیگر شهرهای استان هم فاقد این امکان بودند.

با حضور رهبر معظم انقلاب به کردستان و مطرح‌کردن عنوان استان هنر وفرهنگ به عنوان نقشه راه و کلیدواژه برای توسعه همه‌جانبه استان و با اعتقاد به اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است، توجه به این بخش در بین مسوولین به صورت جدی‌تر مطرح شد و با تخصیص اعتبار لازم مشکل پروژه پردیس سینمایی بهمن مرتفع و این سالن بعد از 5 سال و 4 ماه و 9 روز تعطیلی با بهره‌مندی از توان کارشناسان و متخصصین استان در قالب سه سالن سینمایی، گالری، استودیو، کتابخانه و امکانات مجهز از قبیل پیشرفته‌ترین سیستم صدای دالبی و تجهیز صندلی‌های استاندارد و سیستم تهویه متبوع و دیگر امکانات در مهرماه 1390 فعالیت مجدد خود را آغاز کرد و تبدیل به مرکز اصلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان شد.

خوشبختانه اهتمام مسوولین در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تنها به شهر سنندج محدود نشد و با افتتاح دفتر حوزه هنری در بیجار توجه به توزیع عادلانه امکانات فرهنگی وهنری در سایر شهرهای استان شتاب گرفت و یک سال پس از آن یک مکان بلااستفاده فرهنگی با همت حوزه هنری و حمایت مسوولین امر به شکل کامل بازسازی و سینما آزادی بیجار با بهترین امکانات آغاز به کار کرد.

تأسیس استودیو صدا و دوبله مهر حوزه هنری دستاورد دیگری بود که از دل این سفر به آن توجه شد و یکی از مجهزترین استودیوهای صدا و دوبله کشور در استان آغاز به کار کرد.

پروژه دیگری که در قالب همان توزیع عادلانه امکانات به آن توجه شد ساخت سالن سینمایی در شهرستان سقز بود. سقز به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان که مقام معظم رهبری سال 88  به آنجا سفر کردند از لحاظ امکانات فرهنگی وهنری متأسفانه از شهرستان‌های بسیار کم برخوردار محسوب می‌شد که علی‌رغم وجود استعدادهای بالای هنری آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده بود.

عزم مدیران ارشد استان و نگاه محوری حوزه هنری در دوره جدید فعالیتی خود سبب گردید تا در شرایط سخت کرونایی از این تهدید  با دیده فرصت نگریسته شود و در مدت زمان 15 ماهه سه سالن مجهز سینمایی با امکانات روز، یک گالری مجهز هنری، کتابخانه و کتابفروشی انتشارات سوره مهر و ... در سقز به انجام رسید و در مرداد ماه 1400 با افتتاح آن و 6 سالن دیگر در شهرهای سنندج و بیجار مجموع سرانه صندلی‌های سینمایی استان به 2.5 برابر میانگین کشوری برسد.

هم اکنون نیز در محله نایسر به عنوان بزرگترین ناحیه منفصل شهری استان پروژه ساخت دوسالن سینمایی آغاز شده است که می‌تواند شاخص‌های توسعه در این ناحیه را به صورت جدی ارتقاء بخشد.

آنچه مسلم است به بهره‌بردای رسیدن صدها پروژه عمرانی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیربنایی در استان در طول این ۱۳سال گذشته با هزاران میلیارد ریال اعتبار توانسته است عقب‌ماندگی‌های استان در بخش‌های مختلف را به صورت جدی مرتفع نماید.

یک‌ هزار و ۲۵۸ پروژه با اعتبار اولیه هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوب از جمله سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج (۷۳۰ میلیارد ریال)، زیرگذر ۲۲ گولان(۵۰ میلیارد ریال)، کتابخانه امام خامنه‌ای (با سه‌هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت در ۶ طبقه) و جاده مریوان - سنندج (۱۵ هزار میلیارد ریال(، ساخت دانشکده علوم قرآنی و دارالقرآن بین‌المللی در سنندج،  یک هزار واحد مسکونی ارزان قیمت برای محرومین زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی، کمک به تامین یک هزار و ۴۳۰ واحد مسکن خانواده‌های معظم شاهد توسط بنیاد شهید، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شهرهای سقز، بانه و بیجار، ساخت مجتمع‌های آبرسانی، تامین آب روستایی، ساخت شبکه آبرسانی و توسعه روستایی،  تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی سنندج، ساخت ۳۲ باب خانه بهداشت در روستاها، ساخت ۱۱ مرکز بهداشتی درمانی روستایی، ساخت ۹ مرکزبهداشتی درمانی شهری و خرید بیمارستان صحرایی سیار ۵۰ تختخوابی از دیگر طرح های مصوبات این سفر بوده است.

این 13 سال مسیر توسعه در کردستان به اندازه تاریخ کردستان فعالیت عمرانی صورت گرفته است که این جهش سبب شده که اردیبهشت 88 در کردستان را باید نقطه عطفی در تاریخ جدید تغییر و تحول در کردستان نامگذاری کرد.

امین مرادی – رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: اردیبهشت کردستان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان سالن سینمایی میلیارد ریال صورت جدی آن توجه حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون ظهر سه شنبه در نشست کارگروه برنامه‌های تابستانی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مشگین شهر اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ کانون در استان فعالیت دارند و گستردگی مناطق، کمبود نیروی انسانی و اعتبار و عدم تجهیز کانون‌ها و بیماری کرونا در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای مجموعه ما به همراه داشته است.

وی ادامه داد: حمایت‌های مسئولان استانی از برنامه‌های دبیرخانه مساجد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

آمون بیان کرد: تابستان بهترین فرصت است که مدیران کانون‌ها با برنامه‌های فرهنگی و هنری و قرآنی و تربیتی زمینه جذب نوجوان و جوانان را فراهم کنند.

جعفری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور مسئول کانون‌های مساجد استان اردبیل و هیئت همراه در سخنانی گفت: در حقیقیت مردمی‌ترین تشکل و مجموعه‌های فرهنگی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستند.

وی درادامه گفت: درشهرستان مشگین شهر تعداد ۸۱ کانون با مجوز از دبیرخانه مساجد فعالیت دارند و از این کانون‌ها ۵۶ کانون روستایی و ۲۵ کانون شهری فعالیت دارند.

کد خبر 6099402

دیگر خبرها

  • «اخت الرضا» و «همه دختران من» در آخر هفته تلویزیون
  • بنای  دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • کنسرت بهترین نوازنده هنگ درام در ایران
  • اجرای ۴ نمایش جدید در تماشخانه ایرانشهر
  • کوشک جلالی، کرمی، سعیدی و موسویان به تئاتر ایرانشهر می آیند
  • برنامه‌ اجراهای تازه تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد
  • «خدای جنگ» حسین دارابی مجوز ساخت گرفت
  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند