Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سال‌های گذشته در کشورمان فقط به تولید عسل پرداخته می‌شد و به دیگر محصولات گوناگون زنبور عسل مثل تولید ژل رویال و موم توجه زیادی نمی‌شد. اکنون کارآفرین برتر کُردستانی اکسیر جوانی را تولید و در حال عرضه به بازارهای جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی، کردستان با برخورداری از اقلیم متنوع یکی از مناطق مستعد برای تولید عسل و زنبورداری در کشور است در کنار این ظرفیت، وجود اراضی کشاورزی و کشت محصولاتی نظیر کلزا، گندم، دانه‌های روغنی و باغ‌های میوه، در استان، کیفیت عسل این منطقه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ارزش زنبورعسل در افزایش تولیدات زراعی و باغی، ۹۰ برابر ارزش ریالی تولیدات مستقیم کلنی‌های این حشره بوده است. با دانستن نتایج این بررسی‌ها به خوبی می‌توان فهمید که چرا در بسیاری از کشورها اجاره کلنی‌های زنبورعسل توسط کشاورزان مرسوم بوده و هزینه‌ای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برای هر کلنی آن پرداخت می‌شود.

کسب درآمد از طریق زنبورداری

به این ترتیب زنبورداری نوعی فعالیت اقتصادی می‌توان برشمرد که از یک سو برای کسب درآمد و فروش محصولات حاصل از کندو مانند عسل، گرده موم، گل و بره موم، ژل رویال زنبورعسل کمک می‌کند، از طرفی دیگر با گرده افشانی محصولات باغی و زراعی افزایش تولید محصولات کشاورزی و سود ناخالص کشاورزان را به همراه دارد.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک ملیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع، سرزمینی مناسب برای زنبورداری و تولید عسل مرغوب است.بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از ۲۵۶ هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و ۸۵۷ تُن محصول نبز تولید و روانه بازار می‌شود.

زنجیر ناقص چالش زنبور داری کردستان

مهمترین چالش در زنبورداری کامل نبودن زنجیره تولید، تآمین و توزیع محصولات زنبورعسل بدلیل نبود صنایع کندوسازی، موم آج کنی و همچنین صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل با ظرفیت بالا در استان است.

تاکنون فقط ۲ برند عسل ملکه کردستان در سنندج و تام گل در قروه با دریافت مجوز بهداشتی از معاونت غذا و دارو ثبت شده ولی ظرفیت بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل در این واحدها پایین است.

جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری عسل کردستان بدنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است تا بتواند ارزش افزوده این محصول ارگانیک را افزایش دهد.

اکسیر جوانی با تولید ژل رویال

موسی شریفی متولد 1358 از شهرستان قروه و دارای برند عسل دکتر هاچ است، که به یکی از تولید کنندگان و کارآفرینان موفق در تولید عسل تبدیل شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در سال 1382 با موجودی یک کندوی زنبور عسل پرورش زنبور عسل را شروع کرده و پس از 4 سال در سال 1386 به عنوان زنبور دار نمونه شهرستان معرفی شدم. در همان سال در نمایشگاه بین المللی تهران، کیفیت برتر عسل را بدست آوردم، همچنین در سال 1388 دوره پرورش ملکه زنبور عسل را در شهرستان مریوان گذرانده و از همان سال به عنوان مجری پرورش ملکه در شهرستان انتخاب شدم.

وی گفت: در سال 1390 به دلیل بیماری نوزما تمام زنبورستان نابود شد و دوباره با کمک خدا و خانواده از ابتدا شروع به پرورش زنبور نموده و در حال حاضر با 15کارمند ثابت و 64 زنبور دار و 95 شاگرد در دوره آموزشی مشغول به اداره زنبورستان ها می باشم.

وی افزو: در سال 1394 به عنوان زنبوردار نمونه انتخاب شده و در سال 1395 ، 2500 فروند ملکه به گزینی شده و در سال 1396، 4000 ملکه را تحویل زنبورداران داده و دوره پیشرفته زنبور عسل را در مرکز آموزش عالی امام خمینی واقع در استان البرز گذراندم.

وی در رابطه با تولید ژله رویان گفت: فعالیت خود را در سال 1393 شروع و در همان سال مقدار 05/2 کیلوگرم ژله رویان را تولید کرده و این رقم تولید را در سال 1394 به 10 کیلوگرم ارتقا دادیم، در سال 1395، 23 کیلوگرم ژله رویان را با 30 کلنی و 5 کلنی پشتیبان تولید نمودیم، در سال 1396 موفق به برداشت 30 کیلو گرم ژله رویان شدیم، در سال 1395، مقدار 80 کیلوگرم گرده گل را جمع آوری و برای عرضه در بازار آماده نمودیم و در سال 1396 موفق به تولید 600 کیلو گرم گرده گل از کوه های استان شدیم و اقدام به خرید دستگاه تلقیح مصنوعی کردیم و آموزش کار با آن دستگاه را در همین سال گذراندیم و شروع به تأسیس یک کار گاه بسته بندی عسل،ژل رویال،گرده گل و بره موم کردیم و در همین کارگاه تمام محصولات فراوری می شوند.

شریفی اضافه کرد: به عنوان نوآوری در عرضه محصولات مرتبط با زنبور عسل اقدام به تولید کرم های آرایشی و بهداشتی و شامپو نمودیم که با استقبال مشتریان این فرآورده همراه شد. همچنین موفق به استخراج یک کیلوگرم عصاره بره موم شدیم.

در سال 95 به عنوان رتبه سوم زنبور داران نمونه استان انتخاب شدم ودرسال96رتبه ی اول زنبوردار نمونه استان در زمینه ی فراوری محصولات زنبورعسل درجشنواره عسل مریوان کسب کردم و در همان سال بعنوان مدرس نمونه درکشور در گروه آموزش بهره برداران در حوزه ی دام کسب کردم و وارد قرارداد صادرات محصولات با کشور آلمان باکمک بخشداری و شهرداری شهرمان شدم و درهمان سال حدود400نفر کارآموز رشته ی زنبور عسل در حوزه های مختلف را آموزش دادم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: زنبور عسل تولید عسل همان سال ژل رویال تولید ژل ی زنبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سرهنگ "حسن ابوالحسینی" اظ‌ها داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به این پلیس مبنی بر سرمایه گذاری در کانال تلگرامی اکسیر فارابی و کلاهبرداری از آنها، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا یزد قرار گرفت. 
رئیس پلیس فتا استان یزد افزود: شاکیان در اظهارات خود عنوان داشتند درشبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه سرمایه گذاری اکسیر فارابی فعالیت می‌کند و سود‌های کلانی در ازای سرمایه گذاری در این زمینه پرداخت می‌کند، آشنا شدیم ومدت کوتاهی با وی درارتباط بودیم و پس ازجلب اعتماد جمعآ مبلغ ۱۵ میلیارد ریال جهت سرمایه گذاری در زمینه این بازار برای وی واریز کردیم و بعد از واریز وجوه و عدم پاسخ از وی متوجه شدیم مورد کلاهبرداری قرار گرفته ایم. 
ابوالحسینی ادامه داد: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکیان و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته، مشخص شد متهم ساکن یکی از استان‌های غرب کشور بوده، در این خصوص با هماهنگی مقام قضائی نامبرده دستگیر و به پلیس فتا استان یزد منتقل شد. 
وی بیان داشت: متهم پس از دستگیری به کلاهبرداری ازحساب ۲۰ نفر از هموطنان سراسر کشور تا این لحظه اعتراف کرد. 
وی توصیه کرد: هنگام سرمایه‌گذاری توجه کنید که شما نباید به افراد حقیقی اعتماد کنید. یک شرکت سرمایه‌گذاری باید توسط نهاد‌های نظارتی، تایید شده باشد تا امکان اعتماد به آن وجود داشته باشد و به هیچ عنوان دارایی خود را به دست افرادی که با وعده سود‌های غیرواقعی و وسوسه برانگیز، از شما درخواست وجه می‌کنند، نسپارید. 
رئیس پلیس فتای استان یزد، خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.

دیگر خبرها

  • پایان زندگی مخفیانه بوکسور قاتل در پاسداران
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد