Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت سلامت معنوی در سلامت جسمی و تایید آن، گفت: اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان در چند دهه گذشته به صورت روزافزون توجه متخصصان بهداشت روان را به خود جلب کرده است.

دکتر احمد حاجبی در گفتگو با ایران اکونومیست اظهار داشت: امروزه انسان به عنوان موجودی با ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی شناخته می‌شود که نیازمند توجه به تمام ابعاد وجودی است و سلامتی به صورت یک فرآیند پویای دستیابی به سطوح بالاتر تندرستی، در هر یک از ابعاد چهارگانه وجودی انسان در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مفهوم سلامت معنوی در جوامع مختلف، با توجه به فرهنگ و باورهای آنها تبیین می‌شود. در واقع سلامت معنوی عاملی است که ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی را هماهنگ می‌کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت یادآور شد: از دیدگاه سلامت جامعه‌نگر، انسان موجودی چند بعدی است و بعد معنوی در حفظ سلامت تأثیر بسزایی دارد. حتی در شرایط بسیار ناراحت کننده و سخت نیز انسان می‌تواند برای خود معنایی ایجاد کند، که یکی از راه‌های ایجاد معنا و هدف، تقویت باورهای مذهبی و معنوی است.

حاجبی ادامه داد: وقتی سلامت معنوی به طور جدی به خطر افتد، فرد ممکن است دچار انواع مشکلات روانشناختی مثل اضطراب و افسردگی شود. بنابراین جستجوی معنا در زندگی یکی از راه‌های موثر مقابله با مشکلات و سختی‌های زندگی است. نتایج برخی مطالعات بیانگر آن است که بدون سلامت معنوی، ابعاد زیستی، روانشناختی و اجتماعی نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و یا به حداکثر ظرفیت خود برسند، بنابراین سطح کیفیت زندگی پایین خواهد آمد.

وی گفت: مطالعات همچنین نشان می‌دهند که یکی از راه‌های ارتقای سلامت روان و کیفیت زنـدگی توجه به سلامت معنوی است، بدین معنا که تقویت بُعـد معنوی از یک سو می‌تواند علایم بیماری‎ها را کاهش داده و از سـوی دیگر توانایی سازگاری فرد را افزایش می دهد، سلامت روان افراد را بهبود بخشیده، بـه کاهش ناامیدی و افسردگی کمک می کند و موجب بهبود عملکرد اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی آنها می شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سلامت معنوی ، سلامت جسمی و روانی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلامت معنوی سلامت جسمی و روانی یکی از راه سلامت معنوی سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی

شنا نه‌تنها برای سلامت روان مفید است، بلکه راهی فوق‌العاده برای برقراری ارتباط و تعامل با جامعه است که حتی می‌تواند باعث تقویت روابط نزدیک در خانه هم بشود.

متخصصان بر این باورند که باید شنا را بهترین ورزش ممکن دانست. البته بسیاری از افراد معتقدند که دویدن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری مزایای زیادی برای سلامتی افراد دارند ولی عموم آن‌ها از مزایای شنای خوب که شامل تقویت عضلات، کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب، ریه و روان است، آگاه نیستند.

به گزارش خبرآنلاین، شنا نه‌تنها برای سلامت روان مفید است، بلکه راهی فوق‌العاده برای برقراری ارتباط و تعامل با جامعه است که حتی می‌تواند باعث تقویت روابط نزدیک در خانه هم بشود. در یک مطالعه که در آن به تجزیه‌وتحلیل ۲۰۰ شناگر پرداخته شده، این جمع‌بندی به دست آمده که افرادی که شنا می‌کنند اغلب زندگی جنسی فعال‌تر و رضایت‌بخش‌تری دارند.

دیگر خبرها

  • محبت یک کشش روانی است یا امر اختیاری؟
  • ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در گرو حمایت‌های ارزی
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران «برتر کشوری» شد
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟