Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-28@19:03:11 GMT

بیش از ۲.۳ میلیارد دلار صرف معافیت گمرکی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۵۳۱۹

بیش از ۲.۳ میلیارد دلار صرف معافیت گمرکی شد

سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار صرف معافیت گمرکی ماشین آلات، ماشین آلات مستعمل و مواد اولیه شده که معادل نزدیک به پنج درصد کل واردات کشور در ۱۱ ماهه سال گذشته بوده است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحد‌های تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.


اما در بودجه امسال این معافیت لغو شد. در بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد موظف شده که حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را وصول کند.


بر این اساس می‌توان با استفاده از آمار مبالغی که سال گذشته صرف معافیت گمرکی تجهیزات صنعتی شده، دید که با اعمال قانون بودجه سال جاری، چه مبلغی از این راه آزاد شده است.


جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال قبل ۳۲۱۵ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۵۰۰ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار و ۲۱۹ میلیون و ۵۷۰ دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبلش به لحاظ تعداد ۷.۷ و ۱۰.۹ درصد کاهش داشته است.


اما ارزش مجوز‌های معافیت گمرکی ماشین آلات و ماشین آلات مستعمل در این مدت به ترتیب ۱۸.۹ و ۲.۱ درصد نسبت به ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.


همچنین در این مدت ۸۴۱ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۱۰۶ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۸۱۶ فقره در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۳.۱ درصد رشد داشته، اما ارزش این مجوز‌ها نسبت به ۱۱ ماهه سال قبلش ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است.


بر این اساس در مجموع بیش از دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته صرف معافیت گمرکی ماشین آلات، ماشین آلات مستعمل و مواد اولیه شده است. البته این مبلغ در کل سال ۱۴۰۰ بیش از این مبلغ است.


کل واردات در ۱۱ ماهه سال قبل معادل بیش از ۴۶.۵ میلیارد دلار بوده که یعنی مبلغی که صرف معافیت گمرکی تجهیزات تولید می‌شده، معادل نزدیک به پنج درصد کل واردات کشور در ۱۱ ماهه سال قبل بوده است.

 

منبع: ایسنا

 

پایان پیام//

برچسب ها: سازمان گمرک ، وزارت صمت ، معافیت گمرکی ، روح الله لطیفی ، سید رضا فاطمی امین ، ماشین آلات صنعتی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000ROO

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سازمان گمرک وزارت صمت معافیت گمرکی سید رضا فاطمی امین ماشین آلات صنعتی ماشین آلات مستعمل ۱۱ ماهه سال ماشین آلات مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد حسنی عصر یکشنبه در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی بیجار اظهار کرد: شاخص راه روستایی در شهرستان بیجار از میانگین استانی پایین‌تر است و در خصوص افزایش این میزان تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی گفت: بر اساس کارهایی که از قبل انجام شده است اکنون میزان ۳۰ کیلومتر جاده روستایی در سطح روستا آماده فعالیت است.

وی اضافه کرد: همچنین برای ادامه این پروژه بین ۱۵ تا ۱۶ کیلومتر پیمانکارانی انتخاب شده است.

حسنی افزود: در سال ۱۴۰۳ با تأمین اعتبار لازم در کمیته برنامه ریزی و با میزان قیری که دریافت می‌شود این پروژه انجام خواهد شد.

وی به ایمن سازی محورهای بیجار نیز اشاره و اعلام کرد: توافقاتی با فرمانداری در خصوص تأمین رنگ و تابلوهای علائم جاده‌ای انجام شده است و از توان ماشین آلات اداره کل راهداری استفاده خواهد شد تا بیشترین کارایی را در مسیرهای مواصلاتی بتوانیم داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان عنوان کرد: در خصوص تأمین و تجهیز ماشین آلات تازه در راهسازی و حمل و نقل در شهرستان بیجار تصمیماتی اتخاذ شده است و چون پیمانکار در حال تأمین و خرید ماشین آلات است پس از تأمین سهم بیجار از این ماشین آلات در اختیار شهرستان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به وضعیت کمربندی زاغه اشاره کرد و ابراز داشت: کمربندی زاغه بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان راهداری، شهرداری و فرمانداری بیجار منعقد شده مطالعات اولیه آن انجام شده است و اسناد مناقصه آن بارگذاری شده و ۱۷ اردیبهشت بازگشایی اسناد را داریم.

حسنی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده پیمانکار انتخاب شود و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

کد خبر 6091403

دیگر خبرها

  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • احداث آشیانه اداره ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​