Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@22:55:00 GMT

تأثیر جنگ اوکراین بر نانوایی‌های ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۵۵۷۳

تأثیر جنگ اوکراین بر نانوایی‌های ایران

ایران بیشترین گندم مصرفی خود را از چه کشور‌هایی وارد می‌کند؟ جنگ اوکراین و روسیه موجب شده تا کشور‌های وابسته به واردات غلات و دانه‌های روغنی از جمله ایران به ارزیابی کشور‌های صادرکننده گندم در دنیا بپردازند؛ تا به این طریق بتوانند کشور‌های جایگزین را در شرایط کنونی مشخص کنند. براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک طـی سـال ۱۴۰۰ سه کشور روسیه، عراق و امارات بیشترین سهم از واردات گندم ایران را به خود اختصاص داده اند و روسیه با سهم ۳۰ درصدی بالاترین سهم را در میان صادرکنندگان گندم به خود اختصاص داده است که با این شرایط می‌توان گفت کمی بیش از یک سوم گندم مصرفی کشور از طریق روسیه تأمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به جنگ میان روسیه و اوکراین این کشور صادرات برخی از غلات خود را متوقف کرده و در خصوص برخی نیز تعرفه‌های بالای اعمال کرده که این شرایط واردات از این کشور را با، اما و اگر روبرو کرده است.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی با عنوان «چالش‌های امنیت غذایی پیش روی کشور‌ها پس از جنگ روسیه و اوکراین و نقش استاندارد‌های GS۱ در بهبود شرایط» به ارزیابی تاثیر جنگ این دو کشور بر امنیت غذایی جهان پرداخته است.

از آنجایـی کـه این دو کشـور درگیـر جنـگ یعنـی روسـیه و اوکرایـن بـه عنـوان بزرگتریـن تولیدکننـدگان غـلات دانـه درشـت نظیـر گنـدم، جـو و ذرت و برخـی اقـلام روغن هـای گیاهـی نظیـر روغـن سـویا و روغـن آفتابگـردان در جهـان شـناخته می‌شـوند و بالطبع کشـور مـا نیـز بـه عنـوان یکـی از واردکننـدگان ایـن اقـلام اساسـی خوراکـی بـه واردات ایـن کالاهـا وابسـته اسـت و از جنگ میان این دو کشور تاثیر می‌گیرد.

بزرگترین صادرکننده گندم به ایران
بررسـی آمـار گمـرک ایـران نیـز نشـان می‌دهـد بیشـترین میـزان واردات گنـدم طـی سـال ۱۴۰۰ بـه ترتیـب از کشـور‌های روسیه، عراق، امارات، انگلیس، هلند، سنگاپور، هنگ کنگ وارد کشور می‌شده و با این شرایط «روســیه ۳۰ درصد»، «عــراق ۱۵.۶ درصد»، «امــارات ۱۴ درصد»، «انگلیــس ۸.۶ درصد»، «هلنــد، ۵.۸ درصد»، «ســنگاپور ۵.۸ درصد»، «هنــگ کنــگ ۳.۶ درصد» بـوده و در «حـدود ۱۵ درصـد» نیـز از سـایر کشـور‌ها گندم وارد کشور شده است.

با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت روسـیه در سـال گذشـته بزرگتریـن شـریک تجـاری ایـران در واردات گنـدم بـوده اسـت. از ایـن رو جنـگ ایـن کشـور بـا اوکرایـن می‌توانـد واردات گنـدم از روسـیه را بـه شـدت تحـت تأثیـر قـرار دهــد. هــر چنــد سیاســتهای ذخیره ســازی مــواد غذایــی توســط ســایر کشــور‌ها بــه واســطه نگرانی هــای امنیــت غذایـی پیـش آمـده از وقـوع جنـگ نیـز می‌توانـد واردات مـا را در سـال جـاری بـا مشـکلات عدیـده‌ای روبرو کند.

وضعیت واردات گندم ایران
داده‌های به دست آمده براســاس آمار وزارت کشــاورزی آمریــکا نشان می‌دهد میـزان واردات گنـدم از سـوی ایـران از سـال ۲۰۱۸ بـه بعـد رونـدی صعـودی بـه خـود گرفتـه و در سـال ۲۰۲۱ بـه رقـم ۷ میلیـون تـن رسـیده اسـت کـه رشـدی بیـش از ۱۸ درصـد نسـبت بـه سـال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. افزایـش میــزان واردات در ایــن ســال بــه دلیــل کاهــش تولیــد گنــدم در کشــور، بــه تبــع کاهــش بارندگی هــا و وقــوع خشکسـالی شـدید رخ داده اسـت.

براساس این گزارش میـزان تولیـد گنـدم در کشـور در سـال ۲۰۲۱ بالـغ بـر ۱۲ میلیـون تـن بـوده کـه در مقایسـه بـا سـال قبـل (حـدود ۱۵ میلیـون تـن) کاهشـی ۲۰ درصـدی داشته است.

افزایـش واردات گنـدم از سـوی ایـران بـا رکـورد بـالای قیمت‌هـا در بـازار جهانـی مصـادف شـده و هزینه‌هـای مالـی تامیـن اقـلام اساسـی را افزایـش داده اسـت، بـه حـدی کـه واردات اقلامــی همچــون ذرت و ســویا را نیــز تحــت تأثیــر قــرار داده اســت. قیمــت گنــدم در بــازار جهانــی بــه بالاتریــن حــد خـود از سـال ۲۰۱۳ صعـود کـرده اسـت کـه منعکس کننـده نگرانی هـای امنیـت غذایـی جهانـی اسـت و بـا مشـکلات اقتصـادی ناشـی از کوویـد ۱۹ و جنـگ اخیـر بیـن اوکرایـن و روسـیه تشـدید شـده اسـت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: واردات گندم جنگ اوکراین امنیت غذایی جهان واردات گنـدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:️ بیش از ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف منتقل شده‌اند و فقط ۷ درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضا‌های استاندارد و کارخانجات آرد در حال انجام است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  نبی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ارتباط با وضعیت ذخایر گندم استان بعد از سیل اخیر اظهار داشت: ️با اطلاع‌رسانی هواشناسی و پس از برگزاری نشست‌های مدیریت بحران، گندم‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شد با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی مراکز روباز با کاورکشی پوشانده و به طور کامل محافظت شد، از این رو در بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی ندیدند.

وی افزود:️ بیش از 510 هزار تن گندم به مراکز مسقف منتقل شده‌اند و فقط 7 درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضا‌های استاندارد و کارخانجات آرد در دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و اهواز در حال انجام است.

سامانه جامع فناوری اطلاعات خرید تضمینی گندم آغاز به‌کار کرد

بنابر این گزارش اما اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در باره وضعیت گندم های آماده برداشت اظهار داشت: در طوفان و بارندگی‌های اخیر، به بیش از 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا 50 درصد خسارت وارد شده و 200 هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی افزود: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده و امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان