Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@12:54:35 GMT

ارائه خدمات تصویربرداری از سطوح نانومقیاس

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۷۰۵۱

ارائه خدمات تصویربرداری از سطوح نانومقیاس

یکی از شرکت‌های فناور با تولید تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی علاوه بر کاهش خروج ارز از کشور، امکان ارائه خدمات بهتر در زمینه AFM با هزینه‌های کمتر را در کشور فراهم کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی AFM از جمله بخش‌های مصرفی این نوع میکروسکوپ‌ها به شمار می‌رود و نصب این قطعه بر روی این میکروسکوپ‌ها موجب می‌شود که بتوان با استفاده از آن از سطح مورد نظر در مقیاس نانومتری تصویربرداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان و روسیه از جمله سازنده تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی بودند، ولی به دلیل افزایش قیمت دلار، واردات و تهیه آن از سوی مراکز تحقیقاتی با مشکلاتی مواجه شده بود و در حال حاضر یکی از شرکت‌ها موفق به ساخت این قطعه در داخل کشور شده است.

میلاد قارونی، عضو هیئت‌مدیره این شرکت، در سال ۱۳۹۵ در چالشی با عنوان ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) که از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو به منظور طراحی و ساخت این تیپ‌ها در داخل کشور برگزار شده بود، شرکت کرد. در این چالش ۷ طرح جهت حضور در مرحله ساخت نمونه اولیه برگزیده شدند و به تدریج و بر مبنای گزارش‌ها و ارزیابی نتایج بدست آمده دکتر میلاد قارونی، در میان برگزیدگان راه‌یافته به مرحله دوم بود و در نهایت موفق به ساخت نمونه‌ای مطابق با مشخصات اولیه اعلام شده در فراخوان چالش و به عنوان برنده نهایی چالش شناخته شد.

این دانش‌آموخته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، طی‌ سال‌های بعد اقدام به تجاری‌سازی این فناوری کرد و در حال حاضر این قطعه با یک چهارم قیمت جهانی آن تولید می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، تیپ میکروسکوپ AFM در طیف وسیعی از رشته‌ها نظیر فیزیک جامدات، دانش و فناوری شبه رساناها، مهندسی مولکولی، شیمی و فیزیک پلیمر، زیست‌فناوری مولکولی، زیست‌فناوری سلولی و دارو کاربرد دارد. تغییرات در ویژگی‌های فیزیکی و تغییر در چیدمان اتمی با دستکاری اتمی از جمله کاربردهای تیپ میکروسکوپ است.

با کمک این ابزار میکروسکوپی می‌توان ضمن شناسایی اتم‌ها در سطح، تعاملات بین یک اتم خاص و اتم‌های همسایه آن را ارزیابی کرد. در زیست‌فناوری مولکولی، تیپ میکروسکوپی می‌تواند برای مطالعه ساختار و ویژگی‌های مکانیکی یا اجتماع پروتئین‌ها استفاده شود. تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی در زیست‌شناسی سلولی را می‌توان در تشخیص دادن سلول سرطانی از غیرسرطانی بر اساس سختی سلول‌ها استفاده کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میکروسکوپ نیروی اتمی ، فناوری نانو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میکروسکوپ نیروی اتمی فناوری نانو تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، آمار مرگ‌ومیر در این استان در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

مهدی ژاله‌چیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد پنج هزار و ۴۲۰ واقعه فوت به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از تعداد فوت‌های ثبت شده در سال گذشته، ۵۷.۶ درصد مرد و ۴۲.۴ درصد زن بوده‌اند که بر اساس همین آمار سال قبل در مقابل هر ۱۳۶ مرد فوت شده ۱۰۰ زن فوت شده‌ است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در ادامه با اشاره به آمار ثبت ولادت در این استان گفت: سال قبل ۱۳ هزار و ۹۲۳ واقعه ولادت در استان ثبت شده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۴۲ مورد ولادت مربوط به مادران پایین‌تر از ۳۵ سال بوده است.

وی با اشاره به صدور آنی شناسنامه در استان افزود: ثبت احوال استان هم اکنون در ۱۲ اداره مستقل و ۲۰ دفتر پیشخوان فعال درسطح استان در حال ارائه خدمات به مردم است و تلاش این اداره کل ارائه خدمات در اسرع وقت است، اما با توجه به پراکندگی جمعیت نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها در این پروژه خواهیم بود که بتوانیم خدمات مطلوب‌تری در سریع‌ترین زمان ممکن به مردم ارائه دهیم.

کد خبر 749580

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره خدمات پرینت سه بعدی فلزی در تهران
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • ارائه جدیدترین دستاورد‌های هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان