Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@08:50:58 GMT

پیش نویس شهر هوشمند در انتظار ارائه به شورای عالی فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۷۱۰۹

پیش نویس شهر هوشمند در انتظار ارائه به شورای عالی فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی گفت: توسعه فضای مجازی که همراه با توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا شکل گرفته تصویر جدیدی از نظام سرمایه داری و سکویی است که پایه آن شبکه بوده و صنعت آن مبتنی بر نرم افزارهاست و در تلاش است تا دنیا را تبدیل به منطقه آزاد کند تا همه در سیطره کمپانی‌های بزرگ که عمدتاً سکوهای خدماتی هستند، قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید به نیاز کشور به بازتعریف مناطق آزاد افزود: منطقه آزاد در ایران مشابه مناطق آزاد بسیاری از کشورها در ادامه تئوری‌های توسعه مدرنیزاسیون پیاده سازی شد که این موضوع نیاز به بازتعریف دارد که چگونه با توجه به توسعه فضای مجازی در دنیا و در کشور ما ادامه یافته و ایفای نقش کند.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا در این حوزه با متولیان و مدیران مناطق آزاد گفتگو کند، تاکید کرد: فضای مجازی به دنبال کاهش نقش دولت‌ها و قدرت حاکمیت ملی در چارچوب سرزمینی است و ما اگر بخواهیم این پدیده که در دنیا در حال اتفاق است و شاهد آن هستیم را مدیریت کنیم باید برای این اکوسیستم که در آن شهروندان زیست می‌کنند و فعالیت اقتصادی، رسانه‌ای، اجتماعی و شبکه ای دارند و تابع قواعد و قوانین سرزمینی نبوده و از فضای جهانی مجازی تبعیت می‌کند، تعریف مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به شبه انفجاری که در اندازه بازارهای فضای مجازی همچون هوش مصنوعی اتفاق افتاده و اندازه بازار جهانی هوش مصنوعی برای سال ٢٠٣٠ حدود ١٤٠٠٠ میلیارد دلار پیش بینی شده است، باید نقش و اندازه بازار ایران تعریف و تبیین شود.

وی با بیان این که دنیا به دنبال مقابله با حکمرانی سکوها بوده و اروپا از طریق دفاع از حریم خصوصی، چین، روسیه و حتی کره جنوبی و سایر کشورها تمهیداتی در نظر گرفتند، اعلام کرد: در ایران تمهیدات مناسبی در این حوزه در نظر گرفته شده که هنوز پیاده سازی نشده است و باید برای موفقیت آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: خوشبختانه در کشور نیروی انسانی متخصص و کارشناس این حوزه بسیار است که بازارهای جهانی در حال استفاده و بهره مندی از توانمندی آنها هستند و مناطق آزاد می‌توانند در این حوزه نقش ایفا کنند تا این توانمندی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. البته این مهم نیاز به زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال دارد که مناطق آزاد به دلیل آزادی و چالاکی در اقتصاد و ارتباطات فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه دارند.

وی اظهار داشت: مناطق آزاد در کشور در حال حاضر شرایط راه اندازی شهر هوشمند در سطح ابتدایی و وارداتی مبتنی بر سامانه‌ها را دارند که برای شروع اتفاق خوبی است. اما باید شهری هوشمند که تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی، مدیریت انرژی و حمل و نقل و زیست محیطی را در نظر داشته باشد در کشور راه اندازی شود.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به پیش نویس شهر هوشمند مرکز ملی فضای مجازی که در انتظار ارائه در صحن شورای عالی فضای مجازی کشور است گفت: در کنار توسعه اقتصاد دیجیتال، مناطق آزاد می‌توانند نسبت به ایجاد فضای مناسب برای ایجاد پل ارتباطی میان کشور و شرکت‌های چند ملیتی اقدام کنند. همچنین باید پیش از پیاده سازی شهر هوشمند امنیت این فضا که بسیار حیاتی است مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا منطقه آزاد فضای مجازی داشته باشیم که البته در طرح شبکه ملی اطلاعات منطقه ویژه تعریف شده تا شرکت‌هایی که قرار است با خارج از کشور ارتباط ویژه داشته باشند بتوانند از تسهیلات این منطقه استفاده کنند.

کد خبر 5489484 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: شهر هوشمند هوش مصنوعی مناطق آزاد حکمرانی فضای مجازی ابوالحسن فیروزآبادی اینوتکس شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری فناوری فضایی همراه اول فیس بوک شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روسیه پارک فناوری پردیس دیپلماسی علمی موبایل اینترنت مرکز ملی فضای مجازی شهر هوشمند مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، طی روزهای اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکوهای خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند و آسیب های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کارهای پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • پیگیری برای ارائه تسهیلات بانکی براساس تخلف و تصادف رانندگی/ نحوه پرداخت حق بیمه تغییر می‌کند
  • فهرست شورای وحدت هنوز نهایی نشده است
  • دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد