Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-تولید آب شرب از پهنه‌های لب‌شور توسط سیستم الکترودیالیز معکوس، به یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های تولید آب در کشور‌های مختلف جهان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تولید آب شرب به شیوه الکترودیالیز معکوس، از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و مصرف انرژی آن بسیار پائین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این شیوه، جریان الکتریسیته، به یون‌های موجود در آب جهت داده و زمینه حذف آن‌ها را فراهم می‌آورد. در نتیجه این عملیات، آب شور تا حدود 95 درصد تصفیه شده و طی آن، از مواد شیمیایی چندانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته یکی دیگر از مزایای بسیارمهم این شیوه، کاهش مصرف انرژی در قیاس با دیگر موارد مشابه است. به دلیل این مزایا، اقبال تولید آب شرب به وسیله الکترودیالیز معکوس، از دیگر روش‌های مشابه بیشتر شده و هم‌اکنون کشور‌های بسیاری در جهان، از این شیوه، بهره‌برداری‌های لازم را به عمل می‌آورند.
الکترودیالیز معکوس در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به کمبود منابع آب شرب در کشور و تهدیدی که کشور در این زمینه برای سالیان آینده مواجه است، زمینه‌سازی برای توسعه این فناوری، از ضرورت بسیاری برخوردار است.
بر اساس همین نیاز، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست، به حمایت از طرح‌های این حوزه پرداخته است. از جمله این طرح‌ها که طی ماه‌های گذشته مورد حمایت این کارگروه قرار گرفته، توسعه فناوری نمک‌زدایی آب با استفاده از سیستم الکترودیالیز معکوس در استان مرکزی است. برای توسعه این فناوری، حمایت‌هایی به شرکت پیام‌آوران نانو فناوری فردانگر اعطا شده است.
بنا به گسترش این فناوری در کشور و لزوم گذر از مشکل تامین آب شرب، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از طرح‌های نوآورانه و فناورانه این حوزه در سال جاری، حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: الکترودیالیز الکترودیالیز معکوس تولید آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

نخستین نشست شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ به‌ریاست معاون اول رئیس ‌جمهوری برگزار و ۵ درخواست وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه در مناطق مشترک با کشورهای همسایه بررسی و تصمیم گیری شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر در این نشست بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک نفت و گاز تأکید کرد و در ادامه طرح «افزایش سقف اعتباری و زمانی قراردادهای طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی» و طرح «احداث مخزنگاه شهید مهدوی بندرعباس» تصویب شد.

همچنین کلیات طرح «توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفت سامان و دلاوران»، طرح «بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزداگان» و طرح «بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی آذر» بررسی و مقرر شد پس از برگزاری نشست‌های مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات این طرح‌ها، تصمیمات نشست ابلاغ شود.

براساس این گزارش، درباره طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی اعلام شد که با افزایش مبلغ اعتباری تا ۳.۰۷ میلیارد دلار، ۲۱ حلقه چاه تکمیل و روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

دیگر خبرها

  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند