Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی با عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آغاز اجرا و تقسیم کار ملی» بیان کرد: راهکارهای مختلفی برای ارتقاء بهره‌وری آب در کشاورزی وجود دارند. یکی از مؤثرترین روش‌های استفاده بهینه از آب، موضوع مدیریت پایدار خاک، به عنوان بستر اصلی مصرف آب و تولید غذا است که متأسفانه به شدت مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست،‌ متن یادداشت منوچهر گرجی استاد دانشگاه تهران بدین شرح است:

بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده است. آب مورد نیاز برای تأمین غذای یک انسان حدود ۷۰ برابر سایر مصارف آب همان فرد می‌باشد. در راستای تحقق یکی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ارتباط با حفاظت و بهره‌برداری از منابع پایدار همچون خاک و آب و ضرورت حفظ محیط زیست، مدیریت پایدار منابع طبیعی و تأمین امنیت غذایی با تأکید بر تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور و برای رفع مشکلات کمبود آب در جهان، به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه-خشک، باید اقدامات اساسی در کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی صورت گیرد.

راهکارهای مختلفی برای ارتقاء بهره‌وری آب در کشاورزی وجود دارند. یکی از مؤثرترین روش‌های استفاده بهینه از آب، موضوع مدیریت پایدار خاک، به عنوان بستر اصلی مصرف آب و تولید غذا است که متأسفانه به شدت مورد کم‌توجهی قرار گرفته است. مدیریت و بهینه‌سازی ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، زیستی و بوم‌شناختی خاک، نقش بی‌بدیلی در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد. اجزای مدیریت پایدار خاک، اقداماتی از قبیل افزایش ماده آلی، مدیریت متوازن حاصلخیزی، حفاظت خاک و مهار فرسایش، کاهش دست‌خوردگی خاک، بهینه‌سازی بافت و ساختمان خاک، حفظ پوشش سطح زمین با استفاده از گیاهان، بقایای محصول، یا سایر خاک‌پوش‌ها، تسطیح و زهکشی اراضی، رعایت تناوب زراعی مناسب و سایر اقدامات را شامل می‌گردد.

هر یک از موارد ذکر شده می‌توانند اثرات مناسبی بر حفظ کیفیت، کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری آب داشته باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیریت پایدار خاک تا حدود ۱۰۰درصد افزایش بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت. به‌علاوه، مدیریت پایدار خاک در زمینه‌های تأمین امنیت غذایی، سلامت و بهداشت جامعه، حفاظت محیط زیست، کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن کره زمین و تولید ارزش‌افزوده اقتصادی نیز می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی در پی داشته باشد.

اقدامات دیگری از قبیل جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، مدیریت آلودگی خاک و پاک‌سازی خاک-های آلوده، اصلاح واکنش شیمیایی خاک، اصلاح و به‌سازی اراضی مسئله‌دار و تخریب‌ شده و سایر اقدامات ابتکاری و نوآورانه در زمینه مدیریت و حفاظت خاک نیز می‌توانند اثرات بسزایی بر تولید محصول سالم‌تر و بیشتر و افزایش بهره‌وری آب مصرفی کشاورزی در کوتاه‌مدت یا درازمدت داشته باشند.

در پایان اجرای برنامه‌های کلان زیر در سطح ملی برای کسب منافع مدیریت پایدار خاک و رفع مشکلات آب کشور در استای اجرای مفاد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پیشنهاد می‌گردد:

1-  حفظ اراضی حاصلخیز و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

2-  اجرای دقیق قانون حفاظت از خاک و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه

3-  اجرای برنامه شناسایی و طبقه‌بندی خاک‌ها، ارزیابی تناسب اراضی

4-  تدوین و اجرای برنامه افزایش ماده آلی و بهبود حاصلخیزی خاک

5-  برنامه حفاظت خاک و مهار فرسایش و رسوب در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی

6-  ترویج و توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم و آبی

7-   برنامه اصلاح و احیای خاک‌های مسئله‌دار، اراضی فرسوده، تخریب‌شده و حاشیه‌ای

8-  برنامه پایش مستمر کیفیت منابع خاک در کشاورزی و منابع طبیعی

گفتنی است متن کامل این یادداشت در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع؛ «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آغاز اجرا و تقسیم کار ملی»  که در روزهای 28 و 29 اردیبهشت 1401 بصورت حضوری و مجازی  برگزار خواهد شد،  توسط نویسنده ارائه خواهد شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از کنفرانس به وبگاه http://Conference.olgou.ir مراجعه نمایند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، مرکز الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت ، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزایش بهره وری آب مدیریت پایدار خاک بهره وری آب منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟