Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@21:51:51 GMT

ذخایر گندم جهانی در پایین‌ترین سطح ۶ سال اخیر!

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۷۷۶۲

ذخایر گندم جهانی در پایین‌ترین سطح ۶ سال اخیر!

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که فشار جهانی گندم تا سال ۲۰۲۳ تشدید می‌شود و ریسک قیمت همچنان باقی خواهد ماند.

به گزارش ایران اکونومیست، علیرغم اینکه قیمت جهانی گندم در بالاترین حد خود معامله می‌شود، اگر پیش‌بینی‌های جدید دولت ایالات‌متحده حقیقت داشته باشد، ممکن است فعالان بازار نسبت به چشم‌انداز عرضه در سال آینده بسیار خوش‌بین بوده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه ذخایر نهایی گندم جهانی برای سال بازاریابی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳  را به ۲۶۷ میلیون تن اعلام کرد که پایین‌ترین رقم در ۶ سال اخیر است که بسیار کمتر از تخمین‌های ۲۷۲ میلیونی تحلیلگران است اما عرضه گندم برای آینده نسبت به برآورد تقاضای جهانی، به طور خطرناکی نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی و به ویژه کمتر از سطوح کاهش یافته امسال مشاهده می‌شود.

ذخایر گندم مصرفی جهان بدون احتساب چین، برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ از ۱۶.۴ درصد در سال جاری به ۱۴.۹ درصد کاهش می‌یابد و چهارمین میزان پایین، ‌در تاریخ خواهد بود. رکورد ۱۴.۳ درصد در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ ثبت شد و میانگین آن از اواسط دهه گذشته ۱۹ درصد بود. این موضوع می‌تواند قیمت گندم را تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهد و بر قیمت موادغذایی برای مصرف‌کنندگان در سطح جهانی تاثیر بگذارد و هزینه‌های بالا را برای کشورهای واردکننده تضمین کند و البته خطرات بیشتر برای ذخایر گندم ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ممکن است.

یکی از شگفت‌انگیزترین پیش‌بینی‌ها در روز پنج‌شنبه، تولید گندم قرمز سخت زمستانه ایالات‌متحده از سوی سرویس آمار وزارت کشاورزی ایالات‌متحده با ۵۹۰ میلیون بوشل بود. تحلیلگران انتظار ۶۸۵ میلیون را داشتند که از ۷۴۹ میلیون سال گذشته فاصله زیادی داشت.

محصول گندم بهاره ایالات‌متحده یک نگرانی عمده است و می‌تواند تولید این کشور را محدود کند. وضعیت اوکراین همچنین باعث ایجاد ابهام در بازار گندم می‌شود. وزارت کشاورزی آمریکا میزان برداشت گندم اوکراین در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را که در پاییز گذشته کشت شد، به ۲۱.۵ میلیون تن تعیین کرد که کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر و ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته است. صادرات گندم اوکراین تنها ۱۰ میلیون تن بود که ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته است.

پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم روسیه بیش از ۶ درصد در سال افزایش یابد. برداشت گندم کانادا نسبت به فاجعه خشکسالی سال گذشته ۵۰ درصد بهبود یافته است. چین قرار است تا اواسط سال ۲۰۲۳ رکورد ۵۳ درصد از گندم جهان را ذخیره کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: گندم ، چین ، ایالات متحده ، اوکراین ، قیمت مواد غذایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گندم چین ایالات متحده اوکراین قیمت مواد غذایی ایالات متحده ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ پایین ترین سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 226 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا شانزدهم اردیبهشت 1403) در مجموع 28 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 30 میلیارد و 320 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 5درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 17 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 17 میلیارد و 440 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی 3درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 32 میلیارد و 390 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 65 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 35 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز شانزدهم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 970 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سدها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵