Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:36:07 GMT

آغاز عملیات آبخیزداری در مهدی‌شهر با اعتبار میلیاردی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۰۲۱۹

آغاز عملیات آبخیزداری در مهدی‌شهر با اعتبار میلیاردی

حیدر واحدمطلق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مهدی‌شهر اظهار کرد: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز شهرستان مهدی‌شهر به حجم دو هزار و 758 مترمکعب و با دو میلیارد و 59 میلیون تومان با ارتفاع چهار تا پنج متر از محل اعتبارات اسناد خزانه سال 1400 در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه آبخیز مهدی‌شهر شده، برترین راه جلوگیری از فرایند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها، اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به‌شدت کاهش داد و از خسارات سیلاب‌ها جلوگیری کرد.

واحدمطلق ادامه داد: این‌گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشورمان طراحی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز احتیاج به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، توضیح داد: نفوذپذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن روان‌آب‌های شدید سطحی، به‌ویژه در فصل چرا که زمین فاقد پوشش گیاهی است، از یک سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر، باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر گفت: بعضی از این روش‌ها، موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی هم موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شود و ازآنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش مقدار فرسایش خاک مؤثر است اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و روان‌آب تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/74001م/

منبع: فارس

کلیدواژه: عملیات آبخیزداری در مهدی شهر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی شهر طرح های آبخیزداری پروژه های آبخیزداری اعتبارات اسناد خزانه شهرستان مهدی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۰۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت

مهدی نقدی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۰ درصد شهرستان شفت از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: پروژه گاز رسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) با همت اداره گاز شهرستان نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با گازرسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) خوشبختانه تمامی روستاهای این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخودار خواهند بود، افزود: اعتبار هزینه شده این پروژه بیش از ۵۵ میلیارد ریال بوده است.

نقدی با اشاره به اینکه متراژ خط لوله پروژه ۳۶۲۲ متر است که تاکنون این پروژه ۱۷۰۰ متر توسط پیمانکار اداره گاز اجرا شده است، افزود: با اتمام این پروژه ۵۲۰ خانوار از نعمت گاز طبیعی در شهرک امام زاده ابراهیم (ع) برخوردار و بیش از ۲۶۰ علمک گاز نصب خواهد شد.

وی با اتمام این پروژه مهم و بزرگ در امام زاده ابراهیم (ع) بیان کرد: حضور گردشگران و اقتصاد گردشگری برای اهالی این روستا از اهمیت بالای برخوردار خواهد شد و با اتمام این پروژه تمامی روستاهای شهرستان شفت سبز و تا پایان فصل بهار از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

کد خبر 6093135

دیگر خبرها

  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • آغاز عملیات حفر چاه عمیق زمین چمن فوتبال شهرستان پلدشت 
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر