Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن کامیار با اشاره به اینکه انتخاب مدیران بخش‌های مختلف مدیریت سینما بر اساس اشتراک نگاه‌های سیاسی صورت می‌گیرد تأکید کرد که این نگرش می‌تواند منجر به ایجاد دو دستگی در سینما شود.

بهمن کامیار تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نمی‌توانم نگاه مثبتی به انتصاب‌های صورت گرفته در سازمان سینمایی داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد تمام توجه سازمان سینمایی در انتخاب مدیران معطوف به این موضوع است که افراد در جریان خاصی همسو با نظر سازمان باشند و این نگاه یک سویه می‌تواند باعث ایجاد نوعی رادیکالیسم در سینما شود.

کامیار تصریح کرد: در انتصابات اخیر سازمان سینمایی به وضوح می‌توان به این رویکرد پی برد که مسئله اصلی برای انتخاب مدیران سینمایی به جای سوابق اجرایی، کارنامه کاری و تخصص در واقع نگاه و سلیقه سیاسی است. جشنواره فیلم فجر هم به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی در کشور که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و در واقع ویترینی برای سینمای ایران به حساب می‌آید نباید تحت‌الشعاع این نگاه‌های یک‌سویه شود. قطعاً چنین نگاهی به معتبرترین جشنواره سینمایی کشورمان آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: سوابق یک دبیر است که برای او اعتبار به وجود می‌آورد و نگاه‌های سیاسی هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد. دبیر به عنوان کسی که راهبردهای جشنواره را تعیین می‌کند باید شخصی با تجربه، با سابقه و دارای مقبولیت بیشتر باشد و انتخابی که رئیس سازمان سینمایی برای این سمت داشته فاقد این مقبولیت است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در وجه حامل» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: این معضل در دیگر بخش‌ها نیز دیده می‌شود. شورای پروانه ساخت در چند ماه اخیر 40 تا 50 پروانه ساخت صادر کرده در حالیکه در همه دولت‌های پیشین این مورد یک استثنا است. کم شدن میزان صدور پروانه‌ ساخت منجر به کمتر شدن تولیدات سینمایی می‌شود که قطعاً مردم را به دیدن آثار خارجی ترغیب می‌کند و از طرفی بیکاری را در بین سینماگران افزایش می‌دهد و متأسفانه این وضعیت حاصل تصمیمات و نگاه اشتباهی است که در سازمان سینمایی حاکم است و بهتر است این سختگیری‌ها کنار گذاشته شود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نکته عجیب دیگری که در مدیریت سازمان سینمایی شاهد هستیم نامعتبر بودن پروانه نمایش‌های دولت قبل است. وقتی مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر شده، وزرای بعدی و معاونان او نباید آن مجوزها را باطل کنند و اقدام به بازدید دوباره فیلم‌ها کنند. در این دولت حتی پروانه ساخت‌هایی که در دولت قبل صادر شده به رسمیت شناخته نمی‌شود و اگر قرار باشد پروانه ساختی تمدید شود، دوباره باید فیلمنامه توسط تیم جدید خوانده شود و این اتفاقات که نقض قانون است حاصل توجه به گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی به جای تجربه و تخصص است.

کامیار در پایان اظهاراتش گفت: اگر دبیر جشنواره فیلم فجر فردی با تجربه در سینما انتخاب می‌شد که نگاه سیاسی او بر دیگر جنبه آثارش غالب نبود قطعاً انتخاب درست‌تری صورت گرفته بود. حضور افرادی که مشخصاً به جناح سیاسی خاصی وابسته هستند باعث می‌شود که میل و رغبت افراد بسیاری به حضور در جشنواره از بین برود و این اتفاق متأسفانه منجر به ایجاد دو دستگی در سینمای ایران می‌شود که امیدوارم مسئولان برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی جدی بیندیشند.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر برنا بهمن بهمن کامیار کامیار سازمان سینمایی انتخاب مدیران پروانه ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق

سعید رجبی فروتن در خبرآنلاین نوشت: یک رسانه خبری با بی‌دقتی مدعی شده است که در دولت گذشته با ساخت فیلم «مست عشق» مخالفت شده بود و از دادن پروانه ساخت به آن خودداری کرده بودند. این ادعا از اساس نادرست است و مثل خیلی دیگر از خبرسازی‌ها و تفسیر‌های سوگیرانه به جز تحریف وقایع خاصیت دیگری ندارد. 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سال‌ها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختار‌ها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.

تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.

به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما‌ها (به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.

فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدت‌ها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.

نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟

به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

tags # سینما ، شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»