Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@19:47:44 GMT

مشکل تامین علوفه برای دامداران در ۱۰ استان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۳۰۲۹

مشکل تامین علوفه برای دامداران در ۱۰ استان

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: خشکسالی و کم بارشی باعث شده تا تامین علوفه برای دامداران دام سبک در ۱۰ استان کشور به شدت دشوار شود.

افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی همچنان بالا است و قیمت جو از ابتدای سال به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسیده است، گفت: با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها اما قیمت هر کیلو دام زنده سبک ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قیمت دام از ابتدای سال بالا نرفته است. صادرات هم ممنوع است و روزانه چندصدتن گوشت منجمد وارد بازار می شود. سوال اینجاست که چرا با وجود موارد ذکر شده قیمت گوشت همچنان بالا است؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اضافه کرد:خشکسالی تامین علوفه را برای دامداران دام سبک دشوار کرده است. حدود ۱۰ استان در وضعیت اضطراری تامین نهاده‌ها قرار دارند. بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی استان‌های نوار غربی اعم از خوزستان، بوشهر، فارس، کرمانشاه، کردستان، ایلام، ‌ زنجان، خراسان رضوی، تهران، سمنان شرایط خوبی در تامین نهاده ندارند. میانگین بارش‌ها در نیمه اول سال آبی جاری آنها از میانگین بلند مدت کمتر است و براساس تجربه سال گذشته به تعداد این استان‌ها نیز اضافه خواهد شد و به تدریج تمام استان‌های کشور شرایط اضطراری پیدا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با وجود جلسات پی در پی با وزارت جهادکشاورزی اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دولت موظف به خرید محصولات تولیدکنندگان است

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در ماده ۲۰ قانون جامع نظام دامپروری کشور به صراحت ذکر شده که دولت موظف به خرید شیر، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ است، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی باید به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان بتوانند اصل سرمایه خود را بازگردانند. وقتی قیمت همه مولفه‌های تولید بالا می‌رود چگونه دامداران با قیمت‌های قبل اقدام به فروش‌دام‌هایشان به دولت کنند؟

توقف صادرات مبنای قانونی ندارد

وی در ادامه گفت:در ماده ۲۳ قانون احکام دائمی کشور نیز ذکر شده است که به صرف تنظیم بازار نمی توان جلوی صادرات محصولات کشاورزی را گرفت. بنابراین توقف صادرات هم مبنای قانونی ندارد.

از ۲۴نژاد دام سبک کشور ۵نژاد صادراتی داریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی صادرات دام زنده کشور را با کمبود دام مواجه نخواهد کرد، گفت:۲۴ نژاد دام سبک در کشور داریم که حدود  پنج نژاد آن صادراتی است و دام‌های نوار غربی کشور معمولا با ذائقه خریداران خارجی همخوانی دارد. وقتی نژادهای صادراتی از کشور خارج شوند نژادهای دیگر جای آنها را پرمی کنند و هیچ کمبودی ایجاد نخواهد شد. در ضمن این نکته نیز مهم است که نژادهای صادراتی که دارای جثه و دنبه بزرگی هستند در بازار داخلی بازارپسندی کمتری دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دام زنده ، دام سبک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دام زنده دام سبک دام سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۳۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران  جوان، قیمت کنونی هرکیلو بره نر را ۲۱۵ هزار تومان و دام سنگین  ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی در فروشگاه ها و قصابی ها ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و گوشت نر گوساله ۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.

پوریان ادامه داد: عرضه گسترده دام زنده موجب شده تا گوشت به قیمت واقعی خود برسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه جمعیت دام سبک به بیش از ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است، افزود: با توجه به افزایش زایش دام ها در فصل بهار، روند جمعیت دامی افزایش می یابد که این مهم به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است.

به گفته او، بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته واردات  روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن می رسد.

پوریان گفت: واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می شود که در نتیجه این امر موجب شده تا دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می شود. گفتنی است با توجه به زایش های زمستان و بهار امکان صادرات ۵۰۰ هزار راس دام به بازارهای هدف وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان