افت ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش نان فانتزی/ نرخ یک کیسه آرد ۱۰ برابر شد
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۳۱۱۱
رئیس اتحادیه نانهای حجیم و نیمه حجیم گفت: اگر سیاست اصلاح نظام یارانهای همزمان برای نانهای سنتی نیز اعمال میشد اینگونه واحدهای تولیدکننده نانهای حجیم با مشکل مواجه نمیشدند.
محمدجواد کرمی در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به دوگانگی سیاستها در حوزه نان، گفت: تولیدکنندگان نانهای فانتزی موافق آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت هستند؛ اما منتقد نحوه اجرای این طرح هستند چرا که آزادسازی آرد باید در همه حوزههای نان اعم از سنتی و صنعتی صورت میگرفت و محدود به نانوایان فانتزی نمیشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مردم توانایی خرید جنس گران در حوزه نان را ندارند، افزود: اگر سیاست اصلاح نظام یارانهای همزمان برای نانهای سنتی نیز اعمال میشد اینگونه واحدهای تولیدکننده نانهای حجیم با مشکل مواجه نمیشدند.
این فعال صنفی افت فروش نانهای فانتزی را 60 تا 70 درصد دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح مبارزه با رانت عنوان شده است این در حالیست که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانتها را تقویت شده است چراکه مردم به سمت خرید نانهایی میروند که یارانه به آنها تخصیص داده میشود.
کرمی ادامه داد: برنامه پنجم و ششم توسعه به ما میگوید که باید به سمتی برویم که 40 درصد نانهای تولیدی حجیم و صنعتی شود اما در عمل با اجرای این طرح پخت نان سالم را از چرخه تولید خارج میکنیم.
به گفته وی؛ برای ایجاد رقابت سالم بین نانوایان سنتی و فانتزی باید شرایط اعطای یارانه مساوی شود؛ و در یک رقابت سالم قرار بگیرند اجرای این طرح باعث شده است که تعدادی از واحدهای خرد تعطیل و تعداد قابل توجهی از کارگران در این حرفه بیکار شوند.
رئیس اتحادیه نانهای حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: نانوایان فانتزی در ابتدای سال باوجود افزایش نرخ هزینههای جانبی برنامهای برای ارتقا قیمت نان نداشتند چراکه همواره رقیب قدرتمندی به نام نانوایان سنتی را در کنار خود احساس میکردند به همین دلیل با همان نرخ نان را عرضه کردیم.
این فعال صنفی با اشاره به افزایش 10 برابری نرخ یک کیسه آرد، گفت: قیمت یک کیسه آرد از 67 هزار تومان به کیسهای 640 هزار تومان رسیده پس طبیعی است که شاهد افزایش 2 برابری نرخ نان فانتزی باشیم.
کرمی با اشاره به کاهش سرمایه در گردش نانوایان فانتزی، گفت: یک واحد صنفی پیش از آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت 100 کیسه آرد را 7 میلیون تومان خریداری میکرد اما هم اکنون باید همین حجم آرد را 70 میلیون تومان خریداری کند. پیش از اجرای این طرح باید معایب آن را میدیدند سپس آن را عملیاتی میکردند؛ اجرای یک شبه این طرح باعث شد که ستون صنف ما شکننده شود.
وی در پایان بیان کرد: طرح پرداخت یارانه به حلقه آخر قابل تقدیر است اما باید با تدبیر عملیاتی میشد و تمام حلقههای تولید در یک ردیف دیده میشدند.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: اجرای این طرح نان های حجیم کیسه آرد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست
داود زارع گاریزی، که این روزها تهیهکنندگی نمایش «طلوع خونین» کاری از مسعود طیبی را برعهده دارد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیبی را از حدود ۵ سال پیش و به واسطه حضور در کلاسهای بازیگری و بیان و بدن او میشناسم و از نزدیک با نمایشها و اجراهای وی آشنا شدم. او متنی با عنوان «انتقام سیاوش» داشت که من دوست داشتم آن را روی صحنه ببریم. این متن مدرنیزه شده سیاوش شاهنامه بود و از ویژگیهای جالبی برخوردار بود که با ایرادات مرکز هنرهای نمایشی عنوان اثر به «طلوع خونین» تغییر کرد.
وی درباره میزان موفقیت این اثر در اجرا تشریح کرد: گروه اجرایی نمایش «طلوع خونین» با اعتقاد بر اینکه باید چراغ تئاتر روشن نگه داشته شود برای اجرای این اثر زحمات زیادی کشیدند و بازیگران چیزی حدود ۱۰ماه به تمرین اثر پرداختند ولی با توجه به شرایط جامعه، تئاتر ما آنچنان که باید حمایت نشد. من از شرایط جامعه ناراضی هستم و با اینکه تولید، تبلیغات و اجرای یک اثر نمایشی هزینههای بسیار گزافی دارد، اما هیچ ارگانی از تولید تئاتر حمایت نمیکند و جامعه هنری هم پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند. این شرایط به گونهای است که حتی وقتی از بازیگرانی که به واسطه تئاتر به جایگاه و نامی رسیدهاند، دعوت میکنیم برای دیدن اثر به سالنهای نمایشی نمیآیند.
این تهیه کننده تئاتر ادامه داد: علیرغم اینکه عاشق تئاتر هستم و دوست دارم به عنوان تهیهکننده از نمایش و فعالیت جوانان حمایت کنم، اما دلم پر از درد است و نمیدانم نمایش بعدی را تولید کنم یا نه؟ تا کی میتوان ادامه داد و در بحث فروش متحمل ضرر و زیان شد؟
وی درباره کمک ارگانهای دولتی بیان کرد: هر ارگان دولتی یک واحد فرهنگی دارد و طبیعتا برای خانوادههای کارمندان و نیروهای خود یک بسته فرهنگی دارند و میتوانند از تخفیفهای نمایشها بهرهمند شوند و از طریق آوردن خانوادههای هنردوست به سالنها از تئاتر حمایت کنند.
زارع گاریزی درباره اجرای نمایش «طلوع خونین» در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: ۲۰درصد از فروش یک اثر نمایشی مختص سالن است، که نسبت به سالنهای خصوصی که ۴۰ تا ۵۰درصد از فروش نمایش را طلب میکنند، بسیار شرایط مساعدتری دارند. همچنین نوع سالن و امکانات فضای نمایش و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. من موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم، چون هزینههای گزافی از گروههای نمایشی گرفته میشود. اما تماشاخانه ایرانشهر یکی از سالنهای خوب دولتی با امکانات و دیسیپلین خوبی است و من از اجرای نمایش در این سالن راضی هستم. دراین تماشاخانه از نمایش «طلوع خونین» هم به لحاظ تبلیغاتی و هم از نظر احترام به گروه اجرایی و مخاطب حمایت خوبی شد و امکان بسیار خوبی برای گروه نمایش مهیا شد.
وی ادامه داد: مرحوم آتیلا پسیانی قبل از فوت خود اشاره کرد که از تئاتر باید حمایت شود و هنرمندان نباید از تئاتر فاصله بگیرند، اما متاسفانه برخی هنرمندان وقتی وارد عرصه تئاتر میشوند، دستمزدهای نجومی میگیرند و چون اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست هزینه مضاعفی برای تهیه کننده اثر و کم شدن رغبت برای تولید از حمایت تئاتر میشود.
این تهیه کننده تئاتر «طلوع خونین» گفت: در این اجرا علیرضا جلالیتبار، هیچ بحثی نسبت به میزان دستمزد با ما نکرد. او تئاتر را دوست دارد و فردی بسیار حرفهای و باشخصیت است و فقط به تئاتر و اجرا فکر میکند و من از نحوه برخوردش نکات زیادی را آموختهام.
وی در پایان اظهار کرد: ما میتوانستیم در کار فروش بهتری داشته باشیم، ولی تبلیغات هزینه گزافی دارد و گروه «طلوع خونین» بیش از ۱۵۰میلیون صرف طراحی و ساخت اقلام تبلیغاتی کرده در حالی که فروش نمایش تا الان ۱۶۰میلیون تومان به رسیده است. جدای از این هزینه دستمزد بازیگران و عوامل و طراحیها و ... چیزی حدود ۶۵۰میلیون هزینه داشت. با اینکه از گروه نمایشیام بسیار راضی هستم و افراد کارشان را به نحو احسن انجام دادهاند، اما این میزان فروش در مقابل این حجم تلاش برای من دلشکستگی ایجاد کرد. از تئاتر ما حمایت نشد تا گروه نمایشی دیده شوند.
نمایش طلوع خونین تا اواخر هفته آینده، هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.
انتهای پیام/