روزهای خداحافظی با سینما | چرا سینماها تغییر کاربری میدهند؟
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۴۵۳۲
همشهری آنلاین: مسعود پویا: سینماهایی که جز خاطره چیزی از آنها باقی نمانده است؛ این داستان سینماهای قدیمی تهران و شهرستانهاست. تعدادیبازسازی شدهاند؛ اغلب چند سالن دارند و تلاشهایی برای بهروز شدنشان صورت گرفته، ولی در نهایت همگی زیانده هستند. اینطور که ایسنا به نقل از انجمن سینماداران خبر داده صاحبان این ۲۰سینما در انتظار موافقت سازمان سینمایی برای تغییر کاربری هستند؛ صحرا، پایتخت، پردیس کیان، ماندانا، ایران، عصر جدید، پارس، حافظ، میلاد و کارون در تهران، سینما دریا(آستارا)، مهتاب(قزوین)، عصر جدید (اراک)، مصلینژاد (جهرم)، کیهان (درود)، ساویز (کرج)، گلسرخ (بندر انزلی)، پرشین مهرشهر(کرج) و طلوع (فومن).
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این تنها فهرست سینماهای متقاضی تغییر کاربری است که اغلب همچنان فعال هستند؛ سینماهایی که صاحبانشان قصد تغییر کاربری دارند وگرنه سالنهای بسیار زیادی در تهران و شهرستانها هستند که مدتهاست تعطیل شدهاند. مالکان ۲۰سینمای متقاضی تغییر کاربری، سال گذشته درخواستشان را به سازمان سینمایی ارائه دادهاند؛ درخواستهایی که کمیتهای برای بررسیشان در سازمان سینمایی تشکیل شده است. تعدادی از این سینماها مدتهاست که عملا به پایان خط رسیدهاند و واضح است که رکود ۲ساله اکران در ایام کرونا، تیر خلاص را به برخی از این سالنها شلیک کرده است؛ هرچند مشکل بیشتر سینماهای زیانده بسیار قدیمیتر از اینهاست.
سینماهایی که بهروز نشدندبیشتر سینماهای قدیمی و خاطرهانگیز تهران در دهه۴۰ تاسیس شدند؛ روزگاری که گیشه پررونق محصولات سینمای عامهپسند، ساخت سالن سینما را به کسبوکاری جذاب برای سرمایهگذاران تبدیل کرد. بخش خصوصی بهصورت جدی و گسترده در تهران و شهرستانها سینماهای متعددی را ساخت. این روند از همان ابتدای دهه۵۰ متوقف شد. بعد از پیروزی انقلاب تعدادی از سینماهای مهم پایتخت و شهرستانها متولی دولتی یافتند. در این سالها شرایط کشور که درگیر جنگ بود، امکانی را برای ساخت سالنهای تازه فراهم نمیکرد. در دهه۶۰ که سینما یکی از مهمترین تفریحات مردم بود، همان سالنهای قدیمی پاسخگوی نیاز مخاطب بود؛ ضمن اینکه در این سالها تعداد قابلتوجهی از سالنهای سینما تعطیل شده بود.
تکیه بر میراث گذشتهداستان توسعه اندک ناوگان سینمایی کشور محدود به دهه ۶۰نبود و در دهه۷۰ هم تغییر چندانی در این وضعیت ایجاد نشد. بهعنوان نمونه در سال۱۳۷۵ تعداد سینماهای فعال کشور ۲۸۵سالن بود. از این تعداد ۷۷سالن در تهران و ۲۰۸سینما در شهرستانها فعالیت داشتند. از ۷۷سالن فعال در تهران، تنها ۲سالن سینما عصر جدید شناسنامهشان به بعد از انقلاب بازمیگشت. تازه عصر جدید هم از سینماهای قدیمی تهران بود که سال۱۳۵۷ تخریب و بازسازی شد؛ سینمایی که قبلا تختجمشید نام داشت با نام عصر جدید در سال۱۳۵۸ افتتاح شد.
سالن شماره۲ عصر جدید هم سال۱۳۶۰ به بهرهبرداری رسید. در فهرست سینماهای تهران در این سال تعداد انگشتشماری سالن به چشم میخورد که پس از مدتی تعطیلی در دهه ۶۰ بازسازی شدهاند، اما مشخصا در این مقطع هیچ سینمایی در پایتخت وجود نداشت که پس از انقلاب ساخته شده باشد. تا حدود ۲دهه بعد از پیروزی انقلاب، تاسیس سالنهای تازه سینما نه در دستور کار دولت و نهادهای فرهنگی بود و نه بخش خصوصی توان چنین کاری را داشت.
چند اتفاق مهم در اوایل دهه ۷۰ رخ داد. سال۱۳۷۱ قرار شد سینماهای در اختیار بنیاد مستضعفان به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شود. به این ترتیب حوزه هنری بیشترین سالنهای سینما را در کشور در اختیار گرفت و خیلی زود شروع به بازسازی و تجهیز تعدادی از سالنهایش کرد. تصدیگری گسترده حوزه هنری در زمینه سالنهای سینما در سالهای بعد منجر به اتفاقات مهمی شد.
سال۱۳۷۳ مؤسسه سینما شهر با هدف تجهیز و توسعه سینماهای کشور تاسیس شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به نیاز کشور در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی و کمبودهایی که در زمینه تجهیز و نوسازی سینماها وجود داشت، با تأسیس مؤسسه سینما شهر فعالیتهایش در این زمینه را متمرکز کرد. در این سالها بیشتر سینماهای موجود ساماندهی میشدند و خبر چندانی از ساخت سالنهای تازه نبود.
سال۱۳۷۷ معاون سینمایی وقت اعلام کرد ۷۸درصد شهرهای ایران فاقد سینماست. فرسوده شدن سینماهای قدیمی یک داستان بود و تغییر بافت شهری داستانی دیگر. همین تغییر بافت شهری، باعث شد سینماهای واقع در خیابان لالهزار با مرگ تدریجی مواجه شوند. خیابانی که روزگاری برادوی ایران نامیده میشد، تبدیل به بورس لوستر و کابل و لوازم برقی شده و حالا این سینماها بودند که حکم وصله ناجور را در لالهزار داشتند.
ناقوس مرگ سینماهای قدیمیبا آتش گرفتن سینما آزادی که تبعاتش دامن سینما شهر قصه را هم گرفت، تهران مهمترین و خاطرهانگیزترین سینماهایش را از دست داد. از بین رفتن این دو سینما (بهخصوص سینما آزادی که پرفروشترین سینمای کشور بود) مصادف شد با شدت گرفتن روند تعطیلی سینماهایی که بهدلیل مشکلات مالی مالکان و کاهش مخاطبان، یکی پس از دیگری از دور خارج میشدند. در دهه ۸۰ دیگر آشکار شده بود که با الگوهای دهه۶۰ نمیشود سینماهای کشور را اداره کرد.
بسیاری از سینماهایی که در دهه۶۰ و حتی در دهه۷۰ مخاطب داشتند در دهه۸۰ به ویرانه تبدیل و تعطیل شدند. تعداد سینماهای بازسازی شده و اضافه شده به ناوگان سینمایی کشور در مقایسه با رشد جمعیت، ما را به سرانهای ناچیز میرساند. رشد و تغییر فضاهای شهری در پایتخت و دیگر شهرها باعث شد در محل زندگی بسیاری از ایرانیان سینمایی وجود نداشته باشد؛ مثلا غرب تهران در این سالها توسعه یافت بیآنکه سینمایی در محلههای تازه تاسیس وجود داشته باشد. اگر روزگاری در خیابان جمهوری چندین سینمای پرمخاطب وجود داشت در دهه۸۰این سینماها به پایان داستانشان رسیدند. وقتی سینما کریستال هم در سر لالهزار نو تعطیل شد بهنظر میرسید به پایان یک عصر رسیدهایم. تغییر بافت شهری و یکطرفه شدن خیابان ولیعصر، سرنوشت سینماهای واقع در این خیابان را هم تغییر داد. اگر در دهه ۷۰ صفهای مقابل سینما قدس در میدان ولیعصر تصویر تکرارشونده همه آخر هفتهها بود، از اواخر دهه۸۰ دیگر کمتر تماشاگری برای فیلم دیدن به میدان ولیعصر میرفت.
ظهور پردیسهای سینماییطرح تأسیس پردیسهای سینمایی و تجهیز سالنها در نیمه دوم دهه ۷۰توسط معاون امور سینمایی وقت مطرح و پس از مصوب شدن به برنامه چهارم توسعه اضافه شد.
براساس این طرح سازندگان پردیسها معادل متراژ فضای سینمایی، فضای تجاری بدون عوارض سنگین معمول دریافت میکردند. اگر در دهههای ۳۰و۴۰ بخش خصوصی اقدام به تأسیس سالنهای سینما میکرد حالا سالها بود که سینماداری توجیه اقتصادیاش را از دست داده بود و اگر نبود قانون منع تغییر کاربری، هیچ سینمای خصوصیای در کشور باقی نمیماند؛ سینمایی که گاهی وقتها درآمدش کمتر از آبمیوهفروشی یا ساندویچی کنار دستش بود به کسبوکاری تمامشده میمانست؛ کسبوکاری که بخش خصوصی هیچ رغبتی برای ورود به آن نشان نمیداد. پس چاره کار همین پردیسهای چندسالنهای بود که فضاهای تجاریاش میتوانست پای سرمایهگذاران را به ماجرا باز کند.
از مرحله طرح تا عملیاتی شدن پروژه پردیسهای سینمایی نزدیک به یک دهه گذشت و سال۸۵ داستان سالنهای مدرن چند سالنه با پردیس تماشا در تهران کلید خورد. افتتاح پردیس آزادی در سال۸۶ هم اتفاقی امیدبخش بود و پس از آن پردیسهای سینمایی در تهران و شهرستانها یکی پس از دیگری متولد شدند. در ابتدای دهه ۹۰آمار فروش فیلمها نشان میداد که بیشتر از ۸۰درصد مخاطبان ترجیح میدهند برای فیلم دیدن جای سینماهای قدیمی که روزگاری برای خود ارج و قربی داشتند، سراغ پردیسهای چندسالنه بروند.
از ابتدای دهه ۹۰بخشی از سینماگران هم به سالنداری علاقه نشان دادند. در این سالها پردیسهای مدرن کاملا جای سینماهای مهم قدیمی را گرفتند. در دهه۹۰ بیشتر فروش فیلمها از این پردیسها بهدست میآمد؛ روندی که همچنان ادامه دارد و هرچه گذشت از تعداد مخاطبان سینماهایی چون عصر جدید که روزگاری یکی از مهمترین سینماهای تهران بود، کاسته شد.
بحرانی که با کرونا گسترش یافت
زیانده بودن بیشتر سینماهای قدیمی همچنان فعال، با آمدن کرونا گسترش یافت. حدود ۲سال کرونا سنگینترین رکود تاریخ سینمای ایران را به اکران تحمیل کرد؛ جوری که همه سالنهای نمایشدهنده فیلم در کشور، از سینماهای قدیمی تا پردیسهای مدرن به زیاندهی افتادند؛ اتفاقی که باعث شد بسیاری از کارکنان سینماها شغلشان را از دست بدهند و برخی از مالکان سینماها هم بهصورت جدی پیگیر تغییر کاربری شوند. واقعیت این است که داستان برخی از این سینماها سالها قبل از کرونا تمامشده بود؛ سینماهایی که مدتهاست فعالیتشان فاقد توجیه اقتصادی هست و بوده و نبودشان تأثیر چندانی بر گیشه ندارد.
تعطیلی سینماهای قدیمی برای چند نسل از سینماروها غمانگیز است، اما همانها هم احتمالا آخرین باری را که فیلمی در مثلا سینما عصر جدید یا حافظ دیدهاند، به سختی به یاد میآورند. هنوز مشخص نیست که سازمان سینمایی با چه تعدادی از درخواستهای تغییر کاربری موافقت میکند و اساسا برنامه وزارت ارشاد برای این سینماها چیست، اما آنچه حتمی است؛ مرگ تدریجی سینماهای قدیمی تهران و شهرستانهاست. نکته دیگر اینکه در این فهرست نام تعدادی از سینماها به چشم میخورد که فقط یک دهه از تاسیسشان میگذرد؛ مثل پردیس کیان که سال۹۰ تاسیس شد و حالا به انتهای خط رسیده است.
کد خبر 676581 برچسبها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران تهران و شهرستان ها پردیس های سینمایی بیشتر سینماهای سینماهای قدیمی سازمان سینمایی سالن های سینما تغییر کاربری سال ها بازسازی شد بخش خصوصی پردیس ها تعطیل شد عصر جدید سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213