Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:29:04 GMT

جاماندگان یارانه از نمای نزدیک

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۴۵۷۵

جاماندگان یارانه از نمای نزدیک

یکی از مواردی که این روزها نظر افکار عمومی را به خود جلب کرده، پرداخت یارانه به 9 دهک مشخص شده در طرح مردمی‌سازی یارانه است.

روزنامه ایران:  بر اساس آمار اعلامی، با توجه به معیار و  شاخص‌هایی که برای دهک‌بندی در نظر گرفته شده 10 درصد از جمعیت کشور در دهک دهم قرار گرفته و پرداخت یارانه به آنها صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان به رغم اینکه بارها نهادهای مربوطه با معرفی سامانه و شماره تلفن‌هایی برای پاسخگویی، اعلام کرده‌اند که معترضان به عدم دریافت یارانه نیازی به مراجعه حضوری ندارند اما افراد زیادی در این روزها برای برطرف کردن مشکل خود و دریافت راهنمایی به صورت حضوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کرده‌اند.


این دو نهاد نیز کارشناسان خود در این زمینه را برای پاسخگویی و راهنمایی به متقاضیان مستقر کرده‌اند. خبرنگار روزنامه ایران با حضور در میان افرادی که مراجعه حضوری را برای طرح اعتراض خود انتخاب کردند، از نزدیک در جریان مشکلات این افراد و شیوه رسیدگی به آنها قرار گرفت. خبرنگار «ایران» با افراد حاضر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرده و علاوه بر بررسی مشکلات، از مسئولین مربوطه حاضر در این دو نهاد راهکار برطرف کردن آنها را نیز جویا شده است. در میان متقاضیان افرادی بودند که در دسته‌بندی در 9 دهکی که واجد شرایط برای دریافت یارانه هستند قرار نگرفتند و مدعی شدند در دهک دهم (دهک پُردرآمد) قرار ندارند و باید به آنها نیز یارانه پرداخت شود.

در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها احتمال داده‌اند ممکن است در فرایند دهک‌بندی خطایی رخ داده باشد. بنابراین این دو نهاد اعلام کردند افراد می‌‌توانند به منظور پاسخگویی به عدم واریز کمک معیشتی و دهک‌بندی به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه یا با شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس حاصل نمایند. بنابراین افرادی که به نوع دهک‌بندی معترض هستند و به این دلیل به آنها یارانه مرحله 135 و 136 واریز نشده، می‌‌توانند از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.


گردش حساب بالا؛ مشکل پرتکرار مراجعان


یکی از دلایل قرار نگرفتن افراد در 9 دهک واجد شرایط برای دریافت یارانه میانگین بالای میزان گردش حساب خانوار بوده است. یکی از حاضرین در مرکز پاسخگویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سمت مأمور خرید در شرکتی مشغول به کار است یا افرادی که صندوق‌های خانوادگی داشته و واریز به حساب آنها صورت می‌‌گیرد دارای گردش حساب قابل توجه هستند که همین امر موجب شده در دهک دهم قرار گرفته و به آنها یارانه تعلق نگیرد. کارشناسان حاضر در وزارتخانه علاوه بر راهنمایی افراد به منظور مراجعه به سایت و ثبت اعتراض آنها اعلام کردند که حساب کاری خود را از حساب شخصی مجزا کرده و ترجیحاً حساب به نام کارفرما باشد تا میزان گردش حساب تغییر کند و در یک تا سه ماه بعدی که مجدداً شرایط افراد بررسی می‌‌شود، مشکل برطرف شده و آنها نیز در 9 دهک اول قرار گرفته  و یارانه خود را دریافت کنند.


صاحبان چند خودرو و ملک


یکی دیگر از دلایلی که افراد را در دهک دهم (دهکی که به آنها یارانه تعلق نمی‌گیرد) قرار داده بود، مالکیت خودروها و املاکی که افراد در سال‌های گذشته آنها را فروخته بودند، است. در واقع هنوز حق مالکیت این اموال که از آنها حذف شده در سامانه ثبت نشده بود. در این راستا کارشناسان مربوطه عنوان کردند: برخی افراد فروش خود را به صورت قولنامه‌ای انجام داده و به ثبت قانونی نرسانده‌اند به همین دلیل در سامانه نیز ثبت نشده است. علاوه بر آن در برخی موارد سازمان مربوطه اطلاعات مربوط به اموال متقاضیان را به‌ روز نکرده است. بنابراین برای برطرف کردن این مشکل این افراد می‌‌توانند علاوه بر ثبت اعتراض در سامانه اقدام به ثبت رسمی اموال فروخته شده خود کنند تا در یک ماه آینده که مورد بررسی قرار می‌‌گیرند این اموال به نام آنها ثبت نشده باشد.


افزایش درآمد خانوار نسبت به آخرین باری که ارزیابی صورت گرفته


در میان معترضین افرادی حضور داشتند که در ماه‌های گذشته یارانه دریافت می‌‌کردند اما یارانه مرحله 135 و 136 برای آنها واریز نشده بود. کارشناسان حاضر در وزارتخانه در این خصوص بیان کردند: با توجه به اینکه نسبت به آخرین باری که ارزیابی صورت گرفته تاکنون در معیشت و درآمد خانوارها تغییراتی ایجاد شده برخی از آنها به علت افزایش درآمد خانوار در دهک دهم جای گرفته و به آنها یارانه واریز نشده است. اما اگر فردی به آن معترض باشد، می‌‌تواند اعتراض خود را در سامانه ثبت کرده و برای بررسی مجدد پرونده اقدام کند.


جاماندگان از ثبت نام و انصرافی‌ها


علاوه بر افرادی که به دهک‌بندی‌ها معترض بوده‌اند برخی از حاضران یا از ثبت نام جا مانده بودند  یا اینکه در دوره‌های قبلی از دریافت یارانه انصراف داده بودند اما در حال حاضر خواستار دریافت یارانه هستند. برای این منظور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی به اطلاع کسانی که به هر دلیلی امکان ثبت نام پیدا نکردند، می‌‌رساند سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در روزهای آتی از طریق رسانه‌های جمعی  یا سایت www.hadafmandi.ir، ثبت نام از متقاضیان یارانه، جاماندگان، از قلم افتادگان و منصرفین دوره‌های قبل را اطلاع‌رسانی می‌‌نماید. لازم به تأکید است، پس از ثبت نام از متقاضیان، بررسی‌های لازم انجام می‌‌شود و در صورت واجد شرایط بودن، ثبت نام کننده مانند سایر مشمولین، یارانه مرحله ۱۳۶-۱۳۵ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) را دریافت خواهند کرد.


مأموریت و سفر کاری به خارج از کشور


در دهک‌بندی صورت گرفته برای پرداخت یارانه به افراد، یکی از 10موردی که در ارزیابی‌ها وجود دارد سفرهای خارجی است؛ به این ترتیب افرادی که سفرهای خارجی داشته‌اند در 9دهک اول به منظور دریافت یارانه قرار نگرفته‌اند، اما در این میان برخی از متقاضیان عنوان کردند سفر آنها به سایر کشورها به علت کار بوده و مأموریت کاری محسوب می‌شود از همین رو این افراد می‌توانند علاوه‌ بر ثبت اعتراض در سامانه با ارائه مدارک و مستندات مربوط به مأموریت، پرونده خود را برای بررسی مجدد ارسال کنند.


مراجعه حضوری جاماندگان یارانه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها


دیروز همچنین برخی افرادی که مشمول دریافت یارانه در طرح مردمی‌سازی یارانه نشده بودند با مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها، درخواست بازبینی در وضعیت خود را داشتند. جلوی ساختمان سازمان هدفمندی یک بنر نصب شده و نحوه اعتراض به عدم پرداخت یارانه در آن نوشته شده بود؛ بنری که حاوی نشانی سایت برای طرح اعتراض و همچنین شماره تلفن‌هایی بود که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعتراض به عدم دریافت یارانه اعلام شده بود. علاوه بر این پارچه نوشته، از سوی سازمان هدفمندی، روی کاغذ‌های کوچکی شماره تلفن‌های یاد شده و نشانی سایت نوشته شده و برای سهولت به مراجعان داده می‌‌شد. همچنین افرادی از داخل سازمان در جمع مراجعان حضور یافته و آنها را درباره نحوه ثبت اعتراض یا درخواست برقراری یارانه راهنمایی می‌‌کردند.


افرادی که هنوز از خانواده پدری جدا نشده‌اند


برخی افراد مشکلات مشابهی داشتند از جمله اینکه برخی اظهار می‌‌کردند که بازنشسته هستند و برایشان عجیب بود که چطور ممکن است با حقوق بازنشستگی در دهک دهم قرار گرفته باشند. عمده این افراد کسانی بودند که تا همین ماه قبل یارانه نقدی دریافت می‌‌کردند و برایشان عجیب بود که چرا به یکباره از شمول دریافت یارانه خارج شده‌اند. مقام مسئولی که از سازمان هدفمندی پاسخ این افراد را می‌‌داد به آنها توضیح داد که آنها ممکن است فرزندان ازدواج کرده‌شان، خانوار خود را از خانواده پدری جدا نکرده‌اند و به این دلیل مجموع درآمد خانوار آنها بالا رفته باشد. یکی دیگر از مواردی که اعتراض کنندگان به عدم دریافت یارانه در اینجا هم ابراز می‌‌داشتند، اطلاعات اقتصادی نادرست در کارنامه اقتصادی خانوار آنها بود. اکثر این افراد از اینکه خودروهایی که در یک دوره خریداری کرده و فروخته‌اند در کارنامه اقتصادی آنها باقی مانده گلایه‌مند بودند چرا که گمان می‌‌کردند به دلیل داشتن چند خودرو یارانه آنها قطع شده است. در این مورد هم مسئول پاسخگو به آنها اطمینان داد که در صورتی که به این دلیل یارانه آنها قطع شده باشد، در بازبینی و با به‌روزرسانی اطلاعات مشکل برطرف خواهد شد.


برخی هم معترض بودند که میانگین درآمد خانوار آنها به درستی محاسبه و درج نشده است؛ خانمی می‌‌گفت که همسرش مغازه و سایر ملزومات کسب و کارش را دو سال قبل فروخته و در بورس گذاشته و ورشکسته شده است و حالا مدت‌هاست هیچ درآمدی ندارد و چطور ممکن است که میانگین درآمد 6 ماهه آنها رقم بالایی در نظر گرفته شده است.


اعتراض به دهک‌بندی در سایت وزارت رفاه


سازمان هدفمندی به مراجعان توضیح می‌‌داد که امکان اعتراض اکنون برای کسانی فراهم است که تا پیش از این یارانه دریافت می‌‌کردند و اکنون در بازبینی دهک‌ها، در دهک دهم قرار گرفته و یارانه‌شان قطع شده است و می‌‌توانند با مراجعه به سایت معرفی شده از سوی وزارت رفاه درخواست بازبینی خود را ثبت کنند. توصیه سازمان هدفمندی به کسانی که یارانه آنها پیش از این قطع شده یا اصلاً یارانه دریافت نمی‌کردند  یا افرادی که می‌‌خواهند به عنوان خانوار جدید معرفی شوند، این بود که منتظر معرفی سامانه از سوی سازمان باشند تا امکان ثبت نام جدید برایشان فراهم شود. البته این توضیح هم داده می‌‌شد که ثبت نام جدید به معنای برقراری یارانه، بلافاصله بعد از ثبت نام نیست بلکه پرونده اقتصادی خانوار آنها بر مبنای اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بررسی می‌‌شود و دهک‌بندی آنها به سازمان هدفمندی اعلام خواهد شد و در صورتی که در دهک یک تا 9 قرار گیرند، یارانه به آنها تعلق می‌‌گیرد.
با وجود آنکه تأکید شده بود برای ثبت اعتراض نیاز به مراجعه حضوری نیست اما در طبقه همکف این سازمان، باجه‌هایی پاسخگوی افراد مراجعه کننده بودند و آنها با دریافت نوبت به باجه مربوطه مراجعه می‌‌کردند و با طرح مشکل خود، راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌‌کردند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی و سازمان سازمان هدفمندی یارانه ها آنها یارانه پرداخت یارانه دریافت یارانه درآمد خانوار مراجعه حضوری وزارت تعاون خانوار آنها ثبت اعتراض ثبت نام گردش حساب دهک بندی قطع شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • (تصاویر) پروانه لکه دار واریا از نمای نزدیک
  • پروانه‌ لکه‌ دار واریا از نمای نزدیک(عکس)
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • بازیگر ایرلندی برای حمایت از فلسطین تهدید شد/ خطر شغلی در پیش است
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند