Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@04:56:17 GMT

دغدغه ما فراهم کردن فرصتی برای دسترسی به کتاب است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۴۸۲۱

دغدغه ما فراهم کردن فرصتی برای دسترسی به کتاب است

هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حاشیه برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آنچه که ما در غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی تدارک دیده‌ایم در چند بخش خلاصه شده است، در حوزه کودک و نوجوان و در فضای بیرونی با استفاده از کتابخانه سیاری که در محوطه باز مستقر شده است کارهای فرهنگی با محوریت کتاب همچنین عضویت در کتابخانه ها برای بچه‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: بخش دوم فعالیت‌ها که داری غرفه است معرفی فعالیت‌های کتابخانه ها به مردم را داریم همچنین کارکرد کتابخانه ها و عضویت به صورت رایگان و مسابقه‌ای به نام کتاب بازی برگزار می‌کنیم؛ محصولات آماده شده‌ای را نیز داریم که در غرفه عرضه می‌شود، بخش دیگر کارها تعاملات با غرفه‌ها و آن‌هایی است که در حوزه انتشارات فعال هستند به عنوان کسانی که مخاطبان ما را برای کتاب‌ها و محصولاتشان می‌خواهند.

وی گفت: در سرای اهل قلم هم برنامه‌هایی اعم از برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب که، میزبانی از شعرا و نویسندگان با محصولات و کتاب‌هایشان، حضور مسئولان کشوری و قرائت برشی از کتاب‌های مختلف که ما آن را ضبط می‌کنیم برای دسترسی مردم و برنامه‌های فرهنگی که در طول نمایشگاه برگزار می‌شوند از جمله اقدامات این غرفه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ظرفیت ایجاد کتابخانه های تخصصی در زمینه‌های مختلف در کشور افزود: آنچه که قانون برای ما تعریف کرده است کتابخانه های عمومی است و فضایی برای ایجاد کتابخانه های تخصصی در اختیار ما قرار داده نشده است، هرچند بخش‌هایی در کتابخانه های مرکز ما تدارک دیده شده است مثلاً بخش مرجع ما اختصاصی است و هر کسی امکان بهره برداری از آن را ندارد و با توجه به فضایی که داریم این اتفاقات رخ داده اما رویکرد کلی ما راه اندازی کتابخانه های تخصصی نیست کتابخانه های تخصصی باید توسط خود سازمان‌های تخصصی راه اندازی شود.

آشتیانی در خصوص مشکلات حوزه نشر و تأثیر نمایشگاه کتاب برای برطرف شدن این مشکلات گفت: همین حضور پر جمعیت مردم در نمایشگاه که در حال برگزاری است و هم استقبال آنها از نمایشگاه مجازی تشنگی مردم را برای علاقه مندی به تازه‌های نشر نشان می‌دهد اما آنچه که در نمایشگاه برای ما اهمیت دارد این است که اتفاقات فرهنگی برای عموم مردم که دسترسی به خیلی از کتاب‌ها ندارند به لحاظ گران شدن قیمت کاغذ امکان خرید ندارند و یا مسافت دوری با کتابخانه ها دارند این عناوین به راحتی در اختیارشان قرار گیرد.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و تازه‌های نشر را می‌بینیم، گفت و گو می‌کنیم و بر اساس بودجه‌ای که داریم آنها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم اخیراً نیز مبلغ قابل توجهی کتاب تهیه شده است و تقریباً می‌توان گفت کتابخانه های ما به روز است و این فرصت را برای افرادی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند و یا اقتصادشان محیا نیست به شکل امانت کتاب برای مطالعه به ارمغان می‌آورد.

وی در خصوص توسعه کتابخانه ها در روستاها و شهرهای دور افتاده گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ روستای ما دارای کتابخانه است، بر اساس معیار و اندازه‌ای یعنی جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر و امکاناتی که شهرها دارند، کتابخانه تأسیس می‌کنیم اما با توجه به مشکلات بودجه‌ای و مشکلات قانونی برای ساخت و ساز تعامل اصلی ما با دولت و سازمان؛ وزارت ارشاد بر این است که مناطقی که فاقد کتابخانه اند و یا کتابخانه در دست ساخت دارند پروژه‌هایشان تکمیل شود و به بهره برداری برسند

آشتیانی افزود: چند کتابخانه مرکزی نیز در سطح استان در شهرهایی مانند قم و رشت افتتاح می‌شود که حجم بسیاری از مشکلات آن استان‌ها را رفع می‌کند؛ همچنین راه اندازی کتابخانه سیار که کتاب‌ها را به صورت هفتگی امانت دهند نیز در این زمینه اتفاق خوبی است که در حال انجام است.

غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران واقع در شبستان اصلی مصلی تهران ورودی ۱۷، راهروی ۵ پذیرای مخاطبان است.

کد خبر 5489859 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: سرای اهل قلم سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران نهاد کتابخانه های عمومی کشور سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران معرفی کتاب علی رمضانی مصلی تهران بنیاد ملی بازی های رایانه ای نقد کتاب کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مصلای امام خمینی ره نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه های تخصصی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهم نامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • دسترسی به نقشه مترویی راه های کشور در سایت ۱۴۱ فراهم شد
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است