Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش عمق بازار متشکل ارزی در کنار سامانه نیما دست بانک مرکزی را برای ایجاد ثبات در بازار ارز بازتر از گذشته کرده و طی ماه‌های اخیر هرچند فراز و فرود‌هایی را در نرخ ارز شاهد بودیم، اما این نوسانات تحت کنترل در آمده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ بازار ارز در هفته‌های اخیر به دلیل انتشار اخبار غیراقتصادی و ایجاد فضاسازی منفی و روانی از سوی گروهی از نوسان‌گیران با نوسانات افزایش مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، بازارساز با توجه به رسالتی که دارد، با رصد هوشمندانه در طرف‌های عرضه و تقاضا و استفاده از دو بال اجرایی خود یعنی بازار متشکل ارزی در بخش اسکناس و سامانه نیما در بخش حواله ارزی، با برنامه و سیاست مشخصی سعی داشته است تا ضمن هشدار به مردم در خصوص ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بازار، تعدیل شاخص ارزی را تسهیل بخشد. برنامه‌ای که حالا با توجه به افت محسوس دلار از کانال ۳۰ هزار تومان در بازار غیررسمی و آزاد، نشانه‌هایی از موفقیت آن به چشم می‌خورد.


کاهش شاخص ارزی در صرافی‌های مجاز و بازار غیررسمی

در این میان، نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، یعنی صرافی‌هایی که وظیفه تامین نیاز ارزی خرد متقاضیان را بر عهده دارد، با نوسان محدودی همراه بوده است. به گونه‌ای که میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا به متقاضی دریافت ارز در اولین روز این هفته به رقم ۲۵۶۸۱ تومان رسیده است که نسبت به شنبه هفته قبل (مدت مشابه یک هفته‌ای) نه تنها افزایش نداشته است، بلکه افت ۳۰ تومانی را به ثبت رسانده است؛ بنابراین در بازار رسمی، شاخص ارزی با نوسان کاهشی همراه بوده است.

اما از سوی دیگر، در بازار غیررسمی ارز، خبر‌ها نشان از عقب گرد نرخ خرید و فروش ارز به ویژه دلار دارد. این در حالی است که مشاهدات میدانی از بازار ارز در هفته‌های اخیر، نشان از افزایش عرضه ارز‌های خانگی به صرافی‌های مجاز دارد؛ زیرا دارندگان ارز در خانه به این نکته توجه دارند که بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرصت سه ماهه دارند تا تکلیف ارز‌های خانگی خود را از لحاظ قانونی روشن کنند و گرنه در حکم قاچاق با این ارز‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. در نتیجه بسیاری از دارندگان ارز‌های خانگی ترجیح داده‌اند در این شرایط، برای اینکه مشمول قوانین مرتبط با قاچاق کالا و ارز نشوند، ارز‌های خانگی خود را به صرافی‌های مجاز عرضه کنند و یا حساب‌های ارزی در بانک‌ها، به سپرده نگهداری کنند.


بازارساز همه تغییرات بازار ارز را رصد می‌کند

در این شرایط، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های ویژه در خصوص روند بازار ارز، قدرت بازارساز ارزی است. به بیان دیگر طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، "بانک مرکزی به عنوان بازارساز، هم در بازار نیما حضور موثر دارد و حسب نیاز بازار عرضه را انجام می‌دهد و در بازار متشکل ارزی نیز بانک مرکزی حضور دارد و هرجا نیاز باشد عرضه می‌کند. صالح آبادی با بیان اینکه ذخایر اسکناسی بانک مرکزی بیشترین ذخایر اسکناس ارزی در تاریخ بانک مرکزی است، گفته است: بانک مرکزی در فضای رسمی حضور دارد و در فضای غیرسمی نیز بانک مرکزی حسب نیازی که وجود داشته باشد، برنامه خاص خودش را دارد. "

بنابراین همان طور که رئیس کل بانک مرکزی نیز گفته است، حضور بازارساز در بازار رسمی و غیررسمی ارز تداوم و اثرگذار است. در نتیجه آنچه خروجی این رصد‌های هوشمندانه بانک مرکزی است، یک پیام دارد و آن ریسک بسیار بالا برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز است؛ بازاری که در این روز‌ها با فراز و فرود‌های بسیاری همراه است و از سوی دیگر، با توجه به توان بالای ارزی بانک مرکزی در مقام بازارساز، هر زمان این احتمال وجود دارد که تعدیل نرخ ارز و شاخص ارزی با قوت انجام شود که نتیجه آن ضرر و زیان گسترده برای افرادی است که با هدف نوسان‌گیری و سودجویی، برای سرمایه‌گذاری به این بازار پرریسک روی آورده بودند.

ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی به بیشترین حد تاریخ رسید

رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در گفتگویی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش نسبی قیمت ارز ناشی از چیست؟ اظهار داشت: در بازار‌های رسمی به اندازه کافی تامین ارز داریم. برنامه ما این است نیاز‌های بازار را پاسخ دهیم. دو نوع نیاز در بازار تعریف می‌شود؛ یکی برای واردات کشور چه کالای اساسی و چه غیر از آن و دوم مربوط به اسکناس ارز. وی افزود: سال گذشته بیش ۵۵ میلیارد دلار به طور کلی تامین ارز برای کالا‌های اساسی و سایر واردات داشتیم و امسال با شرایط ارزی که وجود دارد قطعا بیشتر از سال گذشته خواهد بود؛ بنابراین نیاز ارزی کشور را برای واردات تامین می‌کنیم. صالح آبادی ادامه داد: بخش دوم در واقع مربوط به تامین نیاز اسکناس ارز در کشور است، از جمله افرادی که نیاز خدماتی، دانشگاهی، مسافرتی و. دارند که ما تامین ارز آن را انجام می‌دهیم. وی گفت: سال گذشته ۱.۶ میلیارد دلار و ۲ میلیارد دلار معادل یورویی در بازار متشکل ارزی معامله داشتیم؛ بنابراین التهابی اگر در بازار بیرون وجود دارد با تامینی که در بازار‌های رسمی انجام می‌دهیم التیام پیدا می‌کند.


تعادل در بازار ارز مهم است

صالح آبادی در خصوص بازار ارز نیز گفته بود: آثار روانی در جامعه وجود دارد، ولی واقعیت این است که بر اساس محاسبات ارزی که بانک مرکزی انجام داده است، نرخ واقعی ارز پایین‌تر از آن چیزی است که در بازار ممکن است وجود داشته باشد. آنچه مهم است تعادل در بازار است که حاکم شود. حتما بانک مرکزی تامین ارز را انجام خواهد داد و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

منبع: ایبِنا

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرمایه گذاری در بازار ارز ریسک بازار متشکل ارزی بازار متشکل ارزی ارز های خانگی سرمایه گذاری بازار ارز اسکناس ارز بانک مرکزی شاخص ارزی تامین ارز ارز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند