Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه اسپانیایی سایماگو (SIR) از سال ۲۰۰۹ ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات علمی- پژوهشی سراسر جهان را آغاز کرده است. این موسسه به صورت سالانه نتایج رتبه بندی خود را برای حدود ۵۰۰۰ موسسه اعلام می کند و امسال بیش از ۸ هزار مرکز آموزشی و پژوهشی دولتی، غیر انتفاعی و دانشگاهی را رتبه بندی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی که بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر شده در پایگاه داده اسکوپوس داشته در ارزیابی این نظام در نظر گرفته می شود.

موسسات علمی و پژوهشی مورد ارزیابی به چهار دسته اصلی موسسات دولتی، آموزش عالی، بهداشتی و خصوصی تقسیم بندی شده و رتبه جهانی هر یک از آنها در میان مجموعه این موسسات اعلام می شود.

بر اساس آخرین گزارش این موسسه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸ هزار دانشگاه و موسسه رتبه بندی شده اند که این رتبه بندی ها در بخش های تحقیقاتی، نوآوری و اجتماعی و همچنین مناطق مختلف جهان تقسیم بندی شده است.

دانشگاه های برتر این رتبه بندی در فاصله زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ بررسی شده اند.

۱۰ مرکز برتر شامل آکادمی علوم چین از چین، وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین از چین، مرکز ملی علمی پژوهشی از فرانسه، دانشگاه هاروارد از ایالات متحده آمریکا، آکادمی علوم روسیه از روسیه، انجمن ایالتی هلمهولتز از آلمان، فیسبوک از ایالات متحده آمریکا، دانشکده پزشکی هاروارد از ایالات متحده آمریکا، دانشگاه شینهوا از چین، مرکز فناوری های DeepMind از بریتانیا هستند.

در منطقه خاورمیانه دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاه ایرانی در این منطقه است که با رتبه ۴ در خاورمیانه و رتبه ۳۲۴ جهانی در این گروه قرار دارد. همچنین این رتبه بندی تکامل موقعیت ها در رتبه بندی را نیز در بازه زمانی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ ترسیم کرده است که موقعیت تکاملی دانشگاه ها را در این مدت نشان می دهد.

وضعیت دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی سایماگو در بازه زمانی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲

تعداد ۱۸۵ دانشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور دارند.

از این تعداد ۱۵ مرکز دولتی، ۱۵ موسسه آموزشی و پژوهشی مرتبط با سلامت و بهداشت، ۱۵۴ دانشگاه و مرکز آموزشی و یک سازمان غیرانتفاعی حضور دارند.

۲۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه بندی ۲۰۲۲ سایماگو (SIR)

ردیف دانشگاه رتبه جهانی رتبه در ایران شاخص پژوهش (رتبه جهانی) شاخص نوآوری (رتبه جهانی) شاخص اجتماعی (رتبه جهانی) ۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۲۴ ۱ ۱۷۴ ۳۷۸ ۱۷۳ ۲ دانشگاه تهران ۴۰۲ ۲ ۲۱۶ ۳۸۳ ۱۹۶ ۳ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴۹۷ ۳ ۲۹۳ ۳۷۴ ۲۲۴ ۴ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ۵۱۰ ۴ ۲۹۰ ۴۰۲ ۲۰۲ ۵ دانشگاه تربیت مدرس ۵۳۱ ۵ ۳۱۸ ۳۸۷ ۲۱۹ ۶ موسسه زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی رویان ۵۳۶ ۶ ۴۰۶ ۲۶۶ ۲۴۷ ۷ دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۵۳۶ ۶ ۳۱۵ ۳۸۷ ۲۲۳ ۸ دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۵۴۲ ۷ ۳۰۰ ۴۰۱ ۲۲۴ ۹ انستیتو رویان ۵۵۵ ۸ ۳۸۳ ۳۱۱ ۲۴۴ ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران ۵۶۴ ۹ ۳۲۵ ۴۰۵ ۲۱۷ ۱۱ دانشگاه صنعتی شریف ۵۷۶ ۱۰ ۳۵۷ ۳۷۳ ۲۲۷ ۱۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵۸۰ ۱۱ ۳۶۰ ۳۷۴ ۲۲۹ ۱۳ دانشگاه علم و صنعت ایران ۵۹۳ ۱۲ ۳۴۷ ۳۹۶ ۲۳۴ ۱۴ جهاد دانشگاهی ۶۱۰ ۱۳ ۳۸۷ ۳۶۸ ۲۳۸ ۱۵ دانشگاه صنعتی اصفهان ۶۱۶ ۱۴ ۳۷۵ ۳۹۳ ۲۳۱ ۱۶ انستیتو پاستور ایران ۶۱۷ ۱۵ ۴۰۶ ۳۵۴ ۲۴۱ ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۶۱۸ ۱۶ ۳۶۴ ۴۱۱ ۲۲۶ ۱۸ دانشگاه شیراز ۶۱۹ ۱۷ ۳۶۹ ۴۰۴ ۲۳۱ ۱۹ پژوهشگاه رنگ ۶۲۰ ۱۸ ۳۹۹ ۳۵۷ ۲۴۸ ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج) ۶۳۰ ۱۹ ۳۷۳ ۴۰۰ ۲۴۰

همچنین این رتبه بندی در حوزه های موضوعی نیز رتبه بندی دانشگاه ها را انجام داده است.

دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در موضوعات علوم کشاورزی و زیستی، هنر و علوم انسانی، بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی، بازرگانی، مدیریت و حسابداری، شیمی، علوم زمین و جو، علوم کامپیوتر، دندانپزشکی، اقتصاد و امور مالی، انرژی، مهندسی، علوم محیط زیست، ریاضی، پزشکی، داروسازی، فیزیک و اخترفیزیک، روانشناسی، علوم اجتماعی، دامپزشکی بررسی شده اند.

شاخص های امتیاز

تحقیقات ۵۰ درصد امتیازات را تشکیل می دهد که شاخص های آن شامل تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات غیر خودی، مجلات شخصی، تعالی، انتشارات با کیفیت بالا (Q۱)، همکاری بین المللی، دسترسی آزاد، تعداد استعدادهای علمی است.

نوآوری یا دانش نوآورانه ۳۰ درصد امتیازات را در رتبه بندی سایماگو به خود اختصاص داده است که شاخص های آن شامل اختراعات و تأثیر فناوری است.

همچنین شاخص اجتماعی نیز ۲۰ درصد امتیازات این رتبه بندی را تشکیل می دهد که منظور از شاخص اجتماعی پیوندهای ورودی سایت دانشگاه و اندازه وب دانشگاه یا مرکز است.

کد خبر 5490434

منبع: مهر

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه ها سایماگو دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی سازمان امور دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش آزمون دستیاری دانشگاه آزاد اسلامی المپیاد علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مرکز سنجش آموزش پزشکی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آموزشی و پژوهشی رتبه بندی رتبه بندی رتبه جهانی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۵۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   جلسه‌ای با هدف  بررسی راهکارهای عملیاتی شدن طرح جامع جهاد علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.

 در این جلسه راهکارهای اجرایی سازی  طرح جامع جهاد علمی بر مبنای تفاهم نامه همکاری پژوهشی وتحقیقاتی فیمابین دانشگاه آزاد اسلامی وموسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: تعامل سازنده با نهادهای موثر در حوزه فناوری و نوآوری برای سرعت بخشیدن به جریان تحقیقات واز بین بردن انحصارطلبی در تحقیقات و نوآوری، جذب ذهن‌های برتر و استفاده از ظرفیت استادان، دانشجویان، نخبگان و نوآوران به منظور حل مساله صنعت و جامعه از اهداف و اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی استان   بر مبنای رسالت و اسناد بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری است.

یاشار زهفروش  افزود:امیدوارم با حمایت مرکز نوآوران شهید فهمیده پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی مورد نیازصنایع دفاعی تا مرحله تبیین دانش فنی پیش رود تا با جهت دهی فعالیت‌های علمی نخبگان در راستای نیازهای طرفین و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد بتوانیم نقش دانشگاه را در راستای حل مساله علمی کشور به منصه ظهور برسانیم.

 

در ادامه جلسه رئیس دفتر شهید فهمیده با معرفی پتانسیل‌های همکاری مشترک با مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح، به تشریح طرح جهاد علمی نیروهای مسلح که بخشی از آن نیز در وزارت دفاع در حال انجام است پرداخت و

آیدین صنم نژاد افزود:زمینه‌ها و حمایت‌هایی که در قالب این طرح از دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی صورت می‌گیرد شامل حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با موضوعات مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی کشور، حمایت از پروژه های نوظهور و بدیع، حمایت از طرح‌های پژوهش و فناوری مورد نیاز صنایع دفاعی، حمایت از فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی است.

وی افزود:  حمایت از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری، حمایت از ایجاد مراکز فناوری مشترک، حمایت از انجمن‌های علمی و هسته‌های پژوهشی از دیگر محورهای همکاری مشترک است که  دانشجویان، نخبگان و مخترعان می‌توانند با مراجعه به دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه از حمایت‌های مادی و معنوی دفتر شهید فهمیده استان بهره‌مند شوند.

در پایان جلسه نیز از برخی امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه بازدید شد.

 

 

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته دربیمارستان‌های کرمانشاه واسلام آباد غرب
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد