Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@16:55:18 GMT

سناتور عراقی که به خاطر تمجید از فردوسی عزل شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۶۶۹۳

سناتور عراقی که به خاطر تمجید از فردوسی عزل شد

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در ساخته شدن و استخوان گرفتن ادبیات فارسی‌، چنان قرص و محکم است که نمی‌توان از آن چشم‌ پوشید. هم‌چنین شخصیت این شاعر بزرگ و تأثیرگذاری وی حتی بیرون از مرزهای ایران نیز قابل توجه است. «دکتر محسن رضوانی» شاعر، پژوهشگر، نویسنده و طنزپرداز در صفحه شخصی خود مطالبی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته است که به بررسی دو مورد از آنان می‌پردازیم:

«در جشن هزاره فردوسی که سال ١٣١٣ برگزار شد، چهره‌های فرهنگی و هیأت‌های عالی‌رتبه‌ای نیز از کشورهای خارجی، حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از عراق نیز جمیل صدقی الزهاوی در رأس هیأتی از سیاسیون و اهل فرهنگ عراقی حاضر شد. جمیل الزهاوی، علاوه بر صبغه ادبی و فلسفی‌اش، در مجلس اعیان عراق، سناتور بود.
دولت وقت عراق به او دستور داده بود که در این مراسم، حرفی از فردوسی نزند و فقط از سعدی شیرازی یاد کند که قصیده‌ای در رثای خرابی بغداد دارد. چنان‌که نمایندگان ترکیه هم تصمیم دارند در سخنرانی‌شان، تمجیدی از فردوسی انجام ندهند. جمیل صدقی الزهاوی سکوت کرد. به شهر «کرند» غرب که رسیدند، در باغی به استراحت نشستند. جمیل در این خلال، شروع به سرودن چکامه‌ای به زبان عربی در ستایش فردوسی کرد.
هیأت همراه، دستور دولت را به او گوشزد کردند. پاسخ داد:
الفردوسی ملک الشعراء الجدد و القدامی علی مرّ العصور. و لایمکن لشاعر یدخل علیه دون هدیة من الکلام.
یعنی: «فردوسی پادشاه شاعران جدید و قدیم است و هیچ شاعری نمی‌تواند بدون تحفه سخنی به بارگاه او وارد شود.» گفتند از مجلس سنا، عزل خواهی شد. پاسخ داد: «بشود هرچه می‌شود. من شاعرم و رعیت فردوسی و رعیت باید شاه خود را بستاید.»
جمیل صدقی الزهاوی از سناتوری سبک‌دوش شد و یکسال بعد در سوم اسفند ١٣١٤ در بغداد از دنیا رفت. آنها که بغداد رفته‌اند آرامگاهش را در مقبره الخیزرانة اعظمیه دیده‌اند.»

«بعضی از عشق‌ها جُرم است، مثل عشق به علی (ع)، جُرمی که تقاص و تاوان سنگینی دارد و از همان روزگار نخست تا همین حالیه، عده‌ای در حال پرداختن جریمه‌های سنگین آنند. از حجر بن عَدی و فرزندش تا زکزاکی و اهل و عیالش. از کمیل بن زیاد یمانی تا ادواردوی ایتالیایی. از هلالی جغتاییِ شاعر تا ناصر عبداللهی خواننده. از امجد صابریِ قوّال تا مصطفی عقاد کارگردان. از قربانیان تیغ صلاح الدین ایوبی در حلب و قاهره، تا شهدای عقده گشایی داعش از ترکمان‌های آمرلی. از سیاه‌چاله‌های منصور دوانیقی تا حمام خون صدام تکریتی. از عهد متوکل عباسی تا عصر ابوبکر بغدادی. از گرفتاران چنگال حجاج بن یوسف ثقفی تا زندانیان بند آل خلیفه. از کشته‌های محمود غزنوی -آن خودکامه خشکْ سر-تا شکارهای ترامپ -این دژخیم تر دامن. از کوچه‌های پاراچنار پاکستان تا خیابان‌های درسیم ترکیه. از هزاره‌های افغانستان تا قزلباش‌های آناتولی. از ابوطالب یزدی تا شیخ نمر قطیفی. از پابرهنه‌های صعده و صنعا تا به جان آمده های مالزی. از…

۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت پیرشه‌نامه گوی طوس، حکیم خردمند خراسان، ابوالقاسم فردوسی ست. همو که به‌خاطر محبتش به علی، اجازه ندادند جنازه‌اش در قبرستان مسلمانان دفن شود و پیکر بی‌جانش بعد از قدری سرگردانی، با تشییعی غریبانه در باغ شخصی‌اش در نقاب خاک رفت. امروز، از گورستانی که جنازه فردوسی از آن منع شد خبری نیست اما آرامگاه حکیم طوس، یُزار و یُتبرّک. عشق به علی، جُرم است و چه جرمی شریف‌تر و افتخارآمیز تر از آن
«آیا شما هم مجرمید؟»»

کد خبر 5490578 محدث تک فلاح

منبع: مهر

کلیدواژه: فردوسی محسن رضوانی بغداد صدام حجر بن عدی علی حضرت علی ع بزرگداشت فردوسی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی پادکست صفحه اول روزنامه های استان ها فردوسی نوجوانان اهدای کتاب بزرگداشت فردوسی نمایشگاه کتاب تهران طلاب جهادی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی

«محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد اربعین در عراق به همراه سرلشکر «ریاض الخیگانی» رئیس کمیته اربعین عراق و دیگر مسئولین و فرماندهان مربوطه روز دوشنبه از مرز خسروی بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، در راستای بررسی وضعیت مرزی و تسهیل ورود زائران در اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ محمد کاظم آل صادق، ایران در عراق و هیأت همراه صبح امروز بعد از ورود به شهر بعقوبه، مرکز استان دیالی و حضور در مقر فرماندهی پلیس این شهر پس از نشستی با سرلشکر ریاض الخیگانی، مشاور امنیتی وزیر کشور و مسئول جدید کمیته اربعین عراق، معاون فرماندار و همچنین دیگر مسئولین و فرماندهان مرزی ذی‌ربط عازم مرز منذریه (در عراق) و خسروی (در ایران) شدند تا از نزدیک ضمن بازدید میدانی و بررسی آخرین وضعیت دو سوی مرز عراق و ایران تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

آل صادق همچنین از زیر ساخت‌ها و امکانات مرز خسروی به همراه مسئولین عراقی بازدید کرد و در ادامه نشست مشترک با مسئولین و فرماندهان مرزی و استانی با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه، فرماندار قصر شیرین، مسئول پایانه‌های مرزی، فرمانده مرزبانی خسروی و سایر مقامات ذی‌ربط استانی در نقطه سفر مرزی برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی