Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک : صبح امروز پانزدهمین نشست مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به ریاست قالیباف با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان آغاز شد و پس از قرائت دستور کار نشست توسط حسینعلی حاجی دلیگانی، بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها در دستور قرار گرفت. اما آنچه در این میان جالب توجه بود تذکرات پراکنده‌ای بود که نمایندگان مجلس در حین سخنان خود درباره نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی بیان می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجل

قالیباف: اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک تسریع شود

در ابتدای این نشست رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با توجه به عادلانه و مردمی سازی نظام پرداخت یارانه‌ها طی هفته گذشته ضمن قدردانی از صبوری و درایت مردم در برابر هجمه‌های معاندین و رسانه‌های دشمنان این آب و خاک بر رسیدگی فوری به شکایت مردم درباره تعیین دهک‌ها تاکید کرد.

وی گفت: مردم مطمئن باشند که این روز‌ها مدیران اجرایی کشور برای رساندن کالا‌های ضروری معیشتی به مردم به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند. ضمن تشکر از اقدامات مخلصانه صورت گرفته توسط دولت محترم، امیدوارم دستگاه‌های اجرایی فرآیند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالا‌های ضروری معیشتی که می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کند، تسریع کنند. در همین راستا ضروری است دستگاه‌های مسئول، مردم را از فرآیند راه اندازی زیرساخت‌های طرح کالابرگ الکترونیک و جزئیات اجرایی آن مطلع سازند و زمان بندی مشخصی درخصوص نهایی شدن این فرآیند اعلام کنند تا مردم از اجرایی شدن آن مطمئن شوند.

زنگنه: سامانه وزارت رفاه در پرداخت یارانه دارای اشکالات اساسی است

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: اگر بر اساس اعتماد به مردم، همه افراد را مشمول یارانه معیشتی می‌کردیم ماهیانه تنها دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان پرداختی دولت اضافه می‌شد و در این صورت همه مردم از دریافت یارانه برخوردار می‌شدند.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: سامانه وزارت رفاه در پرداخت یارانه دارای اشکالات اساسی است و ما این روز‌ها نارضایتی‌های مردم را در حوزه انتخابیه شاهدیم و اگر می‌آمدیم کل مردم را مشمول یارانه می‌کردیم و سپس به آن‌ها پیامک ارسال می‌کردیم که از نظر این سامانه بر اساس درآمد شما مشمول این طرح نمی‌شوید؛ هزینه‌ای که برای کشور ایجاد می‌شد حدود دو هزار میلیارد بود، اما حالا به واسطه اعتراضات هم سرمایه اجتماعی کاهش یافته و هم نارضایتی‌ها نسبت به این طرح افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: لذا از دولت می‌خواهیم این پیشنهاد را بررسی کند و از آنجایی که وزیر اقتصاد نیز در گفت‌وگوی تلفنی این موضوع را پذیرفتند از شما می‌خواهم در صورت صلاحدید در جلسات مشترک با سران قوا این را مطرح کنید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: نمایندگان توجه داشته باشند و مردم نیز مطمئن باشند که همان طور که دولت پیشتر اعلام کرد از ۱۰ دهک جامعه، ۹ دهک شامل یارانه معیشتی می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شده است و اشکالی که وجود دارد اعلام می‌کنیم، همه افراد واجد شرایط که در مرحله اول یارانه شامل حال آن‌ها نشده و باید آن را دریافت می‌کردند بدانند این کار به سرعت اصلاح خواهد شد و سیستم‌ها در حال اصلاح آن هستند.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا و در ادامه جلسه مشترک با رئیس جمهور گفت: شب گذشته به طور مفصل در جلسه با سران قوا و سپس با قرارگاه مسئول اجرای این طرح تا ساعات پایانی شب به میزبانی مجلس با حضور رئیس جمهور محترم گفتگو داشتیم و اگر در ماه جاری یارانه معیشتی نیز با تأخیر واریز شده باشد، همه معوقات آن از همان اولین ماه، در آینده پرداخت خواهد شد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و تنها یک دهک آخر شامل دریافت یارانه نخواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی تنها در سقف پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تفاوت وجود دارد و مردم مطمئن باشند به سرعت کار انجام خواهد شد و معوقات، ابتدای اردیبهشت ماه هر زمان قطعی شد پرداخت خواهد شد و مردم هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

سعیدی: قرار بود کالا‌ها بر اساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ قیمت گذاری شوند، اما اینگونه نیست

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: براساس مصوبه نمایندگان کالا‌های اساسی باید با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به صورت کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد که اکنون این اتفاق نمی‌افتد.

معین الدین سعیدی در جریان بررسی طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها به نگرانی‌هایی که در حوزه معیشتی مردم اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی کالا‌های اساسی باید با قیمت شهریور ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار گیرد که اکنون این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شان نظارتی ما ایجاب می‌کند این موضوع را پیگیری کنیم.

علیپور خنکداری: ضرایبی که برای درآمد برخی افراد در تعیین دهک‌ها در نظر گرفته شده، کارشناسی نیست
 
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، در جریان پرداخت یارانه جدید، حذف شده اند، در واقع ضرایبی که برای درآمد مردم در نظر گرفته شده، کارشناسی نیست.
 
کمال علیپور خنکداری در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، با بیان اینکه در روز‌های جاری موضوع هدفمند و عادلانه کردن یارانه‌ها مطرح است، گفت: امیدواریم دولت در انجام جراحی اقتصادی که شروع کرده، باعث رفع نگرانی مردم شود.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس با اشاره به ملاقات‌های مردمی خود افزود: بسیاری از افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، در جریان پرداخت یارانه جدید، حذف شده اند، در واقع ضرایبی که برای درآمد مردم در نظر گرفته شده، کارشناسی نیست. به طور مثال فردی یک دستگاه پراید خریداری کرده، اما به وی گفته می‌شود که به دلیل خرید این خودرو مشمول دریافت یارانه جدید نیست که این موضوعات باید حل و نگرانی مردم رفع شود.

وی تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که وضعیت نابسامان اقتصادی برای کشور ایجاد نشود، البته مجلس انقلابی از جراحی اقتصادی دولت دفاع می‌کند.  
 
کمیسیون اجتماعی موضوع دهک بندی و حذف برخی یارانه بگیران را پیگیری می‌کند / کمیسیون هایی که نظری ندارند را چرا جمع نمی کنیم   رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده قائنات درباره حذف برخی یارانه بگیران گفت: این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و در جلسه سران قوا مطرح شده است. علاوه بر این کمیسیون اجتماعی نیز موظف به پیگیری دهک بندی دولت و حذف برخی یارانه بگیران شده است.   سلمان اسحاقی در اخطاری ضمن تشکر از دکتر قالیباف به جهت مدیریت جلسات صحن گفت: ما در مجلس سه بازوی مشورتی اعم از مرکز پژوهش ها، کمیسیون‌ها و مشاوران تخصصی و انفرادی داریم، اما بدعت اشتباهی گذاشته شده که به رأی گیری نمایندگان آسیب می‌زند، کمیسیون‌ها یا دولت نمی‌تواند درباره پیشنهادات مطرح پیرامون طرح و لوایح نظری نداشته باشد. نظر تخصصی کمیسیون‌ها درباره پیشنهادات برای نمایندگان مهم است و آن را در رأی گیری مدنظر قرار می‌دهند ولی متاسفانه کمیسیون ها در هنگام رای گیری می گویند نظری نداریم خب اگر نظری ندارید پس چرا هستید

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در مورد مسائلی که پیگیری می‌کنیم، اتفاقی به نام جراحی اقتصادی در کشور رخ داده، اما برخی موضوعات در این جراحی نادیده گرفته شده است. متاسفانه از دورترین روستا‌ها و نقاط حوزه انتخابیه تماس می‌گیرند و می‌گویند که یارانه شان قطع شده است، در حالی که قرار ما این بود ضمن حفظ قیمت‌های شهریور سال گذشته، جراحی اقتصادی انجام شود، اما این اتفاق نامبارک به شکل دیگری رخ داده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم خطاب به رئیس مجلس، پیشنهاد داد که کارگروه یا تیم جهادی‌ای را مدنظر قرار دهید تا بتواند دغدغه مردم را در کنار گرانی‌ها که در آینده می‌تواند تثبیت قیمت‌ها را داشته باشد، پیگیری کند. ضعیف‌ترین مردم جزو یارانه بگیران نیستند، لذا در کنار حمایت از دولت، ضروری است دولت را مکلف کنید در یک بازه زمانی تکلیف حق مردمی که اجحاف شده را تعیین و آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده پیرامون نظر کمیسیون‌ها درباره پیشنهادات طرح و لوایح گفت: برخی پیشنهادات در کمیسیون مطرح نشده و نمایندگان در صحن علنی آن را بیان می‌کنند، لذا کمیسیون درباره آن نظری ندارد، کما اینکه ممتنع هم یک رأی است، بنابراین این موضوع وارد نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف یارانه برخی از مردم و گرانی‌های اخیر، یادآور شد: در رابطه با بحث دهک‌ها در نطق و تذکر یادآور شدم که این موضوع با جدیت دنبال می‌شود. کمیسیون اجتماعی مجلس نیز موظف به پیگیری موضوع شده، روز گذشته هم در رابطه با همین بحث با شخص رئیس جمهور محترم جلسه‌ای داشتم و صحبت کردیم. این مسئله پیگیری خواهد شد
 
نقدعلی : درآمد فرزندان در سرجمع درآمد خانواده منظور نشود   نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با بیان اینکه رویه‌ها در تعیین دهک افراد برای دریافت یارانه به سرعت اصلاح شود، گفت: درآمد فرزندان در سرجمع درآمد خانوار منظور نشود.   محمدتقی نقدعلی گفت: برخی همکاران خبری دادند مبنی بر اینکه قیمت مرغ با اشباع در برخی از استان‌ها از سقف اعلامی دولت نیز تنزل پیدا کرده که این وضعیت نشان می‌دهد سیاست هدفمند شدن به مرور زمان و به تدریج پاسخ می‌دهد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: از دولت تقاضا دارم برنامه مبارزه با قاچاق را که با جدیت شروع کرده، با دقت بیشتر ادامه دهد و از احتکار جلوگیری کند.

وی با اشاره به برخی رویه‌ها در تعیین افرادی که استحقاق دریافت یارانه دارند، اضافه کرد: این رویه‌ها باید اصلاح شود به طور مثال اگر فرزندی ۳۰ ساله درآمدی داشته باشد، درآمد وی به مجموع درآمد خانوار افزوده می‌شود در حالی که این روش اشتباه است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید این رویه را اصلاح کند؛ نباید درآمد فرزندان به حساب پدر و مادر محاسبه شود چرا که این کار غلط است.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین برخی افراد درمقطع کوتاه زمانی درآمد خاصی داشتند به طور مثال فرد مسکن خود را به منظور تبدیل آن به مسکن بهتر فروخته است، اما سازمان هدفمندی به صرف اینکه در مقطع زمانی کوتاهی مبلغی در حساب فرد وجود داشته یارانه وی را قطع کرده که این رویه‌ها اشتباه بوده و باید اصلاح شود.

نقدعلی تصریح کرد: اگر رویه‌ها در تعیین دهک افراد برای دریافت یارانه به سرعت اصلاح شود مردم با دولت، مجلس و حاکمیت همراهی می‌کنند. از هیأت رئیسه، وزرا و ریاست جمهوری می‌خواهم به سرعت این رویه‌های غلط را اصلاح کنند؛ اگر به تحقق این مهم سرعت بخشند مردم با تصمیم‌گیری‌های اساسی و پایه‌ای دولت همراهی کرده و می‌کنند.
 
حسینی کیا : نظارت بر بازار جدی نیست   نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یارانه باید به دست مصرف کنندگان و نیازمندان برسد، از گرانی و نبود نظارت جدی در بازار انتقاد کرد.   سیدجواد حسینی کیا در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: در حال حاضر و با حذف ارز ترجیحی، گرانی بیداد می‌کند و نظارت جدی نیز وجود ندارد، مردم فریاد می‌زنند و کسی پاسخگو نیست، تقاضا دارم دستور رسیدگی فوری به این موضوع داده شود که فضای جامعه بیش از این ملتهب نشود.

نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم افزود: خواسته مردم این است که مشکلات حل شود و یارانه به درست مصرف کننده واقعی و نیازمندان برسد. در شرایط کنونی باید وحدت و همدلی حاکم باشد، اما کار باید اصولی پیش رود. /
 
عنابستانی: آقای رئیس جمهور مواظب عواملی که در اتاق عمل کنار شما هستند باشی

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بحث جراحی اقتصادی به رئیس جمهور اطمینان داریم، اما باید مراقب افرادی که ایشان را همراهی می‌کنند بود.   علی اصغر عنابستانی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: برای انجام جراحی اقتصادی به رئیس جمهور اطمینان داریم، اما آقای رئیس جمهور مواظب عواملی که در اتاق عمل کنار شما هستند باشید. خیلی از این افراد نفوذی‌های گذشته هستند. آقای رئیس جمهور خیلی مراقب مردم باشید.

در اعتراضات هفشجان یک بسیجی به شهادت رسید   نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه جریان‌های نفاق و ضد انقلاب در یک برنامه‌ریزی گسترده بر موج اعتراضات مردمی سوار شده‌اند، گفت: قطعا معیشت مردم خط قرمز دولت و مجلس است و اجازه آسیب به معیشت مردم در جریان اصلاحات اقتصادی را نخواهیم داد.   احمد راستینه هفشجانی در تذکر شفاهی گفت: مردم ولایتمدار استان چهارمحال و بختیاری با تقدیم بیش از دو هزار و ۴۰۰ شهید و ۷ هزار و ۳۰۰ جانباز دفاع مقدس و ۱۳ شهید مدافع حرم و ده‌ها شهید صنعتگر که در راستای اقتصاد کشور در پروژه‌های ملی و بین‌المللی شهید شدند به ویژه شهدای ترور صنعتگر هفشجانی که در دیاله عراق به دست داعش تکفیری به شهادت رسیدند، همواره در صف اول دفاع از ایران عزیز بودند و خواهند بود.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی افزود: مردمان و زنان این دیار به ولایتمداری و دفاع از نظام و انقلاب شهره شده‌اند، ولی متأسفانه جریان نفاق و فتنه‌انگیز و ضدانقلاب در یک برنامه‌ریزی گسترده سوار بر موج اعتراضات مردمی شدند و با تعرض به دفاتر ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و پایگاه‌های بسیج یک بار دیگر دشمنی خود را با ملت به تصویر کشیدند و اوج این خباثت در به شهادت رساندن جوان بسیجی، سعادت هادی‌پور هفشجانی و تعرض به پایگاه بسیج هفشجان به نمایش درآمد تا به خیال خام خود با ایجاد رعب و وحشت میان ملت و انقلاب فاصله بیندازند و با طراحی کُشته‌سازی، اعتراضات مردمی را به سمت خشونت سوق دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: با هوشیاری مردم عزیز و حضور آن‌ها در صحنه و با تدبیر و کمک دستگاه‌های مسئول، موضوع مدیریت شده است. جریان ضد انقلاب و فتنه‌انگیز شب گذشته با هدایت شبکه‌های معاند نظام از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال به صورت مسلح به پایگاه بسیج مردمی حمله کردند و فرزندان مظلوم بسیج را که همواره مدافع مردم و سنگ صبور آن‌ها بودند، مورد هدف قرار دادند که تعدادی از بسیجیان زخمی و یکی از آن‌ها با تیر مستقیم جریان نفاق مورد هدف قرار گرفت.

راستینه همچنین یادآور شد: مردم شریف ایران زخم ها‌ی بسیاری از سازمان منافقین بر پیکره‌شان وارد شده و در فتنه‌های مختلف از مردم صبور ایران انتقام گرفته شده لذا به عنوان فرزندی از قوم سلحشور بختیاری و هفشجان صبور و فرزند بام ایران می‌گویم که تنها شهری که با دو نماینده مجلس که به دست منافقین ترور و شهید شدند (شهیدان رحمان و مجتبی استکی دهکردی) به نمایندگی از مردم ولایتمدار این سرزمین ضمن بیعت مجدد با امام و مقتدای خود امام خامنه‌ای اعلام می‌دارم مردم صبور و مظلوم این استان همواره مدافع منافع ملی و لبیک گوی امام و مقتدای خود هستند و خواهند بود.

وی ضمن تشکر از صبر و هوشیاری مردم در عدم همراهی با اخلالگران و ضدانقلابی‌ها گفت: مسئولین و دستگاه‌های ذیربط با مسببین این جنایت‌ها قاطعانه برخورد نمایند و نسبت به احقاق حقوق آسیب‌دیدگان اقدام عاجل به عمل آورند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: از دولت محترم انتظار می‌رود بیش از پیش نسبت به تبیین ابعاد مختلف اصلاحات اقتصادی همت گذارد و اکنون که رئیس جمهور محترم با آبروی خود به میدان آمده همه ارکان دولت به میدان روشنگری این جهاد اقتصادی وارد شوند؛ قطعا معیشت مردم خط قرمز دولت و مجلس است و اجازه نخواهیم داد معیشت مردم در این اصلاحات اقتصادی آسیب ببیند.
 
رضاخواه : آیا برخی نمی دانند با گران شدن روغن اکثر کالا‌ها گران خواهد شد   عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تورم و گرانی را نمی‌توان با اینفوگرافیک، شعار و سخنرانی توجیه کرد؛ امروز مردم گرانی‌ها را با جیب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنند نه با عکس، خبر و مصاحبه مسئولان؛ بیم آن برود که مسئولان مربوطه فریب مصاحبه‌های اینچنینی را بخورند و از کنترل قیمت‌ها در کف بازار غافل شودند.   مجتبی رضا خواه در نشست علنی صبح امروز در نطق میان دستور خود گفت: نظام اقتصادی در قرن جدید با تعیین و تکلیف ارز ترجیحی شروع شده است تصمیمی که می‌تواند در آینه اقتصادی کشور و به بهبود معیشت اقتصادی و کیفیت زندگی مردم تاثیر گذار باشد؛ حذف رانت و دلار جهانگیری که طبق گزارشات به ۲۶ میلیارد دلار می‌رسد قطعا به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید و سعی در تخریب رسانه‌ای و روند اجرای آن خواهند داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: از عملکرد جناب آقای رییسی مبنی بر تغییر نظام پرداخت رایانه‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ اما برای اجرای بهتر این تصمیم نکاتی را گوشزد می‌کنم؛ در مرحله نخست دولت باید ستاد هدفمندی یارانه‌ها را با ریاست یکنفر برای هماهنگی بین دستگاه‌ها و محل رجوع فعالان اقتصادی برای حل مشکلات مردم به طور واقعی فعال کند؛ هماهنگی بین وزارتخانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی و صمت باید به بالاترین حد ممکن خود برسد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور، فرصتی برای آزمون و خطا نیست؛ برخی از خبرگزاری‌ها با انتشار اینفوگرافیگ‌ها مبنی بر بالاتر بودن یارانه‌های پرداختی به مردم نسبت به افزایش قیمت ۵ قلم کالای اساسی مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر و پنیر مانور می‌دهند؛ آیا در بین مردم و سطح جامعه زندگی نمی‌کنند و متوجه نیستند با گران شدن روغن اکثر کالا‌ها و مواد غذایی نظیر کنسروها، نان شیرینی‌ها و... که برای تهیه آن‌ها از روغن استفاده می‌شود گران خواهد شد و یا در جریان این موضوع بدیهی نیستند که با گران شدن شیر شاهد تغییر قیمت ماست و لبنیات خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: هنوز در ابتدای کار شاهد افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات نظیر سیب زمینی و برنج هستیم؛ باید افزایش تمام اقلام را در سبد خانوار‌های ایرانی حساب کرده با یارانه پرداختی مقایسه کنیم؛ در حال حاضر مردم عزیز و نجیب کشور که دولت را در اجرای این طرح همراهی می‌کنند، رسانه‌ها به گونه‌ای عمل نکنند که مردم حس کنند این افراد حتی خرید منزلشان را خودشان انجام نمی‌د‌هند و نسبت به قیمت کف بازار بی اطلاع هستند.

این نماینده مجلس بیان کرد: تورم و گرانی را نمی‌توان با اینفوگرافیک، شعار و سخنرانی توجیه کرد؛ امروز مردم گرانی‌ها را با جیب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنند ونه با عکس، خبر و مصاحبه مسئولان؛ بیم آن می‌رود که مسئولان مربوطه فریب مصاحبه‌های اینچنینی را بخورند و از کنترل قیمت‌ها در کف بازار غافل شودند.

وی در ادامه افزود: باید زنجیره تامین کالا‌های اساسی به صورت هوشمند برخط و با قابلیت ارزیابی در راستای حکمرانی داده‌ها و برای مدیریت عرضه و تقاضا درشهر‌های مختلف پایش و رصد شوند، درگام دوم انقلاب نیاز به استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی و بلاک چین را داریم، اما جای بسی تاسف است که از بین این همه کاربرد متنوع هوش مصنوعی معاون وزیر اقتصاد تنها به کاربرد هوش مصنوعی در کنترل خرید نان ۸۵ میلیون ایرانی بسنده کرده است.

نماینده یازدهم مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی باید با مدیریت هوشمند نرخ ارز و نه سرکوب کورکورانه قیمت و یا رها کردن بازار، به مدیریت بازار بپردازد به رییس کل بانک مرکزی تذکر می‌دهم با رها کردن بازار ارز، شیرینی کار خوب آیت الله رییسی را با تلخی روبرو نکند، با کاهش رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز کشور به واردات و اتلاف منابع ارزی به میزان تقریبی ۸ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. از رییس کل بانک مرکزی جای سوال است، چرا در حالی که نیاز ارزی کشور در حال کاهش است قیمت ارز به صورت اسکناس در حال افزایش است.

وی یادآور شد: اعتراضات فراوانی از سوی مردم در شهرستان‌های مختلف مبنی بر حذف یا عدم شمولیت در دریافت یارانه‌های واصل شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه رفاه ایرانیان دچار عدم بروز رسانی بوده و معیار‌های دریافت یارانه دارای ابهام است؛ از طرف مردم شریف ایران به دولت انقلابی تاکید می‌کنم که مهم‌ترین و عده‌ها در ایام انتخابات باید سریعا عملیاتی شود.

رضا خواه گفت:وزارت راه و شهر سازی مکررا بیان می‌کند که زمین برای ساخت ۱ میلیون مسکن تامین شده است، لیکن براساس جزئیات استعلام از وزارتخانه مزبور، زمین تامین شده حتی کمتر از ۲۵درصد از نیاز ساخت مسکن درکشور است و تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به ساخت آپارتمان‌های ۱۲ طبقه ختم می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد:مسئله عملکرد معاونت مسکن تنها به موضوع زمین ختم نمی‌شود بلکه از تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مصوب بودجه ۱۴۰۰کمتر از ۵ درصد آن به ساخت مسکن اختصاص یافته است و اولین مشکل خود وزارت راه و شهرسازی است که نتوانسته اعتبارات را جذب نماید.

وی در ادامه اظهار کرد:در خصوص بازار خودرو و گرانی‌های مکرر خودرو مردم گلایه‌های بسیار دارند وزیر صمت وعده داده بود تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا خواهد کرد، اما عملکرد خودروسازان در سال ۱۴۰۰ گویای کاهش شدید تولید است جناب وزیر صمت امروز خودرو نماد تحقیر ملی شده است مگر شما وعده نداده بودید که تولید افزایش یافته و قیمت‌ها ۱۵درصد کاهش می‌یابد چه شد این وعده‌ها؟

رضا خواه خطاب به وزیر صمت تصریح کرد: وضعیت بازار به جایی رسیده که هم سیاستگذاران ناراضی هستند و هم مردم، و هم خودرو سازان مدعی ضرر در تولید هستند، اما در همین وضعیت عده‌ای معدود صاحب سود‌های آنچنانی شده‌اند، جناب وزیر صمت خروجی شما در دوران وزارت در حوزه خودرو چیست، به نفع مردم کار کرده‌اید یا همچنان گلایه‌های مردم پابرجاست.
 
اعلام وصول طرح سوال از وزیر کشاورزی

در نشست امروز محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه را در صحن علنی را قرائت کرد که شامل سوال ملی محمد صفایی نماینده گناباد و بجستان و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در مورد تخلفات گسترده مدیرعامل سازمان تعاون روستایی است.
 
با رای نمایندگان قوه مقننه شفاف می‌شود   در جریان جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نمایندگان با شفاف سازی قوه مقننه از جمله مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و تمامی سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها را بررسی کرده و در نهایت ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱ این طرح؛ دستگاه ها، نهادها، سازمان‌ها و موسسات مشمول این قانون عبارتند از:   ۱-۱- قوه مقننه شامل مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و تمامی سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن
۱-۲هیئت وزیران و کلیه کمیسیون‌ها و کارگروه‌های متشکل از وزرا یا نمایندگان دستگاه‌های دولتی، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات، شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و همچنین دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند ازجمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تمامی موسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته به آن ها، سازمان هدفمندی یارانه ها، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی ازجمله شهرداری ها، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و تمامی سازمان ها، موسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته به آن ها، صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی فولاد، صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت‌های دولتی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان تعاون روستایی، صندوق عشایری بیمه سلامت، شرکت‌ها و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهام دارد، شرکت‌های غیر دولتی که هیات مدیره آن‌ها توسط دولت مشخص می‌شود.

۱-۳- قوه قضاییه شامل دادگستری، دیوان عالی کشور، دادستانی کل و نیز تمامی سازمان ها، موسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته به آن‌ها از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، سازمان ثبت اسناد و املاک و همچنین شورا‌های حل اختلاف، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، مراکز قضایی مانند دادگاه و دادسرای انقلاب مگر در مواردی که سری بودن لازم است، همه شعب تعزیرات حکومتی بدوی و تجدید نظر

همچنین نمایندگان جزء ۴ و ۵ ماده ۱ را به منظور بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها ارجاع دادند.
  دکترمحمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه، 27 اردیبهشت رأس ساعت 7:45 خواهد بود

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی خلیفه بن زاید آل نهیان سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران مجلس شورای اسلامی ارز ترجیحی اصلاح اقتصادی یارانه ارز 4200 تومانی خلیفه بن زاید آل نهیان سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی کالابرگ الکترونیک صندوق بازنشستگی تمامی سازمان ها جلسه علنی امروز درآمد فرزندان پرداخت یارانه جراحی اقتصادی یارانه بگیران دریافت یارانه نماینده مردم وابسته به آن شهریور ۱۴۰۰ عضو کمیسیون کمیسیون ها رئیس جمهور معیشت مردم بانک مرکزی خواهد شد بررسی طرح یارانه ها اصلاح شود یادآور شد تعیین دهک وزیر صمت گرانی ها سران قوا شده اند شورا ها قیمت ها رویه ها کالا ها شرکت ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

گزارش کمیسیون تلفیق درباره جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستورکار هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته آینده در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می‌شود که موارد کاری آن به شرح زیر است:

لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم لایحه بودجه 1403

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت  تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و ‌توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس.تی.سی) به داوری

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه های جمعی

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه

گزارش کمیسیون شوراهای درباره طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آنها

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (3)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (8) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره طرح اصلح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح تبصره 5 الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری های اسلامی

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح الحاق 7 تبصره به ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ارجاع اختلاف قراردادی با کشور سودان به داوری

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن درباره کمک و همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بررسی طرح تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی

گزارش کمیسیون عمران در مورد  طرح اصلاح ماده(100) قانون شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح یک تبصره به ماده 4 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (1) ماده (2) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح قانونی استفساریه ماده (6) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه بهره برداری صلح آمیز از فناوری هسته ای

گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

گزارش رد کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن‌اویل تاجیکستان به داوری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علایم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقتنامه لیسبون درباره اسامی مبدا و نشانه های جغرافیایی

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی

موارد زیر نیز در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان درباره رسیدگی به  طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل 85

گزارش رییس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال 1401 کل کشور

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • اطلاعیه جدید وزارت کار برای یارانه بگیران؛ این پیامک‌ها جعلی است
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند