Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@16:43:26 GMT

کاهش سطح ایمنی جمعی جامعه؛ عواقب پسا کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۷۳۴۵

کاهش سطح ایمنی جمعی جامعه؛ عواقب پسا کرونا

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: ویروس‌ها کوچک‌ترین گونه موجودات زنده هستند  که با میکروسکوپ نوری قادر به دیدن آنها نیستیم. بدن انسان با تولید آنتی بادی مناسب با بیماری های ویروسی مقابله می‌کند. یکی از عفونت‌ها نیز با ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد می‌شود که می‌تواند سبب بیماری شدید و عوارض کشنده شود.

 عامل بیماری آنفلوآنزا نیز ویروس مرتبط با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویروس بینی، گلو و ریه‌ها را مبتلا می‌کند و بیماری مسری است. یعنی از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. بنابراین وقتی فردی دچار آنفلوآنزا می‌شود با سرفه، عطسه یا صحبت باعث پخش ویروس در هوا می‌شود و افراد دیگر نیز  هنگام نفس کشیدن ویروس را وارد بدن خود می‌کنند. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس را لمس می‌کند و دست آلوده خود را به دهان و بینی‌اش می‌زند، هم  ممکن است به بیماری مبتلا شود.

کاهش آنفلوانزا در پاندمی کرونا

حوریه سلیمان‌جاهی، استاد گروه ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو اتاق فکر ویروس شناسی در مورد بیماری آنفلوانزا می‌گوید: «بعد از گذشت تقریبا دو سال که درگیر شیوع کرونا بودیم، میزان شیوع بیماری‌های تنفسی دیگر مثل آنفلوانزا، کرونا ویروس‌های فصلی و ویروس‌های دیگر تنفسی کمتر شده و بدیهی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک‌و فاصله گذاری در دو سال اخیر در این مساله بی تاثیر نبوده است. اما از طرف دیگر باعث شده سطح ایمنی جمعی جامعه کاهش یابد.» 

بنابراین باید در فصول پیش رو هوشیار باشیم. چون ممکن است علاوه بر کرونا شاهد افزایش عفونت و شیوع سایر ویروس‌های تنفسی  بیش از گذشته باشیم.

ویروس آنفلوآنزا

به گفته این استاد گروه ویروس‌شناسی، یکی از ویروس‌های مهم که باعث بیماری تنفسی می‌شود ویروس آنفلوآنزاست که در طبیعت انواع مختلفی دارد. ضمن‌آنکه بعضی از سویه‌های آن قدرت بیماری زایی بالایی دارند.

 عفونت با ویروس آنفلوانزا بسته به نوع ویروس، تفاوت‌ زیادی در شدت بیماری به وجود می‌آورند. برای مثال بیشترین میزان بیماری‌زایی و حتی کشندگی با ویروس آنفلوانزای پرندگان ایجاد می‌شود.

سلیمان‌جاهی می‌گوید عفونت ویروس آنفلوآنزا براثر استنشاق قطره‌های ریز تنفسی از افراد آلوده رخ می‌دهد که این قطره‌های حاوی ویروس در سطح مخاطی دستگاه تنفسی رسوب می‌کنند. اما با کنترل این ترشحات و رعایت بهداشت فردی می‌توان تا حد زیادی انتشار ویروس را کنترل کرد.

توجه به عواقب پسا کرونا

با توجه به احتمال وقوع عواقب پساکرونا لازم است مسوولان امر تدابیری بیندیشند تا به حد آستانه هشدار شیوع این بیماری‌ها یا عفونت‌های همزمان و توام نرسیم.

 خوشبختانه فعلا فرصت کافی برای آمادگی برای برخورد با چنین رویدادهایی را داریم. بنابراین پس از این بایدبا اطلاع‌رسانی‌های مفید و آموزش‌های لازم به مردم خصوصا قشر آسیب‌پذیر، راه‌های پیشگیری از عفونت‌های تنفسی به طور جدی‌ پیگیری شود.

کمرنگ شدن رعایت موازین بهداشتی

 به گفته سلیمان‌جاهی، باید کاملا در این خصوص مراقب بود. چون عفونت‌های توام یا  همراهی چند بیماری تنفسی با همدیگر می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای را به دنبال داشته داشته باشد.

 به نظر می‌رسد امسال تجربه دو سال قبل تکرار نمی‌شود. چون هم سطح ایمنی در جمعیت پایین آمده و هم رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی بسیار کمرنگ شده است.

 یکی از مشکلات همیشگی در رابطه با آنفلوانزا هم نبود اطلاع دقیق از سویه غالب آنفلوانزاست که می‌تواند در سال جاری در گردش باشد. بعضی از سویه‌های ویروسی قطعا با همزمانی با کرونا شدیدترین موارد را در میان افراد مسن ایجاد می‌کنند.

همچنین هنوز کارآیی واکسن‌های آنفلوانزا موجود هم کاملا مشخص نیست که بتواند پاسخگوی بیماری در جمعیت حساس باشد یا خیر. از طرف دیگر نیز  استقبال از زدن واکسن خصوصا واکسن آنفلوانزا در این دو سال اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

ضرورت کنترل بیماری‌های واگیردار

سلیمان‌جاهی می‌گوید ضروری  است مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار هوشیار باشد و اقدامات لازم مانند آموزش و تامین واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزای مناسب برای قشر آسیب‌پذیر را تامین و در دسترس قرار دهد.

چون در صورت مواجهه با بیماری‌های توام تنفسی، فشار بسیار زیادی بر سیستم‌های بهداشتی کشور وارد خواهد شد و ممکن است تعداد موارد بستری و حتی مرگ‌ومیر ناشی از عفونت‌های تنفسی افزایش یابد. بنابراین باید تمام این موارد را در نظر داشت و از وقوع چنین بیماری‌هایی  پیشگیری کرد.

کد خبر 676631 برچسب‌ها كروناويروس بیماری - آنفلوآنزا بیماری - ویروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس بیماری آنفلوآنزا بیماری ویروس بیماری ها ویروس ها عفونت ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور

یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با یک بیستم قیمت نمونه‌های اروپایی شد.

به گزارش ایسنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی قیمت داشته و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند، از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند. این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوآنزا قابل استفاده است.

شیرعلی‌زاده افزود: تا پیش از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم، اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم. این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا ۵۰۰۰ واکنش نیز می‌رسید.

به نقل از ستاد نانو، وی با بیان اینکه در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است، ادامه داد: کیت‌های آموزشی نانویی تولیدی ما عرضه شده است. این کیت‌ها هم در محیط‌های آموزشی نظیر مدرسه و هم خانه قابل استفاده هستند. این کیت‌ها برای دو گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و همچنین بالای ۱۸ سال تولید می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند