Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:30:00 GMT

وضعیت بازار از تهران تا سیستان/کالای فراوان وتشدید نظارت بازرسان!

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۷۹۰۱

وضعیت بازار از تهران تا سیستان/کالای فراوان وتشدید نظارت بازرسان!

‍‍‍‍‍‍

دریافت 52 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در دومین روز از هفته و بعد از گذشت چند روز از اعلام تصمیم اقتصادی جدید دولت خبرنگاران استانی خبرگزاری مهر به سطح بازار رفتند و در گفت‌وگو با مردم و کسبه آخرین وضعیت را جویا شدند.

به‌رغم اینکه بازار در بسیاری از استان‌ها به ثبات و آرامش رسیده است اما همچنان نگرانی عمومی پیرامون افزایش نرخ برخی اقلام اساسی از یک‌سو و عدم نظارت از سوی دیگر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست شهروندان برای تشدید نظارت‌ها و نگرانی از تسری گرانی از چهار قلم اعلامی به سایر کالاهای اساسی و همچنین جلوگیری از احتکار و گران‌فروشی از دیگر مطالبات مردم بوده است.

بحث فروش اجناس گذشته به قیمت جدید مطابق مصوبه متولیان یکی از چالش‌های مهم امروز بازار بود، به‌طوری‌که صدای برخی نمایندگان مجلس را هم درآورد. ابراهیم رضایی نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی امروز در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر دادگستری خواستار ابطال فوری مصوبه غیرقانونی ستاد تنظیم بازار شد.

وی گفت: معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه شماره ۶۰/۵۳۳۰۵ در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه به مدیران کل صنعت استان‌ها با موضوع اعلام مصوبات ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که کالاهای اساسی (روغن، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) که قبل از ۲۲ اردیبهشت تولیدشده‌اند نیز باید با قیمت‌های جدید عرضه شوند. این تصمیم به این معنی است که اولاً ستاد تنظیم بازار رسماً احتکار عده‌ای از سودجویان به‌ویژه برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به رسمیت شناخته است چراکه برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اطلاع از حذف یارانه کالاهای اساسی اقدام به احتکار و عدم فروش کالاهای اساسی کرده بودند و با این مصوبه عملاً امنیت آنان برای احتکار و گران‌فروشی به رسمیت شناخته‌شده و در دولت موافقت خود را با این کار اعلام کرده است. ثانیاً این فروشگاه‌ها کالاهای تولیدشده قبل از ۲۲ اردیبهشت را به قیمت یارانه‌ای (سابق) خریداری کرده بودند و حال با فروش آن به قیمت جدید سودهایی کلانی از اموال مردم و بیت‌المال به جیب می‌زنند که غیرقانونی و برخلاف عدالت است. لازم است که تا دیر نشده در این مصوبه غیرمعقولانه، ناعادلانه و غیرقانونی تجدیدنظر صورت گرفته و ابطال شود.

در این گزارش جزئیات گزارش‌های میدانی خبرنگاران مهر در استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان، قم و چهارمحال و بختیاری آمده است که همراه با تصاویر فیلم‌هایی از وضعیت فروشگاه‌های عرضه کالا پیش روی مخاطبان قرارگرفته است.

گزارش میدانی مهر از بازار اصفهان؛

کمبود کالاهای اساسی گزارش نشد / قیمت‌ها در بازار کنترل شود

خبرنگار خبرگزاری مهر در اصفهان گزارش داد: اصلاح روند تخصیص یارانه به اقلام و کالاهای اساسی نگرانی را در بین شهروندان اصفهانی ایجاد کرد که این نگرانی منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کالاهای اساسی شد، اما با گذشت دو روز از این شرایط عدم کمبود کالا در بازار و روند اعمال افزایش قیمت‌ها بر اساس یارانه نقدی پرداخت شده به حساب شهروندان منجر به آرام شدن بازار شد و دیگر شاهد مراجعات زیاد شهروندان به مراکز خرید نیستیم.

هر چند افزایش قیمت‌ها در بین عموم مردم جامعه نگرانی‌هایی را ایجاد کرد اما بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که تا حدودی قیمت‌ها کنترل شده و نظارت‌های جدی نهادهای نظارتی نیز منجر به ساماندهی نسبی به قیمت کالاها شده است.

ناصر نیکبخت یکی از فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ در اصفهان در خصوص وضعیت تأمین مواد غذایی به خبرنگار مهر می‌گوید: تاکنون کمبود مواد غذایی را نداشته‌ایم اما قیمت‌ها افزایشی بوده است.

او ادامه می‌دهد: روغن مایع تا دیروز ۱۴ هزار تومان بود و امروز شرکت تولید کننده با حکم تعزیرات حکومتی همان روغن با درج قیمت ۱۴ هزار تومان را به قیمت ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ما فروخته است.

این فروشنده مواد غذایی در اصفهان ابراز می‌کند: افزایش قیمت کالاها را برای برخی محصولات داریم، لبنیات، برنج ایرانی و خارجی، انواع مواد غذایی کنسروی، شکر و … افزایش قیمت داشته‌اند.

او با بیان اینکه روغن جامد چهار کیلوگرمی نیز روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده و امروز ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، می‌افزاید: برنج عنبربو نیز به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

در کنار فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی نیز این روزها مشتریان زیادی دارند به گونه‌ای که در روزهای گذشته برای خرید از این واحدها نیز شاهد تشکیل صف‌هایی بودیم، از سوی دیگر نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای صنفی که تا ساعاتی گذشته از بامداد فعال بودند این شب‌ها زودتر تعطیل می‌کنند تا محصولاتشان را روز بعد با قیمت گرانتری به فروش برسانند.

زهرا ابراهیمی یکی از مشتریان حاضر برای خرید مرغ به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شمال شهر اصفهان مراجعه کرده است، او در خصوص شرایط فعلی به خبرنگار مهر می‌گوید: از صبح زود برای خرید مرغ در صف حاضر شده‌ام، از مسئولان تقاضا داریم نسبت به بازار نظارت کاملی داشته باشند.

او اضافه می‌کند: در رسانه‌ها اعلام کردند روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات گران شده اما اگر سری به بازارها بزنید می‌بینید که همه اجناس گران شده است، در واقع این بار کمبودی نیست اماتوان مالی چندانی برای خرید نداریم.

خرید به شرط کد ملی نیز از دیگر چالش‌های پیش روی خرید مواد غذایی در اصفهان است، هر شهروند با کارت ملی امکان خرید سه بسته ماکارونی، دوکیلوگرم شکر و یک گونی برنج را دارد و می‌توان گفت که این طرح به منظور جلوگیری از احتکار اجرایی می‌شود هر چند در این ارتباط گزارش‌های پلیس از کشف مواد غذایی احتکار شده کم نیست و هر روز شاهد کشف جدیدی هستیم.

مشروح گزارش خبرنگار مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار ایلام؛

بازار زیر ذره بین بازرسان است / هشدار دادستان به گرانفروشان

رمضان نوری خبرنگار خبرگزاری مهر در ایلام هم گفت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برای چند روزی عرضه مرغ و روغن در سطح استان کاهش پیدا کرد اما با تلاش‌های انجام شده هم مشکلی در عرضه کالاها به خصوص مرغ در شهر ایلام وجود ندارد.

همچنین اعلام شده تا چند روز دیگر نیز مشکلی در خصوص توزیع روغن وجود نخواهد داشت. گزارشات میدانی خبرنگار مهر نیز حاکی از آرامش در فروشگاه‌های ایلام و البته کمبود برخی از کالاهای اساسی مثل روغن دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سطح شهر ایلام کار نظارت بر بازار همچنان در حال انجام است و با متخلفین و احتکار کنندگان برخورد خواهد شد.

آذرنوش عموزاده افزود: امروز ۵۴ تن مرغ کشتار روز از هر دو کشتارگاه استان وارد بازار شده و در خصوص روغن خوراکی نیز تمهیدات لازم در این راستا صورت گرفته و در طول این هفته روغن وارد بازار استان خواهد شد.

وی گفت: طی چند روز آینده تعادل کامل در بازارها ایجاد خواهد شد، تامین روغن برای بازارهای استان انجام شده و مشکلی از این بابت در روزهای آینده وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: از ۴۰۰ تن سهمیه روغن که برای استان منظور شده طی چند روز گذشته ۱۶۰ تن آن توزیع شد که اکثر شهرستان‌ها از این سهمیه برخوردار شدند.

دادستان ایلام نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیچ گونه مماشاتی با هیچکس در خصوص احتکار مایحتاج مردم و گران‌فروشی غیرقانونی نخواهیم داشت و برخورد خواهیم کرد.

عبدالوهاب بخشنده افزود: جاهایی که تخلف صورت گرفته و در صلاحیت تعزیرات باشد قطعاً ضبط و با قیمت مصوب توزیع شده است.

وی افزود: از مردم می‌خواهیم خودشان مطالبه گر واقعی باشند و به تعزیرات و نیروهای مسئولی که به عنوان ضابط عام و خاص در این زمینه کار می‌کنند، گزارش بدهند و ما هم ورود می‌کنیم. ادامه گزارش مهر اینجا ببینید.

گزارش میدانی مهر از بازار بوشهر؛

کمبود روغن در بازار برطرف شود / لزوم برخورد با متخلفان

سعید رضایی خبرنگار خبرگزاری مهر در بوشهر هم گزارش داد که با اصلاح روند تخصیص یارانه به اقلام و کالاهای اساسی، میزان مراجعه برای تهیه کالاهای اساسی افزایش یافت. البته در استان بوشهر آرامش همیشگی در سطح بازار برقرار بود و مردم بافرهنگ این استان اسیر برخی تهییج‌ها نشدند.

افزایش قیمت کالاهای پرمصرف همچون روغن و مرغ و تخم‌مرغ اگرچه موجب نارضایتی برخی از مردم شده است ولی با تأمین نیازهای مردم، آرامش بیشتر و بهتری در بین مردم فراهم شده است.

در حال حاضر همه کالاهای مورد نیاز مردم در بازار و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک موجود است و هرچند برخی اقلام به‌ویژه روغن با کمبودهایی روبرو بوده است ولی با تلاش مسئولان این نقیصه در حال رفع است.

یکی از شهروندان بوشهری که برای خرید روانه خود به یکی از فروشگاه‌های شهر مراجعه کرده است به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه همه اقلام به غیر از روغن موجود است و کمبودی را شاهد نیستیم.

وی اضافه کرد: در صورتی که همین وضعیت ادامه داشته باشد و نظارت‌های مناسب از سوی مسئولان ذی ربط صورت گیرد، قطعاً آرامش بازار هم حفظ خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار مهر گفت: در حالی که طی روزهای گذشته مراجعاتی برای خرید روغن داشتیم ولی برخی از فروشگاه‌ها از ارائه آن امتناع می‌کردند.

عادل پاکزاد بیان کرد: با آزادسازی و افزایش قیمت روغن، شاهد ارائه روغن در این فروشگاه‌ها با قیمت جدید هستیم که بیانگر نوعی احتکار در روزهای قبل بوده است.

بررسی خبرنگار مهر از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک در شهرهای مختلف استان بوشهر بیانگر این است که اغلب کالاها به وفور وجود دارد و فقط در برخی از فروشگاه‌ها روغن موجود نیست.

سید حسن موسوی مدیر یکی از فروشگاه‌های بزرگ استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه همه اقلام مورد نیاز مردم موجود است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روغن برای عرضه نداریم و طی روزهای اخیر نیز کمبود روغن وجود داشته است تصریح کرد: مردم با آرامش در حال تأمین نیازهای خود از سطح بازار هستند و امیدواریم روغن هم تأمین و در اختیار فروشگاه‌ها قرار گیرد.

یکی دیگر از فروشندگان مواد غذایی به خبرنگار مهر گفت: به غیر از روغن که گاهاً موجودی ما به اتمام می‌رسد، همه کالاها موجود است و کمبودی از این نظر نداریم.

محمودی با بیان اینکه کمبود تخم‌مرغ نداریم اضافه کرد: با وجود افزایش استقبال مردم برای خرید برخی از اقلام، کمبودی در این زمینه نداریم و صفی نیز وجود ندارد.

وی در مورد ارائه شکر نیز بیان کرد: فعلاً شکر را به صورت فله‌ای نداریم ولی شکر به صورت بسته‌بندی موجود و در حال توزیع است.

یکی از فروشندگان لبنیات نیز بیان کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه ارائه محصولات نداریم و لبنیات در انواع و اقسام و وزن‌ها و بسته‌های مختلف موجود است.

فروشگاه‌های مرغ فروشی در شهر بوشهر نیز مرغ را به اندازه کافی دارند و در حال فروش این محصول پرمصرف به مردم هستند و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مشروح گزارش مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار تهران؛

آرامش در بازار پایتخت / کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم است

خبرنگار خبرگزاری مهر در تهران هم گفت: چند روزی از اعلام و آغاز اجرای طرح حذف ارز ترجیحی می‌گذرد و حالا به تدریج وضعیت بازار و تأمین اقلام و هجوم برای خرید کالاهایی مانند روغن و مرغ کاهش یافته و تب تقاضای ایجاد شده در بازار تا حدودی کاهش یافته است و از صبح شنبه کالاهای مورد نیاز به فروشگاه‌ها رسید و توزیع روغن، مرغ منجمد و مرغ گرم با نرخ جدید در سطح استان توسط ستاد تنظیم بازار از شنبه صبح تا شب ادامه داشت و اکنون کمبودی در زمینه کالاهای مورد تقاضای مردم نیست.

البته همچنان تقاضا برای خرید روغن و مرغ در سطح استان تهران بالا است و این نشان دهنده نگرانی‌های حاصل از بار روانی و تبلیغات در این خصوص است، قیمت‌ها خیلی زود به روز شده و حتی اجناسی که قبلاً خریداری شده نیز توسط فروشندگان نه به قیمت قبل، که با قیمت جدید عرضه می‌شود.

تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان سبب ایجاد ثبات، آرامش و خروج از تب و تاب و هیجانات اولیه شده است، اما بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد، که درصد بالایی از تهرانی‌ها گلایه‌هایی از نحوه اجرا و اصلاح و آزادسازی قیمت‌ها دارند.

در این بین پس از حضور روز جمعه رئیس جمهور در یکی از مراکز عرضه مرغ در پایتخت، روز گذشته نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در سفری از قبل اعلام نشده در اسلامشهر حاضر شد و به بررسی روند بازار و توزیع کالا در سطح شهرستان‌های استان تهران پرداخت.

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از فروشگاه‌های اسلامشهر در خصوص وضعیت توزیع و فراوانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت: برای تأمین کالاهای اساسی مردم مشکلی وجود ندارد و البته تغییر قیمت‌ها باعث شده که تقدم و تأخر در توزیع کالاهای به وجود آید اما ظرف روزهای آینده به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

محسن منصوری استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت بازار در استان تهران اظهار داشت: بازار استان تهران از لحاظ تأمین مرغ اشباع شده و و در خصوص روغن نیز روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد، ولی در خرده فروشی‌ها مشکل داریم این موضوع در حال پیگیری است تا در ۴۸ ساعت آینده مسئله روغن در شبکه توزیع خرده فروشی‌ها نیز حل شود.

منصوری با تاکید بر اینکه بازرسین جهاد، صمت و بسیج اصناف جریان جدی نظارت در استان تهران را تشدید می‌کنند و با هرگونه کم فروشی، گران فروشی و احتکار مقابله خواهد شد گفت: برای کم فروشی‌ها و برخی تخلفات در حوزه نانوایی‌ها نیز با قدرت ورود کرده ایم و در این زمینه با احتکار کنندگان و کم فروشان به طور جدی برخورد خواهد شد.

بر اساس مشاهدات و گزارشات میدانی خبرنگار مهر، از بازار استان تهران در حال حاضر مشکلی در خصوص تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد و تنها موردی که دیده می‌شود کم شدن تقاضا از سوی مردم است که یکی از دلایل آن تغییر قیمت‌ها می‌باشد که مردم هنوز با این تغییرات سازگار نشده اند. ادامه گزارش مهر را اینجا مطالعه کنید.

گزارش میدانی مهر از بازار سیستان و بلوچستان؛

بازار آرام عامل نا آرامی بدخواهان

فرشته بامری خبرنگار خبرگزاری مهر در زاهدان هم گزارش داد طی چند روز گذشته اقدامی تحت عنوان طرح اصلاح روند تخصیص یارانه به اقلام و کالاهای اساسی از سوی دولت عملیاتی شده که بر اساس آن پولی که به جیب واردکنندگان و رانت خواران می‌رفت به اقشار ضعیف پرداخت می‌شود.

با وجود اینکه اقشار ضعیف از این اتفاق خرسند هستند اما عده‌ای که منافع شأن به خطر افتاده سعی می‌کنند تا این اقدام را بی اثر جلوه دهند و بازار را آشوب زده تعریف کنند.

مسئولان گفته‌اند؛ در حال حاضر تمامی ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی از جمله شکر، آرد، برنج، روغن، مرغ و … در استان سیستان و بلوچستان تکمیل است و هیچ مشکلی برای تأمین این نوع کالاها وجود ندارد.

به همین دلیل سری به فروشگاه‌ها و سوپر مارکت های شهر زاهدان زدیم تا آخرین وضعیت کالاهای اساسی را بررسی کنیم. خوشبختانه بر خلاف سیاه نمایی‌های فضای مجازی اینجا بازار کاملاً آرام است.

وارد یکی از فروشگاه‌های معتبر شهر زاهدان شدم که در آن نه از ازدحام خبری هست و نه از خرید انبوه و تنها تعدادی شهروند در کنار قفسه‌ها به انتخاب کالاهای مورد نیازشان مشغول هستند.

به قفسه مواد غذایی و کالاهای اساسی می‌رسم اقلامی که در این قفسه‌ها موجود است شامل انواع روغن، رب، ماکارونی، و کیسه‌های برنجی است که در گوشه دیگر بر روی هم گذاشته شده است.

به فروشگاهی دیگر مراجعه کردم در این فروشگاه نیز خبری از شلوغی و هیجان خرید نبود به نظر می‌رسد وفور کالاهای اساسی سبب شده تا شهروندان احساس کمبود نداشته باشند و تکاپویی برای خرید نباشد.

حمید سپاهی یکی از شهروندان که از این فروشگاه خرید کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در فضای مجازی سیاه نمایی‌هایی برای صورت گرفته بود که به همین دلیل برای خرید تشویق شدم اما اینجا در فروشگاه آرامشی حکمفرما بود و تعداد کمی از شهروندان برای خرید اینجا حضور داشتند.

وی افزود: خریدهایی که لازم بود را انجام دادم بدون اینکه در صف صندوق پرداخت قرار بگیرم خریدم را به پایان رساندم.

رضا سرگزی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با وجود اینکه کالاهای اساسی در همه فروشگاه‌های شهر وجود دارد اما عده‌ای که دست نشانده دشمنان هستند سعی می‌کنند واقعیت‌ها را جور دیگری تعبیر کنند.

وی افزود: رانت خوارانی که نان به نرخ روز می‌خورند و از درد قشر متوسط بی خبرند و سالانه هزینه‌های مادی و معنوی هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کنند دلسوز مردم ضعیف و مستمند نیستند.

نادر رئوفی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شایعات زیادی در بازار شکل می‌گیرد مثلاً شایعه می‌کنند که فلان جنس در بازار نیست! زود بخرید دفعه بعد قرار هست گران‌تر شود؛ شانس آوردی حالا رسیدی و فلان جا تجمع شده است.

وی افزود: یا کلیپ‌هایی منتشر می‌شود که مربوط به این زمان نیست و یا واقعی نیستند.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه تنظیم بازار استان اظهار داشت: تأمین کالاهای اساسی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت قابل قبولی دارد. ادامه گزارش میدانی خبرنگار مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار قم؛

تامین کالاهای اساسی / برخی مردم بیش از نیاز خرید می‌کنند

مهدی بخشی سورکی خبرنگار خبرگزاری مهر در قم هم گزارش داد که اواسط هفته گذشته پس از آنکه تصمیم دولت در خصوص اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها وارد فاز عملیاتی شد، قم نیز همانند برخی استان‌های دیگر کشور به دلیل نگرانی‌هایی ایجاد شده در بین مردم در زمینه افزایش قیمت‌ها و چگونگی واکنش بازار به تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف کننده؛ موجب شد تا روزهای پایانی هفته گذشته تب خرید مردم بالا گیرد.

مهمترین دلیلی که موجب شد تا مردم در روزهای پایانی هفته گذشته برای خرید مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود به خصوص روغن خوراکی و مرغ به فروشگاه‌ها رو بیاورند؛ تلاش برای خرید این اجناس به قیمت سابق بوده که به همین دلیل شاهد ازدحام در این مراکز خرید بودیم.

فروشگاه‌های بزرگ و مطرح در استان قم ۷۰ شعبه دارند که مسئولین استان تلاش کردند تا اقلام مورد نیاز این فروشگاه‌ها را تأمین کنند که البته با ادامه عرضه کالاها به قیمت سابق نمی‌شد التهاب ایجاد شده در بازار برای خرید بیشتر را مدیریت کرد به همین دلیل بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور تمامی ۴ قلم کالایی که شامل افزایش قیمت شدند از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه با نرخ جدید در قم به فروش رسیدند.

از هفته گذشته تاکنون با نظارت‌هایی که از سوی دستگاهی متولی امر نظارت صورت گرفته؛ شاهد کشف کالاهای قابل احتکار شده از روغن، برج، جو، شکر، آرد و غیره در نقاط مختلف استان به خصوص در برخی انبارهای شهرک‌های صنعتی استان بودیم که در این خصوص دادستانی قم با هشدار به کسانی که قصد دارند در تأمین و عرضه مایحتاج عمومی اخلال ایجاد کنند، اعلام کرده که با افراد و واحدهای صنفی که به هر دلیل بخواهند با احتکار مواد غذایی و یا امتناع از عرضه کالا و یا تعطیل کردن بی‌دلیل نانوایی‌ها، در بازار کمبود ایجاد و موجبات نگرانی مردم را فراهم کنند، برخورد و برای آنها پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

این روزها مسئولین استان از جمله فرماندار قم، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم، مدیر کل تعاون رفاه کار و امور اجتماعی استان قم و سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز علاوه بر تیم‌های نظارتی مشترک دستگاه‌های متولی، بازدیدهایی میدانی از بازار بعمل می‌آوردند و جلسات پرسش و پاسخ در خصوص روند اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها در مساجد برگزار و به سوالات مردم پاسخ می‌دهند.

در بازدید خبرنگار مهر از برخی فروشگاه‌های بزرگ در سطح استان قم حکایت از آرامش نسبی در این مراکز دارد و اجناس نیز به میزان کافی وجود دارد و تب خرید مردم نیز با تعیین قیمت‌های جدید فروکش کرده هر چند که برخی فروشگاه‌های بزرگ که با قیمت‌های مناسب، کالاهای خود را به مردم عرضه می‌کنند و در طول سال نیز شاهد حضور قابل توجه مردم هستند این روزها نیز همچنان شلوغ هستند و این ازدحام از ایام روزهای پایانی سال نیز بیشتر است؛ به نحوی که برخی اوقات تا بیش از یک ساعت نیز می‌بایست در صف پرداخت خرید باشند.

مدیر یک شعبه فروشگاهی بزرگ در قم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: از روز شنبه با تعیین نرخ‌های جدید برای چهار قلم کالایی که در گذشته از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند ازدحام برای خرید این اقلام را نداشتیم.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسید مردم بیش از نیاز خود این روزها در حال خرید کردن هستند که باید این موضوع مدیریت شود چرا که از نظر تأمین کالا مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: مردم گلایه دارند که چرا کالاهایی که در گذشته تولید شده با قیمت جدید عرضه می‌شود که در این خصوص باید بگوییم که این تخلف فروشگاه نیست بلکه بر اساس مصوبه‌ای که ابلاغ شده است کالاهای با تاریخ تولید گذشته نیز برای آنکه فضای فعلی مدیریت شود گفته‌اند که باید با نرخ جدید عرضه شود که البته حجم این کالاها نیز زیاد نبوده است و بارگیری جدید از کارخانه در حال انجام است و در روزهای آینده نیز با قیمت جدیدی که بر روی آن حک می‌شود در فروشگاه به فروش می‌رسد. ادامه گزارش مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار خراسان جنوبی؛

کالاهای اساسی در قفسه فروشگاه‌ها / بازار آرام است

خبرنگار خبرگزاری مهر در خراسان جنوبی هم گزارش داد که طی چند روز گذشته با اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و پرداخت یارانه به حلقه آخر و مصرف کننده به جای حلقه اول، نظارت از سوی متولیان امر برای ثبات در بازار و تأمین کالاهای اساسی و جلوگیری از برخی از سوی استفاده‌ها شدت گرفت.

در حال حاضر مسئولان معتقدند در خراسان‌جنوبی به اندازه کافی مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات وجود دارد و به ویژه در مورد مواد پروتئینی که استان خود تولید کننده است هیچ دغدغه و نگرانی وجود ندارد و در مورد روغن نیز سهمیه کافی به خراسان جنوبی اختصاص داده شده است.

اگر سری به فروشگاه‌های بزرگ شهر بیرجند نیز بزنیم، متوجه می‌شویم که خبری از ازدحام روزهای قبل نیست.

سید غلامرضا زجاجی رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: در حال حاضر در واحدهای صنفی فروش مواد پروتئینی استان مشکلی وجود ندارد و مرغ با قیمت جدید ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان به وفور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ نیز به قیمت هر کیلو ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود، گفت: شاید روز آخر عرضه مرغ با قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان شاهد تشکیل صف بودیم ولی در حال حاضر در واحدهای صنفی خراسان جنوبی در حوزه مواد پروتئینی صفی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حال حاضر آرامش در بازار فروش مرغ و تخم مرغ وجود دارد و مردم در تهیه این اقلام مشکلی ندارند.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خراسان‌جنوبی خود تولید کننده مواد پروتئینی چون مرغ و تخم مرغ است و از این جهت در تأمین این اقلام مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار تن گوشت مرغ ذخیره داریم، بیان‌کرد: در راستای تأمین گوشت مرغ سایر استان‌ها ما معین استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده‌ایم که بعد از تأمین نیاز استان و بر اساس ضرورت گوشت مرغ این دو استان را نیز تأمین کنیم. گزارش میدانی خبرنگار مهر را اینجا مطالعه کند.

تصاویری از وضعیت بازار در استان‌ها طی امروز یکشنبه

کد خبر 5489882

منبع: مهر

کلیدواژه: تنظیم بازار هدفمندی یارانه ها استان های کشور وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت جهاد کشاورزی روغن نباتی کالاهای اساسی بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا هدفمندی یارانه ها احتکار کالاهای اساسی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه تنظیم بازار مشهد خراسان رضوی ایلام نظارت و بازرسی شیراز خبرنگار خبرگزاری مهر گفتگو با خبرنگار مهر فروشگاه های زنجیره ای تأمین کالاهای اساسی یکی از فروشگاه خبرنگار مهر گفت سیستان و بلوچستان کالاهای مورد نیاز برخی فروشگاه فروشگاه های بزرگ ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی مواد پروتئینی فروشگاه ها خراسان جنوبی واحدهای صنفی همین دلیل هم گزارش قیمت جدید سطح استان وجود ندارد وضعیت بازار افزایش قیمت ادامه گزارش استان تهران بازار استان حال حاضر یکی دیگر گران فروشی مواد غذایی هزار تومان تأمین کالا هفته گذشته طی چند روز برای خرید عرضه کالا روز گذشته گزارش مهر جدید عرضه یارانه ها اجرای طرح خواهد شد استان ها نظارت ها استان قم گوشت مرغ تخم مرغ بر اساس قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۷۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟

تین نیوز

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از احتمال ثبات قیمت طلا و سکه در نرخ های کنونی خبر داد.

​به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر نوسان افزایشی و کاهشی داشته است؛ تغییرات انس در کنار نوسان بازار ارز دو عاملی بود که باعث تغییرات قیمت طلا و سکه شده است؛ اما تقاضا همچنان در رکود به سر می برد.

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار سکه و طلا اظهار داشت: شرایط بازار مساعد نیست پیش از این نیز گفته بودیم که قیمت ها در بازار روند اصلاحی خواهد داشت هر نوسان افزایشی یک اصلاحیه دارد.

وی اضافه کرد: قیمت طلا از هر مثقالی که بالای ۱۶ میلیون تومان بود دوباره به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان رسید باید دید در روزهای آینده شرایط چگونه رقم خواهد خورد.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آینده بازار نیز عنوان کرد: قیمت انس طلا نیز از به نزدیک ۲۴۰۰ دلار رسید؛ اما در حال حاضر به کمتر از ۲۳۰۰ دلار رسیده است. به نظر می رسد در هفته های پیش رو قیمت ها در محدوده کنونی باقی بماند.

محمدولی افزود: بعد از عید نوروز وضعیت تفاضا مناسب نبود؛ اما احتمال دارد قیمت ها تثبیت شود تا از این طریق بازار کمی رونق بگیرد و شاهد افزایش تقاضا باشیم.

وی با خوش بینی نسبت به آینده بازار سکه و طلا گفت: انس جهانی به دلیل تحولات خاورمیانه روند افزایشی داشت؛ اما با آرام تر شدن شرایط قیمت طلای جهانی نیز کاهش یافت.

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه باید از صنایع مولد حمایت کنیم؛ تصریح کرد: اگر صنعت طلا زیر چتر حمایتی دولت و مسئولان قرار بگیرد بهره وری آن برای اقتصاد کشور بسیار بیشتر از مقدار کنونی خواهد بود و مطمئنا می تواند در رشد اشتغال و ارزآوری نتایج خوبی داشته باشد.

محمدولی افزود: بسیاری از صنوف با علم روز دنیا بسیار فاصله دارند هنوز با تکنولوژی های جدید فاصله داریم، اما باید آموزش های لازم داده شود بعد تبلیغاتی آن را تقویت کنیم و با نگاه ویژه دولت اصناف را در کشور قوی تر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اجرای سامانه جامع تجارت چقدر در معاملات طلا و سکه اثر گذاشته است، اظهار داشت: در این زمینه بیشتر دچار فقر اطلاعاتی هستیم؛ مردم آگاه نیستند فعالان بازار نیز اطلاعات کافی ندارند. باید در این بخش که چند سامانه راه اندازی شده است اطلاع رسانی کافی انجام دهند.

این فعال بازار طلا با اشاره به اینکه مالیات طلا فقط برای اجرت و سود است؛ اضافه کرد: با آغاز به کار این سامانه مشتریان اطلاعات خود را به فروشندگان اعلام نمی کنند این شاید به دلیل کج سلیقگی هایی است که اتفاق افتاده و باعث بی اعتمادی مردم شده است باید در این زمینه اعتمادسازی را افزایش دهیم و نگرانی آنها را رفع کنیم.

قیمت طلا و سکه در بازار

در آخرین نرخ اعلامی توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید، قیمت جهانی طلا نیز ۲۳۰۴ دلار است همچنین هر مثقال طلا در بازار ۱۴ میلیونو ۸۹۰ هزار تومان شده است.

در بازار سکه نیز هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد، قیمت سکه طرح قدیم ۳۸ میلیون تومان، نیم سکه ۲۴ میلیون تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس
  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم؛ گنبدکاووس
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • کشف ۲۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد