Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزبانی ایران از دختران دانش آموز افغانی، ادعای انگلیسیها در مورد از دست رفتن یک سوم نیروهای روس در اوکراین، تهدید به نابودی فنلاند از سوی مقام ارشد روس و درخواست رسمی عضویت فنلاند برای عضویت در ناتو مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی پیرامون سابقه رژیم صهیونیستی در کشتن خبرنگاران نوشت: اسرائیل به طور مرتب متهم به هدف قراردادن خبرنگاران بوده و هرگز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه فرانسوی روز شنبه در گزارش اختصاصی خود در زمینه کشتار خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی، اعلام کرد بر اساس آمار گزارشگران بدون مرز، ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰ تاکنون در حین انجام کار خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی کشته شدند.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل هرگز به هیچ مسئولیتی [در این زمینه] اعتراف نکرده است.

لوموند در این گزارش مصاحبه‌ای با محمد عابد عکاس خبرگزاری فرانسه (AFP) داشته و به نقل از وی می‌نویسد: صبح روز جمعه، درست پیش از تشییع جنازه شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار مشهور الجزیره که در جنین کشته شد، تصویر این خبرنگار را در دفتر خبرگزاری فرانسه در غزه آویزان کردم؛ راهی برای ادای احترام به او، به دلیل نبود امکان خروج از منطقه تحت محاصره برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابوعاقله. 

عابد یادآوری می‌کند: روز مرگ خبرنگار الجزیره حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح خبر را شنیدم و تا ظهر در شوک بودم و سکوت کردم.

عکاس خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: تمام آن چیزهایی که در زمان زخمی شدنم بر من گذشته بود ناگهان دوباره ظاهر شد و خودم را به جای ابوعاقله تصور کردم.

عکاس خبرگزاری فرانسه هدف تک‌تیرانداز اسرائیلی

عابد یادآوری می‌کند که در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۱۸، همزمان با پوشش "راهپیمایی‌های بازگشت" و تظاهرات عمدتا مسالمت آمیزی که در آن مردم خواستار پایان محاصره و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود بودند، در امتداد نواری که غزه را از سرزمین های اشغالی جدا می‌کند، یک تک‌تیرانداز اسرائیلی زانوی او را سوراخ کرد و همان اثری را بر جای گذاشت که هزاران نفر دیگر در محاصره متحمل آن شدند.

وی اضافه می‌کند که امروز با وجود سه بار عمل جراحی، به محض سرد شدن هوا، زانو درد او دوباره عود می کند.

عابد می‌گوید: من فکر می‌کنم روزنامه‌نگاران هدف قرار گرفته‌اند. من در یک مکان باز بودم و تیراندازان به وضوح می‌توانستند تظاهرکنندگان را از روزنامه‌نگاران تشخیص دهند و من جلیقه‌ای ویژه رسانه «PRESS» به تن داشتم.

خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

در دفتر خبرگزاری فرانسه، پرتره دیگری نیز خودنمایی می‌کند؛ چهره یاسر مرتجا. فیلمبردار ۳۱ ساله‌ای که در ششم آوریل ۲۰۱۸ در جریان راهپیمایی‌های بازگشت در غزه از ناحیه زیر بغل مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ جایی که جلیقه ضد گلوله از او محافظت نمی‌کرد.

لوموند یادآوری می‌کند که در آن تاریخ، اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، واکنش نشان داد و مدعی شد که "ما ده‌ها مورد از شبه‌نظامیان حماس را دیده‌ایم که در لباس امدادگران یا روزنامه‌نگاران ظاهر شده‌اند. یک خبرنگار در حال نزدیک شدن به مرز و استفاده از پهپاد مورد توجه قرار گرفته است و در این گونه موارد، ما ریسک نمی کنیم."

لوموند اضافه می‌کند: اما کشتن یک روزنامه‌نگار جنایت جنگی است و در مورد یاسر مرتجا، تحقیقات از طرف اسرائیلی متوقف شد.

این روزنامه فرانسوی ادامه می‌دهد: ارتش به روزنامه لوموند گفت که شرایط این فاجعه را "بررسی" کرده است، اما "هیچ عنصری که دادرسی کیفری را توجیه کند، پیدا نشده است".

خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

به گزارش ایران اکونومیست، صبح چهارشنبه هفته گذشته وزارت بهداشت فلسطین از شهادت شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار الجزیره و زخمی شدن همکارش علی السمودی توسط نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که این خبرنگار شبکه الجزیره قطر بر اثر شلیک گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین به شهادت رسید.

نیروهای اشغالگر در حالی خبرنگار و گزارشگر شبکه الجزیره را هدف گلوله‌های جنگی قرار دادند که آنها لباس و پوشش مخصوص خبرنگاری بر تن داشتند.

ابوعاقله از نخستین نسل خبرنگاران میدانی الجزیره است و در سال ۱۹۹۷، یک سال پس از راه‌اندازی به این شبکه خبری پیوست.

وی پیش از پیوستن به الجزیره برای رادیو فلسطین و شبکه ماهواره‌ای عمان کار می‌کرد.

ابوعاقله به مدت ربع قرن در کانون خطر حضور داشت تا جنایت‌ها، حملات و تجاوزهای رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را پوشش دهد.

وی در سال ۱۹۷۱ در شهر قدس اشغالی به دنیا آمد و دارای مدرک لیسانس روزنامه‌نگاری و رسانه از دانشگاه «یرموک»، در امان پایتخت اردن است.

ابوعاقله در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که اشغالگران صهیونیست همیشه او را به فیلمبرداری و عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کردند و به صراحت اعلام کرد که در همه این سال ها احساس می‌کرده که توسط نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هدف قرار گرفته است.
irna.ir/xjJqqm

**انتخابات لبنان؛ آرایش نیروها و پیش بینی نتایج

مردم لبنان امروز (یک شنبه) درحالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق های رای رفته اند که کارشناسان پیش بینی می کنند که ائتلاف حزب الله و هم پیمانانش بویژه در سایه اختلاف احزاب اهل سنت و گسست جریان های زیر مجموعه گروه ۱۴ مارس بار دیگر همانند سال ۲۰۱۸ میلادی پیروز میدان باشد.

پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در مورد تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، بالاخره این انتخابات امروز صبح در مناطق مختلف لبنان آغاز شد تا اولین انتخابات پارلمانی این کشور از زمان وقوع بحران شدید اقتصادی در این کشور باشد.

شعبه های رای گیری ساعت هفت امروز صبح به وقت محلی (۰۴:۰۰ GMT) در ۱۵ حوزه انتخابیه گشوده شد تا شهروندان بالای ۲۱ سال در زادگاه خود در روستاها و شهرهایی که ممکن است دور از خانه هایشان واقع شده باشند، رای می دهند.

مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی های خارج از کشور طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.

امروز قرار است سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ فرد واجد شرایط برای انتخاب ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان در پای صندوقها حاضر می شوند.

درحالی که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی لبنان ۷۷ لیست به رقابت پرداختند، امسال تعداد این لیست ها به ۱۰۳ لیست رسیده است.

پارلمانِ جدیدِ لبنان برآمده از نتایج این انتخابات مسئولیت تصویب لوایح و اصلاحات فوری مورد نیاز صندوق بین المللی پول برای حمایت از لبنان را برعهده خواهد داشت که بیش از دو سال است درگیر بحران شدید اقتصادی  است.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد بحران شدید اقتصادی و مالی است که شیوع کرونا از ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و به دنبال آن انفجار هولناک بندر بیروت در اوت همان سال، این وضعیت را بدتر کرد و این کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، لبنان برای اولین بار در بازپرداخت بدهی خارجی خود خلف وعده کرد.

در پی بحران اقتصادی که بانک جهانی آن را از سال ۱۸۵۰ میلادی تاکنون جزء بدترین بحران ها طبقه بندی کرده است، لیر لبنان بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و توانایی دولت برای ارائه خدمات اساسی مانند برق، سوخت و دارو و...به دلیل کاهش ذخایر ارزی در بانک مرکزی کاهش یافته است.

قدرت خرید مردم نیز سقوط کرده است، زیرا آنها به دلیل محدودیت های شدید بانکی قادر به برداشت سپرده های خود نیستند. دهها هزار نفر از آنها منابع درآمدی خود را در زمانی که حداقل دستمزدها فقط ۲۵ دلار شده است، از دست داده اند و گروههای بزرگی از طبقه متوسط ‌و متخصصان، از جمله معلمان، پزشکان و پرستاران راه مهاجرت را در پیش گرفته اند.

مسئولان لبنانی میزان زیان های مالی را حدود ۶۹ میلیارد دلار برآورد کرده اند.

آنچه اهمیت این انتخابات را دوچندان کرده است، انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان می باشد، زیرا قرار است پارلمانِ برآمده از نتایج این انتخابات رئیس جمهور جدید را به جای ژنرال "میشل عون" انتخاب کند که دوره ریاست جمهوری وی در ۳۱ اکتبر به پایان خواهد رسید.

آرایش سیاسی کلی لیست های انتخاباتی در این انتخابات را می توان در سه مجموعه دسته بندی کرد. نخست لیست هایی که منعکس کننده ائتلاف دوگانه حزب الله - جنبش امل و جریان ملی آزاد به ریاست "جبران باسیل" و هم پیمانان آنها است.

دوم لیست های جریان هایی است که در لبنان به طور سنتی از آنها به جریان های مخالف حزب الله یاد می شود و متشکل از حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی به ریاست «ولید جنبلاط» و حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» و لیست های مورد حمایت «فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق و نیز لیست «اشرف ریفی» وزیر دادگستری اسبق لبنان هستند.

سوم لیست های جریان هایی است که از آنها به جریان های اپوزیسیون نام برده می شود و اکثر آنها برآمده از اعتراضات ۱۷ اکتبر در لبنان هستند که در انتخابات گذشته در سال ۲۰۱۸ میلادی حضوری نداشتند یا از جریان هایی هستند که در گذشته بخشی از قدرت سنتی حاکم بودند، اما اکنون خود را به عنوان جریان های اپوزیسیون معرفی کرده اند؛ نظیر حزب کتائب.  

اما نقطه ضعف این جریان های اپوزیسیون ناتوانی آنها در توافق با هم و متحد شدن با یکدیگر است؛ به گونه ای که ۶۰ درصد لیست های انتخاباتی با میانگین چهار لیست در هر حوزه انتخابیه به این جریان ها تعلق دارد که این وضعیت باعث پراکندگی و تشتت آرای آنها خواهد شد.

اما مهمترین متغیر در ساختار لیست های انتخاباتی همان نبودِ نامزدهای جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» است که باعث اختلاف شدید سیاسی در درون جامعه اهل سنت لبنان و در عین حال رقابت شدید جریان ها و احزاب اهل سنت در این دوره از انتخابات شده است.

جریان المستقبل کرسی های پارلمانی زیادی را کسب می کرد، اما تحریم این دور از انتخابات از سوی سعد حریری از یک سو باعث تشتت سیاسی در دروه جامعه اهل سنت شده و از سوی دیگر برای برخی از شخصیت ها و جریان های اهل سنت یک فرصت استثنایی را که قبلا در سایه حضور جریان المستقبل برای آنها وجود نداشت، فراهم کرده است.

این شکاف در اردوگاه اهل سنت لبنان درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نگرانی سعودی‌ها را به همراه داشته است.

این وضعیت نشانه ای از کشمکش گسترده جاری بین جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و دیگر سیاستمداران اهل سنت لبنان و به طور مشخص «فواد سنیوره «نخست وزیر اسبق است که از تصمیم حریری برای عدم شرکت در این انتخابات سرپیچی و در آن مشارکت کرده است.  

«ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان با دعوت مستقیم برای عدم تحریم انتخابات از جانب اهل سنت لبنان یا با واسطه از طریق ارکان اساسی اهل سنت لبنان از جمله دارالفتوای اهل سنت این کشور حمایت و پشتیبانی از کمپین انتخاباتی لیست فواد سنیوره با عنوان "لبنان مقابله می کند" را شخصا برعهده گرفته است.

اما همه تحرکات سفیر سعودی در لبنان و حملات تهدید آمیز مطبوعات سعودی به حریری راه به جایی نبرده است و براساس برخی گزارشها، ارزیابی اینکه جریان های اهل سنت خارج از چتر جریان المستقبل بتوانند نظر رای دهندگان اهل سنت را به خود جلب کنند، دشوار است.

بحران میان حریری و رهبران سعودی از ۴ نوامبر ۲۰۱۷میلادی و هنگامی آغاز شد که سعودی ها حریری را به محض ورود به فرودگاه عربستان به گروگان گرفته و او را وادار به استعفای از پست نخست وزیری در آن زمان کردند، اما رئیس جمهور لبنان با استعفای وی مخالفت کرد و موافقت خود را مشروط به حضور حریری در بیروت دانست و به دنبال آن فرانسه دخالت کرد و پس از انجام تلاش های دیپلماتیک توانست حریری را به بیروت بازگرداند. او پس از آن در پست خود باقی ماند تا آنکه در سال ۲۰۱۹ میلادی استعفا داد.

انتخابات پارلمانی لبنان آخرین نشانه از بحران جاری بین سعد حریری و سران سعودی است. سعودیها پیشتر تلاش کردند که «بهاء حریری «پسر ارشد رفیق حریری و برادر بزرگتر سعد حریری را جایگزین سعد برای پیشبرد اهداف خود  در لبنان کنند. آنها همچنین بدنبال یارگیری از طائفه مسیحی لبنان بویژه سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی و از مخالفان سرسخت حزب الله و هم پیمانانش در عرصه لبنان رفته اند و در همین راستا نیز حزب نیروهای لبنانی برای اولین بار در اکثر حوزه ها لیست های مخالف حزب الله را تشکیل داده است.

سیاستمداران هوادار سعودی در بیروت طی چند روز اخیر بیش از پیش از سعد حریری خواستند تا از هواداران اهل سنت خود در بیروت بخواهد که انتخابات را تحریم نکنند و به منظور رای دادن به لیست های مورد حمایت سعودی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

براساس برخی گزارشها، ارزیابی ها و گزارش ها حکایت از آن دارد که خاستگاه مردمی اهل سنت هوادار حریری در صدد تحریم انتخابات هستند و یا می خواهند به نامزدهای آن دسته از جریان های سیاسی رای دهند که از کنار گذاشته شدن سعد حریری از فرآیند سیاسی کشور انتقاد کرده اند.  

اما تنها رکن ثابتی که در این دور انتخابات همانند انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی تغییری نداشته است، ثبات و قوام ائتلاف حزب الله و هم پیمانانش و تداوم آن در سطح بالایی از همگرایی است و به گفته برخی از کارشناسان سیاسی، ارایه لیست های انتخاباتی جداگانه در برخی از حوزه ها از سوی حزب الله و هم پیمانانش نیز در قالبی تاکتیکی برای کسب بیشترین تعداد کرسی های پارلمان است که نمونه آن را در حوزه دوم بیروت می توان دید؛ به گونه ای که جمعیت طرح های اسلامی (الاحباش) فهرست جداگانه ای از حزب الله به منظور تقویت شانس خودشان برای کسب بیشترین کرسی های اهل سنتی که سهم المستقبل بود، تشکیل داده است.  

حزب الله و جریان ملی آزاد لبنان با وجود ائتلاف با یکدیگر اما در منطقه صیدا-جزین نیز دو لیست جدا از هم ارایه کرده اند و در عین حال گردهم آوردن هم پیمانان یعنی جریان ملی آزاد و جریان المرده به ریاست سلیمان فرنجیه در حوزه سوم شمال لبنان نیز- که نبرد جریان ها بر سر ریاست جمهوری آینده خلاصه می شود- در قالب یک لیست واحد دشوار بوده است.

به عقیده کارشناسان، گسست درونی موسوم به «۱۴ مارس» که به طور سنتی در مقابل گروه ۸ مارس (حزب الله و هم پیمانانش) در لبنان قرار داشته اند، از دیگر متغیرها و تحولات این دور از انتخابات پارلمانی لبنان است.

گسست ۱۴ مارس پس از خروج جریان المستقبل از آن و پاشیدن ائتلاف حزب نیروهای لبنانی و حزب کتائب و نیز تغییر گرایش برخی از شخصیت های سیاسی از جمله شخصیت های مسیحی صورت گرفته است.

گروه ۱۴ مارس با توجه به تشتت خود توانسته است که فقط یک لیست واحد متشکل از نامزدهای حزب حزب نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی در منطقه الشوف - عالیه (حوزه چهارم جبل لبنان) ارایه کند.

این درحالی است که حمایت سنیوره از یکی از لیست ها در حوزه دوم بیروت بدون ائتلاف با ارکان اصلی گروه ۱۴ مارس نیز باعث شده تا این لیست خود را در مقابل لیست یک بازرگان همپیمان با تشکل جماعت اسلامی ببیند که از حمایت غیرمستقیم برخی از ارکان جریان المستقبل برخوردار است و هدفش مسدود کردن راه بر سنیوره برای جلب آرای اهل سنتِ حامی جریان المستقبل است.

اما درحالی که حزب الله در راستای رسیدگی به دغدغه های مردم در حفاظت از لبنان در برابر تهدیدهای رژیم صهیونیستی و تکمیل نهادسازی کارآمد و عادلانه شعار «باقی هستیم و پاسداری می کنیم و می سازیم» را انتخاب کرده است، گروههای سیاسی متخاصم یا مخالف حزب الله بدون توجه به دغدغه های مردم لبنان سیبل حملات انتخاباتی خود را روی سلاح مقاومت که رکن رکین پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان و مردم این کشور است، متمرکز کرده اند.

در همین راستا، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان پیشتر تاکید کرد که نظرسنجی های مراکز مطالعاتی نشان می دهد که دغدغه اکثریت مردم لبنان وضعیت معیشتی و نه سلاح مقاومت است.

وی تصریح کرد: کسانی که امروز خواهان خلع سلاح مقاومت و خلاص شدن از حزب الله و همپیمانانش هستند، در خصوص آنچه بر جنوب لبنان و رنج های مردم آن از رژیم صهیونیستی گذشت خود را به فراموشی زده اند.

سید حسن نصرالله افزود: برخی از گروههای سیاسی از سلاح مقاومت در نبردهای انتخاباتی استفاده ابزاری می کنند. آنها واقف نیستند به اینکه دغدغه مردم موضوع پول هایی است که در بانک ها سپرده گذاری شده است ...وقتی از افرادی که خواستار خلع سلاح مقاومت هستند راه جایگزین درخواست می کنیم هیچ جایگزینی ارائه نمی دهند.

دبیرکل حزب الله برخی حملات انتخاباتی هفته های گذشته علیه حزب الله و مقاومت را با جنگ ۳۳ روزه مقایسه کرد و افزود: هدف از این جنگ خلع سلاح مقاومت بود و این حملات انتخاباتی هم هدفش خلع سلاح مقاومت است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: آنچه همه باید آرزویش را داشته باشیم، تصویری از یک کشور عادل و توانمند است و این همان چیزی است که در برنامه انتخاباتی خود درباره آن صحبت کردیم و ما تصویر و مصادیق  یک دولت عادل را در ذهن داریم و برای تحقق این مصادیق باید کار کنیم.

وی تاکید کرد: دولت عادل، دولتی است که به فکر مردم خود باشد و توسعه متوازن را پیشه کند و به دلایل فرقه‌ای، حزبی یا جناحی، منطقه‌ای را از منطقه دیگر متمایز نکند.

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: پول دولت، مال همه مردم است و باید از طریق طرح های عمرانی به دست همه مردم برسد و قانون عادلانه در مالیات ها، قانونی است که به ارزش افزوده تکیه کند.  

اما به نظر می رسد که جنگ انتخاباتی تمام عیار جریان های مخالف حزب الله و هم پیمانانش که با شعار خلع سلاح حزب الله مطرح شده است، راه به جایی نخواهد برد و گواه آن هم پیش بینی کارشناسان مختلف سیاسی مبنی بر پیروزی حزب الله و هم پیمانانش در این انتخابات همانند انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی است.

«آنطوان حداد» از کارشناسان انتخابات لبنان معتقد است که حزب الله و هم پیمانانش توان خود برای مدیریت مرحله قبل از تشکیل لیست ها را با رفع اختلافات به منظور حفظ اکثریت پارلمانی تحکیم بخشیدند.

«کمال فغانی» از دیگر کارشناسانی است که می گوید: لبنان ساختاری پارلمانی نظیر ساختار برآمده از نتایج انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی را پیش رو خواهد داشت.

وی پیش بینی کرد که حزب الله در صورت موفقیت در ملحق کردن یک فراکسیون سنی بارز به کرسی های خود بتواند این بار "اکثریتی میثاقی" را کسب کند.

irna.ir/xjJqkk

**سنگینی سایه فرانسه همچنان بر سر چاد/ نظامیان فرانسوی باید از خاک این کشور بروند

۶۲ سال از پایان استعمار فرانسه بر چاد می‌گذرد، اما استقرار نیروهای فرانسوی در این کشور ۳۰ میلیون نفری مرکز آفریقا، بویژه در چهار سال اخیر، واکنش شدید مخالفان حضور نظامی فرانسه را به دنبال داشته است و این مخالفت‌ها همچنان ادامه دارد.

فرانسه در سال ۲۰۱۹ میلادی، به منظور نابودی شورشیان در انجامنا (پایتخت چاد)، جنگنده‌- بمب افکن های خود را علیه آن‌ها به کار گرفت که به ادعای "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه ارتش این کشور برای جلوگیری از کودتا علیه "ادریس دبی" رئیس جمهوری فقید چاد و به دعوت رسمی او در زمان حیات مداخله نظامی کرده است.

ادریس دبی رئیس جمهوری پیشین چاد در سن ۶۸ سالگی و به طور ناگهانی در ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) هنگام فرماندهی نیروهای خود علیه شورشیان جبهه تغییر و توافق چاد (FACT) کشته شد.
او در دسامبر سال ۱۹۹۰ میلادی از طریق کودتای نظامی علیه «حیسن هبره» (Hissène Habré) دیکتاتور پیشین چاد، قدرت را در دست گرفت و با هدف حفظ قدرت و با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های مختلف به پیروزی رسید.
چاد منطقه‌ای استراتژیک میان دیگر مناطق ناپایدار و بی‌ثبات آفریقا همچون لیبی، سودان، جمهوری آفریقای مرکزی، ساحل، بوکوحرام و ... است؛ هرگونه بی‌ثباتی احتمالی چاد در آینده، کابوسی برای فرانسه است چرا که به گفته فرانسه، عملیات برخانه (Barkhane) که از سال ۲۰۱۳ در منطقه ساحل آغاز شده و مرکز آن در انجامنا پایتخت چاد مستقر است، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
در عین حال مخالفان خواستار خروج نیروهای فرانسوی از خاک چاد هستند و حضور نظامیان فرانسوی در این کشور را منشاء ناامنی در خاک این کشور می‌دانند.

سنگینی سایه فرانسه همچنان بر سر چاد/ نظامیان فرانسوی باید از خاک این کشور بروند

در این ارتباط، معترضان به فراخوان ائتلاف مخالفان چاد موسوم به «واکیت تاما - Wakit Tama»، پاسخ مثبت دادند و روز شنبه به خیابان‌ها آمدند؛ این دومین باری است که مخالفان دست به چنین اقدامی می‌زنند.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، صبح شنبه، تظاهراتی علیه فرانسه برگزار شد که با پیوستن دبیرستانی‌ها به تظاهرکنندگان چادی، معترضان به نمادهای فرانسه حمله کردند. آنها با شعار «نه به فرانسه» خواستار خروج نیروهای فرانسوی از خاک کشورشان بودند.
پرتاب گاز اشک آور پلیس چاد صدها دانش آموز دبیرستانی را که سوار بر موتور سیکلت بودند، مجبور به عقب نشینی کرد.
در پایان تظاهرات، گروه‌هایی از جوانان چادی به چندین ایستگاه سوخت «توتال» فرانسه در سراسر پایتخت چاد حمله کردند.

سنگینی سایه فرانسه همچنان بر سر چاد/ نظامیان فرانسوی باید از خاک این کشور بروند

اما در این میان برخی از جمله حزب «تغییردهنده‌ها - Les Transformateurs» به رهبری «سوکسه ماسرا – Succès Masra» خود را از تظاهرکنندگان جدا کرده و در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: ما باید علیه بی‌عدالتی و نظام سیاسی در چاد مبارزه کنیم.
به نوشته تارنمای خبری «چاد اینفو»، ائتلاف انجمن‌های جامعه مدنی برای اقدام شهروندی (CASAC) چاد در بیانیه‌ای مطبوعاتی از خسارات وارده توسط معترضان ابراز تاسف کرده است.
به گفته «حسن موسی - Hassan Moussa» مسوول ارتباطات این ائتلاف «آسیب‌های وارد شده به شهروندان صلح‌جو و شرکت‌های خارجی را جز با عنوان «عصیان در قلب پایتخت» نمی‌توان توضیح داد.
او گفته، از بیش از یک سال پیش تاکنون، چاد به عنوان تنها کشور در آفریقا راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز را مجاز اعلام کرده و این به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای برای حمله به یک کشور دوست باشد!.
استعمار فرانسه بر چاد به ۱۲۲ سال پیش برمی گردد؛ گسترش استعمار فرانسه منجر به ایجاد «قلمرو نظامی سرزمین و تحت‌الحمایه چاد» در سال ۱۹۰۰ شد که تا سال ۱۹۲۰، فرانسه کنترل کامل این مستعمره را به‌دست‌آورد و آن را ضمیمه آفریقای استوایی خود کرد.
فرانسه که تولید پنبه در مقیاس بزرگ را در سال ۱۹۲۹ وارد چاد کرد، پس از جنگ جهانی دوم، به این کشور در قلمروهای فرادریایی فرانسه اعطای عضویت کرد و به ساکنانش حق برخورداری از پارلمان و انتخاب نمایندگان مجلس ملی چاد را داد. بزرگترین حزب سیاسی آن دوره «حزب ترقی چاد» بود که در نیمه جنوبی این کشور مستعمره مستقر بود.
در نهایت، چاد در ۱۱ اوت ۱۹۶۰ با رهبری "فرانسوا تومبالبایه" از قوم سارا، به عنوان اولین رئیس‌جمهور خود استقلال یافت.

irna.ir/xjJqn2

**دختران افغان برای تحصیل به ایران می روند

نشریه میدل ایست آی در گزارشی نوشت، از زمانی که طالبان به وعده خود مبنی بر بازگرداندن دختران به کلاس درس عمل نکردند، بسیاری از خانواده های افغان برای تحصیل دختران شان به ایران نقل مکان کرده اند.

این نشریه در مقاله ای می افزاید: تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌های افغان پس از آن که دولت طالبان به وعده خود مبنی بر اجازه رفتن دختران به مدرسه در ماه مارس عمل نکرد، به کشور همسایه ایران پناه برده‌اند. اکنون بیش از هشت ماه است که دختران در افغانستان اجازه تحصیل در مدارس متوسطه را ندارند.

به دختران که در ابتدا به دلیل آشفتگی در کشور پس از خروج ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، به مدت شش ماه از کلاس درس دور مانده بودند مکرراً گفته می شد که می توانند تحصیلات خود را در آغاز سال تحصیلی جدید از سر بگیرند. اما روز چهارشنبه ۲۳ مارس، در حالی که هزاران دختر نوجوان در سراسر افغانستان به مکتب بازگشتند، طالبان در آخرین لحظه تصمیم خود را تغییر دادند. نگهبانان طالبان که در خارج از مدارس مستقر شده بودند، ورود آنها را ممنوع کردند و دانش آموزان را در حالی که کتاب هایی در دست داشتند، با چشمانی گریان به خانه هایشان برگرداندند.

نیلوفر، ۳۱ ساله، یک معلم در ولایت هرات گفت که طالبان به دخترها نگاه می کردند و می گفتند: «به خانه بروید».

منابعی که با میدل ایست آی در شهر مشهد شمال شرق ایران صحبت کردند، گفتند که ثبت نام در مدارسی که پذیرای پناهجویان افغانی هستند در شش هفته گذشته به ویژه برای دختران جوان افزایش یافته است.

یکی از مدیران این مدارس گفت که اگرچه تحصیل ممکن است عامل اصلی کشاندن مردم به سمت ایران نباشد، اما عامل مهمی است. مدیر مدرسه که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد اگر تحصیلات دلیل شماره یک برای آمدن این خانواده ها به اینجا نباشد، قطعاً  دلیل بعدی است.»

این گزارش ادامه می دهد: در ماه‌های اخیر گروه تروریستی (داعش) حملات گستاخانه‌ای را به مدارس، مراکز آموزشی و عبادتگاه‌ها در چندین ولایت افغانستان انجام داده‌اند.

این حملات علیرغم ادعاهای مکرر طالبان مبنی بر اینکه پس از به قدرت رسیدن آنها و پایان اشغالگری تحت رهبری ایالات متحده، سرانجام امنیت به کشور بازخواهد گشت، انجام شد.

با این حال، یک سازمان بین المللی گفته است که نزدیک به ۲۰ میلیون افغان، یا ۴۷ درصد از جمعیت، به دلیل رکود اقتصادی، خشکسالی، کاهش کمک ها و محرومیت واشنگتن از میلیاردها دارایی افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، با ناامنی غذایی روبرو هستند.

زینب سجادی مدیر یک مدرسه غیردولتی برای پناهندگان افغان در مشهد، به میدل ایست آی گفت که از زمان تسلط طالبان در تابستان گذشته، ثبت نام دانش آموزان بدون مدرک افزایش یافته است. ما صدها داش اموز جدید را پذیرفتیم. سجادی ۴۱ ساله گفت: کلاس های درس ما کاملاً پر است.

سجادی گفت که مدرسه شروع به برگزاری سه شیفت کلاس در روز کرده است که معلمان به صورت داوطلبانه و بدون حقوق اضافی دروس اضافی را تدریس می کنند.

او گفت: «حتی اگر به تدریس در سه شیفت در روز ادامه دهیم و به ثبت نام دانش‌آموزان ادامه دهیم، هنوز هزاران دانش‌آموز دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند.

آنها باهوش ترین دانش آموزان مدرسه ما هستند. من می توانم ببینم که آنها چقدر برای تحصیل مشتاق هستند.

زینب سجادی اظهار داشت: ۶۰ درصد شاگردان مکتب سجادی دختران افغان هستند.

سجادی با بیان اینکه سفر به ایران برای افغان ها با خطرات و مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: پرداخت پول به قاچاقچیان برای انتقال در آن سوی مرز ممکن است برای هر نفر بیش از ۴۰۰ دلار هزینه داشته باشد و با محدودیت های بانکی برای برداشت هفتگی و میلیون ها نفر بیکار یا کاهش شدید دستمزد از زمان بازگشت طالبان به قدرت، چنین هزینه هایی فراتر از درامد بسیاری از افغان ها است.

یک معلم در بلخ ماه گذشته در مورد حجاب اجباری مسلمانان به دیده بان حقوق بشر گفت: "شرایط حجاب روز به روز سخت تر می شود. " آنها (طالبان) جاسوسانی برای ضبط و گزارش دارند. اگر دانش‌آموزان یا معلمان قوانین سخت‌گیرانه حجاب خود را رعایت نکنند، بدون هیچ بحثی معلمان را اخراج و دانش‌آموزان را اخراج می‌کنند.»

یکی از مقرراتی که مقامات طالبان وضع کرده‌اند، تغییر یونیفرم سنتی مدرسه با تونیک‌های بلند، مشکی و روسری‌های سفید برای پوشش‌های بیشتر به سبک خلیجی است که چهره دانش‌آموزان دختر را مبهم می‌کند.

سودابه، یک دانش آموز از شهر  مزارشریف گفت که بیشتر دختران مکتب او از اینکه بالاخره در ۲۳ مارس توانستند به کلاس های درس های خود بازگردند، خوشحال بودند، اما این شادی کوتاه مدت بود.

او گفت: "همه همکلاسی ها و معلمان ما بسیار خوشحال بودند تا اینکه معلم ما از ممنوعیت تحصیل در شهرهای دیگر از جمله کابل به ما گفت. " "خوشبختی ما به ناامیدی تبدیل شد. "

این دختر ۱۹ ساله گفت که آرزو دارد همه دختران افغان بتوانند در شادی او شریک باشند و به مکتب بازگردند، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.


معلمان و دانش آموزان در مزارشریف به میدل ایست آی گفتند که اخیراً شاهد افزایش چشمگیر تعداد دختران در مدارس دخترانه شهر بوده اند که از ولایات دیگر وارد شده اند.

آمنه، ۱۷ ساله، گفت که خانواده اش در اوایل ماه آوریل از کابل به مزار نقل مکان کردند تا او بتواند تحصیلات خود را ادامه دهد. او گفت که خوش شانس است که در شهر خویشاوندانی دارد که می توانند به او و خواهران و برادرانش کمک کنند تا در مدارس آنجا ثبت نام کنند.

کامیلا، یک معلم در یک مدرسه دخترانه گفت که از ماه آوریل پذیرای دانش آموزان بسیاری از ولایات دیگر بوده اند، که مایل به ادامه تحصیل بوده اند.

کامیلا افزود اینکه این خانواده ها به ولایات دیگر یا کشورهای دیگر نقل مکان کنند، این دلیلی است بر این که «دختران و زنان افغان خواهان تحصیل هستند. آنها عقل می خواهند».

وی تصریح کرد: با این حال، در حالی که طالبان همچنان به تشدید محدودیت‌ها بر زندگی روزمره مردان و زنان افغان ادامه می‌دهند - هفته گذشته، این گروه رسماً اعلام کرد که همه زنان باید صورت خود را بپوشانند و فقط در صورت لزوم از خانه خارج شوند - درهای خانه را باز نکنند. باز شدن مدارس آسان نبوده است.

irna.ir/xjJqd5

**گسترش ناتو، روسیه را ترغیب به حملات سایبری خواهد کرد

تارنمای آمریکایی نوشت: عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نگرانی ها را درباره احتمال اقدام تلافی جویانه روسیه با انجام حملات احتمالی سایبری برانگیخته است.

تارنمای هیل نوشت: مسکو گسترش ناتو را تهدیدی مستقیم علیه امنیت خود قلمداد می کند.

کارشناسان می گویند هر چند هنوز زود است درباره استفاده روسیه از توانایی سایبری خود علیه فنلاند، سوئد یا اعضای دیگر ناتو از جمله آمریکا قضاوت کنیم اما این کشور احتمالا حملات سایبری در مقیاس کوچک و غیرپیچیده را در اعتراض به این عضویت ها انجام خواهد داد.

به گفته کارشناسان بعید است که این حملات به شدت تلاش های سایبری مسکو علیه اوکراین همزمان با حمله به این کشور باشد.

جیسون بلسینگ کارشناس اندیشکده آمریکایی اینترپرایز در این زمینه گفت علت این است که در این جا اهداف متفاوت هستند. با توجه به این که روسیه دستکم فعلا قصد ندارد به فنلاند و سوئد حمله کند ممکن است از تاکتیک دیگری در حملات سایبری استفاده کند که متفاوت از زمان حمله به اوکراین خواهد بود.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ماه گذشته گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

با این حال چشم انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است.

هیل نوشت از آنجایی که روسیه در جنگ اوکراین سرگرم است ممکن است انجام حملات مخرب سایبری علیه این دو کشور اسکاندیناوی و عضو ناتو برای این کشور میسر نباشد.

کارشناسان می گویند فنلاند و سوئد قابلیت سایبری قوی تری نسبت به اوکراین دارند و در وضعیت بهتری برای دفاع از خود در مقابل هر گونه حمله سایبری روسیه هستند.

این در حالیست که آمریکا و دیگر اعضای ناتو نیز ممکن است در صورتی که این دو کشور نوردیک نیاز به کمک سایبری داشته باشند به آنها کمک کنند.

irna.ir/xjJqmJ

**«آمریکا ناتو را برای جلوگیری از نظم نوین جهانی گسترش داد»

۸۰ روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و نشریه اسپانیا با بیان اینکه خلف وعده آمریکا در عدم گسترش «حتی یک اینچ» ناتو را از سال ۱۹۹۰ به شکل عضویت ۱۴ کشور شاهد هستیم، به نقل از مورخ آمریکایی می‌نویسد: از نظر جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، برچیده شدن ناتو به معنای نظم نوین جهانی بود.

فوریه ۱۹۹۰ میلادی و پس از فروپاشی دیوار برلین، جلسه‌ای با حضور جیمز بیکر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا (۱۹۸۵- ۱۹۸۸) در دوره جورج بوش پدر و میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد. در آن جلسه، بیکر اتحاد آلمان را با تضمین اینکه «ناتو یک اینچ به شرق گسترش نخواهد کرد» پیشنهاد داد و گورباچوف موافقت کرد. آنچه در سال‌های بعد اتفاق افتاد، بهترین توضیح چرایی تکرار طعنه‌آمیز عبارت «نه یک اینچ بیشتر» از زبان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در محکوم کردن اقدامات غرب است.

بررسی اسناد داخلی و یادداشت‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد تصمیم‌گیران سیاسی در آمریکا اندکی بعدتر به این نتیجه می‌رسند که منتفی کردن گسترش ناتو به نفع ایالات متحده نیست؛ بنابراین اواخر فوریه همان سال رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و مشاورانش تصمیم می‌گیرند که این احتمال را باز بگذارند. طبق روایت اسناد، تنها یک ماه بعدتر در ماه مارس، مشاوران جیمز بیکر به او توصیه کردند که ائتلاف ناتو می‌تواند کشورهای شرق اروپا را حول مدار آمریکا سازمان‌دهی کند.

از سال ۱۹۹۰ میلادی تا کنون، ۱۴ کشور از جمله لهستان، مجارستان، چکسلواکی و بیشتر کشورهای بالتیک به ناتو پیوسته‌اند و به زودی فنلاند و احتمالا سوئد نیز ملحق خواهند شد.

آنچه خواندیم، مقدمه نشریه لا وانگواردیا اسپانیا برای ارائه درکی بهتر از تهاجم روسیه به اوکراین بود. لاوانگواردیا به این بهانه به گفت‌وگو با «مری ای. ساروت» مورخ آمریکایی در دانشگاه جان هاپکینز در واشنگتن پرداخته است و می‌نویسد: مورخ آمریکایی ساروت در کتاب جدیدش با عنوان «نه یک اینچ» (Not one inch) تحلیل می‌کند که این گفته بیکر در سال ۱۹۹۰ آیا یک فریب بود یا خیر.  

ساروت در پاسخ به این پرسش که چرا آلمان‌ها باید با گورباچف ‌در این مورد مذاکره می‌کردند، گفت: از نظر قانونی، آلمان بدون تایید روسیه که یکی از اعضای کلیدی پس از پیروزی جنگ ۱۹۴۵ بود، نمی‌توانست متحد شود. گورباچوف پیشنهاد عدم توسعه ناتو را از طرف بیکر و آلمان‌ها دریافت کرد اما بوش، ایده دیگری داشت. بیکر سپس در نامه‌ای محرمانه به آلمان‌ها نوشت «همه آن نه یک اینچ بیشتر را فراموش کنید» و گورباچوف بعدتر گفت: من در تله افتاده‌ام.

این کارشناس آمریکایی در پاسخ به اینکه آیا گزینه عدم گسترش ناتو می‌توانست باعث تسهیل روابط بهتر بین ایالات متحده، اروپا و روسیه شود، خاطر نشان کرد: این یک فرضیه است. آنچه در مورد آن مطمئن هستیم اینکه این یک گزینه برای جورج بوش پدر نبود. برای بوش این مهم بود که ناتو در جنگ سرد پیروز شده بود، ایالات متحده قدرت غالب ناتو بود و این نظم جدید جهانی برای آمریکا، عالی و فوق‌العاده بود. از نظر بوش، برچیده شدن ناتو به معنای نظم نوین جهانی بود، بنابراین او باید این روند را متوقف می‌کرد.

ساروت در ادامه می‌گوید: برخی گسترش ناتو را بهترین گزینه می‌دانند و افرادی مانند جان مرشایمر ‌معتقدند این امر باعث جنگ جهانی سوم خواهد شد. ما باید بر این دسته‌بندی دوگانه غلبه کنیم. من مخالف گسترش ناتو نیستم اما چگونگی این گسترش مهم بود. طیف وسیعی از امکانات وجود داشت و ما می‌توانستیم به یک رابطه پایدارتر و کمتر خشونت‌آمیز دست یابیم.

این کارشناس آمریکایی در تشریح چگونگی گسترش ناتو به دور از راه‌های خشونت‌آمیز می‌گوید: زمانی که کلینتون رئیس‌جمهوری شد، این امر مسلم بود که ناتو گسترش خواهد یافت. کلینتون در ابتدا از روند تدریجی و در اصطلاح از «اتحاد برای صلح» حمایت کرد تا روسیه تحقیر نشود. این دوره به گونه‌ای پیش رفت که روسیه و اوکراین نیز می‌توانستند به آن ملحق شوند. اما سرانجام، جناح راست جمهوری‌خواه، تلاش برای گسترش نامحدود ناتو را کلید زد و کلینتون تغییر نظر داد.

ساروت در پاسخ به اینکه آیا این یک اشتباه بود، تاکید کرد: بله، اتحاد برای صلح، برای روسیه کمتر آزاردهنده بود و این ظرفیت را داشت تا مورد قبول همه، مسکو، اروپای شرقی و مرکزی و غرب قرار گیرد. وی در توضیح اینکه آیا پوتین این گزینه را می‌پذیرفت، افزود: وقتی پوتین در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید، دیگر خیلی دیر شده بود. این مسئله باید در دهه نود حل می‌شد و انجام نشد.

این مورخ آمریکایی در بیان مخاطرات وضعیت فعلی گفت: ما برای هفته‌ها، تنشی مشابه جنگ سرد ایجاد کرده‌ایم و این بسیار نگران‌کننده است. مشکل اینجا است که ما ظرفیت فرهنگی برای فهم جدی بودن خطر را از دست داده‌ایم.

ساروت در پایان در حالی خلف وعده غرب را پله نخست نردبان درگیری‌های رو به فزونی میان مسکو و غرب دانست که با اشاره به قدرت نظامی روسیه گفت: همه چیز بد پیش می‌رود و می‌تواند بدتر شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJqjh

ادعای انگلیس: روسیه یک سوم از نیروهایش را در اوکراین از دست داده است

سازمان اطلاعات نظامی انگلیس امروز (یکشنبه) مدعی شد که روسیه احتمالا یک سوم از نیروهای اعزامی خود به اوکراین را از دست داده است.

خبرگزاری رویترز نوشت این نهاد همچنین مدعی شد احتمالا اقدامات نظامی روسیه در منطقه دونباس شتاب خود را از دست داده و بسیار عقب تر از برنامه ریزی ها حرکت می کند.

وزارت دفاع انگلیس نیز در توئیتی مدعی شد: با وجود پیشرفت های کوچک اولیه، روسیه در ماه گذشته نتوانسته به دستاوردهای اساسی در پیشروی های زمینی دست یابد و این در حالیست که سطح بالایی از جنگ فرسایشی را حفظ کرده است.

در این توئیت آمده است: روسیه اکنون احتمالا یک سوم از نیروهای خود را که ماه فوریه به اوکراین  اعزام کرد از دست داده است.

وزارت دفاع انگلیس همچنین مدعی شد بعید است که پیشرفت قابل توجهی در پیشروی های روسیه در ۳۰ روز اینده حاصل شود.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، ارتش اوکراین فرماندهان روسی را مجبور به عقب نشینی از کی یف، پایتخت کرده و نیروهای روس را از شهر خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین به عقب رانده اند.

عملیات  ضد حمله اوکراینی ها در نزدیکی شهر ایزیوم که تحت کنترل روسیه قرار دارد، در جریان است. اگرچه ارتش اوکراین روز یکشنبه گزارش داد که نیروهای روسی در حال پیشروی در نقاط دیگری در منطقه دونباس، به عنوان صحنه اصلی جنگ در ماه گذشته هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJqpm

**فرنجیه: همگان را به همکاری برای خروج لبنان از مرحله سخت دعوت می کنیم

"سلیمان فرنجیه" رییس جریان المرده لبنان پس از جضور در پای صندوق رای در "زغرتا" گفت: فارغ از هر نتیجه ای در این انتخابات، همگان را به همکاری برای خروج کشور از این مرحله سخت دعوت می کنیم.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای همه در انتخابات پارلمانی لبنان گفت: این کشور برای همه جا دارد، نیروی جوان و جامعه مدنی بسیار غنی ای در کشور داریم و آمادگی داریم با آحاد جامعه مدنی برای آینده بهتر لبنان همکاری کنیم.

انتخابات امروز پارلمانی لبنان در شرایط پیچیده سیاسی و بحران اقتصادی و مالی بی‌سابقه‌ای برگزار می‌شود که لبنان با آن روبرو است و این کشور طی سال گذشته و امسال با کمبود کالاهای اساسی و از دست دادن حدود ۹۰ درصد از ارزش پول ملی خود مواجه بوده است.
به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، در این انتخابات رقابت بین سه گرایش سیاسی یعنی رقابت سنتی بین ائتلاف ۸ مارس که از آن به عنوان متحدان ایران یاد می‌شود و و ائتلاف ۱۴ مارس که از آن به عنوان متحدان واشنگتن و ریاض یاد می‌شود و همچنین نامزدهای مستقل که به دنبال اثبات حضور خود در این انتخابات هستند، برگزار می گردد.
انتخابات پارلمانی لبنان با حضور ۷۱۸ نامزد در قالب ۱۰۳ لیست انتخاباتی در ۱۵ حوزه انتخاباتی برگزار می‌شود و نامزدها برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت می‌کنند.
بر اساس اعلام مقامات مسوول انتخابات لبنان، این انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی در پنج استان بیروت شامل دو ناحیه، جبل لبنان شامل چهار ناحیه، استان شمالی شامل سه ناحیه، البقاع شامل سه ناحیه و استان جنوب شامل سه ناحیه آغاز شده است.
در این انتخابات، ۲۸ کرسی برای اهل سنت، ۲۸ کرسی برای شیعیان، ۸ کرسی برای دروزی‌ها و ۲ کرسی برای علوی‌ها، اما در مورد سهمیه مسیحیان ۳۴ کرسی برای فرقه مارونی، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، پنج کرسی برای ارامنه و یک کرسی نیز برای اقلیت‌ها در نظر گرفته شده است.

irna.ir/xjJqm3

**ایتالیا مدعی دفع حملات سایبری گروه های مرتبط با روسیه شد

مقامات ایتالیایی مدعی هستند که پلیس این کشور حملات سایبری گروه های مرتبط با روسیه را در جریان مسابقات آواز یوروویژن در تورین دفع کرده است.

پلیس ایتالیا امروز یکشنبه اعلام کرد که در جریان رای گیری و اجرای شرکت کنندگان در مرحله نیمه نهایی و نهایی چندین حمله سایبری به زیرساخت های شبکه توسط گروه های «کیلنت» و «لژیون» دفع شد.

مراحل نیمه نهایی و نهایی مسابقات یوروویژن به ترتیب در روزهای ۱۰ و ۱۴ مه (۲۰ و ۲۴ اردیبهشت) برگزار گردید که در نهایت گروه رپ «کالوش» از اوکراین به عنوان برنده این مسابقات انتخاب شد.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از دولت‌های غربی با پیش‌بینی از حملات سایبری احتمالی به سیستم‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، سطوح هشدار را افزایش داده‌اند.  

هفته گذشته نیز رم اعلام کرد که هکرهای طرفدار روسیه وب سایت های چندین نهاد از جمله وزارت دفاع و مجلس سنا ایتالیا را هدف قرار دادند.

irna.ir/xjJqpL

**اعلام آمادگی آلمان برای تایید سریع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

وزیر خارجه آلمان امروز اعلام کرد که اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست عضویت ناتو را ارائه کنند، برلین آمادگی کامل برای تایید سریع این فرآیند را دارد.

"آنالنا بائربوک" ضمن تاکید بر اینکه فنلاند و سوئد به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند، خاطر نشان کرد: برلین برای تایید سریع این روند هر آنچه لازم است، آماده می‌کند.

وی این اظهارات را در دومین روز مذاکره با وزرای خارجه ناتو در برلین مطرح کرد.

وزیر خارجه آلمان خاطر نشان کرد: اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند که به ناتو بپیوندند، می توانند به سرعت عضو این نهاد شوند. باید اطمینان حاصل کنیم که به آنها تضمین های امنیتی بدهیم. نباید پس از درخواست آنها یک دوره انتقالی ایجاد شود چون شرایط نامشخصی به وجود می آید و باید پس از درخواست به سرعت عضو  ناتو شوند.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ماه گذشته گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

با این حال چشم انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است.

معاون دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که می توان در مورد عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی به یک اجماع قطعی دست پیدا کرد.

میرچا جوانا معاون دبیر کل ناتو هنگام ورود به نشست وزیران خارجه کشورهای عضو در برلین اطمینان حاصل کرد که نگرانی های ترکیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند در ناتو رسیدگی خواهد شد.

irna.ir/xjJqq5

**وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا فردا تازه‌ترین تحولات اوکراین را بررسی می‌کنند

دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا قرار است فردا (دوشنبه) برای بررسی تازه ترین تحولات مرتبط با جنگ اوکراین و حمایت این اتحادیه از کشورهای غربی حوزه بالکان تشکیل جلسه دهند.

وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست اوضاع و تاثیر جنگ اوکراین بر منطقه را ارزیابی می کنند.

وزیران امور خارجه کشورهای بالکان غربی شامل صربستان، مونته نگرو، کوزوو، آلبانی، مقدونیه شمالی و بوسنی و هرزگوین برای شرکت در نشستی جداگانه به همتایان خود از اتحادیه اروپا می پیوندند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در حالی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که تمرکز این مذاکرات بر چگونگی امکان کمک اتحادیه اروپا با شرکایش برای انعطاف پذیری بیشتر و برخورد با تهاجم روسیه به اوکراین که اقتصاد و امنیت این کشورها را به شدت متاثر کرده است، معطوف خواهد بود.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین درمورد نحوه پاسخگویی این بلوک به جنگ در اوکراین با توجه ویژه به طرحی برای کمک به اوکراین در صادرات محصولاتش گفت و گو می کنند.

تازه ترین پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو (۵۲۰ میلیون دلار) دیگر در قالب کمک های نظامی به اوکراین در دستور کار این نشست قرار می گیرد.

وزیران مزبور در ادامه مذاکرات، ششمین بسته تحریمی علیه روسیه را که هفته گذشته از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد داده شد و در برگیرنده طرح تحریم نفتی است، مورد بررسی قرار می دهند.

به گفته مقام اروپایی، غیرقابل پیش بینی است که دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا بتوانند در زمینه اقدامات محدودکننده به توافق دست یابند، با توجه به اینکه مذاکرات تا آخر هفته بین دیپلمات ها ادامه دارد.

وزیران امور خارجه اوکراین و کانادا نیز به طور جداگانه با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت و گو می کنند.

به گفته منبع اروپایی، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران اروپایی را در جریان سفر خود به آمریکای لاتین و تلاش های دیپلماتیک این اتحادیه برای متقاعد کردن کشورهای آمریکای جنوبی در مورد اهمیت تحریم های روسیه قرار می دهد.

اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو (بیش از ۱.۵۸ میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده و بیش از ۴ میلیون یورو (۴.۱۶ میلیارد دلار) به صورت کمک های مالی کلان، کمک های بشردوستانه و حمایت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که میزبان پناهجویان اوکراینی بوده اند، در نظر گرفته است.

این اتحادیه همچنین پنج بسته تحریمی علیه روسیه اعمال کرده و شخصیت های روس از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، الیگارش ها و افسران نظامی را هدف تحریم ها قرار داده است. همچنین در این مجموعه، ممنوعیتی بر صادرات کالاهای لوکس و واردات زغال سنگ تعیین شده وبانک های روسی و بلاروسی از استفاده از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت محروم شده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJqrw

**افشاگر عربستانی: نگرانی اطرافیان ولیعهد از تشدید بیماری ملک سلمان

«مجتهد» فعال و افشاگر معروف عربستانی در حساب کاربری خود بر روی توییتر نوشت: منابع مطلع در محافل خاندان سلطنتی عربستان، از نگرانی و تشویش در حلقه اطرافیان بن سلمان خبر می دهند.

وی اضافه کرد: برخی علت این نگرانی را وخامت حال ملک سلمان می دانند و برخی دیگر دلیل آن را به تهدید امریکایی ها در پی دیدار رییس سازمان سیا با ولیعهد عربستان مرتبط می دانند. 

رسانه های خبری در روزهای اخیر اخباری از دیدار « محمد بن سلمان » با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) و گفت وگوی وی با ولیعهد عربستان سعودی درباره بازار نفت و خرید تسلیحات چینی از سوی ریاض  خبردادند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» به نقل از پایگاه «اینترسپت» نوشت که «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در شهر جده عربستان دیدار و گفت و گو کرده است.  

پایگاه «اینترسپت» به نقل از سه منبع مطلع اضافه کرده که این دیدار زمانی برگزار شده است که مقامات بلند پایه آمریکا آخرین تلاش‌های خود را برای درخواست از عربستان سعودی جهت افزایش تولید نفت و منصرف کردن ریاض از خرید تسلیحات چینی انجام می‌دادند.  

بر پایه این گزارش، رئیس سیا در این دیدار همچنین بر لزوم آزادی بازداشت شدگان خاندان سلطنتی توسط مقامات سعودی تاکید کرد. 

با این وجود عربستان سعودی هفته گذشته تاکید کرد به برنامه تولید نفت خود پایبند است و هر گونه درخواست آمریکا برای افزایش تولید را رد کرد. 

از سوی دیگر  دیوان پادشاهی عربستان هفته گذشته اعلام کرد ، بنا به تصمیم پزشکان معالج ، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی مدتی را در بیمارستان بستری خواهد شد.

دیوان پادشاهی عربستان به مدت زمانی که ملک سلمان بنا به تصمیم پزشکان باید در بیمارستان بستری باشد، اشاره نکرد.

بر اساس این گزارش ، پزشکان بیمارستان تخصصی ملک فیصل جده بعد از ظهر امروز (یکشنبه) همچنین بر روی پادشاه سعودی آزمایش کولونوسکپی انجام دادند که نتیجه آن رضایت بخش بود.

دیوان پادشاهی سعودی افزود : این پزشکان توصیه کردند که ملک سلمان مدتی را در بیمارستان "استراحت" کند.

irna.ir/xjJqq3

**محمود عباس: ایستادگی در سرزمین فلسطین بهترین پاسخ به یهودی‌سازی است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در هفتاد و چهارمین سالروز نکبت گفت: ایستادگی در سرزمین فلسطین بهترین پاسخ به پاکسازی قومی و یهودی‌سازی است.

محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: «استواری در سرزمین، فارغ از مشکلات و جنایات اسرائیل، بهترین پاسخ به سالروز نکبت و ذهنیت پاکسازی قومی، شهرک‌سازی و یهودی‌سازی است».

وی تاکید کرد: «مهم ترین واقعیت در طول درگیری‌ها این است که نمی‌توان مردم بزرگ فلسطین و اراده آنها را شکست داد، صرفا به این دلیل که آنها یک هدف درست و عادلانه دارند که با روایات نادرست نمی‌توان آن را از بین برد».

به گفته رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «مردم فلسطین بیش از صد سال پیش بیانیه بالفور را رد کردند، زیرا این بیانیه موجودیت مردم فلسطین و حقوق سیاسی آنها را در سرزمین تاریخی خود باطل می‌کند و فلسطینیان به روش‌های مختلف در برابر وعده بالفور مقاومت کردند و هرگز تسلیم نخواهند شد».

وی همچنین از استقامت و پایداری مردم فلسطین در تمامی مواضع مقابله با اشغالگری تمجید کرد و افزود: «وحدت ملی قوی‌ترین پاسخ به نکبت و اشغالگری و ظلمی است که در حق ملت فلسطین به دلیل سیاست دوگانه جامعه جهانی، صورت می‌گیرد».

محمود عباس همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا «سکوت خود و سیاست دوگانه را که باعث تداوم جنایات اسرائیل و نادیده‌گرفتن حقوق مردم فلسطین و تمام تلاش‌های صلح از سوی اسرائیل شده است، کنار بگذارند».

irna.ir/xjJqjb

**۶ افسر ارشد ارتش نیجر به اتهام تلاش برای کودتا اخراج شدند

دادگاه نظامی نیجر، ۶ نفر از افسران ارشد ارتش این کشور را که آنها را به دست داشتن در کودتایی ادعایی در شب ۳۰ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۱ (۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۴۰۰)، دو روز پیش از مراسم تحلیف "محمد بازوم" رئیس جمهوری نیجر متهم می‌کند، اخراج کرد.

نیجر که در نتیجه فعالیت گروه‌های مسلح که دولت نیامی آنها را گروه‌های تروریستی می‌داند شاهد اعمال خشونت‌آمیز مکرر است، از حدود ۴۸ سال پیش تاکنون شاهد چندین کودتا بوده است که آخرین مورد آن به مارس سال گذشته میلادی باز می گردد.
این کشور غرب آفریقا که در سوم ۳ اوت ۱۹۶۰ میلادی (۱۲ مرداد ۱۳۳۹)، رسماً از فرانسه اعلام استقلال کرد در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۱۰ و یک مورد ادعایی دولت نیجریه در سال میلادی گذشته، شاهد کودتا بوده است.
در حالی که تنها دو روز به مراسم تحلیف "محمد بازوم" رئیس جمهوری منتخب نیجر در مارس ۲۰۲۱ باقی بود، صدای انفجار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در نیامی شنیده شد که برخی رسانه‌ها از این اقدم به عنوان تلاش برای کودتا در این کشور نام بردند. در جریان این اقدام، گارد ریاست جمهوری نیجر وارد عمل شد و پس از ۱۵ دقیقه اوضاع به روند آرام خود بازگشت.
اکنون پس از گذشت ۱۳ ماه از آنچه تلاش برای کودتا در نیجر خوانده شده، در یادداشتی که به امضای ژنرال «سلیفو مودی - Salifou Modi» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیجر رسیده، دادگاه نظامی این کشور ۶ افسر ارشد ارتش این کشور را به دست داشتن در کودتای ادعایی در شب ۳۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، متهم و آنها را در احکامی جداگانه به تازگی اخراج کرده است. به گفته برخی از نظامیان ارتش نیجر، این‌ها شامل سه سرهنگ، کاپیتان و دو ستوان متهم به تخلف شدید در خدمت و انضباط نظامی هستند که مجازات نظامی برای آنها اعمال شده است.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، این افسران در زمان کودتای مشکوک در مارس ۲۰۲۱، همگی مسوولیت‌های بالایی در سلسله مراتب نظامی ارتش نیجر اعم از رئیس دفتری عملیات ستاد کل، فرمانده پدافند شماره ۱ «تیلابری - Tillabéri» و فرماندهی گردان تسلیحات ترکیبی موقت ۱۱۲ «دوسو- Dosso» داشتند.
یکی از این افسران به نام کاپیتان «سانی گوروزا - Sani Gourouza» که در آوریل ۲۰۲۱ در بنین دستگیر شد، از فرماندهان نیروهای ویژه بود که تلاش کرد کاخ ریاست جمهوری را تصرف کند که با واکنش سریع گارد ریاست جمهوری ناکام ماند.

irna.ir/xjJqgY

**ادامه تردد قطارهای باری میان چین و اتحادیه اروپا

قطارهای باربری میان چین و اتحادیه اروپا معروف به " ناوگان شتر فولادی" که پیوندی مهم برای تجارت و همکاری اقتصادی میان دو منطقه از سال ۲۰۲۱ می باشد، علی رغم همه گیری اخیر ویروس کرونا در شهر «ژنگ ژو» واقع در مرکز چین همچنان ادامه دارد.

قطارهای باربری میان چین و اتحادیه اروپا معروف به " ناوگان شتر فولادی" که از سال ۲۰۲۱ نقشی مهم در ارائه خدمات برای همکاری اقتصادی و تجاری میان این دو منطقه در میانه بحران همه گیری ویروس کرونا داشتند به کار خود ادامه می دهند.

عملیات تردد خطوط راه آهن در جریان همه گیری اخیر ویروس کرونا در شهر «ژنگ ژو» واقع در مرکز چین همچنان ادامه دارد و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی که شامل ضدعفونی تمامی کالاها پیش از خروج می باشد برای انتقال امن و مطمئن کالاها انجام می شود. 

برپایه این گزارش تعداد سفرهای دو طرفه قطارهای باربری به رکورد ۱۵ هزار مورد در سال ۲۰۲۱ رسید که ۲۲ درصد بیشتر از آنچه در سال ۲۰۲۰ انجام شده بود، می باشد. 

براساس داده های رسمی چنین افزایشی در سفرهای قطارهای باربری چین و اروپا با انتقال کالاها به ارزش ۷۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بوده که در مقایسه با ارزش کالاهای انتقالی در سال ۲۰۱۶ که ۸ میلیارد دلار بود، رشد سالانه ۵۵ درصدی داشته است.

براساس اطلاعات گروه راه آهن دولتی چین، همچنین سهم کلی تجارت میان اروپا و چین از ۱.۵ درصد به ۸ درصد رسیده است.

بدین ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ قطارهای تندرو چین اروپا با رشد میانگین سالانه ۵۵ درصدی رو به رو شدند و این افزایش به ۱۸۰ شهر در ۲۳ کشور اروپایی رسیده و گستره کالاهای منتقل شده از تولیدات فناوری اطلاعات از قبیل تلفن های هوشمند، کامپوترها و نت بوک ها از ابتدای کار تا بیش از ۵۰ هزار جنس شامل قطعات خودرو، وسائل نقلیه، مواد شیمیایی، مواد الکترویکی، غذا، نوشیدنی و چوب تا امروز رسیده است.

irna.ir/xjJqdY

**حمله انتحاری در پاکستان ۶ کشته برجای گذاشت

ارتش پاکستان اعلام کرد: حمله انتحاری در منطقه قبیله‌ای «وزیرستان شمالی» در شمال غرب این کشور جان ۳ نظامی و ۳ کودک را گرفت.

انفجار انتحاری امروز در حوالی "میرانشاه" مرکز وزیرستان شمالی به وقوع پیوست.

روابط عمومی ارتش پاکستان نیز ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ۳ نظامی و ۳ غیرنظامی درپی یک انفجار انتحاری امروز جان خود را از دست دادند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفته است اما در گذشته گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بسیاری از حملات و انفجارها علیه نیروهای امنیتی در مناطق قبایلی را برعهده گرفته است.

ارتش پاکستان اعلام کرد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور درحال بررسی مشخصات مهاجم انتحاری و عوامل دخیل در این حادثه هستند.

 
irna.ir/xjJqhd

**ناتو: اجماع قطعی برای عضویت سوئد و فنلاند دست یافتنی است

معاون دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه اعلام کرد که می توان در مورد عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی به یک اجماع قطعی دست پیدا کرد.

میرچا جوانا معاون دبیر کل ناتو روز یکشنبه هنگام ورود به نشست وزیران خارجه کشورهای عضو در برلین اطمینان حاصل کرد که نگرانی های ترکیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند در ناتو رسیدگی خواهد شد.

این مقام ارشد ناتو با اشاره به مخالفت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو با پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی گفت: ترکیه یک متحد مهم است و ابراز نگرانی کرده که بین دوستان و متحدان رسیدگی خواهد شد.

جوانا اضافه کرد: من مطمئن هستم که اگر این کشورها تصمیم بگیرند به دنبال عضویت در ناتو باشند، ما می توانیم از آنها استقبال کنیم تا همه شرایط برای اجماع حاصل شود.

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا که برای دومین روز مذاکرات با وزیران خارجه عضو ناتو در برلین حاضر شده بود، ابراز امیدواری کرد که فرایند تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در صورت درخواست آنها به سرعت انجام گیرد.

وی افزود: امیدوارم این اقدام بتواند در عرض چند هفته انجام شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز جمعه درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اعلام کرد: ما عضویت آنها در ناتو را مثبت نمی بینیم. ترکیه اشتباه مشابهی که در جریان عضویت یونان در ناتو مرتکب شد را تکرار نمی کند.

irna.ir/xjJqfQ

**هدف قرار گرفتن ۳ کاروان آمریکا در الدیوانیه عراق

سه کاروان لجستیک ارتش آمریکا در استان الدیوانیه عراق صبح امروز (یک شنبه) مورد هدف قرار گرفت.

تا این ساعت گزارشی در مورد خسارت‌های احتمالی ناشی از این حملات منتشر نشده است.

حمله به کاروان‌های لجستیک ائتلاف متجاوز آمریکایی و منافع و نیروهای آن در عراق، در طول دو سال گذشته افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت در عراق بارها اعلام کرده اند که در صورت حضور نیروهای آمریکایی به هر شکلی در کشورشان، آنها حق خود می‌دانند که با متجاوزان و اشغالگران مقابله کنند.

یک گروه ناشناس عراقی که خود را "کتیبه السابقون" نامیده، مسئولیت حمله صبح امروز به کاروان های لجستیکی آمریکایی را به عهده گرفته است.

irna.ir/xjJqft

**یک مقام ارشد روس فنلاند را تهدید به نابودی کرد

با افزایش سطح تهدیدها میان روسیه و فنلاند پس از تلاش دولت هلسینکی برای پیوستن بی‌درنگ به ناتو، یک مقام ارشد دومای روسیه فنلاند را تهدید به نابودی کرد.

یک قانونگذار روس که پیش از این اظهاراتش در مورد جنگ با اوکراین و افتخار به توانایی های موشکی مسکو خبرساز شده بود، گفته است در صورت پیوستن فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو موجودیت این کشور کوچک شمال اروپا به خطر می افتد.

«الکسی ژوراولیوف» معاون دوما و رئیس "حزب سیاسی ملی گرای رودینا"، به خبرگزاری روسی اورا (Ura) گفت که دو کشور فنلاند و روسیه دیر زمانی پس از جنگ جهانی دوم از روابط خوبی برخوردار بودند اما اکنون هلسینکی قرار است اقدامی در پیش گیرد که مشکلات بیشتری برای مسکو داشته باشد.

وی همچنین در مقاله ای ضمن تهدید فنلاند به نابودی در صورت پیوستن به ناتو نوشت: وقتی برای کسی مشکل ایجاد می کنید، باید بدانید آن مشکل در نهایت گریبان خودتان را می گیرد.

ماه گذشته، ژوراولیوف در برنامه ۶۰ دقیقه که از تلویزیون دولتی روسیه پخش می شد، گفت ای‍کاش هنگام بازدید «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا از کی‌یف، موشک ها به محل اقامت وی اصابت می کرد.  

وی در بخش دیگری از این گفت و گوی تلویزیونی، پیشنهاد حمله اتمی به انگلیس را به دلیل حمایت لندن از تلاش های جنگی اوکراین ارائه داد.

ژوراولیوف روز گذشته در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری "اورا" با اشاره به اینکه آمریکا، فنلاندی ها را علیه روسیه تحریک خواهد کرد، افزود: اگر فنلاند بخواهد به ناتو بپیوندد، هدف کاملا مشروع ما زیر سؤال بردن موجودیت این کشور است و این منطقی است.

وی در ادامه تاکید کرد: دو کشور سوئد و فنلاند به دنبال پیوستن به ائتلافی هستند که هدف آن نابودی روسیه است. بنابراین ما می‌خواهیم در مقام پاسخ آنها را نابود کنیم.

ژوراولیوف پیش از این هم به خاطر دیدگاه های جنگ طلبانه اش شهرت بسیاری پیدا کرده بود، هرچند رسانه ها موضع او را لزوما منعکس کننده موضع کرملین نمی دانند.

با این وجود، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز شنبه هشدار داد که تلاش فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو بی پاسخ نمی ماند.

خبرگزاری روسی "اینترفاکس" هم گزارش داد که پیوستن این دو کشور به ناتو یک تغییر راهبردی است که "بدون پیامد سیاسی" نخواهد بود.  

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیروز شنبه در گفت‌وگو با «سائولی نینیسته» همتای فنلاندی خود عضویت این کشور را در ناتو اشتباه دانست.

این اظهارات رهبر کرملین به گمانه زنی ها درباره اقدامات احتمالی پوتین در قبال فنلاند پس از پیوستن به ناتو که توجیه اصلی حمله روسیه به اوکراین نیز می باشد، می افزاید.

«تریسی جرمن» استاد درگیری و امنیت در کالج کینگز لندن در این مورد به نیوزویک گفت که واکنش پوتین به میزان نزدیکی زیرساخت های نظامی ناتو به مرزهای روسیه بستگی دارد.

به گفته این کارشناس نظامی از جمله نخستین پیامدهای عضویت فنلاند در ناتو، انتقال تجهیزات نظامی، از جمله موشک‌ها به نزدیکی مرز فنلاند یا تقویت بیشتر موقعیت نظامی روسیه در کالینینگراد (بخشی جدا از خاک اصلی روسیه که در میان لهستان و لیتوانی قرار دارد) است.

irna.ir/xjJqf8

**ادعای مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین در مورد پوتین

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد: کودتا برای سرنگونی ولادیمیر پوتین در جریان بوده و نمی‌توان آن را متوقف کرد.

"کریلو بودانف" در گفتگو با شبکه اسکای نیوز انگلیسی ادعا کرد که شکست نظامی روسیه منجر به کنار رفتن پوتین از قدرت و در نهایت فروپاشی روسیه خواهد شد.

وی افزود: شکست نظامی روسیه در نهایت منجر به تغییر در سطح رهبری فدراسیون روسیه خواهد شد. این فرآیند پیشتر آغاز شده است.

این مقام ارشد اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا این بدان معناست که در حال حاضر یک تلاش برای کودتا علیه پوتین در جریان بوده، گفت: بله.

وی افزود: این اقدام در جریان است و غیرممکن است که متوقف شود.

تارنمای بیزنس اینسایدر پیشتر گزارش داده بود که همه نارضایتی‌هایی که به طور سنتی انگیزه کودتا در روسیه هستند، وجود دارد، اما پوتین دهه ها را صرف کرده تا حکومت خود را «ضد کودتا» کند.

بودانف در این مصاحبه با اسکای نیوز ادعا کرد: پوتین در یک شرایط فیزیکی و روحی بسیار بدی قرار دارد و او بسیار بیمار است.

این ادعای مقام اطلاعاتی اوکراین در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد وضعیت جسمانی پوتین مطرح شده بود که تاکنون تایید نشده اند.

irna.ir/xjJqc4

**سفیر روسیه در آمریکا: دیپلمات‌های روس هر روز تهدید می‌شوند

سفیر روسیه در آمریکا گفت که دیپلمات‌های این کشور در واشنگتن به صورت روزانه به خشونت تهدید می‌شوند و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کنند با آن‌ها تماس برقرار کنند.

آناتولی آنتونوف شنبه‌شب به تلویزیون روسیه گفت از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه، دیدارهای رو در رو با مقامات آمریکایی متوقف شده است. 

وی افزود: موقعیت ما مانند قرار گرفتن در یک قلعه محاصره شده است. اساساً سفارت ما در یک محیط خصمانه عمل می‌کند. کارمندان سفارت پیام‌های تهدید آمیز مانند تهدید به خشونت فیزیکی دریافت می‌کنند. 

سفیر روسیه ادامه داد: ماموران سرویس‌های امنیتی آمریکا بیرون سفارت روسیه حضور دارند و شماره تلفن‌های سازمان‌های سیا و اف‌بی‌آی را به دیپلمات‌ها می‌دهند. 

معترضان در لهستان روز دوشنبه به سفیر روسیه در این کشور حمله کرده و به او رنگ قرمز پرتاب کردند. 

روسیه و آمریکا پیش از آغاز جنگ اوکراین، بر سر فعالیت سفارت‌های خود دچار اختلاف بودند.

آمریکا ۱۲ دیپلمات روس که در سازمان ملل فعالیت می‌کردند را اخراج کرده و روسیه نیز در مقابل چندین دیپلمات آمریکایی را اخراج کرده است. 

 سفارت روسیه در آمریکا پیش از این نیز از تهدیدها و نامه‌های خشونت آمیز علیه دیپلمات‌های خود ابراز نارضایتی کرده بود. 

به گزارش ایران اکونومیست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJq8H

**دولت طالبان اشرف غنی را به کابل دعوت کرد

سفیر دولت طالبان در مسکو روز یکشنبه گفت که دولت از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق برای شرکت در مجمع افغان‌ها که به زودی در کابل برگزار می‌شود، برای حضور در این مجمع دعوت کرد.

جمال ناصر غروال، سفیر دولت طالبان در مسکو گفت که طالبان در آینده‌ نزدیک مجمع افغان‌ها را در کابل برگزار می کند، به همین دلیل از همه سیاسیونی که به خارج از کشور رفته‌اند از جمله محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

وی با اعلام اینکه این مجمع، یک نشست بزرگ با حضور سیاسیون افغانستان خواهد بود گفت: اینکه مجمع افغان‌ها یک لویه جرگه خواهد بود یا خیر هنوز معلوم نیست، اما آمادگی‌ها برای برگزاری چنین مجمعی فراهم آمده است.

براساس این گزارش این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیشتر برخی منابع خبر داده بودند اشرف غنی با ضمانت نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) در کابل به سر می‌برد اما این موضوع از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان رد شد.

پیشتر اشرف غنی در پیام تبریکی عید فطر خود گفته بود: "افغانستان بدون اجماع ملی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی راه حل دیگر ندارد".

irna.ir/xjJqvW

**توطئه جدید آمریکا و ترکیه در شمال سوریه

در روزهای اخیر اخباری در خصوص اقدامات جدید آمریکا و ترکیه در شمال سوریه منتشر شده که حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در این کشور بحران زده دارد.

از قرار معلوم سختی ها و مشکلات مردم سوریه تمامی ندارد و در کنار اقدامات گروه های تروریستی – تکفیری، حامیان آنها نیز به اقدامات خود در این کشور عضو محور مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی ادامه می دهند که اقدام ظاهری

سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌هایی از شمال شرق سوریه که در کنترل کُردها قرار دارد و همچنین پروژه ساخت شهرک هایی در سیزده منطقه در مناطق اشغالی شمال سوریه (استان ادلب) که در تصرف تروریست ها و نیروهای ترکیه می باشد،

حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در شمال سوریه دارد، هرچند اهداف و طرح هر دو کشور با هم کاملا فرق دارد، ولی در عین حال اقدامات هر دو کشور علیه حاکمیت ملی سوریه و مردم این کشور می باشد.

هرچند توطئه آمریکا و همپیمانانش در سوریه با ایجاد بحران این کشور از اسفندماه ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) آغاز شده و فرماندهی آن از ابتدا با واشنگتن بوده، اما از زمانی که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (در شهریور ۱۳۹۶) نوید شکست گروه

تروریستی داعش را در سوریه اعلام و این مهم در آذرماه همان سال با تلاش های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و مشارکت نیروهای روسی اتفاق افتاد (یکماه قبل از آن نیز در عراق شکست داعش اعلام شده بود)، این توطئه ناکام ماند.

با اینحال ورود غیرقانونی نظامیان آمریکایی به شمال شرق سوریه در همان سال که ابتدا به منظور حمایت از داعش و در کنار آن کُردهای سوری انجام شد و نظامیان ترکیه نیز به خود اجازه دادند همانند آمریکایی ها به طور غیرقانونی وارد شمال

سوریه شوند، شمال این کشور را دوباره با مشکلات فراوانی روبه رو ساخت.

مردم سوریه که یک روز خوش در طول ۱۱ سال گذشته به خود ندیده اند، حالا در روزهای اخیر با طرح ها و توطئه ای جدید از سوی آمریکا و ترکیه روبه رو شده اند که نشان از تفکرات استعماری این دول در منطقه دارد. 

یکی از این طرح ها را «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته رونمایی و اعلام کرد که واشنگتن اجازه سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از شمال سوریه را که در کنترل دولت دمشق نیستند، صادر کرده است.

طبق گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک مجوز عمومی اعلام کرده که فعالیت‌های اقتصادی در چندین بخش از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، امور مالی و خدمات بهداشتی در مناطق مذکور که تحت کنترل کردها (ی سوری است) مشمول تحریم نخواهد بود.

نولاند بدون اشاره به حمایت های واشنگتن از گروه های تروریستی و اقدامات ضدانسانی آنها در سوریه مدعی شده که هدف از این کار کمک به بازسازی! مناطقی است که پیش از این در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت و واشنگتن قصد دارد تا چند روز دیگر مجوز عمومی سرمایه‌گذاری در این مناطق را صادر کند.

معاون وزیرخارجه آمریکا همچنین اعتراف کرد که واشنگتن در سال میلادی گذشته در مجموع ۴۵ میلیون دلار در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد هزینه کرده و قصد دارد ۳۵۰ میلیون دیگر برای آن‌چه تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه خواند، جمع‌آوری کند.

در حالی این مقام آمریکایی ادعای هزینه و سرمایه گذاری در شما سوریه را دارد که اولا این اقدام ناقض منشور ملل متحد است و دیگر اینکه اقدام تروریست های آمریکایی در سرقت روزانه هزاران بشکه نفت سوریه کاملا غیر قانونی است.

با این وجود، یک دیپلمات و چند مقام دیگر آمریکایی به رویترز گفتند که این مجوز صرفا در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و بازسازی است و بخش نفت را در بر نمی‌گیرد.

این دیپلمات در عین حال مدعی شد که آنکارا شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما با مجوز مذکور مخالفتی ندارد، زیرا این مجوز هم سرمایه‌گذاری در منطقه تحت کنترل نیروهای SDF و هم درمنطقه تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ترکیه را پوشش می‌دهد.

"سلیمان سویلو" وزیر کشور ترکیه نیز چندی پیش اعلام کرد که آنکارا برای ساخت حدود ۲۵۰ هزار خانه در شمال سوریه با هدف بازگشت داوطلبانه نیم میلیون سوری برنامه‌ریزی کرده است.

وزیر کشور ترکیه با اشاره به این که ترکیه ۱۳ پروژه برای ساخت ۲۵۰ هزار خانه در مناطق الباب، جرابلس، راس العین و تل ابیض در شمال و شمال غرب سوریه تدوین کرده، گفت: این پروژه ها با هدف اسکان شهروندان سوری دارنده اقامت موقت در ترکیه انجام می شود و به سوری‌ها حق استفاده ۵ یا ۱۰ ساله از این خانه ها داده می شود.

دولت سوریه همواره به اقدامات آمریکا و ترکیه در شمال سوریه اعتراض کرده و این اقدامات را در راستای حمایت از تروریست ها ارزیابی کرده است.

دمشق بارها اعلام کرده که هرگونه فعالیت نظامی و اقتصادی آمریکا در خاک این کشور غیرقانونی و اشغالگری است و آمریکا همزمان با حضور نظامی در حال سرقت منابع طبیعی و نفت و محصولات کشاورزی سوریه است. در این خصوص بارها

گزارش‌هایی از انتقال حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و غلات و همچنین دهها تانکر سوخت سرقتی از سوریه به عراق و به دست ارتش آمریکا در این کار منتشر شده است.

دمشق تاکید کرده که کمک آمریکا به گروه‌های تروریستی در شمال شرق و شمال غرب سوریه و مزدوران غرب زده آن موجب نابودی امکانات اقتصادی سوریه و غارت ثروت آن شده است.

وزارت امورخارجه و مهاجران سوریه جمعه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که دولت دمشق نسبت به بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا که مجوز فعالیت‌های اقتصادی در شمال شرق و غرب سوریه را داده، غافلگیر نشده، چرا که دولت واشنگتن در

پشت جنگ تروریستی است که سوریه بیش از ۱۰ سال با آن دست به گریبان است.

در این بیانیه تأکید شده که کمک‌ به گروهک‌های مسلح تروریستی در شمال شرق و شمال غرب سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا (و ترکیه) و ابزارهای غربی آن چیزی است که منجر به نابودی امکانات اقتصادی کشورمان و غارت ثروت آن از

پنبه، نفت، گندم و آثار باستانی شده است.

«رویکرد آمریکا و غرب در تحمیل تحریم‌های یکجانبه موجب نابودی تأسیسات زیربنایی سوریه و کشته شدن شماری از سوری‌های بی‌گناه شده است، چرا که آنها مخالف مشارکت در نقشه‌های واشنگتن و غرب بودند.»

دولت دمشق اعلام کرده که ادعای اخیر وزارت خزانه داری آمریکا، چیزی جز ادامه این رویکرد مخرب نیست که خود در تعارض با تعهدات بین المللی ایالات متحده در مبارزه با تروریسم و ‌تعهد واشنگتن به وحدت سرزمینی سوریه است.

دمشق هدف آمریکا و غرب (و ترکیه) را تجزیه سوریه دانسته که پایداری ارتش، ملت و رهبران آن موجب شکست این هدف شده است.

وزارت امورخارجه سوریه در عین حال تاکید کرده که این کشور عزم خود را برای شکست توطئه جدید و حمایت تمام نیروها پشت آن جزم کرده است.

اقدامات ترکیه و آمریکا در شمال سوریه نه تنها با واکنش و مخالفت های دولت دمشق روبه رو شده، بلکه با واکنش "دوغو پرینچک" رهبر حزب وطن ترکیه مواجه شده است؛ واکنشی که سیاست های منطقه ای رجب طیب اردوغان را به چالش

کشیده و در ارتباط با پروژه طرح ساخت شهرک هایی در سیزده منطقه در شمال سوریه، هشدار داده و گفته که این طرح یک تله است و ترکیه درآن غرق خواهد شد و در عین حال از توطئه های آمریکا و اسرائیل علیه کشورش سخن گفت.

مخالفان اردوغان می گویند به دلایل مختلف این طرح ضد منافع ملی است و از جمله معتقدند، با اجرای این طرح که دولت سوریه حاکمیتی بر اردوگاه ها نخواهد داشت و آن را به رسمیت نخواهد شناخت، عملا تمامیت ارضی سوریه را نقض

کرده و به نیروهای محلی عمدتا تروریستی در شمال سوریه که تحت حمایت آمریکا و اسرائیل و در حال نهادینه شدن هستند، قدرت و دامنه نفوذ بیشتری می دهد.

پرینچک در برابر خبرنگاران هشدار و در عین حال راه حل هم ارائه داد؛ حال اینکه رئیس جمهوری ترکیه به آن اعتنا کند یا نه؟ ، مساله دیگری است که نیاز به زمان دارد.

این سیاستمدار برجسته ترک هشدار داده که ادامه این روند "بین ترکیه با عراق، ایران وهمه کشورها و ملت های عربی، روسیه و حتی چین فضای بی اعتمادی بوجود می آورد و به علاوه روابط ترکیه و کشورهای آسیایی نیز مخدوش می شود."

وی یکی از خطرناکترین پیامدهای اجرای این پروژه را در نفوذ و خرابکاری اسرائیل درمنطقه ارزیابی کرده و می گوید، "اسرائیل از ایجاد کانتونها در شمال سوریه حمایت و برای اجرای پروژه دوم خود تحت عنوان «پروژه کردستان» جسارت پیدا می

کند."

irna.ir/xjJpTj

** فنلاند رسما درخواست عضویت در ناتو را ارائه می‌دهد

رییس جمهوری و نخست وزیر فنلاند امروز (یکشنبه) رسما اعلام کردند که این کشور درخواست عضویت خود در ناتو را ارسال خواهد کرد. این درحالی است که اعضای ناتو هنوز نظر مثبت ترکیه به عنوان تنها عضو این ائتلاف را که مخالف الحاق فنلاند و سوئد به ناتو است، جلب نکرده اند.

گرلیک رادمن وزیر خارجه کرواسی نیز امروز اعلام کرد که مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند بر سر عضویت این دو کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مسیر خوبی قرار دارد.

رادمن روز یکشنبه در نشست وزیران خارجه ناتو در برلین به خبرنگاران گفت:گفتگوها در مسیر خوبی قرار دارد و امیدواریم یک نتیجه خوب برای نشان دادن همبستگی و کلام واحد داشته باشیم.

بوگدان آئورسکو همتای رومانیایی او گفت که تسریع در پیشبرد روند عضویت کشورهای شمال اروپا برای ارسال یک پیام به روسیه مهم است.

پس از توصیه پارلمان سوئد برای عضویت این کشور در ناتو، دولت فنلاند نیز در یک جلسه مشترک تصمیم به ارسال درخواست عضویت در این ائتلاف نظامی را گرفت.

این تحولات درشرایطی درحال رخ دادن است که ترکیه تاکنون چراغ سبز به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو نشان نداده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز جمعه گفت که عضویت اسلو و هلسینکی در ناتو مثبت نیست و آنها از ناتو علیه آنکارا استفاده می کنند.

irna.ir/xjJqt8

**انفجار مهیب در جنوب یمن/ فرمانده عملیات مشترک در عدن جان سالم به در برد

منابع خبری از وقوع انفجار مهیب در استان عدن واقع در جنوب یمن با هدف ترور یکی از فرماندهان مزدور وابسته به دولت مستعفی خبر دادند.

یک انفجار مهیب بعد از ظهر امروز در شهرک المعلا استان عدن واقع در جنوب یمن به وقوع پیوست.

منابع محلی یمن می‌گویند که این انفجار با یک خودروی بمب گذاری شده و با هدف ترور فرمانده عملیات مشترک در عدن (وابسته به شورای انتقالی جنوب) صورت گرفته است.

در این انفجار فرمانده عملیات مشترک در عدن مورد سوء قصد قرار گرفت، اما از این ترور جان سالم به در برد.

منابع بیمارستانی عدن گزارش دادند که این انفجار چند زخمی بر جای گذاشته است.

اوایل فروردین ماه گذشته، سرلشکر «ثابت جواس» فرمانده محور عملیاتی العند وابسته به ائتلاف سعودی به همراه ۲ تن دیگر بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک مرکز امنیتی در ورودی شهر الخضراء واقع در شمال عدن کشته

شدند.

مناطق جنوبی و تحت سیطره ائتلاف سعودی ها طی سال های اخیر به کانون درگیری های مسلحانه و نبردهای سنگین میان نیروهای نیابتی اماراتی و سعودی بوده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

irna.ir/xjJqs2

**عربستان؛ پادشاه در بیمارستان، ولیعهد راهی قاهره

منابع دیپلماتیک مصری، در حالی از سفر قریب الوقوع محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این کشور با هدف زمینه سازی برای یک نشست دیگر با صهیونیستها ، خبر داده اند که پادشاه عربستان در بیمارستان بستری است و برخی منابع از وخامت حال وی گزارش می دهند.

تارنمای خبری العربی الجدید امروز یکشنبه نوشت: این سفر در چارچوب گفت وگوهای مصر و عربستان در آستانه نشست ماه آتی امریکا، مصر، بحرین، امارات و نخست وزیر رژیم صهیونیستی  در فلسطین اشغالی صورت می گیرد.

این منبع اضافه کرد: بخش مهمی از هماهنگی های نشست های پیشین در بندر عقبه اردن و شرم الشیخ مصر بر عهده عربستان بود، چون نماینده ای از جانب ولیعهد عربستان هم دراین نشستها حضور داشت بی آنکه در بیانیه های رسمی نامی

از وی برده شود. نشست نقب نیز با حضور وزرای خارجه مصر، امریکا، مغرب ، بحرین و امارات با هماهنگی قبلی از سوی عربستان و مصر برگزار شده بود.

 به نوشته این منابع این سفر در حالی انجام می گیرد که روابط بین عربستان و مسئولان آمریکایی در واشنگتن ، در پی جنگ روسیه و اکراین و مخالفت عربستان با افزایش تولید نفت به درخواست امریکا ، دچار تنش شده است.

این منابع گفتند به احتمال بسیار در این سفر، انتقال پیامهای دوجانبه بین ریاض و واشنگتن بر عهده قاهره گذاشته شود تا نگرانی عربستان از تصمیم امریکا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست تروریسم، در چارچوب توافق هسته ای به اطلاع طرفهای امریکایی نیز رسانده شود.

یک منبع دیپلماتیک رسمی نیز گفته که در این سفر همچنین بررسی  تحولات اخیر در منطقه در برنامه کار عبدالفتاح السیسی و بن سلمان خواهد بود.

این منبع خاطرنشان کرد: پرونده ازسرگیری روابط مصر و ترکیه که درپی بهبود روابط ریاض-آنکارا، طی برهه آتی شاهد پیشرفت های چشمگیری خواهد بود نیز در برنامه این سفر خواهد بود.

این منبع دیپلماتیک با بیان اینکه بن سلمان برای پایان دادن به مناقشه بین قاهره و آنکارا تلاش خواهد کرد، افزود یک متغیر مهم مدنظر در ازسرگیری روابط آنکارا- ریاض، عادی سازی روابط مصر و ترکیه بوده است

به گفته این منبع، گام عملی مورد انتظار برای احیای روابط مصر و ترکیه از طریق عربستان برداشته می شود و عربستان هم در تلاش برای برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور ترکیه، مصر و عربستان سعودی است.

از سوی دیگر، این منبع دیپلماتیک فاش کرد موضوع کمک های اقتصادی عربستان به مصر،  یکی از دستورکارهای عمده دیدار سیسی و بن سلمان خواهد بود چون مصری ها به شدت نیازمند و امیدوار به افزایش کمکهای عربستان هستند.

خبرگزاری عربستان، ماه مارس گذشته از سپرده گذاری ۵ میلیارد دلاری ریاض ، نزد بانک مرکزی مصر خبر داد.

مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر اعلام کرده بود: به زودی شاهد اقدامات سریع برای جذب ۱۰میلیارد دلار سرمایه گذاری با همکاری صندوق ملی مصر و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی خواهیم بود.

تحرکات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حالی است که «مجتهد» فعال و افشاگر معروف عربستانی امروز یکشنبه در حساب کاربری خود بر روی توییتر نوشت: منابع مطلع در محافل خاندان سلطنتی عربستان، از نگرانی و تشویش در حلقه اطرافیان بن سلمان خبر می دهند.

اما در مقابل، دیوان پادشاهی سعودی در بیانیه ای از سوی پزشکان بیمارستان تخصصی ملک فیصل جده اعلام کرده که بعد از ظهر امروز (یکشنبه) بر روی پادشاه سعودی آزمایش کولونوسکپی انجام شده و نتیجه آن رضایت بخش بوده است.

irna.ir/xjJqrB

**فعال سیاسی عربستان: اعدام‌ها در این کشور با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود

«فواد ابراهیم » از شخصیت های مخالف نظام آل سعود در شبه جزیره عربستان معتقد است که اعدام‌های اخیر در این کشور با چراغ سبز آمریکا انجام شده است.

پایگاه اطلاع رسانی « جنبش آزادی و تغییر » وابسته به مخالفان نظام آل سعود امروز ( یکشنبه ) به نقل از « فواد ابراهیم » نوشت: نسبت به اعدام ها در عربستان از سوی دولت آمریکا « خشنودی خاموش » وجود دارد. 

وی در توئیتی در حساب کاربری خود در «توئیتر» افزود: در سال‌های گذشته، دولت آمریکا یا یکی از بازوهای آن ( کشورهای دیگر اروپایی یا منطقه‌ای همپیمان با آمریکا)، نگرانی خود را در مورد نقض حقوق بشر در کشور قتل و نفرت ( عربستان ) ابراز می‌کرد اما اکنون حتی همین موضع بسیار بسیار ابتدایی دیگر روی میز نیست یا از بین رفته است.

او گفت: عجیب نیست که اعدام ها در عربستان سعودی با رضایت خاموش انجام می شود.

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد که نظام آل سعود اعدام دیروز ( شنبه ) با اعدام دو زندانی شیعه به نام‌های « محمد خضر هاشم العوامی » و « حسین آل بو عبدالله » در استان قطیف مرتکب جنایت جدیدی شد. 

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی « جنبش آزادی و تغییر » عربستان با اعدام این دو نفر تعداد اعدام‌ شدگان در استان قطیف توسط آل سعود از ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۴۳ نفر رسید که برخی از آنها کودک و کارگر بودند.

وزارت کشور عربستان این دو نفر را به اتهام های از جمله همکاری با گروه‌های تروریستی، ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور، داشتن سلاح، مهمات و « آر. پی. جی » به قصد اخلال در امنیت کشور متهم کرده است .

یک فعال توئیتری اهل قطیف گفت که مقامات عربستان پس از اعدام حسین آل بوعبدالله و محمد خضر العوامی دو فعال سیاسی و زندانیان فکر و اندیشه عربستان، پیکر آنان را در مکان نامشخصی دفن کردند.

وزارت کشور عربستان اسفندماه گذشته هم از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر  به اتهامات واهی «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» خبر داد و که بیش از ۴۰ نفر از آنها شیعه بودند.

دولت عربستان هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

مردم شرق عربستان در طول سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

irna.ir/xjJqv8

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: خبرگزاری رویترز ، شبکه الجزیره ، سوئد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خبرگزاری رویترز شبکه الجزیره سوئد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور انتخابات پارلمانی لبنان حزب الله و هم پیمانانش عضویت سوئد و فنلاند سوئد و فنلاند در ناتو حزب نیروهای لبنانی لیست های انتخاباتی همچنان ادامه گروه های تروریستی وزیران امور خارجه روسیه به اوکراین ائتلاف نظامی نظامیان فرانسوی خبرگزاری فرانسه سرمایه گذاری تهدید به نابودی وزیر امور خارجه خلع سلاح مقاومت اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۸ میلادی تلاش برای کودتا قطارهای باربری رژیم صهیونیستی ولیعهد عربستان جریان المستقبل سازمان اطلاعات آمریکا و ترکیه مخالف حزب الله دوم اسفند ۱۴۰۰ گروه تروریستی دیوان پادشاهی مورخ آمریکایی درخواست عضویت عربستان سعودی هدف قرار گرفت معاون دبیر کل اهل سنت لبنان شمال سوریه محمد بن سلمان اعلام کرده فنلاند و سوئد میلیارد دلار حملات سایبری خارجه آمریکا ریاست جمهوری عضویت فنلاند دختران افغان ایالات متحده وزیران خارجه انجام می شود ترین پاسخ خاک این کشور بیانیه ای میدل ایست آی برای شرکت دبیر کل ناتو عین حال نظامی روسیه جنگ اوکراین نیروهای روس مردم فلسطین دانش آموزان دولت طالبان دو کشور شمال شرق دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، وزارت دفاع روسیه، بخشی از تسلیحات جنگی آمریکایی و غربی را که در جنگ با اوکراین به غنیمت گرفته است، در مسکو به نمایش گذاشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در آستانه نهم ماه می سالروز پیروزی اتحادجماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم، نمایشگاهی از ادوات سنگین نظامی و تسلیحات جنگی اهدایی آمریکا و ناتو، که در عملیات ویژه نظامی به غنیمت گرفته شده، در پارک پیروزی مسکو به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه پارک پیروزی مسکو با عنوان «روسیه در برابر تمام قدرت‌های جهان»، انواعی از تجهیزات اهداییِ ناتو ازجمله تانک‌های لئوپارد آلمانی، آبرامز و بِرَدلی آمریکاییِ، مکس فرانسوی، خودرو‌های زرهیِ انگلیسیِ، استرالیایی و ایتالیایی، سامانه توپخانه‌های خودکششیِ هوویتزر، مین‌های ضد تانک، موشک‌های کوتاه برد تاکتیکی، تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی و عملیاتی به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه همچنین انواع ادوات نظامیِ اهداشده توسط ۱۱ کشور از جمله آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، استرالیا، سوئد، فنلاند، جمهوری چک و آفریقای جنوبی به اوکراین به چشم می‌خورد.

در همین حال سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی امریکا و کشور‌های عضو ناتو به اوکراین همچنین ادامه دارد و در شرایطی که بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین به تصویب رسیده، وزیر خارجه انگلیس در سفر به کی‌یف گفت؛ اوکراین حق دارد با سلاح‌های بریتانیایی به خاک روسیه حمله کند.

دیوید کامرون با اشاره به استفاده اوکراین از تسلیحاتی که لندن در اختیار آن قرار داده است، گفت: «اوکراین این حق را دارد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر تاکید کرده بود که ارسال سلاح، پول، مزدوران و مشاوران نظامی خارجی غربی به کی‌یف کمکی به نیرو‌های اوکراینی نمی‌کند و تنها درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد کشور‌های ناتو با ارسال تسلیحات به اوکراین «با آتش بازی می‌کنند»

وی تاکید کرد: هر محموله حاوی تسلیحات به اوکراین به هدف قانونی برای نیرو‌های روسیه تبدیل خواهد شد.

آنچه بیش از همه روس‌ها را نگران کرده است، احتمال اعطای موشک‌های دوربرد تاکتیکی به اوکراین است.

مسکو ضمن هشدار به آمریکا و ناتو درباره ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین اعلام کرده است، اعطای چنین تسلیحاتی به اوکراین می‌تواند خطر درگیری هسته‌ای را افزایش و میدان جنگ را به سراسر جهان گسترش دهد.

اظهارات: 
۱-سرهنگ روسلان سایفولین، مدیر اجرایی نمایشگاه
۲-ستوان ایگور کابایف، راهنمای نمایشگاه
۳-شهروند روسی


دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • درخواست ویژه مقام ارشد نظامی از اساتید ارتش
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • یک مقام ارشد اطلاعات ارتش تل آویو: نتانیاهو اسیر مواضع افراطی بن گویر و اسموتریچ است
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو