Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@19:30:44 GMT

ترکیه: مخالف افزایش اعضای ناتو نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۸۸۵۲

ترکیه: مخالف افزایش اعضای ناتو نیستیم

وزیر خارجه ترکیه گفت که این کشور مخالفتی با سیاست در‌های باز برای گسترش اعضای ناتو ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفتگو با همتایان سوئدی و فنلاندی خود در برلین، گفت که آنکارا با سیاست در‌های باز ناتو جهت افزایش اعضا مخالفتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته خبرگزاری آناتولی، با این حال چاووش اوغلو گفت که به اعضای ناتو گفته است که سوئد و فنلاند چگونه از گروهک پ. ک. ک حمایت می‌کنند و همزمان مانع واردات از ترکیه می‌شوند و از این رو نمی‌توان عضویت آن‌ها را در ناتو پذیرفت. او همچنین مدعی شد که سوئد اقدام به حمایت تسلیحاتی از پ. ک. ک می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه شب گذشته در حاشیه نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو در برلین پایتخت آلمان، با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی خود دیدار کرد و امروز نیز با «آنا ماریا لیند» وزیر خارجه سوئد به گفتگو نشست.

در این دیدارها، چاووش اغلو از دو وزیر خارجه خواسته است تا تضمین‌های امنیتی در خصوص عدم حمایت از پ. ک. ک ارائه دهند. «میرسا چوانا» معاون دبیرکل ناتو نیز گفته که ترکیه نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را در خصوص پیوستن فنلاند و سوئد، به اطلاع ناتو رسانده است. او گفت که شب گذشته گفتگو‌های صریح و شفافی با وزیر خارجه ترکیه در این خصوص انجام شد.

با این حال وزیر خارجه فنلاند نیز پس از دیدار با چاووش اوغلو با تأکید دوباره بر عزم این کشور برای پیوستن به ناتو گفت که اطمینان دارد در این خصوص با ترکیه به تفاهم خواهد رسید. او با بیان اینکه پیوستن به ناتو برای فنلاند امری حیاتی است، گفت که فنلاند مرز طولانی با روسیه دارد و خواهان حفظ امنیت و ثبات این مرز است.

معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز امروز (یکشنبه) گفت که این ائتلاف نظامی مطمئن است می‌تواند بر مخالفت‌های ترکیه غلبه کند و به سرعت فنلاند و سوئد را بپذیرد.

وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است و درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود. گفته می‌شود که بسیاری از کشور‌های عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت و بر لزوم تصویب سریع پیشنهاد‌های عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تأکید کردند.

تلاش ناتو برای افزایش اعضای خود در حالی است که روسیه گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و جاه‌طلبی اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در همسایه جنوبی خود ذکر می‌کند.

از این رو تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود‌.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترکیه ناتو واردات فنلاند و سوئد خارجه ترکیه وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • تورم ترکیه چقدر است؟