Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ با گذشت یک ماه از طغیانی شدن ملخ‌های بومی در چند شهرستان استان فارس، از ابتدای سال در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی مبارزه با این آفت انجام شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز‌، از 24 فروردین‌ماه امسال مبارزه با ملخ‌های بومی در استان فارس آغاز شده است و به گفته سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در استان فارس نزدیک به 10 هزار هکتار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جاوید عباسی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه این آفت تاکنون در 150 هزار هکتار از اراضی فارس ردیابی شده است، اظهار داشت: کشاورزان در صورت مشاهده دستجات ملخ با شماره 1504 تماس بگیرند. 

بیشترین درگیری ملخ بومی در شهرستان کازرون است که به گفته سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس تاکنون در 7500 هکتار از اراضی این شهرستان با ملخ بومی مبارزه شده است. 

علاوه بر این در 1300 هکتار از اراضی خرامه، 479 هکتار از اراضی نورآباد ممسنی، 310 هکتار از اراضی فسا و 230 هکتار از اراضی زرین‌دشت با این آفت مبارزه شده است. 

مبارزه با ملخ در 6500 هکتار از اراضی کازرون / سمپاشی تا 20 روز آینده ادامه دارد استاندار گیلان: امکانات لازم برای مبارزه با آفت "ملخ مراکشی" در رودبار افزایش می‌یابد آفت ملخ‌ مراکشی در کازرون مشاهده شد/ پیش‌بینی مبارزه با این آفت در 2 هزار هکتار از اراضی

ملخ‌های بومی، ملخ‌هایی هستند که در داخل کشور وجود دارند و گونه‌های مختلفی از جمله ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی، ملخ پیشانی سفید و ملخ اسفنگونوتوس دارد. به گفته عباسی ملخ مراکشی امسال در حاشیه تالاب پریشان مشاهده شده که در بستر تالاب پریشان تخم‌ریزی کرده بودند و به علت خشکسالی به سمت حاشیه و مزارع حاشیه دریاچه پریشان در حال حرکت بودند که با شناسایی به موقع کانون‌های آلوده مبارزه شروع شد. 

وی با بیان اینکه ملخ پیشانی سفید در شهرستان نورآباد و ملخ اسفنگونوتوس در شهرستان خرامه مشاهده شده است، عنوان کرد: جهاد کشاورزی فارس  برای مبارزه با ملخ‌های بومی آمادگی کامل دارد. 

ملخ‌های بومی شبیه ملخ‌های صحرایی نیستند که مهاجر باشند و از یک قاره به قاره دیگر مهاجرت کنند اینها به شکل بومی هستند  و به صورت دوره‌ای هر چند سال یکبار جمعیتشان زیاد می‌شود؛ اما مثل ملخ صحرایی می‌توانند دسته تشکیل دهند و در مواقع خشکسالی این دسته‌های ملخ به سمت مزارع حرکت کنند.

به گفته سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس مبارزه با ملخ‌های بومی به موقع انجام شده و با توجه به اینکه پایان مبارزه با این ملخ‌ها است خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده است. 

طبق پیش‌بینی عباسی سال آینده نیز احتمال طغیان کردن ملخ‌های مراکشی در کازرون وجود دارد که باید در فرورین‌ماه سال آینده ردیابی و پایش انجام و به سرعت کانون‌های آلوده شناسایی شود. 

انتهای پیام/ 422/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مبارزه با ملخ های بومی هزار هکتار از اراضی ملخ های بومی جهاد کشاورزی استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی گفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

  معین با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد. وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

گفتنی است، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم