Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@10:21:33 GMT

در دو ماه امسال، 5 کشتی صادرات فرآورده داشتیم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۰۳۲۴

خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت نفت کوره تولیدی در پالایشگاه های کشور گفت: روزانه به‌طور میانگین 260 میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید می‌شود.

 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آریا، جلیل سالاری،طی نشست خبری در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: امروزه امکان عرضه و صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تأمین تجهیزات صنایع پالایشی در خارج از مرزهای کشور فراهم شده و در این زمینه اقدام‌های مؤثری انجام شده که به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: لازم است با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکت‌های داخلی، علاوه بر توسعه داخلی، در حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم.

سالاری با بیان اینکه "سهامداران پالایشگاه‌ها به دنبال تقسیم سود بین خود هستند"، گفت: در برنامه‌ای که در دولت درحال پیگیری هستیم، تلاش می‌کنیم که پالایشگاه‌ها را ملزم به تخصیص بخشی از سود سهام خود برای توسعه و افزایش ارتقای کمی و کیفی تولیدات کنیم.

معاون وزیر نفت یکی از چالش‌های شرکت‌های پالایشی را بحث کاهش نفت کوره به زیر 10 درصد اعلام کرد و گفت: لازم است استانداردهای تولید نفت کوره به استانداردهای جهانی ارتقا یابد که پالایشگاه بندرعباس در این حوزه پیشگام بوده، عمده دانش فنی آن نیز بومی شده و در ماه‌های آینده نیز آیین امضای قرارداد و مناقصه EPC آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سیاست اصل 44 نیز آمده که دولت می‌تواند 20 درصد ظرفیت تولید را برعهده بگیرد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز بر اساس تجارب گذشته به این نتیجه رسید که به این طرح‌ها ورود کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص آخرین وضعیت احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: درحال دریافت مجوز شورای اقتصاد هستیم، مطالعات مکان‌یابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساسنامه تدوین شود و به موازات آن فرایند مناقصه انجام شود.

وی افزود: امیدواریم این طرح به‌عنوان یک پروژه 100 درصد ایرانی شکل بگیرد و ما عمده اقدام‌ها را انجام دادیم و برای دریافت دیگر مجوزها به‌صورت فشرده در تلاش هستیم تا کار اجرایی آن آغاز شود.

سالاری درباره ظرفیت صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه است و  روزانه به‌طور میانگین 260 میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی نگاه ما این است که به حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم، افزود: تبدیل نفت خام به فرآورده با توجه به قیمت، ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد و هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مدنظر ماست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در حوزه انرژی نیاز است با کشورهای آمریکای لاتین وارد همکاری‌هایی شویم تا ظرفیت‌ها و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی اتفاق بیفتد"، گفت: در سفر اخیر به ونزوئلا نیز در حوزه انرژی تفاهم‌هایی شکل گرفت.

وی افزود: این ظرفیت در کشور وجود دارد که در حوزه بین‌الملل در زمینه شرکت‌های پیمانکاری، تأمین‌کنندگان تجهیزات و مطالعات مهندسی ورود کنیم؛ توافق‌هایی نیز انجام و مقرر شده است که در این زمینه کارگروهی شکل گیرد.

سالاری درباره مقدار تولید نفت کوره کم سولفور در کشور گفت: نفت کوره کم سولفور بر اساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید می‌شود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرایی خواهد شد که هم خوراک بانکرینگ و هم کشتیرانی خواهد بود.

وی همچنین درباره توسعه حوزه بانکرینگ در کشور اذعان داشت: اگر بخواهیم حوزه بانکرینگ را توسعه بدهیم، باید ابتدا زیرساخت‌های آن را در یک بسته توسعه دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه خلیج فارس حضور داشته باشیم و لازم است این حوزه نیز به جایگاه واقعی خود برسد.

وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سال‌های گذشته گفت: حضور در بازار فرآورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد؛ یکی از چالش‌های ما با اقدام‌های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی بود؛ جرا که دولت قبل از سال 92، ساخت مخزن را ممنوع اعلام کرده بود.

وی افزود: پالایشگاه‌ها فقط 7 تا 10 روز ظرفیت ذخیره‌سازی دارند و در زمان تولید، پالایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شدند و این حجم وارد بازار می‌شد و به تناسب این شرایط، شما نمی‌توانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: اگر به صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها در سال 99 مراجعه کنید، قیمت نفتا با بنزین 20 تا 25 دلار اختلاف دارد اما قیمت بنزین صادراتی ما در برخی مواقع از نفتا هم پایین تر بوده به طوری که بنزین صادراتی را 4089 تومان می فروختیم در حالی که نفتا در همان زمان 6333 تومان بود.

سالاری درباره وضع صادرات فرآورده در کشور گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل می‌دهیم در دو ماه نخست سال، پنج کشتی صادرات فرآورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور می‌توانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم.

وی افزود: در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده است که سبب استمرار ذخیره‌سازی در بخش شمالی کشور خواهد شد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنزین صادرات پالایشگاه ها نفت کوره خواهد شد کشور گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جزم دولت برای به سرانجام رساندن مینی پالایشگاه دهدشت

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دولت برای به سرانجام رساندن پروژه‌های راکد و کلان نظیر مینی پالایشگاه دهدشت پای کار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محسن منصوری، عصر امروز_ یکشنبه، دهم اردیبهشت_ در آیین کلنگ‌زنی مینی پالایشگاه دهدشت، اظهار کرد: اتفاقات بزرگی در حوزه‌های مختلف در حال انجام است و کشور در مسیر پیشرفت است.

وی افزود: شاید روزگاری از کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان منطقه محروم یاد می‌شد اما امروز باید با افتخار بگوییم که کارهای بزرگی در حوزه‌های اشتغال، کشاورزی، صنعتی، عمرانی و سایر حوزه‌ها در این استان انجام و یا در حال انجام است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور روند کار پتروشیمی دهدشت و پروژه‌های عمرانی، آب و راه را مطلوب دانست و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد از هر جهت دارای ظرفیت است؛ در برهه‌هایی نسبت به به‌کارگیری این ظرفیت‌ها شاید نارسایی وجود داشت، اما عزم دولت سیزدهم باعث شد تمام این ظرفیت‌ها و ذخایر و منابع خدادادی رو به نفع مردم استفاده کنیم و کارهای بزرگی که سال‌ها معطل شده را بتوانیم مدیریت کنیم.

منصوری خاطرنشان کرد: پروژه پتروشیمی گچساران سال‌ها معطل مانده بود که رئیس جمهور دستور داده و نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان منابع در طول یک سال اختصاص پیدا کرد تا پروژه تکمیل شود و همین کار باید در پتروشیمی دهدشت تکرار شود.

وی به احداث مینی پالایشگاه دهدشت اشاره کرد و گفت: مجوزات اصلی از جمله مجوز وزارت نفت مجوز محیط‌زیست واگذاری زمین و سایر حوزه ها انجام شده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه پروژه باید به بهترین شکل پیش رود، گفت: کشور وقت آزمون و خطا ندارد، اینکه بعد از دو سال ببینیم به هر دلیلی کار پیش نرفته اجحاف در حق مردم است؛ فرآیند عملیاتی این پروژه هرچه سریع‌تر آغاز شود تا مردم به عینه مشاهده کنند و متوجه حجم کار و تجهیز و فعالیت کارگاه شوند.

منصوری با بیان اینکه ما به استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق خاطر ویژه‌ای داریم، تصریح کرد: تمام ظرفیت دولت را به خدمت این کار و این استان می‌آوریم تا بتوانیم گوشه‌ای از نارسایی‌ها را برطرف کنیم.

کد خبر 749173

دیگر خبرها

  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • عزم جزم دولت برای به سرانجام رساندن مینی پالایشگاه دهدشت
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد