Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیری و کهنسالی جمعیت در سال‌های نه چندان دور، زنگ خطر جدی برای توسعه و امنیت کشور خواهد بود که نیازمند تدابیر ویژه مسئولان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، جمعیت و دگرگونی‌های باروری یکی از متغیرهای اساسی سیاست گذاری و طراحی برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها محسوب می شود و باروری، مهاجرت ومرگ سه متغیر تعیین کننده حجم جمعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدیل فراز و فرودهای جمعیتی همیشه از دغدغه های مهم یک جامعه بوده تا بتوان از پیری و کاهش جمعیت که افول و نزول جامعه را در پی دارد پیشگیری کرد، در حال حاضر نیز زنگ خطر کاهش و سوق جمعیت به سمت پیری در کشور به صدار درآمده است.

جمعیت پویا و جوان هر کشور به‌عنوان سرمایه‌های هر کشور محسوب می شوند و توجه به نرخ باروری، فرزند آوری و تشکیل خانواده در جوانع برای حفظ جمعیت جوا بسیار مهم است و توجه به این موار مهم از پیری و کاهش جمعیت پیشگیری می کند.

کاهش فرزند آوری خانواده‌ها که رشد جمعیت سالمندی کشور را در پی دارد به یکی از معضلات اجتماعی در کشور تبدیل شده است. بر اساس آمار جمعیتی کشور، در دهه اول انقلاب به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، سالانه ۳۵ نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شد؛ اما اکنون به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ۱۶ نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.

 

موانع اقتصادی مانع سد راه فرزند آوری مردم است

با گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست های جمعیتی متاسفانه راهکار اساسی تدبیر نشده که جوابگوی این معضل اساسی باشد.تا نواخته شدن زنگ خطر کاهش جمعیت در ایران شاید بیش از 20 سال فاصله داشته باشیم اما برای جبران آن و برون رفت از این پدیده خطرناک زمان زیادی نیست.

کاهش جمعیت و افزایش جمعیت پیری و سالمندی مشکلات عدیده‌ای برای کشور به وجود می‌آورد و کشور جمعیت فعال و نیروی کار جوان خود را کم کم از دست می‌دهد.

در انتهای دهه شصت تبلیغات گسترده ای در کشور در بحث کنترل جمعیت با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر صورت گرفت و در کنار آن خانواده های که از سه فرزند بیشتر داشتند از برخی خدمات اجتماعی محروم می شدند.

یکی از مهمترین دلایل اینکه جوانان تمایلی به فرزند آوری ندارند وضعیت اقتصادی و هزینه های بالای تولد تا تحصیل و دردسرهای تربیت فرزند است و شاید کمتر جوانی بعد از چند سال از ازدواج تمایلی به فرزند آوری داشته باشد.

چالش

طبق نظر کارشناسان جمعیت پیر و سالخورده هم از نظر اقتصادی و اجتماعی و هم از نظر سیاسی و امنیتی کشور را در آینده با چالش های رو به رو می کند که از همین الان باید به فکر راه حل مناسب برای جلوگیری از روند رشد این معضل در جامعه باشیم.

یکی از مهمترین راه کارهای دولت برای مقابله با این معضل بزرگ بهبود شرایط اقتصادی است تا افراد بتوانند پس انداز بهتری داشته باشند که تمایلی به ازدواج در آنها به وجود آید.

رهبر انقلاب؛ فرزندآوری بسیار مهم است

مسئله‌ی فرزندآوری بسیار مهم است. این موضوعی که بنده بارها در این چند سال اخیر تأکید کرده‌ام، متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند معلوم میشود که این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی.

بایستی به‌جد مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور جمعیّت جوان است که خب ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودیم، اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.

طبق نظر کارشناسان جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و بطوریکه در طول ۲۵ سال گذشته میزان موالید ۲۵ درصد کاهش یافته است.

پیری جمعیت موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی جامعه می‌شود

حجت الاسلام علی خورشیدی امام جمعه بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: امید آفرینی و نشاط اجتماعی در جامعه از را های افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است.

وی افزود: جمعیت و نیروی انسانی جوان هر کشوری را برابر تهدیدات دشمنان و خطرات آن مقتدر می سازد.

امام جمعه بیجار گفت: پیری جمعیت موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی به واسطه کم شدن تعداد فرزندان در خانواده می شود؛ عموما افرادی که تعادا فرزندان بیشتر دارند امید به زندگی در خانواده بیشتر است و ایجاد مشوق های فرزند آوری باید بر اساس اصولی و درست باشد.

حجت الاسلام خورشیدی تصریح کرد: در حال حاضر اکثر زوج های جوان برزند آوری را به مسائل اقتصادی ارتباط می دهند که دولتمردان ما باید در بهبود وضعیت اقتصادی جوانان و رفع بیکاری آنها تلاش بیشتری کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرمایشات رهبر انقلاب در مورد جمعیت کشور یک دور اندیشی بلند مدت برای منافع امنیت ملی است، بیان داشت: معضل استغال و مسکن جوانان باید حل شود تا سن ازدواج که هم اکنون به 30 سال رسیده است، حداکثر به 20 سال برسد.

ولادت در کردستان ۲.۳ درصد کاهش یافت

علی جوکار  مدیرکل ثبت احوال کردستان 8 مهر ماه 1400 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در این مدت  ۶ هزار و ۵۷ نوزاد پسر و پنج هزار و ۷۵۷ نوزاد دختر در استان متولد شده است، اظهار داشت: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۵.۲ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ ولادت دختر حدود ۱۰۵ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

وی تعداد ولادت شهری را هشت هزار و ۴۲۳ مورد و روستایی را سه هزار و ۳۹۱ واقعه برشمرد و افزود: بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۲۹.۵ درصد بوده که میانگین سن مادران در ولادت های ثبت شده ۳۰.۱۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان فراوانی پنج اسم اول در پسران را به ترتیب محمد با ۳۱۵ مورد، آیهان ۲۳۰، آراد ۱۴۷، شاهان ۱۳۸ و هیراد با ۱۱۱ مورد نام برد و اضافه کرد: فراوانی پنج اسم اول در دختران نیز آنیا با ۲۳۸ مورد، نیلا ۹۳، سدنا ۸۶، باران ۷۹ و دلوین با ۷۶ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال چهار هزار و ۹۷۵ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۴ درصد کاهش داشته است.

جوکار با اشاره به اینکه تعداد وفات ثبت شده در مردان ۲ هزار و ۸۱۸ مورد و در زنان ۲ هزار و ۱۵۷ واقعه بوده است، افزود: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۰.۶ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده زنان حدود ۱۳۰ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۶.۳۶ سال و میانگین سن زنان فوت شده نیز ۶۹.۸۰ سال بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نشاط اجتماعی کاهش جمعیت فرزند آوری جمعیت کشور پیری جمعیت ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: در بحث جمعیت ابتدا تشکر می‌کنم از مجموعه‌های فعال فرهنگی و حلقه‌های میانی، مدیر کل امور بانوان استانداری همدان که زحمات زیادی در حوزه جمعیت در استان کشیدند.

وی ادامه داد: ریشه اصلی جمعیت به فرهنگی که به صورت تاریخی در جامعه ریشه دار شده بر می‌گرد و با توجه به شعارهایی که در دهه هفتاد مطرح شده و حتی قبل از انقلاب در فضاهای شهری بین اقشار مختلف مطرح بوده که فرزند کمتر را نماد روشنفکری نماد امروزی بودن می‌دانستن و متأسفانه این فرهنگ همچنان حاکم است مشکل اصلی جمعیت در جامعه را فرهنگی دانستند.

شعبانی با اشاره به اینکه بعضی‌ها مسائل اقتصادی را در بحث مسئله جمعیت بیان می‌کنند، افزود: شاید برای بعضی خانواده‌ها اقتصاد مهم باشد اما یک نکته وجود دارد که ضعف اقتصاد بر این نگاه فرهنگی تأثیر گذاراست اما ریشه اصلی همان مسئله فرهنگی است که به اندیشه و جهان بینی جامعه برمیگردد که شاید نیازمند اصلاح باشد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت توجه به عملکرد خانه های بهداشت و مراکزی که در علوم پزشکی به صورت مستقیم با خانم های باردار در ارتباط هستند این مجموعه‌ها در اصلاح فرهنگ بسیار تأثیرگذار هستند و وزارت بهداشت و درمان یکی از مهمترین ارکانی است که می‌تواند در اصلاح این شرایط کمک کند.

وی اظهار کرد: هر چقدر حلقه های میانی تلاش بکنند خانه‌های بهداشت و پزشکان که جامعه به آنها مراجعه می‌کنند در این موضوع مؤثرتر هستند.

شعبانی در پایان گفت: باید دقت کرد که ما در حوزه جمعیت از کجا ضربه خورده ایم از همانجا درصدد اصلاح شرایط باشیم.

کد خبر 6090771

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد