Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:20:39 GMT

جشنواره فرهنگی دنا در شهر سی‌سخت برگزار شد+تصاویر و فیلم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۰۹۹۶

جشنواره فرهنگی دنا در شهر سی‌سخت برگزار شد+تصاویر و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از سی سخت، جشنواره فرهنگی و هنری دنا به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی دنا در شهر سی سخت با حضور هنرمندان کورش اسدپور، کاظم کریمی، شاهنامه خوانان برتر و با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، امام جمعه سی سخت، فرماندار دنا، فرمانده سپاه ناحیه دنا، معاون فرماندار دنا، اعضای شورای اداری و حضور گسترده مردم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جشنواره اجرای برنامه‌های متنوع  حماسه سرایی، شاهنامه‌خوانی، متن ادبی، موسیقی، نقالی، شعر و نمایش پهلوانی در محل تپه تاریخی قلات سی سخت برگزار که با استقبال گسترده مردم شهر سی سخت همراه بود.

مصباح نژاد امام جمعه سی سخت یکی  از سخنرانان این جشنواره گفت: گرامیداشت سالروز حکیم ابوالقاسم فردوسی و گرامیداشت زبان فارسی را داریم و تشکر و سپاس از دست اندرکاران این برنامه شاد و مفرح و فرهنگی که لازمه مردم بحران زده و زلزله زده شهر سی سخت بود چرا که مردم شهر سی سخت در این چند سال درگیر بحران های مختلفی بودند و اخیرا هم ویروس کرونا بر نگرانی و ناراحتی آنها افزوده بود.

مصباح نژاد اظهار داشت: به تعبیر شاعر افغانی، فارسی گل نیست، ماه نیست، دل ماست جغرافیای معنوی ماست؛ میان فرهنگ هر ملتی و زبان آن ملت یک رابطه معنا دار وجود دارد و نه تنها نقش کارکرد زبانی بلکه بخشی از هویت هر ملتی است و زبان فارسی پر افتخارترین و نام آورترین زبان دنیاست، ما به این زبان می بالیم و افتخار می کنیم به کسانی که در شکل گیری زبان فارسی، در  پویایی زبان فارسی در ترویج زبان فارسی و زنده نگه داشتن  زبان فارسی تلاش کردند، رنج ها بردند و سختی دیدند از جمله افتخار ایران و اسلام شاعر پر آوازه سرزمینمان مسلمان شیعه و محب اهل بیت فردوسی افتخار می کنیم که اجازه نداد به هویتمان که زبانمان است تعرض شود، اجازه نداد زبان ما فراموش شود، اجازه نداد وجودمان که زبان فارسی است مورد هجمه بیگانگان واقع شود.

امام جمعه سی سخت گفت: این شاهنامه  پر است از حکمت ها و اندرزها که باید حق آن بیشتر ادا شود و باید شاهنامه پژوهان ابعاد مختلف این اثر ارزشمند و هنری فردوسی را مورد کنکاش و واکاهی قرار دهند، شاهنامه اثری ماندگار است که روح حماسه، روح دلیری، روح مقاومت در مقابل دشمن، روح مردانگی، ایستادگی و شرافت را در شریان های ایرانیان زنده و جاری کرد.

درخشان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برگزاری این جشنواره اهداف مختلفی داشتیم از جمله اینکه شهر سی سخت در چند سال اخیر دچار حوادث گوناگونی از جمله سقوط هواپیما و زلزله بهمن سال ۹۹ و کرونا شد و مردم از لحاظ روحی دچار صدمات زیادی شدند و از جشن های جمعی به دور بودند لذا تصمیم گرفتیم با اجرای این جشنواره شاد با موسیقی های محلی، شاهنامه خوانی و خواننده های مطرح کشوری سعی کنیم  ناراحتی و صدمات روحی مردم شهر سی سخت را کاهش دهیم.

درخشان اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در کشور باعث تعطیلی جشن ها و شادی مردم شد و امسال با برچیده شدن این ویروس اداره فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفت که در سراسر استان جشن هایی همراه با موسیقی  محلی برای هم استانی ها برگزار کند که با شروع فصل بهار این برنامه ها در شهرستانهای حوزه گرمسیر برگزار  و شهر سی سخت به دلیل شرایط آب و هوایی که امکان برگزاری این جشن میسر نشد تا اینکه جشن را  در این مقطع برگزار کردیم.

وی گفت: شهر سی سخت را به صورت ویژه در برنامه کاری قرار داده ایم و قطعا برنامه هایی مشابه با این جشنواره را به محض آماده بودن زیر ساخت ها و همکاری مسئولین شهرستان دنا در شهر سی سخت اجرا خواهیم کرد چرا که امروز حضور پرشور مردم و استقبال از این برنامه نشان از علاقه مردم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گفت: قدر دان و قدرشناس حضور و استقبال پرشور مردم بافرهنگ و اهل علم و ادب شهر سی سخت هستیم که نشان دادند هنوز پایبند معرفت فرهنگی خود هستند و نگاه همیشگی آنها در عرصه علم و ادب و فرهنگ را با حضور در این جشنواره بار دیگر زنده کردند. 

در پایان این جشنواره از برترین های شاهنامه خوانی و ورزشکاران تجلیل شد و همچنین از سرهنگ ستوده نیا فرمانده سپاه ناحیه دنا به پاس زحمات  ارزشمند در شهرستان دنا و خدمت صادقانه در طول چند سال گذشته به مردم شهر سی سخت در بحران مختلف تجلیل به عمل آمد. 

 


انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کورش اسدپور مردم شهر سی سخت زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان

سیدمحمد هاشمی روز شنبه - ۸ اردیبهشت ماه - در دیدار مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در دور جدید جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری رضوی چند ایده مرکزی برای این کار وجود داشت که برای تخصصی شدن به سمت کار‌های مردمی و اثرگذار پیش برود.

قائم مقام وزیر فرهنگ افزود: دومین ایده استفاده از چهره‌های فرهنگی و هنری بود که در صدر آن فرهاد قائمیان با تعهد همیشگی و عشق به امام رضا (ع) این مسئولیت را پذیرفتند و اهتمام کامل و ویژه به کار گذاشتند و دیگر افرادی که همت کردند تا جشنواره‌ای برگزار شود و با کارگاه‌ها و رویکرد آموزشی آن دامنه‌های جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر شکل بگیرد. با این مجموعه کارها، به این هدف خود نزدیک‌تر شدیم.

وی اضافه کرد: تلاش شد با تجمیع جشنواره‌های همگون و با اهتمام اعضا در بخش‌های سیاستی و اجرایی کار قوام بیشتری پیدا کرده است.

برگزاری جشنواره دینی فیلم رضوان در آبان ۱۴۰۳

هاشمی گفت: اختتامیه اولین فیلم دینی فیلم رضوان آبان ۱۴۰۳با دبیری محمدحسین لطیفی در این دوره از جشنواره رضوی برگزار می‌شود، که امید است نقطه عزیمتی در این کار شود و با این کار ادای دینی در باور‌های دینی مردم کرده باشیم و کار موثری باشد و این رویداد جزو نوآوری‌های جشنواره امام رضا (ع) است.

قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: تلاش شده تا خروجی‌های جشنواره‌ها را تا انتها دنبال کنیم تا نتایج اثرگذاری داشته باشد و در خروجی انتهایی کار این نیت را به منصه ظهور برسانیم و به سبد محصولات رویداد‌های مردمی اضافه شود.

وی گفت: راهبری جشنواره دوره بیست و یکم با مدیریت فرهاد قائمیان انجام شده است؛ امسال در کنار دیگر رویدادها، روایت آوای رضوی با حضور هوشنگ جاوید و احمد صبری به دبیری سیدمجتبی ذبیحی در حال انجام است، همچنین جشنواره روستایی رضوی در سطح ملی و به صورت حرفه‌ای با دبیران تراز ملی شکل مطلوبی به خود گرفته است.

فرهاد قائمیان در دیدار مدیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کار‌های بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند. برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.

قائمیان گفت: در جشنواره هنر‌های نمایشی اتابک نادری نه فقط برای این جشنواره که همراهی خوبی داشت و نمایش‌ها به استان‌های مختلف به صورت اجرای عمومی برگزار شد تا مردم آشناییت بیشتری داشته باشند.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.

وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا (ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان