Web Analytics Made Easy - Statcounter

عیسی میرانی شاهرودی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گونه قزل آلای رنگین کمان یکی از گونه های ماهی سردآبی بوده که در دمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد اما دمای بهینه پرورش اینگونه ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتیگراد است.

وی بیان کرد: در گذشته فصل پرورش این‌گونه ماهی در منطقه سیستان از اواسط آبان ماه آغاز و معمولا تا پایان اسفند ادامه داشته و با توجه به اینکه قزل آلای رنگین کمان در دمای بالا قادر به زیست و رشد نیست، بنابراین عامل دما به عنوان نوعی محدود کننده دوره رشد اینگونه در این منطقه است که از ابتدای شهریور ماه سال گذشته به منظور مدیریت زمان، دمای آب استخرهای پرورش ماهی مورد رصد قرار گرفت و با توجه به اینکه محدوده دمایی برای پرورش این ماهی در نیمه دوم شهریورماه مناسب تشخیص داده شد اولین محموله بچه ماهی قزل آلا در ۱۹ شهریور در استخرهای پرورش ماهی زهک رهاسازی و به تبع آن سایر استخرهای پرورش ماهی استان نیز ماهی‌دار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: رهاسازی بچه ماهی قزل آلا برای اولین بار شهریورماه در سطح استان اتفاق افتاد و در نتیجه پرورش دهندگان زمان کافی جهت پرورش و به وزن رسانی ماهی و عرضه به بازار را در اختیار داشتند و در برخی استخرها اواخر دیماه مرحله اول برداشت ماهی انجام و در یک مورد از این استخرها بصورت پایلوت پرورش دوره دوم نیز در حال انجام است و در صورت کسب نتایج مطلوب در آینده ۲ دوره پرورش ماهی قزل آلا در استان انجام می شود.

وی بیان کرد: از دیگر نکات مهم در پرورش قزل آلا، وزن بالای ماهی در پایان دوره پرورش بود که در برخی از استخرها متوسط به یک کیلو و ۳۰۰ گرم تا یک کیلو و ۵۰۰گرم رسید و میزان رکورد تولید در تعدادی از استخرها به بیش از سه تن در استخر بتنی ۲۰۰ متر مربعی بود در حالیکه در سنوات گذشته حداکثر رکورد تولید به میزان ۲ و نیم تن در همین استخرها بود و رکورد تولید در استخرهای خاکی نیز به میزان هفت تن در یک باب استخر خاکی ۲ هزار متر مربعی رسید.

شاهرودی گفت: در سنوات گذشته پایان اسفند ماه فصل پرورش ماهی سردآبی در منطقه سیستان به پایان می رسید در حالیکه هم اینک به پایان اردیبهشت ماه نزدیک می شویم و همچنان در تعدادی از استخرها ماهی قزل آلا در حال پرورش است که این امر نشانگر امکان پرورش اینگونه ماهی در طی ۹ ماه از سال در شمال استان است.

وی افزود: از جمله عوامل موثر بر موفقیت پرورش گونه قزل آلا در سال گذشته می توان به ترویج موفق مکانیزاسیون در استخرها، رهاسازی بچه ماهی با وزن بالا و در زمان مناسب، نظارت مستمر کارشناسان و استفاده بهره برداران از نقطه نظرات کارشناسی، توانمند سازی جامعه بهره بردار اشاره کرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با توجه به استقبال گسترده پرورش دهندگان استان در سال گذشته از پرورش ماهی قزل آلا و به منظور کاهش هزینه ها و خطرات ناشی از حمل بچه ماهی از خارج استان و از طرفی وجود ۲ مجموعه مداربسته تامین بچه ماهی قزل آلا در شهرستان تفتان که طی سنوات اخیر غیرفعال بوده، روند فعالسازی این ۲ مجموعه با هدف تامین بچه ماهی سردآبی مورد نیاز انجام شده و در سال پرورشی جاری بچه ماهی مورد نیاز استخرها در داخل استان تامین می شود که این امر کمک شایانی به کاهش هزینه ها و توسعه این صنعت زود بازده در سیستان و بلوچستان خواهد کرد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان پرورش ماهی زهک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان پرورش ماهی زهک سیستان و بلوچستان پرورش ماهی زهک استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان ماهی قزل آلا بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۲ میلیاردی کالای قاچاق در مرز‌های سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سرهنگ جواد رفیعی گفت: مرزبانان استان سیستان و بلوچستان با تشدید اقدامات کنترلی علیه قاچاقچیان موفق شدند مقادیر قابل توجهی فرآورده‌های سوختی را کشف کنند.
جانشین فرمانده مرزبانی استان در ادامه اجرای ماموریت موفقیت‌آمیز توسط مرزبانان افزود: ماموران در این عملیات‌ها موفق شدند، ضمن توقیف ۲۶ دستگاه خودروی سواری، یک دستگاه کامیون تانکردار، مقدار ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق را کشف کنند.
وی افزود: برابر با اعلام کارشناسان، ارزش این محموله کشف شده، ۲۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

دیگر خبرها

  • ارتقای راه های سیستان و بلوچستان
  • استاندار: طرح تامین آب اضطراری سیستان و بلوچستان یک طرح الگو برای کشور
  • (ویدئو) آتش گرفتن یک تریلی در سیستان و بلوچستان
  • استخرهای شنا در آذربایجان شرقی نیازمند بازسازی اساسی هستند
  • ثبت بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در سیستان و بلوچستان
  • کشف ۲۲ میلیاردی کالای قاچاق در مرز‌های سیستان وبلوچستان
  • بهره برداری از مزرعه اکولوژیک پرورش شتر داشتی درزاهدان،بزودی
  • پیش‌بینی وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • دیدار و گفتگوی صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با خانواده های معزز شهدای فرهنگی