Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:52:13 GMT

یک هزار چاه غیر مجاز در باخزر خراسان رضوی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۵۲۷۳

یک هزار چاه غیر مجاز در باخزر خراسان رضوی وجود دارد

یوسف اختری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان باخرز شناسایی و مسدود شده است که بخش عمده‌ای از چاههای غیر مجاز صرف حوزه کشاورزی، باغبانی و آب شرب دام این شهرستان می‌شود.

مدیر امور منابع آب شهرستانهای تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد از شناسایی 190 حلقه چاه غیر مجاز در چهار شهرستان مذکور طی سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان  باعث صرفه‌جویی یک میلیون و ۱۲۲ هزار متر مکعب آب شد و متخلقان با تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به  افزایش بارندگی تایباد در سال زراعی جاری گفت: در سال زراعی جاری افزون بر ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی در تایباد به ثبت رسیده که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اختری افزود: بیش از ۹۵ درصد برداشت آب از منابع زیرزمینی در تایباد در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۹۲ حلقه چاه کشاورزی در دشت تایباد فعال می‌باشد که سالانه بیش از ۷۸ میلیون متر مکعب آب استخراج می‌کنند.

اختری به فعالیت ۱۱۶ حلقه چاه کشاورزی در" کشتزارها و اراضی کشاورزی کرات تایباد " اشاره کرد و بیان داشت: با فعالیت این ۱۱۶ حلقه چاه کشاورزی، ۵۳ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از این منابع استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۸ تاکنون مجوز احداث و حفر چاه کشاورزی در تایباد صادر نشده است، گفت: سالانه در دشت کرات تایباد با کسری ۲۲ میلیون متر مکعب  آب مواجه هستیم.

 وی افزود: دشتهای شهرستان تایباد به لحاظ منابع آبی از جمله مناطق بحرانی استان خراسان رضوی به شمار می روند.

مدیر امور منابع آب شهرستانهای تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد چاههای کشاورزی مجاز این شهرستان هوشمند بوده که میزان خروجی آب آنها بر اساس پروانه بهره برداری، حداقل ۱۰ لیتر بر ثانیه و حداکثر ۵۰ لیتر بر ثانیه می باشد.

برچسب‌ها تایباد کشاورزی باخرز اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تایباد کشاورزی باخرز تایباد کشاورزی باخرز اراضی کشاورزی چاه کشاورزی حلقه چاه غیر مجاز متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی