Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@13:55:28 GMT

سهم 1.1 میلیارد دلاری صندوق های بازنشستگی نفت

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۵۴۷۰

سهم 1.1 میلیارد دلاری صندوق های بازنشستگی نفت

همکاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار با حضور محسن خجسته ‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و ولی‌اله حاجی پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهداف، صبح امروز (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت ‌ماه) در حاشیه بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌ المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین امضای ۵ تفاهم‌نامه

بر اساس این پنج تفاهم ‌نامه‌، صندوق بازتشستگی نفت با مشارکت شرکت سرمایه گذاری اهداف و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت وظیفه مطالعه و توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر2 را با ارزشی برابر با به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار بر عهده خواهند داشت.
هلدینگ خلیج فارس مسئولیت مطالعه توسعه مخزن مارون، مارون خامی و جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های دارخوین و غرب کارون را با ارزش تقریبی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به‌عهده خواهد گرفت.
همچنین مشارکت گروه باختر، پترو فرهنگ و پارس پترو زاگرس وظیفه مطالعه توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ و پازن را به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار به‌عهده خواهند داشت.
محسن خجسته‌مهر در آیین امضای پنج تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار گفت: همه ما از گذشته تاکنون به‌دنبال جهش در تولید پتروشیمی‌های کشور بوده‌ایم، اما توسعه و افزایش تولید در این صنعت بدون تأمین پایدار خوراک ممکن نیست.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون به‌دلیل کمبود خوراک بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی کشور با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، افزود :در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۲۰ ساله تأمین خوراک هلدینگ‌های پتروشیمی حاضر در تفاهم‌نامه‌های امروز را تضمین خواهد کرد و به نظر بنده شرکت‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی سود مضاعفی را نصیب سهامداران خود خواهندکرد. این موضوع به‌معنای واقعی جهش در تولید به‌شمار می‌آید.

خجسته‌مهر ادامه داد: شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی از فردا آغاز به مطالعه و تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان‌های نفت و گاز واگذار شده خواهند کرد. ما باید تلاش کنیم از بخش‌های مقدماتی این طرح‌ها عبور کنیم و هرچه سریع‌تر آنها را به مرحله امضای قرارداد برسانیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیارد دلار شرکت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت

به گزارش قدس آنلاین، «مرتضی شاهمیرزایی» امروز (سه‌شنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در محل وزارت نفت افزود: پتروشیمی‌ها با پرداخت معوقات خود مانع از محدودیت‌های گازی شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: در دولت سیزدهم با اجازه ورود به بخش خصوصی منجر به توسعه میادین شده و تا کنون نیز چهار طرح بید بلند خلیج فارس، NGL ۳۱۰۰, NGL۳۲۰۰ و به سازی مشعل‌های مارون را شاهد بودیم.

شاهمیرزایی گفت: با جمع‌آوری گازهای همراه، روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری گاز وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: این تفاهم‌نامه روزی تاریخی را رقم زد و برای بهتر انجام شدن آن باید همکاری بین هلدینگ‌ها با دولت بیشتر شود و هلدینگ‌ها باید به اندازه توان خود سرمایه بیاورند.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین راهبردهای پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش است که طبق برنامه در حال پیگیری آن هستیم.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های گازی با توان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت، «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاهمرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران عامل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور امضا شد.

ارزش مجموع تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضا رسید ۶.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود و با اجرای این طرح‌ها، حدود ۱۲۷ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور با هدف تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدامات، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج فارس با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است