Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:42:28 GMT

مرز بازرگان، دروازه تجارت خارجی با اروپا

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۵۵۰۶

مرز بازرگان، دروازه تجارت خارجی با اروپا

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور است که به دلیل موقعیت استراتژیک، همواره یکی از استان های اثرگذار در حوزه تجارت خارجی از جمله صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای مختلف به و از کشور بوده است.

جایگاه این مرز به حدی مهّم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و در این مسیر همیشه پیشتاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرز بازرگان یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشورمان و یکی از مبادی مهم مبادله ای منطقه در حوزه تجارت به شمار می‌رفته و همواره نگاه به آن، نگاهی فعال بوده اما با شیوع بیماری کووید ۱۹، حدود سه سال گذشته این مرز نیز دچار تعطیلی ناخواسته شد که البته با تدابیر مسوولان ۲ طرف مرز به سرعت بازگشایی شد تا خلل زیادی در تجارت بین ایران و ترکیه و همچنین انتقال کالا به مقاصد اروپایی ایجاد نشود.

اکنون نیز این مرز، روال تقریبا عادی خود را طی می کند و هرچند شیوع کرونا همچنان روی فعالیت آن اثر داشته است ولی مرز بازرگان با قدرت در حوزه ورود، خروج و ترانزیت کالا فعال است

صادرات حدود ۱۰۰ میلیون دلار کالا از مرز بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان با بیان اینکه طی فروردین ماه امسال، ۹۹ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار کالا از طریق این مرز صادر شده گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش دارد.

رامین ظهیری بیان کرد:  محصولات صادراتی از این مرز شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی میزان کالای صادر شده در این مدت ۲۸ هزار و ۹۱۰ تُن بوده که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرکل گمرک بازرگان در این خصوص ۸۲۲ فقره اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم ۴۶۶ مورد بود و امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد رشد را شاهد هستیم.

ظهیری با بیان اینکه همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۱۱۷ میلیون دلار برآورد شده است، ادامه داد: در حالی که سال گذشته در این مدت، این رقم ۱۱۸ میلیون دلار بود و در این خصوص نیز کاهش یک درصدی ثبت شده است.

وی میزان کالای صادرات سایر گمرکات (خروجی) را ۱۰۴ هزار و ۱۴۳ تُن عنوان که نسبت به مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش دارد.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص نیز یک هزار و ۴۴۸ مورد اظهار نامه صادر شده است.

افزایش ۲۸۰درصدی تردد مسافر از مرز بازرگان

مرز بازرگان علاوه بر فعالیت تجاری، در حوزه مسافری نیز بسیار فعال است و بخش قابل توجهی از مسافرت های بین ایران و ترکیه و کشورهای اروپایی از این مرز زمینی صورت می‌گیرد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، تردد مسافر از طریق این مرز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸۰ درصد افزایش یافته است.

جابر اکبرپور اضافه کرد: امسال۹۱ هزار و ۷۴ نفر مسافر از طریق این مرز تردد کرده اند در حالی که سال قبل، این تعداد ۲۳ هزار و ۹۶۳ نفر بود.

وی تعداد مسافران ورودی ایرانی را ۴۵ هزار ۷۷۲ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۲۶ هزار و ۵۰۷ نفر در این مدت اعلام کرد و افزود: مسافران ورودی ایرانی ۴۵۲ درصد و خروجی ایرانی نیز ۳۷۵ درصد بیشتر شده است.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان، شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت ۱۱ هزار و ۵۲ نفر و شمار مسافران خروجی نیز هفت هزار و ۷۴۲ نفر بود که به ترتیب ۷۴ درصد و ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ملی ستاد کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه سال گذشته برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب منفی آزمایش پی سی آر بازگشایی شد، گفت: با شیوع ویروس کووید ۱۹ و در جهت کنترل آن و نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پایانه‌های مرزی ایران و ترکیه برای تردد مسافر برای ۱۸ ماه بسته بود و تردد صرفا برای ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت ۲ کشور امکان پذیر بود.

اکبرپور با بیان اینکه مرز بازرگان از نیمه خرداد سال ۹۹ و پس از پیگیری‌های مسوولان فقط برای تردد کامیون‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال شد، اضافه کرد: تردد کامیون همچنان ادامه دارد و مشکلی در این خصوص دیده نمی شود.

افزایش چهار درصدی تردد کامیون از مرز بازرگان

پایانه مرزی بازرگان با توجه به اینکه مهمترین و بزرگترین مرز زمینی کشور در شمال‌غرب کشور محسوب می شود و دروازه ورود به اروپاست، از این رو تردد کامیون از طریق این پایانه چشمگیر بوده و هست.

مدیر پایانه مرزی بازرگان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تردد کامیون از این پایانه به ۲۱ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودرو رسیده، می‌گوید: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.

اکبرپور اظهار کرد:  تمام این ترددها همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که با حضور کارکنان مرکز بهداشت در نقطه صفر مرزی انجام می‌پذیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این پایانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است و کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می‌کنند، افزود:  فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها، بی وقفه ادامه دارد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان، عمده مقاصد ترانزیتی این کامیون‌ها را مرزهای «باشماق، خسروی و آستارا» بیان کرد و ادامه داد: این میزان تردد، سهم عمده‌ای در بخش ترانزیت کشورمان دارد.

وی متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۶۸۸ دستگاه عنوان کرد و گفت: امسال در مجموع هفت هزار و ۹۰۸ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۳ هزار و ۳۹۵ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که به ترتیب چهار درصد کاهش و ۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

اکبرپور اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

برچسب‌ها مدیریت پایانه مرزی بازرگان آذربایجان غربی مرز بازرگان تجارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیریت پایانه مرزی بازرگان آذربایجان غربی مرز بازرگان مدیریت پایانه مرزی بازرگان آذربایجان غربی مرز بازرگان تجارت مدیر پایانه مرزی بازرگان نسبت به مدت مشابه سال آذربایجان غربی طریق این مرز ایران و ترکیه مشابه سال قبل گمرک بازرگان تردد کامیون مرز بازرگان تردد مسافر سال گذشته صادر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ سخنگوی دولت در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان گلپایگان گفت: تجارت خارجی ایران در فروردین سال جاری ١٠.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.


علی بهادری جهرمی با بیان اینکه حال منابع ارزی ما خوب است تصریح کرد: ما مشکلات ارزی و دیگر معضلات جاری را می‌دانیم، اما مجبوریم در شرایط تحریم، تعادل ارزی را برقرار کنیم.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظارت بر نوسانات نرخ ارز به صورت جدی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت هدایت منابع ارزی به سوی موارد مهم و اولویت هاست.


وی درباره نظارت بر نظام بانکی گفت: سال گذشته سه موسسه مالی اعتباری بزرگ را منحل کردیم بدون اینکه هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی رخ دهد.


بهادری جهرمی تصریح کرد: درصدد هستیم که منابع بانکی را به سمت اقدامات مولد مانند تولید و مسکن سوق دهیم و از سوی دیگر در بخش‌های تکلیفی مانند فرزندآوری نیز از آن بهره‌مند شویم.


وی گفت: نرخ سود بانکی نرخ سابق است از طرف دیگر نرخ تورم تولید کننده که در ابتدای دولت ١٠٣ درصد بود الان به ٢٣ درصد رسیده است.


سخنگوی دولت با بیان اینکه در دهه ٩٠ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت، گفت: این موضوع تنها به مباحث اقتصادی محدود نبوده است و در دیگر موارد مانند فرهنگی و اجتماعی نیز کاستی داشتیم.


بهادری جهرمی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس اظهار داشت: این موضوع پارسال در قانون بودجه نبود، اما امسال سعی کردیم برای آن ردیف بودجه تعریف کنیم.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان کرمانشاه