Web Analytics Made Easy - Statcounter

شانقی در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در برخی دامداری‌های استان، گفت: در سال جاری مجموعاً سه کانون بیماری تب برفکی در شهرهای داودآباد، کمیجان و خمین شناسایی‌شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در برخی دامداری‌های استان، گفت: پس از گزارش پایگاه خبری دیارآفتاب در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی(اینجا)، بررسی‌هایی در شهر داودآباد صورت گرفت که سه واحد دامداری درگیر شناسایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه واحد به ترتیب دارای هزار رأس، هفتصد رأس و ۱۸۰ رأس دام بودند که تلفات هر کدام به ترتیب ۳ رأس، ۵ رأس و بدون تلفات بوده است. این در حالی است که اگر واکسن اثر نداشت، تلفات به ۳۰ تا ۴۰ رأس دام هم می رسید.

شانقی اظهار کرد: در سال جاری مجموعا سه کانون بیماری تب برفکی در شهرهای داودآباد، کمیجان و خمین شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: این بیماری خطرناک یکی از بیماری های واگیردار دام های سبک و سنگین است که دارای سویه های مختلفی است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: جا به جایی دام یکی از راه های اصلی انتقال بیماری است. بدین صورت که با وارد کردن دام جدید بدون ضوابط دامپزشکی، بیماری از دام جدید به سایر دام ها منتقل می شود و همین امر شیوع بیماری را در پی دارد. البته واکسیناسیون دیرهنگام نیز باعث بروز بیماری در دام ها می شود.

شانقی با بیان اینکه خوشبختانه واکسن ایرانی و خارجی برای مقابله با این بیماری در سطح استان وجود دارد، گفت: با تزریق هر یک از این واکسن ها، در صورتی که واحدی درگیر بیماری شود، میزان تلفات به شدت کاهش پیدا می کند. همانطور که گفته شد واحد های مذکور در داودآباد با تزریق واکسن به موقع و مناسب، تلفات بسیار کمی داشتند و صرفا در برخی از دام ها علائم خفیفی مشاهده شد.

وی با رد بی کیفیت دانستن واکسن های موجود در بازار، گفت: در بررسی های صورت گرفته از دامداری های داودآباد تنها سه واحد با این بیماری مواجه بودند که هر سه واحد نیز با واکسیناسیون به موقع، توانستند با بیماری مقابله کنند. البته اگر زمان واکسیناسیون به موقع نباشد ممکن است دامدار تصور کند واکسن بی کیفیت بوده است. همینطور اگر بیماری به صورت نهفته در دام وجود داشته باشد و پس از آن واکسن تزریق شود، آنطور که انتظار می رود جلوی بیماری گرفته نمی شود.

شانقی گفت: عدم رعایت اصول امنیت زیستی نیز از دیگر دلایل درگیر شدن با چنین بیماری هایی است. بایستی ضد عفونی و واکسیناسیون دوره ای و ورود و خروج با ضابطه دام رعایت شود. چرا که در صورت عدم رعایت چنین نکاتی، اگر ویروس شیوع پیدا کند قطعا درگیری دام ها را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برای پیشگیری از سرایت احتمالی بیماری به دامداری های مجاور سه دامداری مذکور در داودآباد، واکسیناسیون این دامداری ها (در صورتی که واکسن نزده باشند) در دست اقدام است. همچنین آموزش های لازم جهت ضد عفونی محیط و قرنطینه دام های علامت دار انجام پذیرفته است.لازم به ذکر است واکسن های در اختیار دامپزشکی استان، به دلیل موجودی کم، عموما در اختیار دامداران روستایی و عشایری استفاده می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه تب برفکی از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. پیش بینی می شود ۸۰ هزار راس دام سنگین و ۲ میلیون دام سبک در این طرح به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی می شوند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماری تب برفکی دامپزشکی استان استان مرکزی شیوع بیماری دامداری ها سه واحد دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری