Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@14:41:43 GMT

۲۸ درصد گندم دنیا زیر آتش جنگ اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۶۰۶۳

۲۸ درصد گندم دنیا زیر آتش جنگ اوکراین

روسیه و اوکراین که در جنگ با هم به سر می‌برند به ترتیب نخستین و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم دنیا هستند و مجموعاً ۲۸ درصد گندم دنیا را تأمین می‌کنند.

به گزارش ایران آنلاین،  آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد دو کشور روسیه و اوکراین که درگیر جنگ شده‌اند به ترتیب نخستین و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، روسیه در سال گذشته میلادی بیش از ۳۷ میلیون تن گندم به کشورهای دنیا صادر کرده است. صادرات گندم اوکراین نیز در این سال ۱۸ میلیون تن اعلام شده است.

فائو بر اساس برآوردهای اولیه خود اعلام کرده است ۴۹ درصد گندم کشت زمستانی و ۳۸ درصد تولید چاودار اوکراین که باید در جولای ۲۰۲۲ برداشت شود در مناطق تحت اشغال روسیه یا مناطقی قرار دارند که از درگیری‌ها تأثیر پذیرفته‌اند.

بر اساس این گزارش تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد سموم و آفت‌کش‌های موردنیاز، در دسترس کشاورزان اوکراینی قرار دارد که این مسئله می‌تواند میزان برداشت محصول را به شدت کاهش دهد.

این نهاد بین‌المللی تخمین می‌زند امسال ۲۰ درصد کشت زمستانی اوکراین که عمدتاً شامل گندم است قابل برداشت نباشد. این مسئله عرضه جهانی غذا در جهان را به شدت کاهش می‌دهد و به‌ویژه تاثیرات مهمی بر اروپا و آسیای مرکزی و آن سوی این مناطق می‌گذارد.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده است در اثر خشکسالی میزان صادرات گندم آمریکا در سال جاری به کمترین رقم از سال ۱۹۷۳ برسد.

این نهاد همچنین پیش‌بینی کرده است تولید جهانی گندم ۰.۶ درصد طی امسال کاهش یابد. میزان کاهش تولید گندم اوکراین در این سال ۳۵ درصد پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس این گزارش سهم اوکراین از صادرات جهانی گندم حدود ۱۰ درصد است. روسیه نیز سهم ۱۸ درصدی در این زمینه دارد. حدود ۲۶ کشور جهان بیش از نصف نیاز خود به گندم را از این دو کشور تأمین کرده‌اند.

جنگ اوکراین روند صادرات مواد غذایی از این کشور و روسیه را مختل کرده است و امنیت غذایی کشورهای وابسته به روسیه و اوکراین را تهدید کرده است.

درنتیجه این تحولات قیمت جهانی گندم از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۴۲ درصد رشد داشته است.


انتهای پیام/

 

 


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد