Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@17:27:52 GMT

تکمیل نقشه باستان‌شناسی سیرجان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۶۲۸۶

تکمیل نقشه باستان‌شناسی سیرجان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مریم صابری سرپرست هیئت بررسی و شناسایی باستان‌شناسی بخش زیدآباد شهرستان سیرجان در استان کرمان گفت: استان کرمان در حالی بخش وسیعی از نیمه جنوبی ایران را شامل می‌شود که این منطقه با وجود آثار مهم از دورهای مختلف پیش از تاریخی و تاریخی، تا یک دو دهه پیش سهم ناچیزی از تاریخچه پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران را به خود اختصاص داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خاطرنشان‌کرد: اما در دو دهه گذشته رفته رفته پژوهش‌های زیادی از جمله بررسی شناسایی و کاوش باستان‌شناسی در این استان انجام و آثار دوره‌های مختلف پیش از تاریخی و تاریخی شناسایی شده است.

این باستان‌شناس افزود: شهرستان سیرجان با توجه به همسایگی با شهرستان نیریز در استان فارس نقش مهمی در تبادل فرهنگی دوره‌های باستان‌شناسی داشته از این رو بررسی این شهرستان با در نظر گرفتن ویژگی‌های زمین ریختی، منابع آبی، پوشش گیاهی و جانوری به صورت جامع با شرق استان فارس و همچنین مناطق شرقی استان کرمان، می‌تواند چشم‌انداز خوب و مفیدی از تبادلات فرهنگی و تجاری در اعصار مختلف باستان‌شناسی داشته باشد.

صابری با بیان‌اینکه جوامع انسانی و جغرافیای طبیعی دو عامل عمده‌ای هستند که ساختار چشم‌انداز را تشکیل می‌دهند افزود: تا کنون در این زمینه در منطقه سیرجان و بخش زیدآباد بررسی و تحقیقی به صورت جامع انجام نگرفته است و نیاز به انجام پژوهشی همه جانبه در این منطقه احساس می‌شود.

او با بیان‌اینکه بررسی بخش زیدآباد نخستین فصل از بررسی شناسایی این منطقه به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی شهرستان سیرجان است که با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است ابراز امیدواری کرد با توجه به بررسی‌های صورت گرفته هر چه زودتر نقشه باستان‌شناسی منطقه کامل شود.

کد خبر 5491692 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: باستان شناسی سیرجان کرمان شهرداری تهران علیرضا زاکانی شورای شهر تهران شهردار تهران قوه قضاییه سازمان حج و زیارت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یوسف نوری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حج تمتع دستگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران ترافیک علی القاصی مهر باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سیستم روشنایی ضلع شرقی پارک باغشمال تبریز

شهردار منطقه سه تبریز گفت: در تکمیل روشنایی ضلع‌ شرقی پارک باغشمال، ۲۴ چراغ روشنایی با ارتفاع ۱۲ متری و ۹ متری نصب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، علی قاسمی عصر امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در بازدید از پارک باغشمال اظهار کرد: در تکمیل روشنایی ضلع شرقی فاز دوم مجموعه فرهنگی تاریخی پارک باغشمال، معاونت فنی و عمرانی منطقه، تعداد ۲۴ چراغ روشنایی با ارتفاع ۱۲ متر و ۹ متر را نصب کرد تا روشنایی این ضلع پارک باغشمال تکمیل شود.

وی افزود: با نصب این چراغ‌های با ارتفاع ۱۲ متر و ۹ متر این مسیر به صورت کامل تأمین روشنایی شده و امنیت روانی لازم برای شهروندان فراهم شده است.

شهردار منطقه سه تبریز در ادامه اذعان کرد: پارک باغشمال با بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع، یک پروژه منحصر به فرد برای فضای سبز منطقه سه تبریز و همچنین یک گام مهم در حفظ بافت تاریخی و فرهنگی تبریز به شمار می‌رود.

کد خبر 751256

دیگر خبرها

  • روند اجرای عملیات پروژه تأمین آب آشامیدنی منطقه جنوب استان بررسی شد
  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • تکمیل سیستم روشنایی ضلع شرقی پارک باغشمال تبریز
  • آغاز نقشه اسرائیل برای حمله به رفح؟ کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده + فیلم
  • اتمام مرحله اجرای نقشه مسیر فیبرنوری در شهرکرد
  • فاز ۳ طرح نهضت ملی مسکن رزن عملیاتی می‌شود
  • انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا
  • تبیین نقشه راه سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان