Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@16:02:46 GMT

فعالان کتاب کودک‌ونوجوان به قطر معرفی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۶۶۸۰

فعالان کتاب کودک‌ونوجوان به قطر معرفی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بهمنی خدنگ، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حاشیه بازدید از بخش بین الملل نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران؛ گفت: قطر میهمان ویژه نمایشگاه امسال است و این انتخاب از چند جهت صورت گرفت، یکی از جنبه‌ها، ظرفیت‌های موجود در حوزه تعاملات فرهنگی و دیگری میزبانی قطر در جام جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب قطر به عنوان میهمان ویژه تصمیم هوشمندانه‌ای است و ما از بابت این هوشمندی به مسئولان نمایشگاه تبریک می‌گویم.

بهمنی خدنگ با بیان اینکه تقریباً تمام کتاب‌های عرضه شده در غرفه قطر را بررسی کرده؛ افزود: کتاب‌ها را از لحاظ دقت موضوعی و تنوع انتخاب شده نیز بررسی کردم و آثار جالبی را در بین آثار غرفه قطر دیدم که می‌تواند مورد استفاده هموطنان ما نیز قرار بگیرد، همچنین این مساله مطرح شد، سرفصل ترجمه کتاب‌های قطری به فارسی درنظر گرفته شود. طبعاً این موضوع نقطه مهمی برای تقاضای متقابل و باب عرضه بیشتر کتب ایرانی ترجمه شده، در بازار نشر قطری را باز می‌کند، این مساله را در گفتگوها مطرح کردیم و تفاهم‌نامه‌ای هم به طرف قطری در این باره برای بررسی تحویل دادیم.

وی همچنین درباره اقدامات انجام شده در گسترش نشر ایران در حوزه خلیج فارس گفت: مرکز نشر و ترجمه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طریق طرح کار؛ پیش از این ارتباطاتی با ناشران قطری داشته‌اند اما به هرحال به دلیل محدودیت‌های قلمرو ناشران قطری، این ارتباطات باید حساب شده‌تر و هدفمندتر باشد. یعنی ما نیاز به این داریم که بدانیم با کدام ناشر قطری به چه شکلی باید ارتباط بگیریم.

معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین افزود: نمایندگان وزارت فرهنگ قطر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان هستند، من پیشنهاد دادم که علاوه بر معرفی ناشران ایرانی این حوزه؛ آن‌ها را با فعالان حوزه کودک و نوجوان ایران نیز آشنا کنیم که البته بسیار از این پیشنهاد هم استقبال کردند، چرا که حوزه کودک و نوجوان دنیای خاص خود را دارد و مهمتر از ارتباط با ناشران کودک و نوجوان؛ ارتباط با فعالان حوزه کودک و نوجوان است.

وی در ادامه گفت: اگر این ارتباط صورت بگیرد؛ تفاهم نامه ما با قطر فراتر از حوزه نشر می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای با موضوع ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد قطری با فعالان حوزه کودک و نوجوان قطری خواهد بود.

کد خبر 5491571 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علی رمضانی معرفی کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور مصلی تهران سرای اهل قلم دفاع مقدس مصلی امام خمینی تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصطفی رحماندوست حوزه کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دانش آموزانم رفاقت دارم/نقش معلم در ترویج باورهای دینی

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: سخن معلم، حرف علم و یادگیری و آموزش است. معلم می خواهد با ذره های معرفت و دانایی وجود کودک و یا نوجوان را رشد دهد تا او به مدد آموخته های خود دوران جوانی اش را بسازد و در باقی سال های عمر فرد مفیدی برای خانواده و جامعه اش شود.

این بار درباره معلمانی سخن می گوییم که حرفشان فقط ریاضی، فیزیک، ادبیات و شیمی و هندسه نیست. از معلمانی می گوییم که با کمک تجربه و دانایی می خواهند بر بار معرفت دینی و فرهنگی دانش آموز بیفزایند و آن را پرورش دهند.

به سراغ یکی از معلمان نمونه پرورشی خراسان جنوبی و شهر بیرجند رفتیم و از ایشان درباره نقش معلم در تربیت دینی دانش آموز پرسیدیم

تربیت دینی در گرو سه ضلع معلم، والدین و خود دانش آموز است

محمد ابراهیم ابراهیمی که بیش از ۲۹ سال در کسوت معلمی فعالیت دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ۲۹ سال معلمی حدود ۱۲ سال را معلم پرورشی بوده ام.

وی در پاسخ به این سوال که معلم چه نقشی در تربیت دینی کودک دارد، بیان کرد: تربیت دینی کودک را سه ضلع والدین، معلم و خواست خود دانش آموز تشکیل می دهد و اگر می خواهیم باورهای فرهنگی به درستی به دانش آموز منتقل شود والدین باید مشاور و کمک کار مربیان و معلمان مدرسه باشند.

معاون پرورشی نمونه خراسان جنوبی گفت: دعوت هر دانش آموزی به مسائل فرهنگی و دینی از جمله نماز روش خودش را دارد، گاه باید با نوجوان گفت و گو کرد، زمانی باید با محبت و دوستی دست او را گرفت و به نماز خانه مدرسه برد و حتی زمانی برای مدتی به او فرصت تأمل و تفکر بدهیم.

ابراهیمی ادامه داتد: یک معلم اگر می خواهد که دانش آموز به ویژه در سن نوجوانی به حرف او توجه داشته باشد باید در وهله اول به گونه ای رفتار کند که دانش آموزان او را قبول داشته باشند.

ارتباط با هر دانش آموز روش خودش را دارد

وی افزود: اگر دانش آموز معلم خود را به عنوان یک الگو و یا دوست حقیقی قبول نداشته باشد چگونه سخن او درباره موضوعات دینی و فرهنگی را خواهد پذیرفت.

معاون پرورشی دبیرستان علامه طباطبایی با بیان اینکه ارتباط با هر دانش آموز راه خودش را دارد، ادامه داد: خود من تقریباً با همه ۲۰۰-۲۵۰ دانش آموز مدرسه رفیق هستم و سعی می کنیم روش ارتباط و دوستی با هر دانش آموز را پیدا کنم.

ابراهیمی گفت: ارتباط من با دانش آموزان به گونه ای است که اگر روزی به مدرسه نیایم شاید برخی دانش آموزان تماس بگیرند و جویای احوال من شوند.

یک خاطره شیرین از دوران معلمی

وی اظهار کرد: خاطرم هست روزی رییس آموزش و پرورش شهرستان بیرجند به مدرسه ما آمده و در دفتر مدرسه نشسته بود و ایشان از داخل دفتر دیده بودم در سالن عده ای دانش آموزان دور من جمع شده اند و یکی دست در گردن من دارد و یکی دستم را گرفته و خلاصه جو صمیمی بین من دانش آموزان وجود دارد.

معاون پرورشی نمونه خراسان جنوبی بیان کرد: این موضوع برای ایشان جالب بود و از من پرسیدند که چگونه توانسته ای با اینهمه دانش آموز نوجوان پسر ارتباط دوستانه و صمیمانه برقرار کنی.

ابراهیمی درباره اینکه کدام روش از کتاب، فیلم و سریال و گفت و گو می تواند باورهای دینی را به دانش آموز و نوجوان منتقل کند، یادآور شد: به نظر من هیچ روشی بهتر از گفت و گو و تعامل را نوجوان نیست به گونه ای که ما باید سوالات ذهنی نوجوان را پیدا کرده و در این زمینه با او گفت و گو کنیم.

وی ادامه داد: شاید برخی بر این عقیده باشند که تعامل با نوجوانان این دوران سخت است ولی به نظر من اگر روش آن را بلد باشیم می توان با آنان رابطه برقرار کرد و از ارزش های دینی برایشان سخن گفت.

کد خبر 6093706

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • با دانش آموزانم رفاقت دارم/نقش معلم در ترویج باورهای دینی
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب